Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2015

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Stj/1

 

30.03.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 341

Lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle hallituksen esityksen luonnoksesta varhaiskasvatuslaiksi

HEL 2014-005310 T 03 00 00

Päätös

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Esittelijä

vs. apulaiskaupunginjohtaja

Pia Sutinen

Lisätiedot

Annikki Thoden, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048

annikki.thoden(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Kaupunginhallitus päättää antaa opetus- ja kulttuuriministeriölle seuraavan lausunnon hallituksen esityksen luonnoksesta varhaiskasvatuslaiksi:

Kaupunginhallitus pitää tärkeänä, että varhaiskasvatusta koskevaa lainsäädäntöä uudistetaan. Uudistuva varhaiskasvatuslaki edistää varhaiskasvatuksen tavoitteellisuutta ja tuo valtakunnallista yhtenäisyyttä suunnittelun, arvioinnin ja seurannan avulla.

Esitysluonnoksessa jokaiselle lapselle esitetään laadittavaksi oma varhaiskasvatussuunnitelma lapsen kasvatuksen, opetuksen ja hoidon turvaamiseksi. On tärkeää, että kunkin lapsen varhaiskasvatussuunnitelma voi sisällöllisesti vaihdella sen mukaan, mikä on lapsen tarvitsema tuki kasvulle ja oppimiselle. Suunnitelman tekemisen laajuus suunnataan yksilökohtaisesti lasten tarpeiden mukaisesti. Kaupunginhallitus katsoo, että lain tasolla ei ole tarpeen yksityiskohtaisesti määritellä kaikkien lasten osalta suunnitelman sisältöä, vaan parhaiten tämä tulee huomioiduksi opetushallituksen laatiessa ja päättäessä 26 §:n mukaisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteista.

Esitysluonnoksen mukaan kunnan tulee laatia omavalvontasuunnitelma varhaiskasvatustoiminnan laadun, turvallisuuden ja asianmukaisuuden varmistamiseksi. Suunnitelma tulee pitää julkisesti nähtävänä ja sen toteutumista seurataan. Helsingissä on suunnitelman toteuttamisen edellyttämät tiedot jo tällä hetkellä saatavilla. Tietojen koonti, suunnitelman laatiminen ja seuranta edellyttää kuitenkin
henkilöresursseja.

Tällä hetkellä voimassa oleva asetus määrittelee jo lasten ja henkilökunnan välisen suhdeluvun. Lisäksi 1.8.2015 lähtien voimaan tulevan lain mukaan päiväkodin yhdessä ryhmässä saa olla yhtä aikaa läsnä enintään kolmea hoito- ja kasvatustehtävissä olevaa henkilöä vastaava määrä lapsia ja varhaiskasvatuksen ryhmät tulee muodostaa ja tilojen käyttö järjestää siten, että varhaiskasvatukselle säädetyt tavoitteet voidaan saavuttaa. Helsingin varhaiskasvatuksessa on viime vuosien aikana painotettu pienryhmätoimintaa. Lapsiryhmiä jaetaan jo nykyisin pienryhmiin toiminnan aikana käyttämällä monipuolisesti sisä- ja ulkotiloja. Pienryhmätoiminnalla mahdollistetaan lasta osallistava, varhaista oppimista tukeva, leikillinen varhaispedagogiikan toteutuminen.

Esitysluonnoksen yhdeksäs luku säätää salassapitovelvoitteesta sekä niistä perusteista, joiden nojalla niistä voidaan poiketa. Erityisen kannatettavana kaupunginhallitus pitää esitysluonnoksen 43 §:ää, jonka mukaan lain voimaantulon myötä varhaiskasvatukseen ei enää sovelleta sosiaalihuollon asiakaslain säännöksiä. Tämä lieventää salassapitoa vastaamaan perusopetuksen mukaista salassapitoa mahdollistaen vanhempien ja varhaiskasvatuksen välisen yhteydenpidon sähköisen tiedonsiirron välineillä.

Esitysluonnoksen mukaan Opetushallitus toimii varhaiskasvatuksen asiantuntijavirastona, minkä lisäksi Opetushallitus toimisi valtakunnallisena valvonta- ja ohjausviranomaisena. Muutos on kannatettava valvonnan ja ohjauksen sisältyessä varhaiskasvatuksen toiminnan luonteen mukaiselle hallinnonalalle.

Opetushallituksen mahdollinen kasvava valvonta- ja ohjausviranomaisen rooli ei saa johtaa siihen, että valvontabyrokratiaa lisätään varhaiskasvatuksen käytännön henkilöstöresurssien kustannuksella.

Esitysluonnoksen toteutuminen aiheuttaa kustannuspaineita varhaiskasvatuksen toimialalla. Uusia kustannuksia lisääviä normeja ei pidä tässä taloustilanteessa säätää.

Esittelijän perustelut

Opetus- ja kulttuuriministeriö pyytää kunnilta ja muilta jakelussa mainituilta tahoilta lausunnot hallituksen esityksen luonnoksesta varhaiskasvatuslaiksi 7.4.2015 mennessä. Lausuntopyyntö ja hallituksen esitysluonnos varhaiskasvatuslaiksi ovat asian liitteinä.

Varhaiskasvatuslainsäädännön uudistaminen toteutetaan vaiheittain. Helsingin kaupunginhallitus antoi lausunnon varhaiskasvatusta koskevan lainsäädännön uudistamistyöryhmän esityksistä 26.5.2014. Ensimmäisessä vaiheessa hallitus antoi 18.12.2014 eduskunnan käsiteltäväksi hallituksen esityksen laeiksi lasten päivähoidosta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 341/2014). Lakiesitys hyväksyttiin eduskunnassa 13.3.2015. Laki tulee voimaan 1.8.2015.

Toisessa vaiheessa on tarkoitus säätää ensimmäistä vaihetta täydentävä hallituksen esitys varhaiskasvatuslaiksi, joka kumoaisi lasten päivähoidosta annetun lain (36/1973). Tämä toisen vaiheen hallituksen esityksen luonnos sisältää edellä mainitun ensimmäisen vaiheen eli eduskunnan käsittelyssä vastikään hyväksytyn hallituksen esityksen täydentäen sen eheäksi kokonaisuudeksi. Tämä toisen vaiheen esitysluonnoksen eteneminen ja lopullinen sisältö jää uuden hallituksen ratkaistavaksi.

Varhaiskasvatuslautakunta ja opetusvirasto ovat antaneet lausunnot hallituksen esitysluonnoksesta varhaiskasvatuslaiksi. Nämä lausunnot sekä kaupunginhallituksen lausunto 26.5.2014 sisältyvät päätöshistoriaan.

Lausunto on valmisteltu yhteistyössä kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston kanssa.

Esittelijä

vs. apulaiskaupunginjohtaja

Pia Sutinen

Lisätiedot

Annikki Thoden, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048

annikki.thoden(a)hel.fi

Liitteet

1

Opetus- ja kulttuuriministeriön lausuntopyyntö hallituksen esitysluonnoksesta varhaiskasvatuslaiksi ja arvonlisäverolain 38 §:n muuttamisesta

2

Hallituksen esitysluonnos varhaiskasvatuslaiksi ja laiksi arvonlisäverolain 38 § muuttamisesta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Opetus- ja kulttuuriministeriö

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Varhaiskasvatuslautakunta

Varhaiskasvatusvirasto

Opetusvirasto

Päätöshistoria

Opetusvirasto Ruotsinkielinen päivähoito- ja koulutuslinja 23.3.2015

HEL 2014-005310 T 03 00 00

Opetusvirasto yhtyy varhaiskasvatuslautakunnan alla olevaan lausuntoon, HEL 2014-005310 T 03 00 00.

Varhaiskasvatuslautakunta on antanut seuraavan lausunnon 10.3.2015.

Varhaiskasvatuslainsäädännön uudistaminen toteutetaan vaiheittain.

Ensimmäisessä vaiheessa hallitus on antanut 18.12.2014 eduskunnan käsiteltäväksi hallituksen esityksen laeiksi lasten päivähoidosta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 341/2014). Sivistysvaliokunnan mietintö on valmistunut 6.3.2015. Esitys tulee käsitellä eduskunnan täysistunnossa tällä viikolla tullakseen voimaan 1.8.2015. Helsingin kaupunginhallitus on antanut esityksestä lausunnon 26.5.2014.

Toisessa vaiheessa säädettäisiin ensimmäistä vaihetta täydentävä hallituksen esitys varhaiskasvatuslaiksi, joka kumoaisi lasten päivähoidosta annetun lain (36/1973). Tämä toisen vaiheen esitys sisältää edellä mainitun ensimmäisen vaiheen eli nyt eduskunnan käsittelyssä olevan hallituksen esityksen täydentäen sen eheäksi kokonaisuudeksi. Tämän esitysluonnoksen eteneminen ja sisältö jää aikanaan uuden hallituksen ratkaistavaksi.

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma 28 §

Esityksessä jokaiselle lapselle laaditaan oma varhaiskasvatussuunnitelma lapsen kasvatuksen, opetuksen ja hoidon turvaamiseksi. Tarkoituksenmukaisinta on, että kunkin lapsen varhaiskasvatussuunnitelma voi sisällöllisesti vaihdella sen mukaan, mikä on lapsen tarvitsema tuki kasvulleen ja oppimiselleen. Suunnitelman tekemisen laajuus suunnataan yksilökohtaisesti lasten tarpeiden mukaan.

Lain tasolla ei ole tarpeen yksityiskohtaisesti määritellä kaikkien lasten osalta suunnitelman sisältöä, vaan parhaiten tämä tulee huomioiduksi opetushallituksen laatiessa ja päättäessä 26 §:n mukaisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteista.

Omavalvontasuunnitelma 29 §

Esityksessä kunnan olisi laadittava omavalvontasuunnitelma varhaiskasvatustoiminnan laadun, turvallisuuden ja asianmukaisuuden varmistamiseksi. Suunnitelma pidettäisiin julkisesti nähtävänä ja sen toteutumista seurattaisiin. Tietojen koonti, suunnitelman laatiminen ja seuranta edellyttää kuitenkin henkilöresurssien lisäämistä.

Päiväkodin henkilöstön mitoitus 38 §

Voimassa oleva laki määrittelee jo nyt lasten ja henkilökunnan välisen suhdeluvun. Tätä pidetään hyvänä. Lasten ja aikuisten välinen suhdeluku, sekä lapsiryhmien muodostaminen ovat tärkeä asia laadukkaassa varhaiskasvatuksessa. Tänä päivänä on yleistä, että lapsiryhmät jaetaan pienryhmiin toiminnan aikana ja käytetään sisä- ja ulkotiloja monipuolisesti.

Pienryhmätoiminnalla mahdollistetaan lasta osallistava, varhaista oppimista tukeva, leikillinen varhaispedagogiikan toteutuminen.

Varhaiskasvatuslautakunta kannattaa ryhmäkoon enimmäiskoon säätelyä, sillä kuten lain perusteluissa todetaan, se tukee lasten hyvinvointia ja oppimista.

Henkilötietojen salassapito 43 §

Esityksen 9 luku säätää salassapitovelvoitteesta sekä niistä perusteista, joiden nojalla niistä voidaan poiketa. Erityisen tervetullut muutos esityksessä on 43 §, jonka mukaan lain voimaantulon myötä varhaiskasvatukseen ei enää sovellettaisi sosiaalihuollon asiakaslain säännöksiä. Tämä lieventää salassapitoa vastaamaan perusopetuksen mukaista salassapitoa, mikä parantaa vanhempien ja varhaiskasvatuksen yhteydenpitoa sähköisillä tiedonsiirtotavoilla.

Valvonta 50 § ja 51 §

Esityksen mukaan Opetushallitus toimii varhaiskasvatuksen asiantuntijavirastona, minkä lisäksi Opetushallitus toimisi valtakunnallisena valvonta- ja ohjausviranomaisena. Muutos on kannatettava valvonnan ja ohjauksen ollessa varhaiskasvatuksen toiminnan luonteen mukaisella hallinnonalalla.

Opetushallituksen mahdollinen kasvava valvonta- ja ohjausviranomaisen rooli ei saa johtaa siihen, että valvontabyrokratiaa paisutetaan varhaiskasvatuksen käytännön henkilöresurssien eli lastentarhanopettajien kustannuksella.

Lopuksi

Esityksen toteutuminen aiheuttaa kustannusten lisäyksen, mikä edellyttää riittävien resurssien turvaamista varhaiskasvatustoimelle. Kokonaisuudessaan esitys on hyvä ja kannatettava tukien sitä jatkumoa, joka varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen myötä jatkuu perusopetuksessa. Varhaiskasvatus on elinikäisen oppimisen perusta.

Lisätiedot

Camilla Zakowski, suunnittelija, puhelin: 310 44802

camilla.zakowski(a)hel.fi

 

Varhaiskasvatuslautakunta 10.03.2015 § 33

HEL 2014-005310 T 03 00 00

Lausunto

Varhaiskasvatuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon.

Varhaiskasvatuslainsäädännön uudistaminen toteutetaan vaiheittain.

Ensimmäisessä vaiheessa hallitus on antanut 18.12.2014 eduskunnan käsiteltäväksi hallituksen esityksen laeiksi lasten päivähoidosta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 341/2014). Sivistysvaliokunnan mietintö on valmistunut 6.3.2015. Esitys tulee käsitellä eduskunnan täysistunnossa tällä viikolla tullakseen voimaan 1.8.2015. Helsingin kaupunginhallitus on antanut esityksestä lausunnon 26.5.2014.

Toisessa vaiheessa säädettäisiin ensimmäistä vaihetta täydentävä hallituksen esitys varhaiskasvatuslaiksi, joka kumoaisi lasten päivähoidosta annetun lain (36/1973). Tämä toisen vaiheen esitys sisältää edellä mainitun ensimmäisen vaiheen eli nyt eduskunnan käsittelyssä olevan hallituksen esityksen täydentäen sen eheäksi kokonaisuudeksi. Tämän esitysluonnoksen eteneminen ja sisältö jää aikanaan uuden hallituksen ratkaistavaksi.

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma 28 §

Esityksessä jokaiselle lapselle laaditaan oma varhaiskasvatussuunnitelma lapsen kasvatuksen, opetuksen ja hoidon turvaamiseksi. Tarkoituksenmukaisinta on, että kunkin lapsen varhaiskasvatussuunnitelma voi sisällöllisesti vaihdella sen mukaan, mikä on lapsen tarvitsema tuki kasvulleen ja oppimiselleen. Suunnitelman tekemisen laajuus suunnataan yksilökohtaisesti lasten tarpeiden mukaan. Lain tasolla ei ole tarpeen yksityiskohtaisesti määritellä kaikkien lasten osalta suunnitelman sisältöä, vaan parhaiten tämä tulee huomioiduksi opetushallituksen laatiessa ja päättäessä 26 §:n mukaisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteista.

Omavalvontasuunnitelma 29 §

Esityksessä kunnan olisi laadittava omavalvontasuunnitelma varhaiskasvatustoiminnan laadun, turvallisuuden ja asianmukaisuuden varmistamiseksi. Suunnitelma pidettäisiin julkisesti nähtävänä ja sen toteutumista seurattaisiin. Varhaiskasvatusvirastolla on suunnitelman toteuttamisen edellyttämät tiedot saatavilla. Tietojen koonti, suunnitelman laatiminen ja seuranta edellyttää kuitenkin henkilöresurssien lisäämistä.

Päiväkodin henkilöstön mitoitus 38 §

Voimassa oleva laki määrittelee jo nyt lasten ja henkilökunnan välisen suhdeluvun. Tätä pidetään hyvänä. Lasten ja aikuisten välinen suhdeluku, sekä lapsiryhmien muodostaminen ovat tärkeä asia laadukkaassa varhaiskasvatuksessa. Tänä päivänä on yleistä, että lapsiryhmät jaetaan pienryhmiin toiminnan aikana ja käytetään sisä- ja ulkotiloja monipuolisesti.

Pienryhmätoiminnalla mahdollistetaan lasta osallistava, varhaista oppimista tukeva, leikillinen varhaispedagogiikan toteutuminen. Varhaiskasvatuslautakunta kannattaa ryhmäkoon enimmäiskoon säätelyä, sillä kuten lain perusteluissa todetaan, se tukee lasten hyvinvointia ja oppimista.

Henkilötietojen salassapito 43 §

Esityksen 9 luku säätää salassapitovelvoitteesta sekä niistä perusteista, joiden nojalla niistä voidaan poiketa. Erityisen tervetullut muutos esityksessä on 43 §, jonka mukaan lain voimaantulon myötä varhaiskasvatukseen ei enää sovellettaisi sosiaalihuollon asiakaslain säännöksiä. Tämä lieventää salassapitoa vastaamaan perusopetuksen mukaista salassapitoa, mikä parantaa vanhempien ja varhaiskasvatuksen yhteydenpitoa sähköisillä tiedonsiirtotavoilla. 

Valvonta 50 § ja 51 §

Esityksen mukaan Opetushallitus toimii varhaiskasvatuksen asiantuntijavirastona, minkä lisäksi Opetushallitus toimisi valtakunnallisena valvonta- ja ohjausviranomaisena. Muutos on kannatettava valvonnan ja ohjauksen ollessa varhaiskasvatuksen toiminnan luonteen mukaisella hallinnonalalla.

Opetushallituksen mahdollinen kasvava valvonta- ja ohjausviranomaisen rooli ei saa johtaa siihen, että valvontabyrokratiaa paisutetaan varhaiskasvatuksen käytännön henkilöresurssien eli lastentarhanopettajien kustannuksella.

Lopuksi

Esityksen toteutuminen aiheuttaa kustannusten lisäyksen, mikä edellyttää riittävien resurssien turvaamista varhaiskasvatustoimelle. Kokonaisuudessaan esitys on hyvä ja kannatettava tukien sitä jatkumoa, joka varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen myötä jatkuu perusopetuksessa. Varhaiskasvatus on elinikäisen oppimisen perusta.

Varhaiskasvatuslautakunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Käsittely

10.03.2015 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Esittelijä muutti lausuntoehdotustaan niin, että Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma 28 § otsikon alla olevasta kappaleesta poistetaan lause: "Suunnitelmaan tekemiseen käytettävät resurssit suunnataan yksilökohtaisesti lasten tarpeiden mukaan." ja korvataan se lauseella: "Suunnitelman tekemisen laajuus suunnataan yksilökohtaisesti lasten tarpeiden mukaan."

Vastaehdotus:
Sanna Vesikansa: Poistetaan lause: "Esitetyt enimmäisryhmäkoot 21 ja 12 lasta saattavat muodostua minimiryhmäkooksi, minkä johdosta sääntely ei ole tältä osin tarkoituksenmukaista." jonka tilalle lause: ”Varhaiskasvatuslautakunta kannattaa ryhmäkoon enimmäiskoon säätelyä, sillä kuten lain perusteluissa todetaan, se tukee lasten hyvinvointia ja oppimista."

Kannattajat: Terhi Mäki

Vastaehdotus:
Aleksi Niskanen: Otsikon Valvonta 50 § ja 51 § alle lisätään: "Opetushallituksen mahdollinen kasvava valvonta- ja ohjausviranomaisen rooli ei saa johtaa siihen, että valvontabyrokratiaa paisutetaan varhaiskasvatuksen käytännön henkilöresurssien eli lastentarhanopettajien kustannuksella"

Kannattajat: Tuomas Tiihonen

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Poistetaan lause: "Esitetyt enimmäisryhmäkoot 21 ja 12 lasta saattavat muodostua minimiryhmäkooksi, minkä johdosta sääntely ei ole tältä osin tarkoituksenmukaista." jonka tilalle lause: ”Varhaiskasvatuslautakunta kannattaa ryhmäkoon enimmäiskoon säätelyä, sillä kuten lain perusteluissa todetaan, se tukee lasten hyvinvointia ja oppimista."

Jaa-äänet: 2
Mika Ebeling, Tuomas Tiihonen

Ei-äänet: 7
Mukhtar Abib, Veronika Honkasalo, Jani Moliis, Terhi Mäki, Aleksi Niskanen, Juha Sola, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Suoritetussa äänestyksessä Sanna Vesikansan vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 7–2.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Otsikon Valvonta 50 § ja 51 § alle lisätään: "Opetushallituksen mahdollinen kasvava valvonta- ja ohjausviranomaisen rooli ei saa johtaa siihen, että valvontabyrokratiaa paisutetaan varhaiskasvatuksen käytännön henkilöresurssien eli lastentarhanopettajien kustannuksella"

Jaa-äänet: 1
Jani Moliis

Ei-äänet: 6
Mukhtar Abib, Mika Ebeling, Terhi Mäki, Aleksi Niskanen, Juha Sola, Tuomas Tiihonen

Tyhjä: 2
Veronika Honkasalo, Sanna Vesikansa

Poissa: 0

Suoritetussa äänestyksessä Aleksi Niskasen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 6–1. Tyhjää äänesti 2.

29.04.2014 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Esittelijä

varhaiskasvatusjohtaja

Satu Järvenkallas

Lisätiedot

Timo Tapani Korhonen, lakimies, puhelin: 310 21012

timo.t.korhonen(a)hel.fi

 

Kaupunginhallitus 26.05.2014 § 630

HEL 2014-005310 T 03 00 00

Päätös

Kaupunginhallitus päätti antaa opetus- ja kulttuuriministeriölle seuraavan lausunnon varhaiskasvatusta koskevan lainsäädännön uudistamistyöryhmän esityksistä:

Kaupunginhallitus pitää tärkeänä, että varhaiskasvatuslakia uudistetaan. Esitys uudistuvasta varhaiskasvatuslaista edistää varhaiskasvatuksen tavoitteellisuutta ja tuo valtakunnallista yhtenäisyyttä suunnittelun ja arvioinnin avulla.

Varhaiskasvatusta koskevan lainsäädännön uudistamistyöryhmän raportissa ja raporttiin liittyvissä taustamateriaaleissa käsitellään laajasti varhaiskasvatusta, sen tavoitteita, kehittämistä, järjestämistä, henkilöstöä, lapsen kehityksen ja oppimisen tukemista sekä varhaiskasvatuksen suunnittelua ja arviointia. Sen sijaan raportissa on arvioitu varsin lyhyesti ja puutteellisesti säädösehdotusten taloudellisia ja yhteiskunnallisia vaikutuksia.

Työryhmän tuli asettamispäätöksen mukaan valmistella esitykset valtiontalouden kehysten puitteissa, mutta tehtyjen esitysten osalta tätä ei ole varmistettu. Esitykset eivät ole valmis lakikokonaisuus, vaan valmisteltava lainsäädäntö edellyttää vielä runsaasti jatkotyötä selkeine perusteluineen ja taloudellisten vaikutusten arviointeineen.

Hallituksen rakennepoliittisen ohjelman marraskuisessa toimeenpanopäätöksessä on todettu, että on pidättäydyttävä uusien, kuntien menoja lisäävien tehtävien ja velvoitteiden antamisesta ilman, että samalla esitetään vastaavan suuruisten tehtävien ja velvoitteiden karsimisesta tai uusien tehtävien ja velvoitteiden täysimääräisestä rahoittamisesta. Työryhmän raportissa ei ole edellä mainittuja esityksiä.

Varhaiskasvatuksen järjestäminen

Työryhmän esityksen mukaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on:

1) edistää jokaisen lapsen tasapainoista kasvua, kehitystä, oppimista sekä terveyttä ja hyvinvointia;

2) toteuttaa lapsen leikkiin perustuvaa toimintaa ja mahdollistaa myönteiset oppimiskokemukset;

3) tarjota lapsen iän ja kehityksen mukaista monipuolisesti tukevaa pedagogista toimintaa ja huolenpitoa;

4) varmistaa kehittävä, terveellinen ja turvallinen varhaiskasvatusympäristö;

5) turvata lasta kunnioittava toimintatapa ja mahdollisimman pysyvät vuorovaikutussuhteet lasten ja varhaiskasvatushenkilöstönvälillä;

6) antaa kaikille lapsille yhdenvertaiset ja tasa-arvoiset mahdollisuudet varhaiskasvatukseen, edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa sekä kunnioittaa kunkin kielellistä, kulttuurillista, uskonnollista ja katsomuksellista taustaa;

7) tukea lapsen oppimisen edellytyksiä ja elinikäistä oppimista;

8) tunnistaa lapsen yksilöllisen tuen tarve ja järjestää tukea varhaiskasvatuksessa mahdollisimman varhain tarvittaessa moniammatillisessa yhteistyössä;

9) tukea lapsen kasvua toisen ihmisen kunnioittamiseen, kehittää lapsen yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, edistää lapsen toimimista vertaisryhmässä sekä ohjata eettisesti vastuunalaiseen toimintaan ja yhteiskunnan jäsenyyteen;

10) varmistaa lapsen mahdollisuus osallistua ja saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin;

11) toimia yhdessä lapsen huoltajan kanssa lapsen tasapainoisen kehityksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parhaaksi sekä tukea lapsen huoltajaa kasvatustyössä

Työryhmän esityksen lain yleisissä säännöksissä määritellään varhaiskasvatusta ja sen tavoitteita onnistuneella tavalla. Se on lähipalvelu, jolloin matkat toimipaikkoihin ja niiden saavutettavuus hyvien liikenneyhteyksien avulla otetaan huomioon palveluja järjestettäessä. Varhaiskasvatus on
osa monialaista yhteistyötä ja toimintaa muiden lapsiperheiden palvelujen kanssa. Varhaiskasvatuksen lähtökohtana on lapsen etu.

Työryhmän esityksen mukaan toiminnan järjestäjän tulee seurata varhaiskasvatusympäristön
kehittävyyttä, terveellisyyttä ja turvallisuutta kolmen vuoden välein. Varhaiskasvatus sisältöineen ja  ympäristöineen on tärkeä ja sitä seurataan ja arvioidaan säännöllisesti yksiköitten varhaiskasvatussuunnitelmassa ja toiminnan seurannassa. Lakiesityksessä mainittu raportointi tulee olla mahdollista toiminnan säännöllisenä seurantana ilman lisäkustannuksia tai uusia, kustannuksia tuottavia raportointitapoja.

Varhaiskasvatuksen jatkuvuus samassa päivähoitopaikassa on laadullisesti perusteltu.  Päiväkodissa
varhaiskasvatuksessa olevien, sinne palaavien ja uusien varhaiskasvatuspalveluihin hakeutuvien lasten sijoittuminen palveluun lähipalveluperiaatteen mukaisesti ja asiakaslähtöisellä tavalla tulee
entistä vaativammaksi nykyiseen verrattuna myös siksi, että päiväkodin henkilöstömitoituksesta ja siitä poikkeamiselle on esityksessä selvästi vähemmän liikkumavaraa kuin tällä hetkellä.

Lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen sekä varhaiskasvatuksen suunnittelu ja arviointi

Kaupunginhallitus kannattaa suunnittelun ja arvioinnin painotusta sekä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen prosessien yhdenmukaistamista, mutta suunnittelu, arviointi ja yhdenmukaistaminen tulee suunnitella siten, että hallinnollinen työ ei lisäänny. Lapsen kehityksen ja oppimisen tuen säännökset ovat esityksessä käsitteellisesti samoja kuin esiopetuksessa ja perusopetuksessa. Työryhmän esityksessä lapsen tukemista koskevat säännökset ohjaavat toimintaa selkeästi lapsen tarpeita arvioivaan toimintatapaan. Lapsen kannalta on tärkeää, että lapselle annettava kehityksen ja oppimisen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki voidaan toteuttaa joustavalla tavalla osana laadukasta varhaiskasvatusta ja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.  Ennen tehostetun tuen käyttöönottoa edellytetään pedagogisten arvioiden laatimista ja ennen erityisen tuen käyttöönottoa edellytetään pedagogisten selvitysten tekemistä ja lapsen huoltajan kuulemista.

Raportissa esitetään lakiin valtakunnallista, paikallista sekä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa. Kuitenkin valtakunnallisen suunnitelman perusteet ja varhaiskasvatuksen arviointivelvoite ovat riittäviä kirjauksia lainsäädännön tasolla. Toimintaa ohjaavat paikallisen suunnittelun ja lapsen varhaiskasvatuksen suunnittelun sisällölliset säännökset on selkeämpää antaa kunnille varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa.

Henkilöstön kelpoisuusehdot ja henkilöstön mitoitus

Työryhmän esityksessä tiukennetaan osin varhaiskasvatuksen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksia. Kuitenkin hallituksen rakennepoliittisen ohjelman mukaan tulee kaikin tavoin edesauttaa tehokkaampaa työnjakoa palvelujen tuotannossa ja tämä voidaan toteuttaa järkevällä tavalla väljentämällä kelpoisuusvaatimuksia ja luomalla joustavia mahdollisuuksia tutkintojen täydentämiseen.

Työryhmän esityksessä varhaiskasvatuslaiksi tiukennetaan myös henkilökunnan mitoitusta ryhmäperhepäivähoidossa ja ryhmien kokoa päiväkodin osapäiväryhmien osalta.

Työryhmän esityksen mukaan ryhmäperhepäivähoidossa voisi olla enintään kaksi perhepäivähoitajaa hoitamassa yhteistä lapsiryhmää. Nykyinen lainsäädäntö on mahdollistanut myös kolme
perhepäivähoitajaa käsittäviä ryhmäperhepäiväkoteja. Helsingin suomenkielisen päivähoidon 50 ryhmäperhepäiväkodista 21 on kolmen hoitajan ryhmäperhepäiväkoteja ja ruotsinkielisen päivähoidon kymmenestä ryhmäperhepäiväkodista seitsemän on kolmen hoitajan ryhmäperhepäiväkoteja. Tämän säännöksen toteutuminen edellyttää riittävän pitkää siirtymäaika.

Työryhmä esittää päiväkodin osapäiväisen (enintään 5 tuntia päivässä) varhaiskasvatuksen henkilöstömitoitukseen muutosta nykyisestä. Yli 3-vuotiaiden lasten osapäiväiseen varhaiskasvatukseen tarvittaisiin jatkossa sama määrä henkilökuntaa kuin kokopäiväiseen varhaiskasvatukseen eli henkilöstön ja lasten suhdeluku olisi 1:7. Tämä merkitsee sitä, että päiväkodissa samanaikaisesti hoidettavien lasten määrä pienenee nykyisestä (1:13). Seurauksena on osapäiväisen varhaiskasvatuksen henkilöstökustannusten nouseminen samalle tasolle kokopäiväisen varhaiskasvatuksen henkilöstökustannusten kanssa. Kaupunginhallitus pitää tärkeänä, että lasten ryhmän enimmäiskoko on esityksessä tarkennettu ja että se on määritelty myös osapäiväisten osalta.

Työryhmän esityksen mukaan päiväkodin mitoituksesta voidaan poiketa vain äkillisen ja ennakoimattoman syyn ilmetessä toimintapäivän aikana. Mitoituksesta poikkeaminen ei saa jatkua kuin kyseisen päivän loppuun saakka ja henkilöstö on saatettava mitoituksen mukaiseksi viimeistään toisena toimintapäivänä.

Työryhmän esitys henkilöstömitoituksen poikkeamisesta edellyttää päivittäisen toiminnan seurantajärjestelmän kehittämistä. Erityisesti pienet ja etäällä muista sijaitsevat toimintayksiköt ovat haavoittuvia tehden henkilöstösiirroista hankalia ja lisäten sijaistarpeita, jotta mitoituksesta poikkeaminen ei riko lakia. Mitoituksen poikkeamista koskeva säännös aiheuttaa myös kustannuksia lisäämällä tarpeita täydennyskoulutuksen järjestämiseen.

Kaupunginhallitus kannattaa esitettyä tiukennusta poikkeustilanteiden henkilöstömitoituksiin, sillä esitys vahvistaa varhaiskasvatuksen pitkäjänteisyyttä ja sisältöjä.

Lausunnon keskeinen sisältö

Kaupunginhallitus pitää tärkeänä, että varhaiskasvatuslakia uudistetaan. Esitys uudistuvasta varhaiskasvatuslaista edistää varhaiskasvatuksen tavoitteellisuutta ja tuo valtakunnallista yhtenäisyyttä suunnittelun ja arvioinnin kautta.

Varhaiskasvatusta koskevan lainsäädännön uudistamistyöryhmän raportissa ja raporttiin liittyvissä taustamateriaaleissa käsitellään laajasti varhaiskasvatusta, sen tavoitteita, kehittämistä, järjestämistä, henkilöstöä, lapsen kehityksen ja oppimisen tukemista sekä varhaiskasvatuksen suunnittelua ja arviointia. Sen sijaan raportissa on arvioitu varsin lyhyesti ja puutteellisesti säädösehdotusten taloudellisia ja yhteiskunnallisia vaikutuksia.

Työryhmän tuli asettamispäätöksen mukaan valmistella esitykset valtiontalouden kehysten puitteissa mutta tehtyjen esitysten osalta tätä ei ole varmistettu. Esitykset eivät ole valmis lakikokonaisuus, vaan valmisteltava lainsäädäntö edellyttää vielä runsaasti jatkotyötä selkeine perusteluineen ja taloudellisten vaikutusten arviointeineen.

Hallituksen rakennepoliittisen ohjelman marraskuisessa toimeenpanopäätöksessä on todettu, että on pidättäydyttävä uusien, kuntien menoja lisäävien tehtävien ja velvoitteiden antamisesta ilman, että samalla esitetään vastaavan suuruisten tehtävien ja velvoitteiden karsimisesta tai uusien tehtävien ja velvoitteiden täysimääräisestä rahoittamisesta. Työryhmän raportissa ei ole edellä mainittuja esityksiä.

Työryhmän esityksen lain yleisissä säännöksissä määritellään varhaiskasvatus ja sen tavoitteet onnistuneella tavalla. Se on lähipalvelu, jolloin matkat toimipaikkoihin ja niiden saavutettavuus hyvien liikenneyhteyksien avulla otetaan huomioon palveluja järjestettäessä. Varhaiskasvatus on
osa monialaista yhteistyötä ja toimintaa muiden lapsiperheiden palvelujen kanssa. Lasten ja heidän huoltajiensa osallisuus ja vaikuttamismahdollisuudet varhaiskasvatuksen toteuttamisessa ovat tärkeitä.

Työryhmän esityksen mukaan toiminnan järjestäjä tulee seurata varhaiskasvatusympäristön
kehittävyyttä, terveellisyyttä ja turvallisuutta kolmen vuoden välein.  Lakiesityksessä mainittu raportointi tulee olla mahdollista toiminnan säännöllisenä seurantana ilman lisäkustannuksia tai uusia, kustannuksia aiheuttavia raportointitapoja.

Raportissa esitetään lakiin valtakunnallista, paikallista sekä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa. Kuitenkin valtakunnallisen suunnitelman perusteet ja varhaiskasvatuksen arviointivelvoite ovat riittäviä kirjauksia lainsäädännön tasolla. Toimintaa ohjaavat paikallisen suunnittelun ja lapsen varhaiskasvatuksen suunnittelun sisällölliset säännökset on selkeämpää antaa kunnille varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa.

Työryhmän esityksessä varhaiskasvatuslaiksi tiukennetaan myös henkilökunnan mitoitusta ryhmäperhepäivähoidossa ja ryhmien kokoa päiväkodin osapäiväryhmien osalta.

Käsittely

26.05.2014 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Vastaehdotus:
Hannu Oskala: Muutos 1:

Poistetaan kappaleen 26 viimeinen lause:

"Tämä työryhmän esitys ei ole toteutettavissa kuntatalouden kehysten puitteissa eikä ole hallituksen rakennepoliittisen ohjelman mukainen.”

ja kappaleen 37 viimeinen lause:

"Tämä työryhmän esitys ei ole toteutettavissa kuntatalouden kehysten puitteissa eikä ole hallituksen rakennepoliittisen ohjelman mukainen.”

ja lisätään kappaleeseen 26 lause:

“Kaupunginhallitus pitää tärkeänä, että lasten ryhmän enimmäiskoko on esityksessä tarkennettu ja että se on määritelty myös osapäiväisten osalta.”

Muutos 2:

Poistetaan kappale 29:

"Esitetyn poikkeussäännöksen säätämistä lailla ei kannateta, sillä esitetyn kaltainen poikkeamissäännös aiheuttaa tilanteita, jolloin joudutaan harkitsemaan jopa toimipisteiden sulkemista, mikäli sijaista ei ole saatavilla esityksessä mainitussa yhdessä päivässä. Tästä syystä poikkeussääntöä ei tule säätää lailla.”

ja kappale 38:

"Esitetyn poikkeussäännöksen säätämistä lailla ei kannateta, sillä sen kaltainen poikkeamissäännös aiheuttaa tilanteita, jolloin joudutaan harkitsemaan jopa toimipisteiden sulkemista, mikäli sijaista ei ole saatavilla esityksessä mainitussa yhdessä päivässä. Tästä syystä poikkeussääntöä ei tule säätää lailla.”

Lisätään kappaleen 28 jälkeen:

“Kaupunginhallitus kannattaa esitettyä tiukennusta poikkeustilanteiden henkilöstömitoituksiin, sillä esitys vahvistaa varhaiskasvatuksen pitkäjänteisyyttä ja sisältöjä."

Kannattaja: Tarja Tenkula

 

Äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan

EI-ehdotus: Muutos 1: Poistetaan kappaleen 26 viimeinen lause: "Tämä työryhmän esitys ei ole toteutettavissa kuntatalouden kehysten puitteissa eikä ole hallituksen rakennepoliittisen ohjelman mukainen.” ja kappaleen 37 viimeinen lause: "Tämä työryhmän esitys ei ole toteutettavissa kuntatalouden kehysten puitteissa eikä ole hallituksen rakennepoliittisen ohjelman mukainen.” ja lisätään kappaleeseen 26 lause: “Kaupunginhallitus pitää tärkeänä, että lasten ryhmän enimmäiskoko on esityksessä tarkennettu ja että se on määritelty myös osapäiväisten osalta.” Muutos 2: Poistetaan kappale 29: "Esitetyn poikkeussäännöksen säätämistä lailla ei kannateta, sillä esitetyn kaltainen poikkeamissäännös aiheuttaa tilanteita, jolloin joudutaan harkitsemaan jopa toimipisteiden sulkemista, mikäli sijaista ei ole saatavilla esityksessä mainitussa yhdessä päivässä. Tästä syystä poikkeussääntöä ei tule säätää lailla.” ja kappale 38: "Esitetyn poikkeussäännöksen säätämistä lailla ei kannateta, sillä sen kaltainen poikkeamissäännös aiheuttaa tilanteita, jolloin joudutaan harkitsemaan jopa toimipisteiden sulkemista, mikäli sijaista ei ole saatavilla esityksessä mainitussa yhdessä päivässä. Tästä syystä poikkeussääntöä ei tule säätää lailla.” Lisätään kappaleen 28 jälkeen: “Kaupunginhallitus kannattaa esitettyä tiukennusta poikkeustilanteiden henkilöstömitoituksiin, sillä esitys vahvistaa varhaiskasvatuksen pitkäjänteisyyttä ja sisältöjä."

Jaa-äänet: 6
Juha Hakola, Arja Karhuvaara, Lasse Männistö, Marcus Rantala, Tatu Rauhamäki, Laura Rissanen

Ei-äänet: 8
Jorma Bergholm, Tuuli Kousa, Hannu Oskala, Osku Pajamäki, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Tuomas Rantanen, Tarja Tenkula

Tyhjä: 1
Nina Huru

Poissa: 0

Äänin 8 - 6 (1 tyhjä) kaupunginhallitus hyväksyi jäsen Oskalan vastaehdotuksen mukaisesti muutetun ehdotuksen.

19.05.2014 Pöydälle

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Laura Räty

Lisätiedot

Annikki Thoden, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048

annikki.thoden(a)hel.fi

 

Opetuslautakunta 06.05.2014 § 84

HEL 2014-005310 T 03 00 00

Lausunto

Opetuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Lausunto keskittyy Kohti varhaiskasvatuslakia raportin lukuihin 2.1 – 2.4 eli lakiehdotuksen pykäliin.

Opetuslautakunta huolehtii ruotsinkielisten lasten päivähoidosta ja varhaiskasvatuslautakunta suomenkielisten lasten päivähoidosta.

Opetuslautakunta pitää tärkeänä, että varhaiskasvatuslakia uusitaan. Esitys varhaiskasvatuslaista lisää varhaiskasvatuksen tavoitteellisuutta ja tuo valtakunnallisesti yhtenäisyyttä suunnitteluun ja arvioinnin kautta. Tämä mahdollistaa korkealaatuisemman varhaiskasvatuksen lapsille. Toimijan näkökulmasta työryhmän esityksessä on kustannuksia lisääviä kohtia kuten henkilöstömitoitus ja siitä poikkeaminen. Uudistus ei saisi tuoda lisäkustannuksia, tai jos niin tapahtuisi, lisäresursseja tulisi saada. Opetuslautakunta esittää, että siirtymäajalle määritellään riittävä aika.    

1. Varhaiskasvatuksen tavoitteet (3 §)

Varhaiskasvatuksen 11 eri tavoitetta on esityksessä määritelty monipuolisesti ja kattavasti.

2. Kehittävä, terveellinen ja turvallinen varhaiskasvatusympäristö (8 §)

Toiminnan järjestäjä tulisi seurata varhaiskasvatusympäristön kehittävyyttä, terveellisyyttä ja turvallisuutta kolmen vuoden välein. Opetuslautakunta pitää varhaiskasvatuksen ympäristöä erittäin tärkeänä, mutta tästä koituviin lisäkustannuksiin on varauduttava.

3. Varhaiskasvatuksen keskeyttäminen ja paikan säilyttäminen (14 §)

Varhaiskasvatuksen jatkuvuus samassa päivähoitopaikassa on laadullisesti perusteltu. Toiminnan järjestäjälle tulee tästä säännöksestä vaatimus sovittaa yhteen toimintavuoden aikana muuttuvaa hoitopaikkojen määrää, varhaiskasvatuksessa olevin lasten läsnäolon ajankohtia ja henkilökunnan määrä.

4. Lapsen kehityksen ja oppimisen tuki (16 §)

Opetuslautakunta pitää hyvänä, että perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen prosessit yhdenmukaistuvat mutta hallinnolliset työtehtävät lisääntyvät ja henkilökunnan osaamista tällä alueella tulisi lisätä.

Lapsen kehityksen ja oppimisen tehostettu tuki (17 §) on sen sijaan epäselvemmin kirjattu. Ennen tehostetun tuen käyttöönottoa edellytetään pedagogisten arvioiden laatimista ja lasten huoltajien kuulemista. Henkilökunta tarvitsisi lisäkoulutusta, jotta heidän pedagoginen erityisosaaminen olisi vaaditulla tasolla.

Lapsen kehityksen ja oppimisen erityisen tuen (18 §) käyttöönotto edellyttää pedagogisen selvitysten tekemistä ja lapsen huoltajien kuulemista. Tässä kohtaa pedagogisia selvityksiä voi täydentää muiden viranomaisten lausunnoilla, kun tilanne vaatii. 

5. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (23-26 §)

Opetuslautakunta pitää tärkeänä varhaiskasvatuksen suunnittelua ja arviointia.

Raportissa esitetään lakiin valtakunnallista (23 §), paikallista (24 §) sekä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa (25 §). Valtakunnallisen suunnitelman perusteet (23 §) ja varhaiskasvatuksen arviointivelvoite (26 §) olisivat riittäviä kirjauksia lainsäädännön tasolla. Toimintaa ohjaavat paikallisen suunnittelun ja lapsen varhaiskasvatuksen suunnittelun sisällölliset säännökset voitaisiin antaa kunnille varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. 

6. Henkilöstön tehtävät ja kelpoisuusvaatimukset (27-32§)

Varhaiskasvatuksen opettajan (27 §) ja varhaiskasvatuksen sosionomin (28 §) nimike on määritelty erikseen, mutta työtehtäviä ei ole määritelty. Nimikkeitä käytetään vain rekrytointilanteessa ja sen jälkeen palveluksessa olevat kelpoisuuden omaavat henkilöt ovat henkilöstömitoituksessa samanarvoisia.

Ruotsinkielistä perhepäivähoitoon johtavaa ammattikoulutusta (30 §) sekä avustajille (32 §) suunnattua koulutusta ei ole yhtä laajalti kuin suomenkielistä, joten pätevyyden saaminen perhepäivähoitajille ja avustajille on vaikeaa.

Koulutetun henkilöstön saatavuus tulevaisuudessa on palvelujen turvaamisen kannalta ensiarvoisen tärkeää.

7. Päiväkodin henkilöstön mitoitus (35 §)

(35 §:n 2 mom.) (VNS 4/2006 vp, s. 36-37) ”Kun esiopetusta järjestetään päivähoitopaikassa, jossa lapsi on koko päivän, noudatetaan päivähoitoasetuksen 6 §:n 1 momentin säännöstä eli seitsemää yli kolmivuotiasta lasta kohden tulee olla yksi kasvatusvastuussa oleva henkilö. Kun esiopetusta järjestetään päivähoidossa vain esiopetukseen osallistuville lapsille sovelletaan henkilöstömitoituksessa päivähoitoasetuksen 6 §:n 2 momenttia eli yhtä kasvattajaa kohden ryhmässä voi olla enintään 13 lasta.”

(Kohti varhaiskasvatuslakia Varhaiskasvatusta koskevan lainsäädännön uudistamistyöryhmän raportti) ”Tarkoituksena olisi selkeyttää lainsäädäntöä ottamalla tätä koskeva säännös lakiin. Toisessa momentissa todettaisiin, että jos esiopetuksessa oleva lapsi tarvitsisi esiopetuksen lisäksi järjestettävää varhaiskasvatusta, joka järjestettäisiin välittömästi ennen tai jälkeen esiopetusta, noudatettaisiin myös esiopetuksen ajan 1 momentissa säädettyä mitoitusta.”

Opetuslautankunta toteaa, että päivähoitoasetuksen 6 §:n 1 momentin säännöksestä aiheutuu lisäkustannuksia esikouluille, jotka ovat Kunnallisen opetushenkilöstön virka-työehtosopimuksen alaisuudessa. Tämä tarkoittaisi, että henkilökunta kaksinkertaistuisi kolmessa esikoulukohteessa.

(35 §:n 3 mom.) ”Tällöin 1 momentissa säädettyjä suhdelukuja vastaavasti ryhmä koko olisi enintään 21 lasta kolme vuotta täyttäneiden kohdalla ja 12 alle kolmevuotiaiden osalta. Ryhmässä ei saisi olla yhtä aikaa läsnä enempää kuin nämä määrät lapsia.” Paikallisesti osataan parhaiten arvioida lapsen tarpeet ja sopivan toiminnan ryhmät kulloisenakin aikana. Ryhmän koosta ei tulisi säätää laissa. (35 §:n 3 mom.)

8. Päiväkodin mitoituksesta poikkeaminen (36 §)

Työryhmän esitys henkilöstömitoituksen poikkeamisesta edellyttää päivittäisen toiminnan seurantajärjestelmän kehittämistä ja sillä on vaikutusta sijaistarpeen kasvuun. Ruotsinkieliset toimintayksiköt ovat suuruusluokaltaan pienempiä ja sijainiltaan harvemmassa kuin suomenkieliset yksiköt, mikä tekee henkilöstösiirroista hankalia ja lisää sijaisuuksia, jotta mitoituksesta poikkeaminen ei riko lakia.

Mitoituksen poikkeamisesta koskevasta säännöksestä seuraa suuret kustannukset ja se lisää tarvetta myös täydennyskoulutuksen järjestämiseen.

Opetuslautakunta ei hyväksy kyseissä olevaa poikkeussäännöstä. Opetuslautakunnan näkemyksen mukaan esitetyn kaltainen poikkeamissäännös aiheuttaa tilanteita, jolloin joudutaan harkitsemaan toimipisteiden sulkemista, mikäli sijaista ei ole saatavilla esityksessä mainitussa ajassa. Poikkeussääntöä ei tulisi säätää laissa (36 §).

9. Perhepäivähoidon henkilöstön mitoitus (38 § mom. 2)

Työryhmän esityksen mukaan ryhmäperhepäivähoidossa voisi olla enintään kaksi perhepäivähoitajaa hoitamassa yhteistä lapsiryhmää. Nykyinen lainsäädäntö on mahdollistanut myös kolmen perhepäivähoitajan käsittäviä lapsiryhmiä.

Ruotsinkielisiä ryhmäperhepäiväkoteja on 1.8.2014 yhteensä 10, joista 7 on kolmen perhepäivähoitajan ryhmäperhepäiväkoteja. Tämä tarkoittaa, että jos lopetetaan 7 ryhmäperhepäiväkotia, niin opetusvirastolta uupuu vähintään 84 tilapaikkaa. Jos 38 §:n 2 mom. toteutuu, opetusviraston tulisi löytää vastaavaa palvelua perheille.

Esittelijä

linjanjohtaja

Niclas Grönholm

Lisätiedot

Camilla Zakowski, suunnittelija, puhelin: 310 44802

camilla.zakowski(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566