7/2015

Sj/3

16.02.2015

Lausunto luonnoksesta turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston kansalliseksi toimeenpano-ohjelmaksi 2014 - 2020

HEL 2014-005979 T 04 04 00

Kaupunginhallitus antoi seuraavan lausunnon luonnoksesta turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston kansalliseksi toimeenpano-ohjelmaksi EU-rahoitusohjelmakaudelle 2014 - 2020:

Toimeenpano-ohjelmaluonnoksessa huomio kiinnittyy rahoituksen jakosuhteen tarkoituksenmukaisuuteen. Varsinaiseen kuntien maahanmuuttajien kotouttamistoimiin tarkoitettu määrärahaosuus on pieni verrattuna  turvapaikanhakijoiden, säilöön otettavien sekä vapaaehtoisen paluun palvelujen kehittämistoimiin tarkoitettuun osuuteen. Rahoituksen sitominen etukäteen näyttäytyy ohjelmatekstissä vahvalta, eikä mahdollisiin toimintaympäristön muutoksiin varautuminen tule ilmi tekstistä.

Ohjelmaluonnoksessa viranomaistoiminnan vakiintumattomuus tulee ilmi. Turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten vastaanottotoiminta tulisi olla siinä määrin vakiintunutta, ettei sitä tarvitsisi ylläpitää AMIF-rahaston tarjoamalla rahoitustuella.

Rahaston kehittämis-, seuranta- ja arviointitoimintaa tulee kehittää aktiivisessa dialogissa kuntatoimijoiden kanssa. Tämän vuoksi on toivottavaa, että Helsinki voi paikallistuntemuksellaan aktiivisesti osallistua turvapaikka- ja pakolaispolitiikkaan ja maahanmuuttajien kotouttamiseen liittyvän rahoitusinstrumentin toimivuuden ja käytännön vaikuttavuuden seurantaan liittyvään keskusteluun seurantakomitean varsinaisessa jäsenistössä. Nyt paikallista asiantuntijuutta näyttäisi edustavan vain järjestökenttä.

Vapaaehtoisen paluumuuton järjestämisessä tulisi huomioida myös muut kuin turvapaikkaprosessin kautta saapuneet kolmannen maan kansalaiset.  Näiden paluun tukemisen kysymyksiä ei ohjelmaluonnoksessa ole lainkaan nostettu esiin.

anu.riila(a)hel.fi

Ilkka Haahtela, maahanmuutto- ja työllisyysasioiden päällikkö, puhelin: 09 310 25565

ilkka.haahtela(a)hel.fi

SM:n lausuntopyyntö luonnoksesta turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston kansalliseksi toimeenpano-ohjelmaksi

Toimeenpano-ohjelmaluonnos

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Sisämininisteriö

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sisäministeriö on pyytänyt Helsingin kaupungin lausuntoa otsikkoasiassa 26.1.2015 mennessä sähköpostiosoitteeseen kirjaamo@intermin.fi. Jatkoaikaa on saatu 9.2.2015 asti.

Lausunto on valmisteltu yhteistyössä kaupunginkanslian maahanmuutto- ja työllisyyspalveluiden ja sosiaali- ja terveysviraston maahanmuuttoyksikön kanssa.

Toimeenpano-ohjelmaluonnos

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Sisämininisteriö

Esitysteksti

Kaupunginhallitus 09.02.2015 § 159

HEL 2014-005979 T 04 04 00

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

02.06.2014 Ehdotuksen mukaan

Pohjoisesplanadi 11-13