Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

45/2014

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Ryj/5

 

15.12.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 1333

Lausunto Etelä-Suomen aluehallintovirastolle Helsingin kaupungin hakemuksesta Hernesaaren risteilijälaiturin rakentamisesta, merialueen täyttämisestä, ruoppauksesta ja massojen läjityksestä sekä valmiusluvasta 

HEL 2014-010272 T 11 01 00 00

ESAVI/7960/04.09/2014

Päätös

Kaupunginhallitus päätti antaa Etelä-Suomen aluehallintovirastolle seuraavan lausunnon kaupungin hakemuksesta Hernesaaren risteilijälaiturin rakentamisesta, merialueen täyttämisestä, ruoppauksesta ja massojen läjityksestä sekä valmiusluvasta:

Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupungin ympäristölautakunta on 25.11.2014 kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena antanut Etelä-Suomen aluehallintovirastolle lausunnon Helsingin kaupungin hakemuksesta.

Kaupunginhallitus viittaa ympäristölautakunnan lausuntoon ja toteaa puoltavansa hakemusta ympäristökeskuksen lausunnossa esitetyn mukaisesti.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Timo Linden, vs. apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550

timo.linden(a)hel.fi

Liitteet

1

ESAVIn lausuntopyyntö Helsingin kaupunki

2

Hernesaaren risteilijälaiturin lupahakemus

3

Hernesaaren risteilijälaiturin lupahakemuksen täydennys

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Etelä-Suomen aluehallintovirasto (Hämeenlinnan päätoimipaikka)

Muutoksenhakukielto, valmistelu

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Lausuntopyyntö

Etelä-Suomen aluehallintovirasto pyytää Helsingin kaupunginhallituksen sekä kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa Helsingin kaupungin hakemuksesta Hernesaaren risteilijälaiturin rakentamisesta, merialueen täytöstä, ruoppauksesta ja massojen läjityksestä sekä valmisluvasta.

Esittelijä toteaa, että ympäristölautakunta on 25.11.2014 kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena antanut Etelä-Suomen aluehallintoviranomaiselle lausunnon rakennusviraston hakemuksesta.

Hakemuksen pääasiallinen sisältö

Helsingin kaupungin rakennusvirasto on hakenut Etelä-Suomen

Aluehallintovirastolta lupaa Hernesaaren risteilijälaiturin rakentamisesta, merialueen täytöstä, ruoppauksesta ja massojen läjityksestä sekä vesilain mukaista valmistelulupaa.

Hernesaareen on suunniteltu nykyisen satamakentän jatkeeksi merelle päin uusi risteilijälaituri. Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto on laatinut alustavan kaavaluonnoksen, jonka perusteella on laadittu meritäytöistä ja ruoppauksista yleissuunnitelma. Suunnitelman perusteella on laadittu hankkeelle vesilain edellyttämä lupahakemus ruoppaus- ja meritäyttötöitä varten.

Risteilyalusten vastaanotto on Länsisataman aluerakentamishankkeen nykyisen rakentamisaikataulun mukaan siirryttävä Jätkäsaaren Melkinlaiturilta Hernesaaren uuteen risteilijälaituriin vuoteen 2017 mennessä. Siirto mahdollistaa asemakaavojen mukaisen rakentamisen Länsisataman alueella.

Hanke käsittää laiturin ja täytettävän merialueen vaatimia ruoppauksia, merialueen täyttöä sekä laiturin rakentamista.

Alueen sijainti ja koko

Ruoppaus- ja täyttöalue sijaitsee Hernesaaren eteläreunan edustalla sijaitsevalla merialueella. Merialueen täyttöä on suunniteltu tehtäväksi enimmillään noin 150 m etäisyydelle nykyisestä rantaviivasta merialueelle päin. Täyttöalueen koko on noin 3,1 ha.

Veden laatu

Veden laatua Helsingin merialueella seurataan mm. Helsingistä ja Espoosta mereen johdettavien käsiteltyjen jätevesien vaikutusten velvoitetarkkailuun liittyen. Lähin vedenlaadun tarkkailupiste sijaitsee Lauttasaarenselällä noin kilometrin etäisyydellä ruoppausalueesta.

Vedenlaatu ruoppaus ja täyttöalueella vastaa Helsingin sisäsaariston vedenlaatua.

Jätevesien yhteistarkkailuohjelma lisäksi Jätkäsaaren ja Hernesaaren edustan merialuetta on tarkkailtu vuodesta 2009 lähtien Jätkäsaaren aluerakennushanketta koskevana yhteistarkkailuna.

Pohjan laatu

Hernesaaren edustan merialueella on tehty pohjatutkimuksia eri ajanjaksoina. Viimeisimmät puristinheijarikairaukset ovat vuosilta 2010- 2014. Vanhimmat painokairaustutkimukset ovat vuodelta 1972. Ruoppaus- ja täyttöalueella tehtyjen pohjatutkimusten perusteella merenpohjan pehmeän pintakerroksen paksuus vaihtelee pääosin noin 1 metristä 8 metriin. Pehmeän pintakerroksen alla on tiiviimpi siltti- tai hiekkakerros, jonka alla on pohjamoreeni. Kitkamaakerroksen paksuus vaihtelee yhteensä noin 0,5 metristä 5 metriin.

Merialueelta on otettu sedimenttinäytteitä vuosina 2005–2012 yhteensä 55 pisteestä. Lisäksi sedimenttinäytteitä on täydennetty vuonna 2014 yhteensä 18 lisänäytepisteellä. Sedimenttinäytteille on tehty seuraavia analyysejä: öljyhiilivedyt, PAH-yhdisteet, PCB-yhdisteet, orgaaniset tinayhdisteet, metallit(As, Cd, Cr, Cu, Hg, Ni, Pb, Zn), dioksiinit ja furaanit, savipitoisuus ja TOC.

Sedimenttinäytteet on analyysien jälkeen normalisoitu. Normalisoituja tuloksia on vertailtu ympäristöministeriön vuonna 2004 laatiman ruoppaus- ja läjitysohjeen laatutasoihin 1 ja 2. Laatukriteeritason 2 ylittävän sedimenttikerroksen paksuus suunnittelualueella vaihtelee 15 cm ja 2 m välillä.

Vesien käyttö

Hernesaaren Munkkisaarenlaituriin johtaa kulkusyvyydeltään 8,9 metrinen Lokkiluoto - Saukkonokka väylä, joka on risteilijöiden ja matkustajalaivojen käytössä.

Hernesaaren eteläpään edustalla itä-länsisuunnassa kulkee Stora-Bodö-Teerisaari väylä, jonka kulkusyvyys on 2,4 m. Väylä on osa Vironlahdelta Pohjanlahdelle ulottuvaa veneilyn runkoväylää. Väylän omistaa liikennevirasto mutta sen ylläpidosta vastaa Helsingin kaupunki.

Suunnittelualuetta lähinnä sijaitseva virkistyskäyttöalue on Itäisen ja Läntisen Pihlajasaaren alueilla lähimmillään noin 500 m päässä ruoppausalueesta. Läntisellä Pihlajasaarella noin 700 m etäisyydellä suunnittelualueesta sijaitsee suunnittelualuetta lähin uimaranta.

Suunnittelualueen läheisyydessä ei sijaitse Natura-alueita. Lähin luonnonsuojelualue on Läntisen Pihlajasaaren lehto, joka sijaitsee suunnittelualueen eteläpuolella noin 500 m etäisyydellä. Kohde on rauhoitettu Uudenmaan ympäristökeskuksen päätöksellä 23.3.1999. Läntisen Pihlajasaaren itärannalla sijaitsee luontotyyppinä suojeltu merenrantaniitty. Vattuniemen merenrantaniitty Lauttasaaren eteläosassa noin 1,8 km etäisyydellä on myös luonnonsuojelulain mukaisesti suojeltu luontotyyppi.

Suunnitellut toimenpiteet

Suunnitellun risteilijälaiturin alueella ruopataan rakenteiden alla painuvat maakerrokset kovaan pohjaan asti ennen merialueen täyttöä. Ruoppausalueen laajuus on noin 6,6 ha. Ruopattavat maakerrokset ovat pääasiassa savea, mutta osin myös silttistä savea ja hiekkaa. Ruoppausalueella suoritetun sedimenttitutkimuksen perusteella osa pintasedimenteistä luokitellaan ympäristöministeriön v. 2004 laatiman ruoppaus- ja läjitysohjeen laatukriteerien perusteella pilaantuneiksi (ylittävät laatukriteeritason 2) ja mahdollisesti pilaantuneiksi laatukriteeritasojen 1 ja 2 välissä).

Lähtökohtana on kuorintaruopata tason 2 ylittävät massat. Kuorintaruopattavia massoja muodostuu yhteensä noin 30 000 m3ktr yhteensä n.3 ha:n alueelta. Kuorintaruoppaus tehdään suljettavalla ympäristökauhalla.

Ruoppausmassojen hyötykäyttö ja meriläjitys

Kuorintaruoppauksessa muodostuneet ruoppausmassat sijoitetaan Jätkäsaareen tai Hernesaareen alueella sijaitsevien välivarastointialueiden sedimenttialtaisiin, joilla on sedimenttien kuivatusta ja mahdollista käsittelyä varten erillinen ympäristölupa. Välivarastointialtaassa kuivuneet ja tarvittaessa jatkokäsiteltävät ruoppausmassat voidaan myöhemmin hyödyntää Länsisataman aluerakennuskohteissa tai muussa rakennuskohteessa täyttömassoina, mikäli haitta-ainepitoisuudet sen sallivat. Mikäli ruoppausmassojen hyödyntäminen ei ole mahdollista, massa toimitetaan kaatopaikalle tai vastaanottolaitokseen, joilla on lupa kyseisen tyyppisen massaerän vastaanottoon tai käsittelyyn.

Kuorintaruoppauksen jälkeen suunnittelualueelta ruopataan savea noin 150 000 m3ktr. Ruoppausmassat sijoitetaan Lokkiluodon tai Koirasaarenluodon meriläjitysalueelle.  Kyseisten alueiden ruoppausmassojen lupahakemukset ovat tällä hetkellä käsittelyssä AVI:ssa.

Merialueen täyttö

Pehmeiden ruoppausmassojen poistamisen jälkeen tehdään vesialueen täyttöä louheella. Laiturin rakentamisen myötä laajenee Hernesaaren maa-alueen pinta-ala noin 3 ha.

Hakijan mukaan täyttö tehdään kahdessa vaiheessa. Ensin tehdään täyttöalueen keskialueen täyttö sekä vedenalaisena täyttönä louhepenger, jonka päälle laiturin kulmatukimuurielementit nostetaan keskialueen täytöltä. Vedenalaisen louhepenkereen yläpinta tehdään tasoille noin N2000 – 12,0 m. Vedenalaisen penkereen harjan leveys on noin 30 metriä. Louhepenkereen luiskien kaltevuudet ovat noin 1:1,5.

Toisessa vaiheessa tehdään laiturin kulmatukimuurielementtien asentamisen jälkeen laiturin elementtien ja keskitäytön välinen laiturin taustatäyttö.

Louhepenkereessä ja laiturien taustatäytössä tarvitaan louhetta arviolta noin 520 000 m3rtr.

Risteilijälaituri

Munkkisaarenlaiturin jatkoksi suunnitellun risteilijälaiturin pituus on noin 420 m ja leveys noin 85 m.

Hakijan mukaan uusi risteilijälaituri rakennetaan teräsbetonisista kulmatukimuurielementeistä, jotka asennetaan murskeella tasatun louhepenkereen päälle noin tasolle N2000 – 12, 8 m. Laiturielementtien yläosaan valetaan yhtenäinen teräsbetonimuuri, jonka yläpinta tulee tasolle N2000 + 2,8. Laiturin taustatäyttö tehdään maalta tehtävänä täyttönä louheella.

Hankkeen vaikutukset

Vaikutukset veden laatuun

Hakijan mukaan hankkeen ruoppausten ja täytön aikana vesialue ruoppaus- ja täyttöalueen läheisyydessä samenee hetkellisesti. Vaikutus on paikallinen ja työn aikainen. Ruoppauksen aikana veteen saattaa sekoittua vähäisiä määriä pintasedimentin kiintoaineeseen kiinnittynyttä haitta-aineita.

Ruoppaus- ja täyttötyön aikaisen veden samentuman vaikutukset veden laatuun ovat vähäisiä.

Pintasedimentissä tavatut haitta-aineet ovat kiinnittyneet pintasedimentin kiintoainekseen, jolloin aineiden mahdollinen siirtyminen veteen on erittäin vähäistä.

Hankkeen vaikutukset veden laatuun ruoppaus- ja täyttöalueella sekä sen lähiympäristössä arvioidaan vähäisiksi.

Vaikutukset kalastoon, kalastukseen ja pohjaeläimistöön

Hakijan mukaan ruoppauksen aikana veteen sekoittuu ruopattavaa kiintoainesta ja sitä leviää pieniä määriä ruoppausalueen lähiympäristöön. Täytön aikana veteen saattaa sekoittua täyttömateriaalin hienoimpia maa-aineksia ja täyttö saattaa edetessään sekoittaa veteen pieniä määriä merenpohjan maa-ainesta. Samentuman seurauksena kalat saattavat karttaa ruoppaus- ja täyttöaluetta työn aikana.  Ruoppaus- ja täyttöalueella ei ole merkittäviä kalojen lisääntymis- tai esiintymisalueita eikä alueella harrasteta kalastusta merkittävissä määrin.

Ruoppauksen seurauksena ruopattavan alueen pohjaelimistö tuhoutuu ja ruoppausmassaa leviää pieniä määriä ruoppausalueen läheisyyteen peittäen pohjaeläimistöä. Ruoppausmassan pintakerros sisältää jonkin verran haitta-aineita ja ruoppaustyön yhteydessä haitta-ainepitoista sedimenttiä leviää lähiympäristöön pieniä määriä veteen suspendoituvassa ruoppausmassassa. Ruopattavan alueen ulkopuolella pintasedimentissä on tavattu samoja haitta-aineita mitä ruopattavassa massassa on. Ruoppausten päätyttyä palautuu pohjaeläimistö ruoppausalueen ympäristössä suhteellisen nopeasti ennalleen.

Hankkeen vaikutukset kalastoon, kalastukseen ja pohjaeläimistöön arvioidaan ruoppaus- ja täyttöalueella sekä sen ympäristössä vähäisiksi.

Vaikutukset vesistön käyttöön

Hakijan mukaan uuden laiturin käyttöön oton myötä laiturin ja Pihlajasaaren välissä nykyisin kulkeva 8,9 kulkusyvyistä väylää joudutaan siirtämään kauemmas laiturista. Helsingin Satama on laatimassa väylän siirtämisestä sekä siihen liittyvästä ruoppauksesta erillistä lupahakemusta. Työn aikana väylän käyttöä voidaan joutua rajoittamaan. Pääasiassa Länsisatamassa käyvä lautta- ja risteilijäliikenne käyttää Jätkäsaaren 11 m kulkusyvyistä väylää, joka kulkee Pihlajasaaren länsipuolella ja johon hankkeella ei ole suoraan vaikutusta.

Ruoppaus- ja täyttöalueelta noin 700 m etäisyydellä lounaaseen sijaitsee Pihlajasaaren uimaranta ja noin kilometrin päässä koilliseen Pyhän Birgitan puiston uimaranta. Kyseisten uimarantojen vaikutuspiirissä kulkee päivittäin useita matkustajalauttoja, joiden potkurivirrat sekoittavat merenpohjan hienoainesta veteen. Näin ollen ruoppauksesta ja merialueen täytöstä aiheutuvan veden samentuman ei katsota vaikuttavan merkittävästi uimarantojen käyttöön.

Vaikutukset luonnonsuojelukohteisiin

Hakijan mukaan hankkeella ei ole vaikutuksia lähimpänä oleviin luonnonsuojelukohteisiin.

Vaikutukset virtausolosuhteisiin

Hakijan mukaan merialueen täyttö voi vaikuttaa paikallisesti veden vaihtumiseen täyttöalueen lähiympäristössä. Vaikutukset eivät kuitenkaan voi olla merkittäviä esimerkiksi Hietalahden tai Kaivopuiston merisataman suuntaan.

Vaikutukset vesialueella oleviin rakenteisiin

Hankkeen käynnistyessä nykyisellä ranta-alueella sijaitseva lumenkaatolaituri puretaan tarvittaessa osin ja kaupungin lumen vastaanottotoiminta siirretään Hernesaaren alueelta muualle. Hakijan mukaan hankkeella ei ole merkittäviä vaikutuksia vesialueelle jääviin rakenteisiin tai niiden käyttöön.

Vaikutusten tarkkailu

Hakijan mukaan hankkeesta on huomattavaa hyötyä ja se on yleisen edun kannalta merkittävä. Kaupunginvaltuuston maankäytön ja asumisen toteutusohjelman tavoitteena on nostaa asuntotuotantoa Helsingissä keskimääriin 5000 asuntoon vuodessa ja Länsisataman aluerakentamishankkeesta ensivaiheessa Jätkäsaaren rakentaminen on tärkeä osa ohjelman toteuttamista. Hankkeesta ei arvioida aiheutuvan korvattavaa haittaa millekään taholle.

Töiden valmistelulupa

Hakijan mukaan hankkeen käynnistämisellä on kiire. Tämän vuoksi hakija hakee hankkeelle vesilain 3 luvun 16 §:n mukaista töiden valmistelulupaa. Suunnitellut haitta-ainepitoisen pintasedimentin kuorintaruoppaukset voidaan käynnistää tuottamatta muulle vesien käytölle tai luonnolle ja sen toiminnalle huomattavaa haittaa ja kuorintaruoppausta edeltävä tilanne on palautettavissa siinä tapauksessa, että lupapäätös kumotaan tai luvan ehtoja muutetaan. Hernesaaren risteilijälaiturin rakentamisen aloittamisen lykkääntymisestä aiheutuisi huomattavaa vahinkoa koko Länsisataman aluerakentamiskohteelle, koska se aiheuttaisi viivästyksiä Jätkäsaaren Melkinlaiturin asemakaava-alueen rakentamisen aikatauluun, jonka toteuttaminen vaatii nykyisen risteilijälaiturina toimineen Melkinlaiturin korvaavan uuden risteilijälaiturin valmistumisen Hernesaaren puolelle.

Saadut lausunnot

Esittelijä toteaa, että ympäristölautakunta on 25.11.2014 kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena antanut Etelä-Suomen aluehallintovirastolle lausunnon rakennusviraston hakemuksesta rakentaa Hernesaaren risteilijälaituri, merialueen täytöstä, ruoppauksesta ja massojen läjityksestä sekä vesilain 3 luvun 16 §:n mukaisesta valmisteluluvasta.

Ympäristölautakunta toteaa, että lupahakemus ja esitys töiden toteuttamisesta vaikuttavat asianmukaisilta kunhan merialueen täyttämisen yhteydessä huolehditaan siitä, ettei mereen pääse louheen seassa mahdollisesti olevia muovisia panoslankoja tai muuta ympäristön pilaantumista aiheuttavaa roskaa.

Hankkeen vesistövaikutusten tarkkailuohjelmaesitys tulee toimittaa myös Helsingin ympäristökeskukselle. Hankkeen vesistötarkkailuun on lisättävä mukaan muovijätteen määrän tarkkailu.

Ympäristölautakunta puoltaa edellä mainituin ehdoin hakemuksen hyväksymistä sekä töiden aloittamiselle haettua valmistelulupaa.

Asiasta on pyydetty myös kaupunkisuunnittelu-, kiinteistö- ja liikuntaviraston lausunnot. Kaupunkisuunnitteluvirasto toteaa lausunnossaan, että lupahakemus ei ole ristiriidassa alueen suunnittelun kanssa. Kaupunkisuunnitteluvirasto puoltaa vesilain mukaisen luvan myöntämistä hankkeelle. Liikuntavirasto toteaa lausunnossaan, että alue jolle lupaa haetaan, on vilkasta väyläaluetta, jossa kalastus on lähes mahdotonta. Kalastukselle ei aiheudu haittoja. Liikuntavirasto hyväksyy omalta osaltaan lupahakemuksen muutoksitta.

Esittelijän lausunto

Esittelijä viittaa ympäristölautakunnan lausuntoon ja esittää lupahakemusta puollettavaksi. Ympäristölautakunnan lausunnossaan esittämiin asioihin on syytä kiinnittää huomiota.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Timo Linden, vs. apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550

timo.linden(a)hel.fi

Liitteet

1

ESAVIn lausuntopyyntö Helsingin kaupunki

2

Hernesaaren risteilijälaiturin lupahakemus

3

Hernesaaren risteilijälaiturin lupahakemuksen täydennys

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Etelä-Suomen aluehallintovirasto (Hämeenlinnan päätoimipaikka)

Muutoksenhakukielto, valmistelu

Päätöshistoria

Liikuntavirasto 26.11.2014

HEL 2014-010272 T 11 01 00 00

Liikuntavirasto toteaa, että alue jolle lupaa haetaan, on vilkasta väyläaluetta, jossa kalastus on lähes mahdotonta. Kalastukselle ei tästä myöskään muodostu haittoja.  

Liikuntavirasto hyväksyy omalta osaltaan lupahakemuksen muutoksitta.

Lisätiedot

Soile Lehmusto, hallintosihteeri, puhelin: 310 87803

soile.lehmusto(a)hel.fi

 

Ympäristölautakunta 25.11.2014 § 347

HEL 2014-010272 T 11 01 00 00

Päätös

Lupahakemus

Hernesaareen suunnitellaan rakennettavaksi risteilijälaituri, joka tulee korvaamaan tällä hetkellä risteilijäalusten käytössä olevan Jätkäsaaren Melkinlaiturin. Ennen risteilijälaiturin rakentamista alueella on tehtävä ruoppauksia ja merialueen täyttöä. Helsingin kaupungin rakennusvirasto hakee Etelä-Suomen aluehallintovirastolta lupaa laiturin rakentamiseksi tarvittaville ruoppauksille, merialueen täytölle sekä itse laiturin rakentamiselle. Aluehallintovirasto ja kaupunginhallitus pyytävät ympäristölautakunnalta lausuntoa asiassa.

Tehtyjen sedimenttitutkimusten perusteella osa ruopattavaksi suunnitellun maamassan pintakerroksista sisältää kohonneita haitta-ainepitoisuuksia. Osa haitta-aineita sisältävästä ruoppausmassasta on esitetty kuorintaruopattavaksi ja mahdollisesti myöhemmin maalla hyötykäytettäväksi. Loput ruoppausmassat on esitetty sijoitettavaksi kaupungin hallinnoimalle meriläjitysalueelle (Lokkiluodon läjitysalue tai Koirasaarenluotojen läjitysalue). Kuorintaruopattavan ruoppausmassan määräksi on arvioitu noin 30 000 mᵌktr ja mereen sijoitettavan ruoppausmassan määräksi noin 150 000 mᵌktr. Ruopattavan alueen laajuus on noin 6,6 hehtaaria.

Merialueen täyttöä on suunniteltu tehtäväksi enimmillään noin 150 metrin etäisyydelle nykyisestä Hernesaaren rantaviivasta merialueelle päin. Täyttöalueen koko on noin 3,1 hehtaaria.

Laiturirakentamiseen arvioidaan tarvittavan noin 520 000 mᵌrtr täyttömassoja. Täyttö tehdään louheella kahdessa vaiheessa. Täyttövaiheiden välissä asennetaan laiturin teräsbetoniset kulmatukimuurielementit. Elementtien yläpäähän valetaan yhtenäinen teräsbetoninen reunamuuri. Laiturin pituus on noin 420 metriä.

Hankkeen seurauksena Hernesaaren edustan laiva- ja veneväyliä sekä väylien turvalaitteita joudutaan siirtämään. Tarvittavista väylien siirrosta on neuvoteltu Helsingin kaupungin ja liikenneviraston kesken. Väylien siirtämiseksi käynnistetään erilliset prosessit. Muilta osin hankkeen vaikutukset ympäristöön arvioidaan paikallisiksi ja vähäisiksi. Suunnittelualue lähiympäristöineen on Helsingin kaupungin omistuksessa.

Lausunto

Ympäristölautakunta päättää antaa asiassa seuraavan lausunnon:

Lupahakemus ja esitys töiden toteuttamisesta vaikuttavat asianmukaisilta kunhan merialueen täyttämisen yhteydessä huolehditaan siitä, ettei mereen pääse louheen seassa mahdollisesti olevia muovisia panoslankoja tai muuta ympäristön pilaantumista aiheuttavaa roskaa.

Hankkeen vesistövaikutusten tarkkailuohjelmaesitys tulee toimittaa myös Helsingin ympäristökeskukselle. Hankkeen vesistötarkkailuun on lisättävä mukaan muovijätteen määrän tarkkailu.

Ympäristölautakunta puoltaa edellä mainituin ehdoin hakemuksen hyväksymistä sekä töiden aloittamiselle haettua valmistelulupaa.

Muutoksenhaku

Tähän ympäristölautakunnan päätökseen ei voi hakea muutosta, koska se koskee asian valmistelua (Kuntalaki 91 §).

Esittelijä

ympäristönsuojelupäällikkö

Päivi Kippo-Edlund

Lisätiedot

Sini-Pilvi Saarnio, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32019

sini-pilvi.saarnio(a)hel.fi

 

Kaupunkisuunnitteluvirasto 25.11.2014

HEL 2014-010272 T 11 01 00 00

Asia

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on kirjeellään 29.10.2014 Dnro ESAVI/7960/04.09/2014 pyytänyt Helsingin kaupungin lausuntoa rakennusviraston hakemuksesta, joka koskee Hernesaaren risteilijälaiturin rakentamista, merialueen täyttöä, ruoppausta ja massojen läjitystä sekä valmistelulupaa. Kaupunginhallitus on pyytänyt asiasta kaupunkisuunnitteluviraston lausuntoa.

Lupahakemuksen mukaisen ruoppausalueen laajuus on noin 6,6 ha ja ruoppausmassojen määräksi arvioidaan noin 180 000 m3ktr. Ruoppausmassat esitetään sijoitettavaksi joko luvanvaraisiin välivarastointialtaisiin tai meriläjitysalueille.

Merialueen täyttö ulottuu noin 150 m päähän nykyisestä rantaviivasta ja täyttöalueen koko on noin 3,1 ha.

Hernesaareen rakennettava risteilijälaituri korvaa Jätkäsaaressa sijaitsevan nykyisin risteilijälaiturina toimivan Melkinlaiturin. Laiturin korvaaminen on edellytyksenä Melkinlaiturin asemakaava-alueen rakentamiselle.

Kaupunkisuunnitteluvirasto on 21.10.2014 antanut lupahakemusta varten rakennusvirastolle lausunnon HEL 2014-012717 alueen kaavoitustilanteesta.

Lausunto

Hernesaaren alueelle on laadittu vuonna 2012 osayleiskaavaehdotus nro 12099 (7.2.2012, muutettu 2.10.2012), jossa lupa-alue on osoitettu pääosin risteilyliikenteen satama-alueeksi, venesatama-alueeksi ja katualueeksi. Kaupunginhallitus on 27.5.2013 palauttanut osayleiskaavan valmisteltavaksi siten, että erityissuunnittelualue-merkinnästä luovutaan ja asuntorakentamisen ja risteilijälaivasataman tilantarpeet toteutetaan ensisijaisesti olemassa olevan Hernesaaren puitteissa.

Hernesaaren osayleiskaavaehdotusta ollaan päivittämässä. Merkittävimmät muutokset koskevat aiemmassa ehdotuksessa helikopterikentäksi ja myöhemmin erityissuunnittelualueeksi osoitettua aluetta, joka muutetaan venesatama- ja vesialueeksi. Risteilyliikenteen satama-alueeksi osoitettu alue on tarkoitus säilyttää pääosin edellisen yleiskaavaehdotuksen mukaisena. Uusi osayleiskaavaehdotus on työn alla ja se on suunniteltu esiteltäväksi kaupunkisuunnittelulautakunnassa alkuvuodesta 2015. Kaupunginvaltuusto päättää osayleiskaavasta, minkä jälkeen alueelle laaditaan tarkemmat asemakaavat.

Lupahakemuksen mukaiset työt ulottuvat Hernesaaren eteläpuolella kulkevan veneilyn runkoväylän alueelle. Väylän siirtämisestä lupa-alueen kohdalla tulee varmistua ennen meritäyttöjen ja rakennustöiden aloittamista.

Hernesaaren risteilijälaiturilla korvataan nykyinen Melkinlaituri Jätkäsaaressa. Tämä mahdollistaa Melkinlaiturin asemakaava-alueen ja sen lähiympäristön suunnittelun asuinrakentamiseen. Hankkeen viivästymisellä olisi laajamittaisia vaikutuksia kaavojen ja suunnitellun asuntotuotannon toteutumiseen Jätkäsaaressa. Laiturin rakentamiseen liittyvien töiden aloittaminen on siten tärkeää.

Lupahakemus ei ole ristiriidassa alueen suunnitellun käytön kanssa. Hankkeen toteutuminen on tärkeää, jotta Melkinlaiturin läheisyydessä sijaitsevat asuinalueet voidaan toteuttaa. Kaupunkisuunnitteluvirasto puoltaa siten rakennusviraston lupahakemusta sekä valmisteluluvan myöntämistä.

Lisätiedot

Kati Valkama, diplomi-insinööri, puhelin: 310 36573

kati.valkama(a)hel.fi

Matti Kaijansinkko, projektipäällikkö, puhelin: 310 37195

matti.kaijansinkko(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566