Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 44/2013 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Stj/5 | |
| 09.12.2013 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 1332
Ns. paperittomien henkilöiden terveyspalveluiden järjestäminen / sosiaali- ja terveyslautakunta 26.11.2013 § 405
HEL 2012-013915 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti vahvistaa, että ns. paperittomien henkilöiden terveydenhuolto järjestetään niin, että kiireellisen hoidon lisäksi tarjotaan kaikille raskaana oleville ja lapsille laajat terveydenhuollon palvelut, mukaan lukien neuvola- ja sairaanhoitopalvelut, samaan hintaan kuin helsinkiläisille. Hoitoon oikeutetut lapset määritellään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen mukaisesti alle 18-vuotiaiksi henkilöiksi.
Samalla kaupunginhallitus päätti vahvistaa, että kiireettömän hoidon osalta odotetaan STM / THL:n selvitystä ja kehottaa sosiaali- ja terveysvirastoa tuomaan kevään 2014 lopussa sosiaali- ja terveyslautakunnalle selvityksen syntyneistä tarkemmista kustannuksista ja siitä kuinka hyvin hoito on tavoittanut ns. paperittomat.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti kehottaa sosiaali- ja terveysvirastoa valmistelemaan ns. paperittomia koskevan terveydenhuollon järjestämisen edellä kuvatulla tavalla.
Käsittely
Vastaehdotus:
Emma Kari: Poistetaan sana "neuvolaikäisille". Lisätään ensimmäisen kappaleen loppuun lause: "Hoitoon oikeutetut lapset määritellään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen mukaisesti alle 18-vuotiaiksi henkilöiksi."
Kannattajat: Tarja Tenkula
Äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Poistetaan sana "neuvolaikäisille". Lisätään ensimmäisen kappaleen loppuun lause: "Hoitoon oikeutetut lapset määritellään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen mukaisesti alle 18-vuotiaiksi henkilöiksi."
Jaa-äänet: 7
Juha Hakola, Jussi Halla-aho, Arja Karhuvaara, Lasse Männistö, Marcus Rantala, Tatu Rauhamäki, Laura Rissanen
Ei-äänet: 8
Jussi Chydenius, Emma Kari, Tuuli Kousa, Osku Pajamäki, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Tarja Tenkula, Pilvi Torsti
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Äänin 8 - 7 kaupunginhallitus hyväksyi jäsen Karin vastaehdotuksen.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen
Lisätiedot
Annikki Thoden, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048
annikki.thoden(a)hel.fi
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus päättänee vahvistaa, että ns. paperittomien henkilöiden terveydenhuolto järjestetään niin, että kiireellisen hoidon lisäksi tarjotaan kaikille raskaana oleville ja neuvolaikäisille lapsille laajat terveydenhuollon palvelut, mukaan lukien neuvola- ja sairaanhoitopalvelut, samaan hintaan kuin helsinkiläisille.
Samalla kaupunginhallitus päättänee vahvistaa, että kiireettömän hoidon osalta odotetaan STM / THL:n selvitystä ja kehottaa sosiaali- ja terveysvirastoa tuomaan kevään 2014 lopussa sosiaali- ja terveyslautakunnalle selvityksen syntyneistä tarkemmista kustannuksista ja siitä kuinka hyvin hoito on tavoittanut ns. paperittomat.
Lisäksi kaupunginhallitus päättänee kehottaa sosiaali- ja terveysvirastoa valmistelemaan ns. paperittomia koskevan terveydenhuollon järjestämisen edellä kuvatulla tavalla.
Esittelijä
Esittelijä toteaa, että asiaa on käsitelty tällä listalla, asia Stj/4:n kohdalla.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen
Lisätiedot
Annikki Thoden, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048
annikki.thoden(a)hel.fi
Tiedoksi; Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus
Sosiaali- ja terveysvirasto
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 26.11.2013 § 405
HEL 2012-013915 T 00 00 03
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi esityslistalla jäljempänä olevan selvityksen vaihtoehtoisista tavoista järjestää ns. paperittomien henkilöiden terveydenhuolto.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittelijän ehdotuksesta poiketen, että ns. paperittomien terveydenhuolto järjestetään niin, että tarjotaan kaikkien aikuisten kiireellisen hoidon lisäksi kaikille raskaana oleville ja neuvolaikäisille lapsille laajat terveydenhuollon palvelut, sekä neuvola- että sairaanhoitopalvelut samaan hintaan kuin helsinkiläisille.
Kiireettömän hoidon osalta odotetaan STM/THL:n selvitystä. Sosiaali- ja terveyslautakunnalle tuodaan kevään 2014 lopussa selvitys palvelusta syntyneistä tarkemmista kustannuksista ja siitä kuinka hyvin hoito on tavoittanut ns. paperittomat.
Käsittely
26.11.2013 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
Vastaehdotus:
Laura Nordström: Ensimmäisestä kappaleesta poistetaan kappaleen loppuosa alkaen sanoista ”ja selvityksenä arvion siitä...”. Tilalle esitän alla olevia kappaleita:
Lautakunta päättää, että ns. paperittomien terveydenhuolto järjestetään niin, että tarjotaan kaikkien aikuisten kiireellisen hoidon lisäksi kaikille raskaana oleville ja neuvolaikäisille lapsille laajat terveydenhuollon palvelut, sekä neuvola- että sairaanhoitopalvelut samaan hintaan kuin helsinkiläisille.
Kiireettömän hoidon osalta odotetaan STM/THL:n selvitystä. Lautakunnalle tuodaan kevään 2014 lopussa selvitys palvelusta syntyneistä tarkemmista kustannuksista ja siitä kuinka hyvin hoito on tavoittanut ns. paperittomat.
Kannattajat: Anna Vuorjoki
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Ensimmäisestä kappaleesta poistetaan kappaleen loppuosa alkaen sanoista ”ja selvityksenä arvion siitä...”. Tilalle esitän alla olevia kappaleita: Lautakunta päättää, että ns. paperittomien terveydenhuolto järjestetään niin, että tarjotaan kaikkien aikuisten kiireellisen hoidon lisäksi kaikille raskaana oleville ja neuvolaikäisille lapsille laajat terveydenhuollon palvelut, sekä neuvola- että sairaanhoitopalvelut samaan hintaan kuin helsinkiläisille. Kiireettömän hoidon osalta odotetaan STM/THL:n selvitystä. Lautakunnalle tuodaan kevään 2014 lopussa selvitys palvelusta syntyneistä tarkemmista kustannuksista ja siitä kuinka hyvin hoito on tavoittanut ns. paperittomat.
Jaa-äänet: 5
Sirpa Asko-Seljavaara, Rene Hursti, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Markku Vuorinen
Ei-äänet: 8
Maija Anttila, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Leena Riittinen, Mikael Sjövall, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Äänin 8-5 sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä jäsen Laura Nordströmin vastaehdotuksen.
20.08.2013 Palautettiin
18.06.2013 Pöydälle
26.02.2013 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Jukka Pellinen, hallintoylilääkäri, puhelin: 310 42305
jukka.pellinen(a)hel.fi
Hannu Juvonen, osastopäällikkö, puhelin: 310 52481
hannu.juvonen(a)hel.fi
Kaupunginhallitus 09.09.2013 § 971
HEL 2012-013915 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 26.9.2012 hyväksymän toivomusponnen (Emma Kari) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
06.05.2013 Palautettiin
29.04.2013 Pöydälle
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Laura Räty
Lisätiedot
Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184
marja-liisa.rautanen(a)hel.fi
Talous- ja suunnittelukeskus 13.6.2013
HEL 2012-013915 T 00 00 03
Suppeimmin paperittomat voitaisiin määritellä laittomasti Suomessa oleskeleviin henkilöihin. Paperittomilla voidaan tarkoittaa myös sellaisia Suomessa oleskelevia henkilöitä, joilla ei ole oikeutta käyttää julkisia terveyspalveluita asiakasmaksulain mukaisesti. Suurella osalla heistä on kuitenkin tarpeellisen hoidon kattava sairauskuluvakuutus (tai ovat muun vastaavan järjestelmän piirissä) jos hakeutuvat Suomessa hoitoon.
Toisaalta tilapäisesti Suomessa oleskelevat ulkomaalaiset, työttömät tai asunnottomat ulkomaalaiset, henkilöt, joiden perheenjäsenet eivät asu Suomessa, henkilöt, jotka asuvat toisessa maassa ja työskentelevät toisessa maassa, ulkomaalaiset opiskelijat ja turistit ovat sairausvakuutuksen ja kunnallisen terveydenhuollon ulkopuolella, mutta silti laillisesti Suomessa.
Suomessa ilman oleskelulupaa oleskelevien määrästä ei ole tarkkaa tietoa, mutta lukumääräksi on arvioitu 2000–3000. Edellisten lisäksi on ihmisryhmiä, jotka ovat terveydenhuollon näkökulmasta paperittoman kaltaisessa tilanteessa. Näihin kuuluvat muun muassa Itä-Euroopan romanit. Kesäaikana Itä-Euroopan romaneja arvioidaan olevan pääkaupunkiseudulla noin 400 – 600 ja talviaikoina 50–100 henkilöä.
Talous- ja suunnittelukeskus viittaa aiempaan lausuntoonsa ja toteaa, että ensisijaisesti Suomeen tulisi sosiaali- ja terveysministeriön johdolla luoda yhtenäiset kansalliset ohjeet siitä, miten paperittomien terveydenhuolto tulisi järjestää ja mitä tässä yhteydessä tarkoitetaan välttämättömällä hoidolla. Yksittäisen kunnan ei tule laajentaa palvelujaan alueelle, josta ei ole kansallisia linjauksia. Mikäli kansallisten linjausten jälkeen päädytään siihen, että palvelut tulisivat kuntien tehtäväksi, tulee huomioida hallitusohjelman kirjaus, kuntatalouden vakautta ja kestävyyttä edistetään mm.
rajoittamalla kuntien tehtävien laajentamista.
Talous- ja suunnittelukeskus pitää ensisijaisena vaihtoehtona paperittomien terveydenhuollon toteuttamista tartuntatautilakia, terveydenhuoltolakia ja terveydenhuollon salassapitosäädöksiä noudattaen, jolloin Suomessa oleskelevat ihmiset saavat lain mukaisen kiireellisen hoidon. Terveydenhuoltolain 50 §:n mukaan kiireellinen sairaanhoito, mukaan lukien kiireellinen suun terveydenhuolto, mielenterveyshoito, päihdehoito ja psykososiaalinen tuki, on annettava potilaalle hänen asuinpaikastaan riippumatta. Tämä koskee myös paperittomia henkilöitä. Kiireellisellä hoidolla tarkoitetaan äkillisen sairastumisen, vamman, pitkäaikaissairauden vaikeutumisen tai toimintakyvyn -alenemisen edellyttämää välitöntä arviota ja hoitoa, jota ei voida siirtää ilman sairauden pahenemista tai vamman vaikeutumista.
Samalla talous- ja suunnittelukeskus toteaa, että mahdolliset tulevat valtakunnalliset linjaukset otetaan myöhemmin huomioon. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on käynnistämässä sosiaali- ja terveysministeriön pyynnöstä selvitystä paperittomien terveydenhuollosta ja mahdollisista toimenpide-ehdotuksista, joihin nykytilanne antaa aihetta. Selvityshankkeen tukiryhmään on pyydetty Helsingin sosiaali- ja terveysviraston edustus.
Lisäksi talous- ja suunnittelukeskus toteaa, että talousarviossa ei ole varauduttu paperittomien terveyspalvelujen laajentamiseksi nykyisestään, vaan toiminnan rahoitus merkitsisi vastaavaa vähennystä jostain muusta toiminnasta. Yleislääkäritasoisen vastaanoton, joka sisältäisi tarvittavat laboratorio- ja kuvantamispalvelut sekä lasten- ja äitiysneuvolapalvelut, kustannukset olisivat vähintään 100 000 euroa vuodessa. Lisäksi merkittäviä kustannuksia aiheutuisi erikoissairaanhoidosta
11.3.2013 Lausunto annettu
Lisätiedot
Katja Rimpilä, erityissuunnittelija, puhelin: 310 36256
katja.rimpila(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|