Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

31/2013

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kj/44

 

09.09.2013

 

 

 

 

 

 

§ 926

V 25.9.2013, Sj / Valtuutettu Sami Muttilaisen aloite maauimalan tai uimarantojen saamisesta Koillis-Helsinkiin

HEL 2013-003030 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti, esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Sami Muttilaisen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Muttilainen Sami valtuustoaloite Kvsto 27.2.2013 asia 43

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättänee, esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Sami Muttilaisen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

Valtuutettu Sami Muttilainen ja 32 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että kaupunki toteuttaisi uimarantoja Keravanjoen suuntaan Suutarilan, Siltamäen ja Ala-Tikkurilan alueelle tai vaihtoehtoisesti kaavoittamalla maauimala Tapulikaupungin liikuntapuiston.

Kaupunginhallitus toteaa saatuun lausuntoon viitaten, että Helsingissä on kaksi vuoden 1952 Olympialaisiin valmistunutta maauimalaa. Uimastadionin kävijämäärä on vuositasolla ollut noin 250 000  ja Kumpulan maauimalassa noin 110 000 kävijää.

Maauimaloiden lisäksi Pirkkolassa on ulkona oleva hiekkapohjainen noin metrin syvyinen uima-allas – ns. plotti – johon on rakennettu vedenkäsittelylaitteet ja vesiliukumäki. Paikka on etenkin lasten ja nuorten suosima kesäkeidas, Plotilla oli vuonna 2012 yhteensä 15 209 kävijää.

Liikuntaviraston teettämänä valmistui 1995 Pirkkolan liikuntapuiston yleissuunnitelma, johon sisältyy osana luonnos Pirkkolan nykyisen uimahallin laajennukseksi. Uimahallin eteläpuolelle on kaavailtu myös maauimalan tyyppistä ulkona olevaa uima-allasta. Näitä koskevat varaukset on myös esitetty valmisteilla olevaan Pirkkolan liikuntapuistoa koskevaan asemakaavaehdotukseen.

Kaupunginhallitus toteaa, että toiminnallisesti ja taloudellisesti olisi tarkoituksenmukaisinta toteuttaa mahdollinen uusi maauimala jonkun nykyisen uimahallin – erityisesti Pirkkolan – yhteyteen. Tulevina vuosina myös kehittyvä Östersundomin alue voisi toimia uuden maauimalan sijoituspaikkana.

Kesäisin Helsingissä on uintimahdollisuus myös 33 rannalla, joista 14 on valvottuja.

Kaupunginhallitus toteaa aloitteessa esitetyn johdosta,  että Tapaninvainion uimaranta on yksi valvomattomista uimarannoista.
Liikuntaviraston resurssien ollessa rajalliset valvonta on asetettu
kävijämäärältään suurimmille rannoille. Pysäköintipaikka rannalla on, mutta se ei kuulu liikuntaviraston hallinta-alueeseen.

Tapaninvainion uimarannan pohjoispuolelle on asemakaavan
muutoksessa nro 11220 (vuodelta 2006) osoitettu uusi kooltaan ja
palvelutasoltaan nykyistä huomattavasti parempi uimaranta.
Vantaanjoen varteen sijoittuva uimaranta on kuitenkin toistaiseksi
jäänyt toteutumatta liikuntaviraston määrärahojen puutteessa.

Vantaanjoesta haarautuvan Keravanjoen varret ovat Helsingin puolella pääosin kaupungin puistoa. Mahdolliset uimapaikat sijoittuvat kuitenkin enimmäkseen Tuusulanväylän ja Ala-Tikkurilantien (Kehä III) melualueille.

Liikennemelun suhteen rauhallisemmat pohjoisosat
sijoittuvat Helsingin puolella joen varjoisemmalle reunalle. Myös
vesimäärän ja vedenlaadun osalta Keravanjoki soveltuu
virkistyskäyttöön huonommin kuin sitä leveämpi ja vuolaampi
Vantaanjoki.

Maaperän laadusta aiheutuvat vuotuiset huolto- ja
käyttökustannukset vaikuttavat myös osaltaan uimarannan
toteuttamismahdollisuuksiin Keravanjoen varteen, joten edes
uimarannan selvityskustannuksia on vaikea sisällyttää liikuntaviraston taloussuunnitelman investointiohjelmaan.

Liikuntavirasto on käynyt keskustelua paikallisen demokratiapilotin edustajien kanssa Tapaninvainion uimaranta-alueen kehittämisestä.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Muttilainen Sami valtuustoaloite Kvsto 27.2.2013 asia 43

Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu

Hallintokeskus

Päätöshistoria

Liikuntalautakunta 22.08.2013 § 156

HEL 2013-003030 T 00 00 03

Päätös

Liikuntalautakunta päätti antaa asiasta seuraavanlaisen lausunnon:

Helsingissä on kaksi vuoden 1952 Olympialaisiin valmistunutta maauimalaa: Uimastadion ja Kumpulan maauimala. Uimastadion on peruskorjattu vuosina 1993 – 1995 ja Kumpulan maauimala vuosina 2003 – 2005. Pääkaupunkiseudulla ei ole muita maauimaloita, mutta Espoon Leppävaaraan on suunnitelmien mukaan valmistumassa uimahallin yhteyteen maauimala vuonna 2015 tai 2016.

Uimastadion on tänä kesänä avoinna 6.5. – 15.9. ja Kumpulan maauimala 27.5. – 25.8. Maauimaloiden vuotuiset kävijämäärät ovat viime vuosina olleet

               Uimastadion     Kumpula
     2010    263 229         133 363
     2011    275 467         121 157
     2012    234 914         105 538

Maauimaloiden lisäksi Pirkkolassa on ulkona oleva hiekkapohjainen uima-allas – ns. plotti – johon on rakennettu vedenkäsittelylaitteet ja vesiliukumäki. Vanhan pukusuojarakennuksen tilalle rakennettiin vuonna 2007 uusi pukusuojarakennus, jossa on myös pukeutumis- ja WC-tilat sekä kioski. Vaikka plotti on enimmillään vain runsaan metrin syvyinen, se on ollut etenkin lasten ja nuorten suosima kesäkeidas. Plotilla oli vuonna 2012 15 209 kävijää. Plotin ympäristöä on perusparannettu keväällä 2013.

Liikuntaviraston teettämänä valmistui 1995 Pirkkolan liikuntapuiston yleissuunnitelma, johon sisältyy osana luonnos Pirkkolan nykyisen uimahallin laajennukseksi. Uimahallin eteläpuolelle on kaavailtu myös maauimalan tyyppistä ulkona olevaa uima-allasta. Näitä koskevat varaukset on myös esitetty valmisteilla olevaan Pirkkolan liikuntapuistoa koskevaan asemakaavaehdotukseen.

Toiminnallisesti ja taloudellisesti olisi tarkoituksenmukaisinta toteuttaa mahdollinen uusi maauimala jonkun nykyisen uimahallin – erityisesti Pirkkolan – yhteyteen. Tulevina vuosina myös kehittyvä Östersundomin alue voisi toimia uuden maauimalan sijoituspaikkana.

Liikuntatoimen taloussuunnitelmassa vuosille 2014 – 2018 ei ole osoitettu investointimäärärahoja uuden maauimalan rakentamiseen.

Kesäisin Helsingissä on uintimahdollisuus myös 33 rannalla, joista 14 on valvottuja.

Tapaninvainion uimaranta on yksi valvomattomista uimarannoista, Liikuntaviraston resurssien ollessa rajalliset valvonta on asetettu kävijämäärältään suurimmille rannoille. Pysäköintipaikka rannalla on, mutta se ei kuulu liikuntaviraston hallinta-alueeseen.

Tapaninvainion uimarannan pohjoispuolelle on asemakaavan muutoksessa nro 11220 (vuodelta 2006) osoitettu uusi kooltaan ja palvelutasoltaan nykyistä huomattavasti parempi uimaranta. Vantaanjoen varteen sijoittuva uimaranta on kuitenkin toistaiseksi jäänyt toteutumatta liikuntaviraston määrärahojen puutteessa. Liikuntavirasto on käynyt keskustelua paikallisen demokratiapilotin edustajien kanssa Tapaninvainion uimaranta-alueen kehittämisestä.

Vantaanjoesta haarautuvan Keravanjoen varret ovat Helsingin puolella pääosin kaupungin puistoa. Mahdolliset uimapaikat sijoittuvat kuitenkin enimmäkseen Tuusulanväylän ja Ala-Tikkurilantien (Kehä III) melualueille. Liikennemelun suhteen rauhallisemmat pohjoisosat sijoittuvat Helsingin puolella joen varjoisemmalle reunalle. Myös vesimäärän ja vedenlaadun osalta Keravanjoki soveltuu virkistyskäyttöön huonommin kuin sitä leveämpi ja vuolaampi Vantaanjoki. Maaperän laadusta aiheutuvat vuotuiset huolto- ja käyttökustannukset vaikuttavat myös osaltaan uimarannan toteuttamismahdollisuuksiin Keravanjoen varteen, joten edes uimarannan selvityskustannuksia on vaikea sisällyttää liikuntaviraston taloussuunnitelman investointiohjelmaan.

Käsittely

22.08.2013 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Esittelijä muutti ehdotustaan lisäten kappaleen 11 loppuun: "Liikuntavirasto on käynyt keskustelua paikallisen demokratiapilotin edustajien kanssa Tapaninvainion uimaranta-alueen kehittämisestä."

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Lisätiedot

Mia Savolainen, hallintosihteeri, puhelin: 310 87812

Sanna Kallionpää, saaristopäällikkö, puhelin: 310 87733

 

Kaupunkisuunnittelulautakunta 04.06.2013 § 195

HEL 2013-003030 T 00 00 03

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Uudet uimapaikat voivat toimia vahvana vetovoimaisuustekijänä alueella, jolla ei ole uimarantoja tai muuten kattavia virkistyspalveluita. Uimarantojen ja maauimaloiden sijoittamismahdollisuuksia selvitetään osana virkistysalueitten suunnittelua ja niille pyritään osoittamaan aluevarauksia mahdollisuuksien mukaan.

Tapaninkylän uimarannan pohjoispuolelle on asemakaavan muutoksessa nro 11220 (vuodelta 2006) osoitettu uusi kooltaan ja palvelutasoltaan nykyistä huomattavasti parempi uimaranta. Vantaanjoen varteen sijoittuva uimaranta on kuitenkin toistaiseksi jäänyt toteutumatta liikuntaviraston määrärahojen puutteessa.

Vantaanjoesta haarautuvan Keravanjoen varret ovat Helsingin puolella pääosin kaupungin puistoa. Mahdolliset uimapaikat sijoittuvat kuitenkin enimmäkseen Tuusulanväylän ja Ala-Tikkurilantien (Kehä III) melualueille. Liikennemelun suhteen rauhallisemmat pohjoisosat sijoittuvat Helsingin puolella joen varjoisemmalle reunalle. Myös vesimäärän ja vedenlaadun osalta Keravanjoki soveltuu virkistyskäyttöön huonommin kuin sitä leveämpi ja vuolaampi Vantaanjoki. Maaperän laadusta aiheutuvat vuotuiset huolto- ja käyttökustannukset vaikuttavat myös osaltaan uimarannan toteuttamismahdollisuuksiin Keravanjoen varteen.

Uuden maauimalan sijoittamisessa tulee ottaa huomioon sen hyvä saavutettavuus julkisella liikenteellä. Toiminnallisesti ja taloudellisesti tarkoituksenmukaista olisi sijoittaa maauimalatoimintoja uimahallien ja muiden liikuntapalvelujen yhteyteen.

Pääkaupunkiseudulla ei tällä hetkellä ole Helsingin Uimastadionin (3,2 ha) ja Kumpulan (1,7 ha) lisäksi muita maauimaloita, mutta Pirkkolan liikuntapuiston alueella sijaitsee hiekkapohjainen, vedenkäsittelylaitoksella ja vesiliukumäellä varustettu uima-allas, ns. plotti, joka on hyvin suosittu lasten ja nuorten keskuudessa. Pirkkolan alueelle laadittu asemakaavaehdotus (nro 12185, kaupunkisuunnittelulautakunta 26.3.2013) mahdollistaa myös uuden ulkoaltaan rakentamisen nykyisen tai mahdollisesti laajennettavan uimahallin yhteyteen.

Valtuutettu Mari Holopainen ja 27 muuta valtuutettua tekivät 29.8.2012 valtuustoaloitteen maa- ja kelluvien uimaloiden rakentamismahdollisuuksien ja sijaintipaikkojen selvittämisestä Helsinkiin. Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi 20.11.2012 asiasta lausunnon, jossa se katsoi, että uuden maauimalan sijoittamisesta ei ole tarpeen käynnistää erillistä selvitystä.

Myös Tapulikaupunki-Seura ry on tehnyt kaupunkisuunnitteluvirastolle 15.5.2011 aloitteen tontin varaamiseksi maauimalalle ja matonpesupaikalle Tapulikaupungista. Aloitteen tekijälle on vastattu kaupunkisuunnitteluviraston kirjeellä 1.7.2011.

Uuden maauimalan sijoittamista ei ole viime vuosina erityisesti selvitetty kaupunkisuunnitteluvirastossa. Asia on kuitenkin ollut esillä kaupunkisuunnitteluviraston ja liikuntaviraston yhteistyökokouksissa. Liikuntavirasto on neuvotteluissa ilmoittanut, ettei sillä ole lähitulevaisuudessa taloudellisia edellytyksiä uusien maauimaloiden rakentamiseen. Uusille projektialueille on tehty tilavarauksia merivesiuimaloille ja kelluville uimaloille.

Koska maauimalahanketta ei ole näköpiirissä, Tapulikaupungin liikuntapuistoon vireillä olevassa kaavamuutoksessa (nro 12191, kaupunkisuunnittelulautakunta 28.5.2013) ei ole esitetty maauimalalle erillistä tonttia tai aluevarausta. Mikäli resursseja aloitteen mukaiseen maauimalaan myöhemmin järjestyisi, liikuntapuistosta on osoitettavissa rakennuspaikka maauimalalle. Parhaiten se on sijoitettavissa kaavaehdotuksen mukaiselle urheilu- ja virkistyspalvelujen alueelle (VU), joka on laajuudeltaan n. 7,4 ha.

Kaupunkisuunnittelulautakunta katsoo, että maankäytön suunnittelun kannalta uuden maauimalan tai uimarantojen sijoittamisesta Koillis-Helsinkiin ei ole tarpeen käynnistää erillistä selvitystä. Tämä näkökulma pidetään kuitenkin mukana sopivissa kaavahankkeissa sekä yleiskaavan alueellisten liikunta- ja vapaa-ajan tilatarpeiden arvioinnin yhteydessä. Mikäli liikuntatoimi katsoo kyseisen selvityksen tarpeelliseksi, kaupunkisuunnitteluvirasto osallistuu tarvittaessa asiantuntijana selvitystyöhön.

Esittelijä

asemakaavapäällikkö

Olavi Veltheim

Lisätiedot

Elias Rainio, arkkitehti, puhelin: 310 37275

elias.rainio(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566