Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

29/2013

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Stj/1

 

26.08.2013

 

 

 

 

 

 

§ 845

Utlåtande om Kårkulla samkommuns ekonomiplan 2014-2016

HEL 2013-007759 T 00 01 06

Beslut

Stadsstyrelsen beslutade ge Kårkulla samkommun följande utlåtande:

Kårkulla samkommun producerar största delen av servicen som ordnas för de svenskspråkiga klienterna inom omsorgerna om utvecklingsstörda vid social- och hälsovårdsverket. I Helsingfors finns cirka 140 svenskspråkiga personer som har ett gällande specialomsorgsprogram. Av dessa personer bor ca 60 % i Helsingfors och resten i andra kommuner som omfattas av Kårkullas tjänster.

Samkommunens prissättning ändras från och med början av år 2014 enligt de riktlinjer som fullmäktige för samkommunen beslutade 11.10.2012. Prissättningen av tjänsterna har preciserats genom en utökning av antalet prisklasser inom samma servicehelhet. Enligt Kårkulla är ändringarna i prissättningen kostnadsneutrala på samkommunsnivån. Den genomsnittsliga höjningen av priserna för år 2014 är 2,25 %. Enligt samkommunens beräkningar stiger Helsingfors kostnader med cirka 2,5 % jämfört med budgeten för år 2013.

Talen i samkommunens ekonomiplan är riktgivande. Planen grundar sig på ekonomiplanen för åren 2013–2015 som i samverkan med representanter för kommunerna har reviderats och uppdaterats med uppgifter som kommit fram under det pågående året.

Stadsstyrelsen konstaterar att staden inte har för avsikt att göra betydande ändringar i servicen som köps av Kårkulla samkommun och att den tekniska ändringen av prissättningen inte får orsaka överlopps kostnader för beställaren.

Stadsstyrelsen förutsätter ett tätt samarbete mellan samkommunen och dess medlemskommuner för att utreda den ekonomiska utvecklingen och behoven av att utvidga och ändra de olika serviceformerna. Det slutliga antalet bruksdagar och kostnader fastställs vid förhandlingarna mellan social- och hälsovårdsverket och Kårkulla inom ramen för stadens budget för år 2014.

Dessutom konstaterar stadsstyrelsen att spelrummet i stadens ekonomi är litet. Omkostnaderna för de flesta förvaltningarna ökar inte jämfört med budgeten 2013. Anslagen har riktats till funktioner inom vilka det på grund av befolkningstillväxt finns en oundviklig ökning av servicebehovet. Ökningen av konsumentprisindex beräknas i anvisningarna för utarbetande av Helsingfors stads budget för år 2014 vara 2,1 % för år 2014, vilket är mindre än höjningen som föreslagits av Kårkulla.

Föredragande

biträdande stadsdirektör

Laura Räty

Upplysningar

Hannu Hyttinen, stadssekreterare, telefon: 310 36683

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Bilagor

1

Kårkulla samkommun, lausuntopyyntö

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Kårkulla samkommun

Förslagstext
Muutoksenhakukielto, valmistelu

Beslutsförslag

Stadsstyrelsen beslutar ge Kårkulla samkommun följande utlåtande:

Kårkulla samkommun producerar största delen av servicen som ordnas för de svenskspråkiga klienterna inom omsorgerna om utvecklingsstörda vid social- och hälsovårdsverket. I Helsingfors finns cirka 140 svenskspråkiga personer som har ett gällande specialomsorgsprogram. Av dessa personer bor ca 60 % i Helsingfors och resten i andra kommuner som omfattas av Kårkullas tjänster.

Samkommunens prissättning ändras från och med början av år 2014 enligt de riktlinjer som fullmäktige för samkommunen beslutade 11.10.2012. Prissättningen av tjänsterna har preciserats genom en utökning av antalet prisklasser inom samma servicehelhet. Enligt Kårkulla är ändringarna i prissättningen kostnadsneutrala på samkommunsnivån. Den genomsnittsliga höjningen av priserna för år 2014 är 2,25 %. Enligt samkommunens beräkningar stiger Helsingfors kostnader med cirka 2,5 % jämfört med budgeten för år 2013.

Talen i samkommunens ekonomiplan är riktgivande. Planen grundar sig på ekonomiplanen för åren 2013–2015 som i samverkan med representanter för kommunerna har reviderats och uppdaterats med uppgifter som kommit fram under det pågående året.

Stadsstyrelsen konstaterar att staden inte har för avsikt att göra betydande ändringar i servicen som köps av Kårkulla samkommun och att den tekniska ändringen av prissättningen inte får orsaka överlopps kostnader för beställaren.

Stadsstyrelsen förutsätter ett tätt samarbete mellan samkommunen och dess medlemskommuner för att utreda den ekonomiska utvecklingen och behoven av att utvidga och ändra de olika serviceformerna. Det slutliga antalet bruksdagar och kostnader fastställs vid förhandlingarna mellan social- och hälsovårdsverket och Kårkulla inom ramen för stadens budget för år 2014.

Dessutom konstaterar stadsstyrelsen att spelrummet i stadens ekonomi är litet. Omkostnaderna för de flesta förvaltningarna ökar inte jämfört med budgeten 2013. Anslagen har riktats till funktioner inom vilka det på grund av befolkningstillväxt finns en oundviklig ökning av servicebehovet. Ökningen av konsumentprisindex beräknas i anvisningarna för utarbetande av Helsingfors stads budget för år 2014 vara 2,1 % för år 2014, vilket är mindre än höjningen som föreslagits av Kårkulla.

Föredraganden

Kårkulla samkommun ber att medlemskommunerna ger ett utlåtande om samkommunens ekonomiplan för åren 2014–2016.

Utlåtandet ska ges senast 31.8.2013

I den bifogade ekonomiplanen finns en utredning bl.a. om Helsingfors bruksdagar och kostnader år 2012, budgeten för år 2013 och en uppskattning av kostnaderna för år 2014.

Föredragande

biträdande stadsdirektör

Laura Räty

Upplysningar

Hannu Hyttinen, stadssekreterare, telefon: 310 36683

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Bilagor

1

Kårkulla samkommun, lausuntopyyntö

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Kårkulla samkommun

Förslagstext
Muutoksenhakukielto, valmistelu

För kännedom

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Beslutshistoria

Sosiaali- ja terveysvirasto 25.6.2013

HEL 2013-007759 T 00 01 06

Sosiaali- ja terveysvirasto toteaa lausunnossaan kaupunginhallitukselle seuraavaa:

Lausunto Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelmasta vuosille 2014-2016 perustuu kuntayhtymän perussopimuksessa (15 §) määriteltyyn menettelyyn.

Kårkullan kuntayhtymä tuottaa suurimman osan sosiaali- ja terveysviraston ruotsinkielisille kehitysvammahuollon asiakkaille järjestetyistä palveluista. Helsingissä on noin 140 ruotsinkielistä henkilöä, joilla on voimassa oleva erityishuolto-ohjelma. Heistä noin 60 % asuu Helsingissä ja loput muissa kunnissa Kårkullan palvelujen piirissä. Taloussuunnitelmassa esiintyvät luvut ovat ohjeellisia. Suunnitelma pohjautuu vuosien 2013-2015 taloussuunnitelmaan, jota on tarkistettu ja päivitetty kuluvan vuoden aikana tietoon tulleilla muutoksilla yhdessä kuntien edustajien kanssa.

Kuntayhtymän hinnoittelu muuttuu vuoden 2014 alusta kuntayhtymän valtuuston 11.10.2012 päättämien linjausten mukaisesti. Palvelujen hinnoittelua on tarkennettu lisäämällä aiempaa useampia hintaluokkia saman palvelukokonaisuuden sisälle. Kårkullan ilmoituksen mukaan hinnoitteluun tehtävät muutokset ovat kuntayhtymän tasolla kustannusneutraaleja. Keskimääräinen hintojen korotus vuodelle 2014 on 2,25 %. Liitteessä on tiedot Helsingin käyttöpäivistä sekä kustannuksista vuonna 2012, budjetti vuodelle 2013 sekä arvio vuoden 2014 kustannuksista. Laskelman mukaan Helsingin kustannukset nousisivat noin 2,5 % vuoden 2013 budjettiin nähden.

Helsingin sosiaali- ja terveysvirasto toteaa, että kaupungin suunnitelmissa ei ole tehdä merkittäviä muutoksia Kårkullan kuntayhtymältä hankittaviin palveluihin. Sosiaali- ja terveysvirasto kuitenkin toteaa, että hinnoittelun teknisestä muutoksesta ei saa aiheutua ylimääräisiä kustannuksia tilaajalle. Sosiaali- ja terveysvirasto edellyttää tiivistä yhteistyötä jäsenkuntien kanssa taloudellisen kehityksen ja eri palvelumuotojen laajennus- ja muutostarpeiden selvittämiseksi. Helsingin sosiaali- ja terveystoimen budjetti vuodelle 2014 on reaalisesti vähenevä. Helsingin kaupungin vuoden 2014 talousarvioehdotuksen laatimisohjeissa palvelujen ostojen kustannustason nousu vuodelle 2014 on Kårkullan esittämää korotusta pienempi. Sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymässä vuoden 2014 talousarvioesityksessä todetaan edelleen, että sopeuttamistoimenpiteiden kohteena tulevat olemaan myös ulkopuoliset ostopalvelut. Edellä todetut tekijät merkitsevät sitä, että talouden liikkumavara tulee olemaan vähäinen vuodelle 2014, mikä tulee ottaa huomioon sovittaessa palvelujen lopullisista kustannuksista.

Sosiaali- ja terveysvirasto toteaa, että lopulliset käyttöpäivien määrät ja kustannukset määräytyvät sosiaali- ja terveysviraston ja Kårkullan välisissä neuvotteluissa noudattaen sosiaali- ja terveysviraston vuodelle 2014 asettamia määrärahalinjauksia.

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566