Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

24/2013

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Sj/1

 

17.06.2013

 

 

 

 

 

 

§ 730

Oikaisuvaatimus koskien työterveyskeskuksen kliinisiä laboratoriotutkimuksia

HEL 2012-016064 T 02 08 02 00

Päätös

Kaupunginhallitus päätti hylätä Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen, joka koski työterveysjohtajan 24.4.2013 tekemää hankintapäätöstä § 3, koska hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteluita, jotka antaisivat aihetta hankintapäätöksen muuttamiseen. Samalla kaupunginhallitus päätti todeta, että oikaisuvaatimuksen tekemiselle varattu aika on alkanut viimeistään 8.5.2013.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Ritva Viljanen

Lisätiedot

Leena Mickwitz, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36054

leena.mickwitz(a)hel.fi

Liitteet

1

Avauspöytäkirja H007-13.pdf

2

Työterveysjohtajan päätös, työterveyskeskuksen kliiniset laboratoriotutkimukset

3

Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy; oikaisuvaatimus

4

oikaisuvaatimuksen liite 2

5

oikaisuvaatimuksen liite 3

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankintaoikaisun tekijä

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintaoikaisupäätökseen

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättänee hylätä Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen, joka koski työterveysjohtajan 24.4.2013 tekemää hankintapäätöstä § 3, koska hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteluita, jotka antaisivat aihetta hankintapäätöksen muuttamiseen. Samalla kaupunginhallitus päättänee todeta, että oikaisuvaatimuksen tekemiselle varattu aika on alkanut viimeistään 8.5.2013.

Esittelijä

Esittelijä toteaa, että Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:n hankintaoikaisuvaatimusta koskevaa asiaa on valmisteltu yhdessä työterveyskeskuksen ja hallintokeskuksen oikeuspalveluiden kanssa.

Työterveyskeskus toteutti kliinisten laboratoriotutkimusten hankinnan tarjouspyynnön H007-13 avoimella menettelyllä. Hankintailmoitus julkaistiin 12.2.2013. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 7.3.2013. Määräaikaan mennessä saapui kolme tarjousta: Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy, VITA-Terveyspalvelut Oy ja HUSLAB.

Työterveysjohtaja päätti 24.4.2013 tekemällään päätöksellä hyväksyä VITA-Terveyspalvelut Oy:n tarjouk-sen vertailun perusteella neljäksi vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy on tehnyt 8.5.2013 kaupunginhallitukselle hankintaoikaisuksi otsikoidun vaatimuksen työterveysjohtajan päätöksen johdosta. Yhtiön vaatimukset ilmenevät tiivistetysti hankintaoikaisukirjelmän 2. kohdissa 1 - 3. Hankintaoikaisu liitteineen on tämän esityslistan liitteinä.

Hankintaoikaisun kohdassa 1. yhtiö vaatii saada nähtäväkseen kaiken hankintapäätökseen vaikuttaneen tiedon ja toteaa mm., että yhtiöltä puuttuu edelleen vastausviiveiden tutkimuskohtainen vertailupisteytys.

Esittelijä toteaa, että hankintalain 84 §:n mukaan tarjousasiakirjojen julkisuuteen sovelletaan julkisuuslakia. Julkisuuslain 14 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on. Päätösvaltainen viranomainen ratkaisemaan Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:n asiakirjapyynnön on siten työterveysjohtaja. Näin ollen Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:n asiakirjapyyntö (Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen vaatimus 1) on siirretty työterveysjohtajan päätettäväksi.

Työterveysjohtajan päätöksestä tehdyn hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelee Helsingin kaupungin taloussäännön 30 §:n mukaan Helsingin kaupunginhallitus. Kaupunginhallitus on näin ollen toimivaltainen käsittelemään Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksessaan esittämät hankintalain mukaiset vaatimukset eli hankintaoikaisukirjelmän kohdat 2. ja 3. 

Esittelijä toteaa tältä osin, että hankintalain 80 §:n mukaan hankintaoikaisu voidaan tehdä, jos hankintapäätös perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen ja virheellä on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan.

Hankintalain 81 §:n mukaan asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä. Yhtyneet Medix laboratoriot Oy on saanut tiedon hankintapäätöksestä 26.4.2013 ja esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksen 8.5.2013. Vaatimus on siis tehty määräajassa.

Yhtyneet Medix laboratoriot Oy on hankintaoikaisun kohdassa 2. vaatinut akkreditointipisteytyksen uusintalaskentaa. Yhtyneet Medix laboratoriot Oy perustelee vaatimustaan sillä, että sen tarkastuksessa on ilmennyt epäselvyyksiä akkreditointitietoihin liittyen.

Hankintalain 62 § säätää tarjousten valintaan liittyvistä menettelytavoista. Pykälää käsittelevän hallituksen esityksen kohdan mukaan oikeuskäytännössä on todettu, että hankintayksikkö on oikeutettu ottamaan tarjousten vertailussa huomioon vain tarjoajien tarjouksissaan esittämät tiedot (HE 50/2006 Hallituksen esitys Eduskunnalle laeiksi julkisista hankinnoista sekä vesi- ja energia-huollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista).

Akkreditointitietojen vertailu on tehty tarjoajien tarjouksissaan antamien tietojen perusteella.

Yhtyneet Medix laboratoriot Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen tultua vireille on Helsingin kaupunki vielä saanut VITA-Terveyspalvelut Oy:lta lisäselvitystä koskien akkreditointitietoja. Molemmilla Yhtyneet Medix laboratoriot Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksessa mainituilla tutkimuksilla on voimassa oleva, VITA-Terveyspalvelut Oy:n tarjouksessa ilmoitetun mukainen akkreditointi. Tutkimuksen S-Amyl-IS (KL 1083) osalta akkreditointitietoa ei ole vielä tuotu VITA-Terveyspalvelut Oy:n Internetsivuille laboratoriokäsikirjaan. Tutkimuksen F-Elast1 (KL 1718) osalta puolestaan VITA-Terveyspalvelut Oy:n tarjouksessa on virheellisesti ilmoitettu tutkimuksen tekopaikaksi VITA-Terveyspalvelut Oy, vaikka tutkimus on suunniteltu tehtäväksi LADR:ssa, jossa tutkimus on akkreditoitu. LADR on ilmoitettu VITA-Terveyspalvelut Oy:n alihankkijaksi VITA-Terveyspalvelut Oy:n tarjouksessa. Tekopaikkaa koskeva virhe ei koske tarjousvertailussa käytettyjä tietoja, eikä virheellä ole merkitystä hankintapäätöksen kannalta.

Vertailu on tehty hankintalain mukaisesti.

Yhtyneet Medix laboratoriot Oy on hankintaoikaisukirjelmän kohdassa 3. vaatinut, että oikaisuvaatimusajan laskenta lähtee siitä päivästä, jona Yhtyneet Medix laboratoriot Oy on vastaanottanut kaikki tarjousten vertailua varten tarvittavat tiedot.

Hankintalain 73 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava. Päätöksestä tai siihen liittyvistä asiakirjoista on käytävä ilmi ratkaisuun olennaisesti vaikuttaneet seikat, joita ovat ainakin ehdokkaan, tarjoajan tai tarjouksen hylkäämisen perusteet sekä ne perusteet, joilla hyväksyttyjen tarjousten vertailu on tehty.

Hankintalain 75 §:n mukaan hankintayksikön tekemä päätös perusteluineen sekä valitusosoitus ja oikaisuohje on annettava tiedoksi kirjallisesti niille, joita asia koskee.

Hankintalain 81 §:ssä säädetty määräaika hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle alkaa siis siitä ajankohdasta, jolloin asianosainen on saanut lain 73 §:n ja 75 §:n mukaisesti hankintapäätöksestä tiedon.

Yhtyneet Medix laboratoriot Oy on saanut hankintapäätöksen perusteluineen sekä muutoksenhakuohjauksen tiedokseen 26.4.2013. Perusteluja on täydennetty Yhtyneet Medix laboratoriot Oy:n pyynnöstä vertailuperusteiden osalta 29.4.2013, 30.4.2013, 7.5.2013 ja 8.5.2013. Muutoksenhakuaika on siten alkanut viimeistään 8.5.2013.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteluja, jotka antaisivat aihetta hankintapäätöksen muuttamiseen. Hankintaoikaisuvaatimus on hylättävä.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Ritva Viljanen

Lisätiedot

Leena Mickwitz, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36054

leena.mickwitz(a)hel.fi

Liitteet

1

Avauspöytäkirja H007-13.pdf

2

Työterveysjohtajan päätös, työterveyskeskuksen kliiniset laboratoriotutkimukset

3

Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy; oikaisuvaatimus

4

oikaisuvaatimuksen liite 2

5

oikaisuvaatimuksen liite 3

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankintaoikaisun tekijä

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintaoikaisupäätökseen

Tiedoksi

Työterveyskeskus

Oikeuspalvelut

Päätöshistoria

Työterveysjohtaja 24.04.2013 § 3

HEL 2012-016064 T 02 08 02 00

Päätös

Työterveysjohtaja päätti hylätä tarjouskilpailussa HUSLAB:n tarjouksen kliinisistä laboratoriotutkimuksista, koska tarjous ei sisältänyt kaikkia pyydettyjä tutkimuksia.

Työterveysjohtaja päätti hyväksyä VITA-Terveyspalvelut Oy tarjouksen kliinisistä laboratoriotutkimuksista liitteenä olevan vertailun perusteella neljäksi (4) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpina.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Päätöksen perustelut

Työterveyskeskuksen kliinisten laboratoriotutkimusten hankinta perustuu Helsingin kaupungin hankintakeskuksen 12.2.2013 päivättyyn tarjouspyyntöön H007-13, HEL 2012-016064. Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä ja hankintailmoitus julkaistu 12.2.2013.

Sopimuskausi on neljä (4) vuotta. Hankinnan arvioitu kokonaisarvo ilman arvonlisäveroa on noin 1,2 milj. euroa.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 7.3.2013. Määräaikaan mennessä saapui kolme tarjousta: Yhtyneet Medix Laboratoriot OY, VITA-Terveyspalvelut Oy ja HUSLAB.

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia, lukuun ottamatta HUSLAB:n tarjousta. HUSLAB:n tarjous ei sisältänyt kaikkia pyydettyjä tutkimuksia. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjouksia ei hyväksytä. HUSLAB:n tarjous tulee siten hyvältä.

Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjouspyynnössä on määritelty seuraavat vertailuperusteet:
- Hinta, painoarvo 60 %
- Laadulliset valintakriteerit, painoarvoltaan 40 %. Laadullisina valintakriteereinä ovat akkrediointi/laadunvarmistus tutkimuksittain pistein 5-20 ja vastausviive tutkimuksittain pistein 0-20.

Liitteenä oleva vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt VITA-Terveyspalvelut Oy.

Pöytäkirja toimitetaan kaikille tarjouksen jättäneille liitteenään vertailu ja valitusosoitus sekä oikausohje.

Lisätiedot

Katariina Niemelä, puhelin: +358931054082

katariina.niemela(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566