Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 17/2013 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Kj/21 | |
| 29.04.2013 |
| |
|
|
|
§ 478
V Kaj / Valtuutettu Tarja Kantolan aloite selvityksen tekemisestä Merihaan raitiotielinjasta
HEL 2012-012536 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Tarja Kantolan aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Suvi Rämö, vs. apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 74325
suvi.ramo(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuutettu Tarja Kantolan aloite |
2 | Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän lausunto 4.4.2013 |
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus päättänee esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Tarja Kantolan aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Valtuutettu Tarja Kantola ja 30 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Kalasataman tulevaa raitiotielinjausta ja muita uusia linjoja suunniteltaessa selvitettäisiin raitiotielinjan rakentaminen Merihaan läpi.
Kaupunginhallitus viittaa saatuihin lausuntoihin ja toteaa, että Merihakaa palvelevaksi raitiolinjaksi on useita vaihtoehtoja. Käynnissä olevaan Sompasaaren ja keskustan välisen raitiotieyhteyden vaihtoehtojen tarkasteluun sisältyy Merihakaakin palveleva linjaus Hakaniemen rantaan. Mikäli tämän selvityksen perusteella päädytään muuhun vaihtoehtoon, Merihakaa palveleva raitiolinja olisi mahdollista toteuttaa myös Kalasatamasta Hanasaaren kautta. Edellytyksenä Merihakaa palvelevan raitiolinjan toteutumiselle on riittävän suuri matkustajakysyntä.
Kaupunginhallitus viittaa talous- ja suunnittelukeskuksen lausuntoon ja toteaa, että mikäli Merihaan raitiolinja on matkustajakysyntään liittyvien selvitysten perusteella tarpeellista toteuttaa, arvioidaan raitiolinjan kiireellisyys ja rakentamisen ajoitus muiden liikennehankkeiden kanssa strategiaohjelman rahoituksellisten mahdollisuuksien ja periaatteiden mukaan.
Kaupunginhallitus toteaa lopuksi, että Merihaan raitioyhteyden toteutuminen ratkeaa edellä mainitut seikat huomioon ottaen osana raitioliikenteen koko kaupunkia koskevia kehittämissuunnitelmia.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Suvi Rämö, vs. apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 74325
suvi.ramo(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuutettu Tarja Kantolan aloite |
2 | Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän lausunto 4.4.2013 |
Päätöshistoria
Talous- ja suunnittelukeskus 10.4.2013
HEL 2012-012536 T 00 00 03
Tarja Kantola ja 30 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan seuraavaa:
"Helsingin joukkoliikenteen järjestämisen keskeinen osa on raitioverkko. Ratikat ja ratikkalinjat ovat suosittuja kulkuvälineenä ja ratikkaverkko yhdistää kaupunginosia tehokkaalla tavalla.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Kalasataman tulevaa raitiotielinjausta ja muita uusia linjoja suunniteltaessa selvitetään raitiotielinjan vetäminen Merihaan läpi."
Talous- ja suunnittelukeskus viittaa kaupunkisuunnitteluviraston lausuntoon, jonka mukaan Merihakaa palvelevaksi raitiolinjaksi on useita vaihtoehtoja. Käynnissä olevaan Sompasaaren ja keskustan välisen raitiotieyhteyden vaihtoehtojen tarkasteluun sisältyy Merihakaa palveleva linjaus Hakaniemenrantaan.
Talous- ja suunnittelukeskus toteaa, että lähtökohtana Merihakaa palvelevalla raitiolinjalla tulee olla riittävän suuri matkustajakysyntä, koska raitioteiden infrastruktuuri ja vaunut vaativat huomattavia investointeja. Merihaan raitiolinjan toteuttamiskelpoisuudesta saadaan lisätietoa osana raitioliikenteen koko kaupunkia koskevia kehittämissuunnitelmia.
Talous- ja suunnittelukeskus toteaa lopuksi, että strategiohjelmaehdotukseen 2013–2016 sisältyy keskeisenä tavoitteena tasapainoinen talous, jonka yhtenä toimenpiteenä kaupungin investoinneille (ilman liikelaitoksia) on asetettu vuotuinen 435 milj. euron investointiraami. Myös HKL-liikelaitoksen investoinneilla on vaikutusta kaupungin talouden tasapainoon ja investointeja tarkastellaan samoilla periaatteilla kuin muitakin kaupungin investointeja. Mikäli Merihaan raitiolinja katsotaan selvityksiin pohjautuvien matkustajakysynnän ym. seikkojen perusteella tarpeelliseksi toteuttaa, arvioidaan raitiolinjan kiireellisyys ja rakentamisen ajoitus muiden liikennehankkeiden kanssa em. rahoituksellisten mahdollisuuksien ja periaatteiden mukaan.
Lisätiedot
Juha Viljakainen, hankepäällikkö, puhelin: 310 36276
juha.viljakainen(a)hel.fi
Kaupunkisuunnittelulautakunta 26.02.2013 § 58
HEL 2012-012536 T 00 00 03
Päätös
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Lausunto
Merihakaa palvelevaksi raitiolinjaksi on useita vaihtoehtoja. Käynnissä olevaan Sompasaaren ja keskustan välisen raitiotieyhteyden vaihtoehtojen tarkasteluun sisältyy Merihakaakin palveleva linjaus Hakaniemen rantaan. Mikäli tämän selvityksen perusteella päädytään muuhun vaihtoehtoon, Merihakaa palveleva raitiolinja olisi mahdollista toteuttaa myös Kalasatamasta Hanasaaren kautta.
Edellytyksenä Merihakaa palvelevan raitiolinjan toteutumiselle on riittävän suuri matkustajakysyntä. Raitioteiden infrastruktuurin ja vaunujen investointien kuolettamiseksi raitiolinjojen on oltava kokopäiväisesti kuormitettuja suurien matkustajamäärien runkolinjoja. Merihaan raitioyhteyden toteutuminen ratkeaa osana raitioliikenteen koko kaupunkia koskevia kehittämissuunnitelmia.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Lauri Kangas, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37455
lauri.kangas(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|