Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 41/2012 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Kj/10 | |
| 19.11.2012 |
| |
|
|
|
§ 1291
V Stj / Valtuutettu Sanna Vesikansan aloite lasten päivähoidon kerhojen asiakastyytyväisyyden selvittämisestä
HEL 2012-008633 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuustoto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Sanna Vesikansan aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Olli Hari, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048
olli.hari(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuutettu Sanna Vesikansan aloite |
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus päättänee esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuustoto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Sanna Vesikansan aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Valtuutettu Sanna Vesikansa esittää, että lasten päivähoidon kerhotoiminnan laadun ja suunnittelun parantamiseksi selvitettäisiin asiakastyytyväisyyttä ja henkilökunnan mielipiteitä.
Kaupunginhallitus viittaa sosiaalilautakunnan lausuntoon ja toteaa, että lasten päivähoidossa pidetään tärkeänä lapsilta ja lasten vanhemmilta kerättyä palautetta. Toiminnan kehittäminen tapahtuu toimipisteissä osana perustyötä, henkilökunnan viikkopalavereissa ja kehittämispäivissä. Kehittämistyön pohjana käytetään asiakaspalautetta sekä asiakaskyselyjen tuloksia.
Päivähoidon aloitukseen liittyvä kysely ja syksyllä 2012 toteutettava asiakastyytyväisyyskysely kohdennetaan myös kerhotoiminnassa olevien lasten vanhemmille.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Olli Hari, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048
olli.hari(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuutettu Sanna Vesikansan aloite |
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 12.11.2012 § 1249
Pöydälle 12.11.2012
HEL 2012-008633 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Olli Hari, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048
olli.hari(a)hel.fi
Sosiaalilautakunta 04.09.2012 § 301
HEL 2012-008633 T 00 00 03
Päätös
Sosiaalilautakunta päätti antaa aloitteesta kaupunginhallitukselle seuraavan sisältöisen lausunnon.
Päivähoidossa pidetään tärkeänä lapsilta ja lasten vanhemmilta kerättyä palautetta. Asiakastyytyväisyyskyselyt ja muut palautteen muodot ovat toiminnan kehittämisen ja suunnittelun pohjana myös leikkitoiminnan kerhoissa.
Syksyllä 2011 leikkipuistojen asiakkailta koottiin palautetta sähköisesti toteutetulla asiakastyytyväisyyskyselyllä. Leikkipuistojen käyttäjiltä saatiin yhteensä 1155 vastausta. Vastaajista 574 osallistui pikkulapsiperheiden avoimeen toimintaan, 436 koululaisten avoimeen iltapäivätoimintaan ja 145 leikkitoiminnan kerhoon.
Vastaajien leikkipuistoille antama yleinen kouluarvosana oli 8,7 ja leikkitoiminnankerhojen saama arvosana oli 8,9.
Seuraavassa on suora lainaus yhdestä kyselyn avovastauksesta. Vastaukseen sisältyy juuri ne seikat, joita vanhemmat avovastauksissaan useasti mainitsivat: "Osaavat ammattilaiset tarjoavat monipuolisia virikkeitä tukemaan lapsen kehitystä ja opastavat lasta niin eri toimissa kuin ryhmässä toimimiseen. Lapset tutustuvat vertaisiinsa pienessä ryhmässä ja oppivat näin vuorovaikutustaitoja muiden kanssa toimimiseen. Lapsi myös kehittyy itsenäisemmäksi toimiessaan välillä myös ilman vanhempaansa, muiden ikäistensä ja aikuisten kanssa. Vanhempi saa pienen hengähdystauon lapsen hoitamisesta ja täten voimaantuessaan saa uusia voimia ja tukea lapsen kasvatukseen".
Leikkitoiminnan kerhojen lisääntyessä toimintaa kehitetään vastaamaan perheiden tarpeita. Syksyllä 2011 järjestettiin seminaari, jossa kartoitettiin henkilökunnan kokemuksia kerhojen perustamisesta ja toiminnan käynnistymisestä.
Leikkitoiminnan kerhojen käsikirja on valmistunut ja se otetaan käyttöön syksyllä. Käsikirjassa kuvataan kerhotoiminnan järjestämisen periaatteet ja laadukkaan toiminnan suunnittelun perusteet. Sillä taataan riittävän yhtenäinen rakenne ja toiminta päiväkodissa tai leikkipuistossa järjestettäville kerhoille. Jokaisessa kerhossa tehdään käsikirjan liitteeksi toimintasuunnitelma. Se on henkilökunnan työväline. Asiakkailla on mahdollisuus tutustua käsikirjaan ja osallistua toiminnan sisällön suunnitteluun.
Leikkipuistojen ja päiväkotien toiminnan arviointi ja laadun kehittäminen tapahtuu toimipisteissä osana perustyötä, henkilökunnan viikkopalavereissa ja kehittämispäivissä. Kehittämistyön pohjana käytetään asiakaspalautetta sekä asiakaskyselyjen tuloksia.
Kerhotoiminnan kehittämistä jatketaan päivähoidon vastuualueella syksyn 2012 aikana. Päivähoidon aloitukseen liittyvä kysely ja syksyllä toteutettava asiakastyytyväisyyskysely kohdennetaan myös kerhotoiminnassa olevien lasten vanhemmille.
Esittelijä
sosiaalijohtaja
Paavo Voutilainen
Lisätiedot
Nina Onufriew, kehittämiskonsultti, puhelin: 310 42550
nina.onufriew(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|