Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

40/2012

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kj/12

 

12.11.2012

 

 

 

 

 

 

§ 1234

V Ryj / Valtuutettu Jaana Pelkosen aloite autojen talvisäilytyksestä

HEL 2012-009038 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Jaana Pelkosen aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Jaana Pelkosen aloite

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättänee esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Jaana Pelkosen aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

Valtuutettu Jaana Pelkonen esittää aloitteessaan, että kaupunki selvittäisi autojen talvisäilytysalueiden rakentamisen edellytyksiä.

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston toimeksiannosta on käynnissä pysäköintipolitiikkaselvitys, jossa käsitellään kaupungin pysäköintipolitiikkaa kokonaisuutena. Selvitys pitää sisällään myös eri vaihtoehtoja autojen pidempiaikaiselle säilyttämiselle eri vuodenaikoina. Selvitys valmistuu talvella 2012 - 2013.

Keinoja autojen pitkäaikaissäilytyksen ohjaamiseksi pois katujen varsilta voisivat periaatteessa olla mm. asukaspysäköinnin hinnan korottaminen sekä maksualueen vaiheittainen laajentaminen. Pysäköintipolitiikkatyössä tutkitaan myös aloitteessa esitettyjä mahdollisuuksia sijoittaa etäpysäköintilaitoksia kauempana kantakaupungista sijaitseville alueille.

Autojen talvipysäköintiin oli 2012 Tattarisuon noin 200 ajoneuvolle tarkoitetun varastointipaikan lisäksi Kalasatamaan avattu noin 200 ajoneuvolle maksullinen pysäköintipaikka.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Jaana Pelkosen aloite

Päätöshistoria

Kaupunkisuunnittelulautakunta 16.10.2012 § 357

HEL 2012-009038 T 00 00 03

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa valtuustoaloitteesta kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon.

Lausunto

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston toimeksiannosta on käynnissä pysäköintipolitiikkaselvitys, jossa käsitellään kaupungin pysäköintipolitiikkaa kokonaisuutena. Selvitys pitää sisällään myös eri vaihtoehtoja autojen pidempiaikaiselle säilyttämiselle eri vuodenaikoina. Selvitys valmistuu talvella 2012-2013.

Katutila ei ole oikea paikka auton pitkäaikaissäilytykselle. Asukaspysäköintitunnus maksaa asukkaalle nykyisin 105 euroa vuodessa. Tunnus ei takaa pysäköintipaikkaa, mutta tunnuksen hinta on hyvin edullinen. Yksi vaihtoehto tehostaa kadunvarsipysäköintiä on nostaa asukaspysäköintitunnuksen hintaa ja ulottaa se koskemaan vaiheittain uusia alueita. Uuden alueen mukaanotto edellyttää harkintaa ja vaikutusten selvittämistä. Kantakaupungin ulkopuolella tunnuksen hinta voisi olla edullisempi kuin kantakaupungissa, sillä pysäköintipaikan arvo esikaupungeissa on selvästi kantakaupunkia alhaisempi. Talvikaudella tunnuksen hinta voisi mahdollisesti olla korkeampi kuin muina vuodenaikoina, koska talvella pysäköidyt autot haittaavat kunnossapitoa ja pysäköintipaikkojen ylläpidosta aiheutuvat kustannukset ovat talvisin selvästi kesää korkeammat. Tällä tavoin olisi mahdollista parantaa lyhytaikaisen asiointi- ja vieraspysäköinnin toimintaedellytyksiä.

Kantakaupungissa on pysäköintitilaa maanalaisissa yksityisissä pysäköintilaitoksissa. Tällä hetkellä pysäköintilaitoksista on mahdollista ostaa yö- ja viikonloppupysäköintiä kohtuullisella hinnalla. Asukkaat tarvitsevat kuitenkin pysäköintipaikkoja myös arkisin päiväsaikaan. Jos asukaspysäköinnin hintaa katualueella korotetaan, laitospysäköinnin kysyntä voi kasvaa. Tarkoituksenmukaista olisi, että rakennuskustannuksiltaan suuret ja pysäköinnin laadun osalta hyvätasoiset laitospysäköintipaikat olisivat mahdollisimman tehokkaassa käytössä, jolloin maan pinnassa oleva katutila vapautuisi joiltain osin muuhun asukkaita palvelevaan käyttöön. Yksityisten pysäköintioperaattoreiden kanssa tulisikin neuvotella asukaspysäköinnin ehdoista laitoksissa sekä tutkia kaupungin roolia asiassa. Mikäli asukaspysäköinnin hintaa korotetaan, kertyneitä tuloja voisi käyttää esimerkiksi asukkaiden laitospysäköinnin kehittämiseen.

Viime talvina autoja on pysäköity esimerkiksi toreille lumenpoisto-operaatioiden ajaksi. Paikkoja toreilla on rajoitetusti. Lisäksi pysäköidyt autot estävät alueiden muuta käyttöä sekä huonontavat kaupunkitilan käytettävyyttä ja visualisuutta. Pysäköintipolitiikkatyössä tutkitaan mahdollisuudet sijoittaa pysäköintikenttiä ja -laitoksia kauempana kantakaupungista oleville alueille. Nämä voisivat toimia etäpysäköintimahdollisuuksina kantakaupungissa asuville autonomistajille, jotka tarvitsevat autoaan harvoin. Järjestely vapauttaisi katutilaa muihin käyttötarkoituksiin.

Kaupungin pysäköintipolitiikkatyön laadinta on kesken eikä valmiita ratkaisuja vielä ole. Muun muassa edellä kuvattuja aihepiirejä tutkitaan ja arvioidaan työn aikana. Kaupungin pysäköintipolitiikan ratkaisut ja valinnat tuodaan työn valmistuttua poliittiseen päätöksentekoon.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Juha Hietanen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37120

juha.hietanen(a)hel.fi

 

Teknisen palvelun lautakunta 30.08.2012 § 135

HEL 2012-009038 T 00 00 03

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Edellisten runsaslumisten talvien aikana kantakaupungin katujen varsille pysäköidyt ajoneuvot ovat tuntuvasti hidastaneet lumen poistoa. Kantakaupungin alueelle perustetut tilapäiset pysäköintialueet ovat osaltaan hieman lisänneet katujen väljyyttä ja siten nopeuttaneet katujen puhdistamista lumesta.

Katujen puhdistamista haittaavia pitkäaikaisesti pysäköityjä autoja joudutaan siirtämään runsaslumisen talven aikana useita kertoja. Katujen varsille pysäköityjen henkilöautojen siirtäminen lisää tarpeettomasti talven puhtaanapidon kustannuksia. Lumitöiden suorittamisen kustannustehokkuus paranisi, mikäli kantakaupungin katualueelle voisi asettaa yhden arkiyön ajan kestäviä pysäköintikieltoja. Tämä toimenpide nopeuttaisi kadun puhdistamista ja parantaisi työn tuloksen laatua. Kaupunkisuunnitteluviraston johdolla ollaan uudistamassa kaupungin pysäköintipolitiikkaa. Uudistuksella haetaan pitkäkestoisempaa parannusta myös talviajan kunnossapitotöiden toimintaedellytyksiin.

Teknisen palvelun lautakunta toteaa, että on tarpeellista selvittää erityisesti kantakaupunkia palvelevien maksullisten pysäköintialueiden järjestämistä. Mahdollisten uusien talviajan pysäköintialueiden tulisi sijaita hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä, jotta ne olisivat riittävän houkuttelevia. Lisäksi teknisen palvelun lautakunta toteaa, että henkilöautojen talvisäilytyksen tarkastelu tulisi sisällyttää kaupungin pysäköintipolitiikan uudistamista käsittelevään selvitykseen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Sami Aherva, yksikön johtaja, puhelin: +35831078571

sami.aherva(a)hel.fi

 

Yleisten töiden lautakunta 21.08.2012 § 374

HEL 2012-009038 T 00 00 03

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Kolme edellistä talvea ovat olleet erittäin runsaslumisia, jolloin erityisesti korostuu se, että katujen varteen pysäköidyt ajoneuvot hidastavat merkittävästi talvihoitoa etenkin kantakaupungissa. Kahtena edellisenä talvena kantakaupunkiin on avattu väliaikaisia pysäköintipaikkoja, joille on saanut pysäköidä paikallisella asukaspysäköintitunnuksella. Näin kadunvarsia on saatu väljemmiksi ja talvihoitotyöt ovat jonkin verran nopeutuneet. Väliaikaiset pysäköintipaikat eivät kuitenkaan ole kokonaan poistaneet kadunvarsipysäköinnistä aiheutuvaa ongelmaa, sillä kantakaupungissa on jatkuva pula pysäköintipaikoista. Lisäksi toreja ja aukioita avataan väliaikaiseen pysäköintiin vain erittäin runsaslumisissa erityistilanteissa.

Rakennusvirasto on ottanut käyttöön Internet-sivuilla olevan palvelun, jossa tiedotetaan tulevista kunnossapitotöistä niillä kaduilla, joilla on kadunvarsipysäköintiä. Palveluun voi myös ilmoittautua eri alueille, jolloin saa maksuttoman tekstiviestin alueen puhdistettavista kaduista. Palvelu on ollut koeluontoinen, mutta se on vähentänyt kunnossapitotöitä haittaavien siirrettävien ajoneuvojen määrää, ja otetaan pysyvään käyttöön.

Kantakaupungin kunnossapitotöitä saadaan kustannustehokkaammiksi asettamalla viikoittaisia yhden arkiyön yli kestäviä pysäköintikieltoja. Kun tarvittavat lumenpoistotyöt voidaan hoitaa nopeasti yöaikaan, ovat katualueet päiväaikaan laadukkaammassa kunnossa eivätkä kunnossapitokoneet häiritse liikennettä.

Kantakaupungissa ei-tosiasiallisessa käytössä olevien autojen määrä on talviaikana erittäin suuri. Näitä autoja joudutaan hankalina talvina siirtämään useita kertoja, mikä hidastaa merkittävästi kunnossapitotöitä ja kasvattaa kuluja. Selvästikään nykyinen asukaspysäköintiluvan hinta tai luvan ehdot eivät ohjaa tarpeeksi, jotta ne houkuttelevat valitsemaan muita vaihtoehtoja pidempään käyttämättöminä olevien autojen pysäköintiin. Esimerkiksi viikoittainen yhden arkiyön pysäköintikielto palvelee ohjausvälineenä tehokkaasti.

Jo viikkoa pidempään pysäköidyt ajoneuvot haittaavat pysäköintipaikan muuta käyttöä tai kunnossapitotöitä etenkin lumiseen aikaan, jolloin kadunvarsipysäköintipaikkojakin saattaa olla vähemmän. Pitkäaikaispysäköintipalveluiden tulee palvella myös esimerkiksi lomaviikon aikaista pysäköintiä. Kaupunkisuunnitteluviraston johdolla ollaan uudistamassa kaupungin pysäköintipolitiikkaa. Uudistuksella haetaan  parannuksia myös kunnossapitotöiden sujuvoittamiseen.

Vuonna 2012 Tattarisuon ajoneuvojen varastointipaikan, jossa on varattu autojen talvipysäköintiin noin 200 paikkaa, lisäksi avattiin Kalasatamaan noin 200 ajoneuvolle maksullinen pysäköintipaikka. Tämä paikka täyttyi hyvin nopeasti autoilla, jotka eivät ole tosiasiallisessa liikenteessä. Tattarisuolle voidaan pysäköidä pitkäaikaisesti, mutta paikka on osoittautunut olevan liian kaukana kantakaupungista. Lisäksi pysäköintipaikkojen määrä on tällä hetkellä liian pieni, jotta toiminnasta saadaan kustannustehokas ja kunnossapitotöiden vuoksi siirrettävien ei-tosiasiallisessa käytössä olevien ajoneuvojen määrä vähenee riittävästi.

Yleisten töiden lautakunta toteaa, että on erittäin tarpeellista selvittää mahdollisuudet erityisesti kantakaupunkia palvelevista maksullisista pidempiaikaisista pysäköintialueista ja palveluntarjoajista.  Uusien paikkojen tulee sijaita hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä, jotta ne ovat riittävän houkuttelevia. Lisäksi yleisten töiden lautakunta toteaa, että asukaspysäköintiluvan maksua ja ehtoja on tarkasteltava samassa yhteydessä ja tarkastelu tulee sisällyttää pysäköintipolitiikan uudistukseen.

Käsittely

21.08.2012 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Esittelijän muutos 1: Muutetaan päätösehdotuksessa olevat konditionaalimuodot indikatiivimuotoon.

Esittelijän muutos 2: Muutetaan päätösehdotuksen kahdeksannen kappaleen kaksi viimeistä virkettä seuraavaksi yhdeksi virkkeeksi:

”Lisäksi yleisten töiden lautakunta toteaa, että asukaspysäköintiluvan maksua ja ehtoja on tarkasteltava samassa yhteydessä ja tarkastelu tulee sisällyttää pysäköintipolitiikan uudistukseen.”

Esittelijä

osastopäällikkö

Osmo Torvinen

Lisätiedot

Ville Alatyppö, toimistopäällikkö, puhelin: 310 39943

ville.alatyppo(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566