18/2012

Ryj/2

07.05.2012

Lausunto yleissuunnitelmasta Kehä I (mt 101) välillä Länsiväylä (kt 51) - Karhusaarentie (mt 1142), Espoo

HEL 2012-004436 T 08 00 01

Kaupunginhallitus päätti antaa Kehä I (mt 101) välillä Länsiväylä (kt 51) - Karhusaarentie (mt 1142) yleissuunnitelmasta Uudenmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskukselle seuraavan lausunnon:

Kehä I:n yleissuunnitelma välillä Länsiväylä - Karhusaarentie on hyvin valmisteltu ja vaikutusten arviointi on tehty perusteellisesti. Liikenneväylähanke parantaa Kehä I:n liikenteen sujuvuutta ja siten pääkaupunkiseudun liikenneverkon toimintaa.

Seuraavissa suunnitteluvaiheissa tulisi kiinnittää huomiota sujuviin ja turvallisiin työmatkapyöräilyolosuhteisiin Keilaniemen alueella. Lisäksi jatkosuunnittelussa tulee varmistaa mahdollisuudet seudullisen pikaraitioyhteyden (ns. Tiederatikka) toteuttamiselle tulevaisuudessa.

apulaiskaupunginjohtaja

Hannu Penttilä

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Yleissuunnitelma Kehä I välillä Länsiväylä-Karhusaarentie

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Ely-keskus

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättänee antaa Kehä I (mt 101) välillä Länsiväylä (kt 51) - Karhusaarentie (mt 1142) yleissuunnitelmasta Uudenmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskukselle seuraavan lausunnon:

Uudenmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus pyytää 12.3.2012 lausuntoa Kehä I (mt 101) välillä Länsiväylä (kt 51) - Karhusaarentie (mt 1142) yleissuunnitelmasta 13.4.2012 mennessä. Lausunnon antamiselle on saatu lisäaikaa 8.5.2012 saakka.

Yleissuunnitelma on liitteenä 1.

Kehä I:n parantaminen Keilaniemen kohdalla liittyy laajempaan kokonaisuuteen Kehä I:n parantamisesta osuudella Länsiväylä - Turunväylä. Hanke on Espoon kaupungin kehittämishanke, jolla luodaan edellytykset Otaniemi-Keilaniemi-Tapiola -alueen lisärakentamiselle. Liikenneväylähankkeena se parantaa Kehä I:n liikenteen sujuvuutta ja siten pääkaupunkiseudun liikenneverkon toimintaa.

Kehä I:tä esitetään parannettavaksi seuraavasti:

- Kehä I:n liittymät parannetaan eritasoliittymiksi

- Kehä I:n mitoitusnopeus ja suunniteltu nopeusrajoitus on 60 km/h

- Kehä I tunneloidaan Keilaniemen kohdalla

- Kehä I:n peruspoikkileikkaus on 2+2 -kaistainen ja Keilaniemen tunnelin kohdalla 3+3 -kaistaa

- Keilaniemen ja Karhusaaren eritasoliittymien ramppien poikkileikkausten mitoituksessa on huomioitu suurten erikoiskuljetusten reitti (7,0x7,0). Vapaa alikulkukorkeus Kehä I:llä on 5,7 m ja tähän on varauduttu siltojen ja liikenteenohjauslaitteiden mitoituksessa.

- Kevyt liikenne ja hidas liikenne on kielletty Kehä I:llä.

Hankkeen kustannusarvio on 120 milj. euroa. Hanke sijoittuu kokonaan Espoon kaupungin alueelle.

Yleissuunnitelma ja sen hyväksymispäätös ovat lähtökohtana hankkeen jatkosuunnittelulle. Seuraava suunnitteluvaihe on tiesuunnitelman laatiminen.

Espoon kaupunki ja Uudenmaan Ely-keskus sopivat hankkeen toteuttamisesta jatkossa erikseen.

Saadut lausunnot

Kaupunkisuunnittelulautakunta toteaa mm., että seuraavissa suunnitteluvaiheissa tulisi kiinnittää huomiota sujuviin ja turvallisiin työmatkapyöräilyolosuhteisiin Keilaniemen alueella. Lisäksi tulee varmistaa mahdollisuus seudullisen pikaraitioyhteyden (ns. Tiederatikka) toteuttamiselle.

Yleisten töiden lautakunta ilmoittaa, että sillä ei ole huomautettavaa yleissuunnitelmasta.

Esittelijä viittaa saatuihin lausuntoihin. HLJ 2011:n valmistelua palvelevassa Maankäyttö- ja raideverkkoselvityksessä (MARA) on seudullinen pikaraitioyhteys Otaniemi - Tapiola  - Pasila -- Viikki (ns. Tiederatikka) eräänä vuoden 2050 tavoiteverkon osana.

apulaiskaupunginjohtaja

Hannu Penttilä

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Yleissuunnitelma Kehä I välillä Länsiväylä-Karhusaarentie

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Ely-keskus

Kaupunkisuunnitteluvirasto

Rakennusvirasto

Kaupunkisuunnittelulautakunta 17.04.2012 § 154

hankenro 0901_7

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa asiasta kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Päätöksen jakelu:

-        kaupunginhallitus

Kehä I:n yleissuunnitelma välillä Länsiväylä - Karhusaarentie on hyvin valmisteltu ja vaikutusten arviointi on tehty perusteellisesti. Suunnitelman mukaisten järjestelyjen liikenteellinen toimivuus ennusteen liikennemäärillä on hyvä. Liikennevaloliittymien korvaaminen eritasoratkaisuilla parantaa myös liikenneturvallisuutta. Seuraavissa suunnitteluvaiheissa tulisi kiinnittää erityistä huomiota sujuviin ja turvallisiin työmatkapyöräilyolosuhteisiin Keilaniemen alueelle.

Lisäksi jatkosuunnittelussa tulee varmistaa mahdollisuus seudullisen pikaraitioyhteyden (ns. Tiederatikka) toteuttamiselle.

17.04.2012 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä täydensi lausuntoaan seuraavasti:

liikennesuunnittelupäällikkö

Ville Lehmuskoski

Heikki Palomäki, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37312

heikki.palomaki(a)hel.fi

Yleisten töiden lautakunta 13.04.2012 § 190

HEL 2012-004436 T 08 00 01

Yleisten töiden lautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle yleissuunnitelmasta seuraavan lausunnon:

Yleisten töiden lautakunta toteaa, että Kehä I:n parantaminen välillä Länsiväylä – Karhusaarentie on lähtökohtaisesti Espoon kaupungin maankäytön kehittämishanke, jolla luodaan edellytykset Otaniemi – Keilaniemi – Tapiola -alueen lisärakentamiselle. Liikenneväylähankkeena se samalla parantaa Kehä I:n liikenteen sujuvuutta ja siten pääkaupunkiseudun liikenneverkon toimintaa.

Lautakunnalla ei ole huomautettavaa Kehä I:n yleissuunnitelmasta välillä Länsiväylä – Karhusaarentie Espoossa.

osastopäällikkö

Osmo Torvinen