Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

31/2021

1 (4)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Asia/7

 

23.08.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 581

Utlåtande om Kårkulla samkommuns ekonomiplan 2022–2024

HEL 2021-006642 T 00 01 06

Beslut

Stadsstyrelsen gav följande utlåtande till Kårkulla samkommun om samkommunens ekonomiplan 2022–2024:

Helsingfors stad ordnar specialomsorger om utvecklingsstörda både i egen regi och som köpta tjänster. Stadens egen produktion utgör över hälften av servicehelheten. Utbudet av tjänster på svenska för personer med intellektuell funktionsnedsättning är mycket litet och koncentrerat. Helsingfors ställning i ordnandet av specialomsorger är unik, eftersom staden utgör ett eget specialomsorgsdistrikt. Kårkulla samkommun producerar specialomsorgstjänster på svenska för hela landet. Också Helsingfors specialomsorgstjänster på svenska produceras nästan helt och hållet i Kårkulla samkommun. För närvarande finns det inom Kårkullas boendeservice 54 helsingforsare. Tre helsingforsare omfattas av långtidsrehabiliteringen på institution. I dagverksamheten deltar 46 helsingforsare. Dessutom har olika slags sakkunnig- och rehabiliteringstjänster för enskilda brukares behov skaffats hos Kårkullas rådgivning för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Helsingfors köpte omsorgstjänster av Kårkulla för 4,94 miljoner euro år 2020, 6,24 miljoner euro år 2019 och 4,75 miljoner euro år 2018.

Kårkulla samkommuns styrelse har 27.5.2021 beslutat om prisförhöjningar för planperioden 2022–2024. Priserna höjs med i medeltal 3,5 % jämfört med 2020 års priser. Kårkullas ekonomiplan för de två kommande åren ser ut att i hög grad basera sig på balansering av underskottet i ekonomin. I ekonomiplanen hänvisas det dessutom till effekterna av coronapandemin, personalkostnaderna och stegringen i de allmänna levnadskostnaderna, med vilka samkommunen motiverar sina förslag till mycket påtagliga prisförhöjningar.

Coronapandemins effekter på ekonomin och verksamheten är en utmaning för hela verksamhetsfältet, också kommunerna. Samkommunen kan inte överföra sin börda på kommunerna, eftersom den försämrade ekonomin till följd av coronapandemin tillsammans med vårdskulden innebär att kommunerna får ett väldigt tryck på att öka produktiviteten och stävja kostnaderna.

Helsingfors har under de senaste åren kritiskt granskat samkommunens nuvarande arrangemang och flyttat tillbaka en del av ansvaret för brukarnas servicehelheter. Samkommunens serviceutbud har inte format sig efter den föränderliga världens behov. Serviceutbudet och verksamhetskulturen motsvarar inte dagens behov och krav. Brukarnas behov har blivit mer invecklade och kräver ofta särskilda arrangemang, flexibilitet och skräddarsydda lösningar. Samkommunens serviceutbud är stelt, och i fråga om de tjänster som kräver särskild kompetens finns det en lucka. Exempelvis måste tjänsterna för en person inom autismspektret som behöver omfattande och krävande stöd och som beter sig negativt ordnas vid en finskspråkig enhet, eftersom tjänsteproduktionen är koncentrerad till en enda aktör som inte har tillräckligt med behövlig kompetens.

Helsingfors stad anser Kårkulla samkommuns plan att i sin organisation anställa brukare med intellektuell funktionsnedsättning vara utmärkt och glädjande. Det som dock inte nämns är hur dagverksamheten ska utvecklas och aktiva brukare tränas för den öppna arbetsmarknaden, vilket är den viktigaste åtgärden med avseende på sysselsättningsmålen. I fråga om företagshälsovården är det oklart för vem den ordnas (anställda med intellektuell funktionsnedsättning eller personer som deltar i arbetsverksamheten).

Helsingfors stad godkänner inte prisförhöjningarna i ekonomiplanen. Den kommunala ekonomins skrala läge och de ökande servicebehoven, inklusive vårdskulden, kräver hårda produktivitetsåtgärder och besparingar i kommunerna. Det är också skäl för samkommunen att undersöka och vidta åtgärder som ökar produktiviteten. Helsingfors är villigt till ett gott samarbete med samkommunen, men kräver en kostnadsneutral utveckling av dess verksamhet och serviceutbud, liksom också en stark dialog och flexibilitet i den föränderliga verksamhetsmiljön, bl.a. i vårdreformen, genom vilken Kårkulla samkommuns uppgifter, fastigheter och lokaler övergår till välfärdsområdena.

Föredragande

kanslichef

Sami Sarvilinna

Upplysningar

Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 310 36184

marja-liisa.rautanen(a)hel.fi

Bilagor

1

Begäran om utlåtande 28.5.2021

Sökande av ändring

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Kårkulla samkommun

Förslagstext
Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Kårkulla samkommun begär utlåtande senast 27.8.2021 om sin ekonomiplan 2022–2024, som utgör bilaga.

Beslutsförslaget baserar sig på ett utlåtande som beretts i social- och hälsovårdssektorn och som ingår i beslutshistorien.

Ärendet har beretts i samråd med stadskansliets ekonomi- och planeringsavdelning.

Föredragande

kanslichef

Sami Sarvilinna

Upplysningar

Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 310 36184

marja-liisa.rautanen(a)hel.fi

Bilagor

1

Begäran om utlåtande 28.5.2021

Sökande av ändring

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Kårkulla samkommun

Förslagstext
Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

För kännedom

Social- och hälsovårdssektorn

Stadskansliet

Beslutshistoria

Stadsstyrelsen 16.08.2021 § 573

HEL 2021-006642 T 00 01 06

Beslut

Stadsstyrelsen beslutade bordlägga ärendet för en vecka.

Behandling

16.08.2021 Bordlades

Stadsstyrelsen beslutade enhälligt bordlägga ärendet för en vecka på förslag av Marcus Rantala.

Föredragande

kanslichef

Sami Sarvilinna

Upplysningar

Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 310 36184

marja-liisa.rautanen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566