Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

8/2021

1 (4)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Asia/16

 

15.02.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 132

Hankintaoikaisuvaatimus, henkilöarviointipalvelut, rekrytointia tukevat palvelut ja suorahakupalvelut

HEL 2020-010952 T 02 08 02 00

Päätös

Kaupunginhallitus päätti, että Eezy Personnel Oy:n henkilöarviointipalveluista, rekrytointia koskevista palveluista ja suorahakupalveluista 3.12.2020 tehtyyn hankintapäätökseen kohdistuva hankintaoikaisuvaatimus jätetään myöhässä saapuneena tutkimatta.

Esittelijä

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Lisätiedot

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651

marja.sarmela(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 18.12.2020

2

Oikaisuvaatimus 18.12.2020, saate 19.12.2020

3

Tiedoksianto

Muutoksenhaku

Hallintovalitus, tavallinen tiedoksianto

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Hallintovalitus, tavallinen tiedoksianto
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankintalain (1397/2016) 133 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä.

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Hankintapäätöksen muutoksenhakuohjeistuksen mukaisesti kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 10 §:ssä säädetään, että sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Hankinnassa tarjouksen jättänyt Eezy Personnel Oy on saanut hankintajohtajan 3.12.2020 tekemän hankintapäätöksen tiedokseen sähköisesti perjantaina 4.12.2020 klo 9:39:02 (liite 3). Näin ollen määräaika hankintaoikaisuvaatimuksen esittämiselle on päättynyt perjantaina 18.12.2020 klo 16.00.

Vaikka Eezy Personnel Oy:n hankintaoikaisuvaatimus (liite 1) on päivätty 18.12.2020, se on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon lauantaina 19. joulukuuta 2020 klo 15:44, kuten hankintaoikaisuvaatimusta koskevasta sähköpostilähetteestä ilmenee (liite 2). Hankintaoikaisuvaatimus on näin ollen saapunut myöhässä. Hallintolain 49 c §:n mukaisesti hankintaoikaisuvaatimus on näin ollen jätettävä tutkimatta.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan kaupunginhallituksen, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee kaupunginhallitus.

Esittelijä

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Lisätiedot

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651

marja.sarmela(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 18.12.2020

2

Oikaisuvaatimus 18.12.2020, saate 19.12.2020

3

Tiedoksianto

Oheismateriaali

1

Hankintapäätös

Muutoksenhaku

Hallintovalitus, tavallinen tiedoksianto

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Hallintovalitus, tavallinen tiedoksianto
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Päätöshistoria

Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 14.01.2021 § 6

HEL 2020-010952 T 02 08 02 00

Päätös

Hankintajohtaja päätti, että henkilöarviointipalveluiden ja rekrytointia tukevien palveluiden hankinnat tehdään väliaikaisesti hankintalain 153 §:ssä tarkoitetulla tavalla seuraavan toimittajan kanssa:

Psycon Oy (0807347-4)

Sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo väliaikaisjärjestelyn aikana on noin 137 500 euroa. Hankinnan arvoa arvioitaessa on otettu huomioon yhden vuoden käsittelyaika markkinaoikeudessa.

Päätöksen perustelut

Hankintajohtaja on tehnyt päätöksen 211 § 3.12.2020 henkilöarviointipalvelut ja rekrytointia tukevat palvelut sekä suorahakupalvelut hankinnasta, joka perustui kaupunginkanslian tarjouspyyntöön H075-20 / HEL 2020-010952. 

Hankintajohtajan päätöksestä on tehty valitus markkinaoikeuteen. Hankintalain 153 §:n mukaan, jos hankinnasta on tehty valitus markkinaoikeuteen, hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti, jollei hankintaa voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi.

Kaupungilla on toistuvasti käynnissä ylimmän johdon ja vaativien esihenkilö- asiantuntijatehtävien rekrytointeja, joissa tehtävän luonteen takia edellytetään henkilöarviointien tekemistä päätöksenteon tueksi. Hankinnan luonteen takia väliaikainen järjestely on välttämätöntä Helsingin kaupungille.

Väliaikaisjärjestely on voimassa enintään siihen saakka, kun hankintapäätöstä 3.12.2020 koskeva valitus on markkinaoikeudessa ratkaistu ja kun mahdollinen virhe hankintamenettelyssä on markkinaoikeuden antaman ratkaisun perusteella korjattu.

Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 03.12.2020 § 211

Lisätiedot

Janina Riutta, puhelin

janina.riutta(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566