Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

9/2018

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Asia/13

 

05.03.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 129

Valtuutettu Yrjö Hakasen toivomusponsi Kontupisteen digipalvelujen jatkumisen sekä Mellarin tilojen turvaamisesta

HEL 2017-002668 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 1.3.2017 hyväksymän toivomusponnen (Yrjö Hakanen) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.

Esittelijä

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Lisätiedot

Ari Tammi, erityissuunnittelija, puhelin: 310 25090

ari.tammi(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Käsitellessään 1.3.2017 valtuutettu Yrjö Hakasen aloitetta Kontupisteen ja Mellarin digipalveluiden jatkon turvaamisesta Helsinkiin kaupunginvaltuusto hyväksyi samalla seuraavan toivomusponnen:
”Valtuusto edellyttää, että kaupunginhallitus selvittää mahdollisuudet, joilla voidaan turvata Kontupisteen digipalvelujen jatkuminen, mm. asiakaspäätteet ja muut laitteet, sekä asukastila Mellarin tarvitsemat tilat, joiden turvaamisesta valtuusto on jo aiemmin päättänyt. (Yrjö Hakanen)”.

Hallintosäännön 30 luvun 14 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen myös muille valtuutetuille.

Kontupiste perustettiin Kontulan ostoskeskukseen osana Euroopan Unionin Urban II – yhteisöohjelmaa vuonna 2002 silloisen kulttuurikeskuksen hankkeena. Kontupisteen tavoitteena on ollut digisyrjäytymisen ehkäisy tarjoamalla ilmaisia nettiyhteyksiä, IT-koulutusta ja henkilökohtaista ohjausta. Mellunmäen ostoskeskuksen asukastila Mellariin perustettiin vastaava pienempi piste vuonna 2008. Vuonna 2013 kulttuurikeskus irtaantui Kontupisteen ja Mellarin ylläpidosta. Irtautumisen yhteydessä sovitun mukaisesti sosiaali- ja terveysvirasto on vastannut vuodesta 2013 lukien sekä Kontupisteen että Mellarin vuokrista kokonaisuudessaan.

Kontupisteen digipalvelut ovat olleet asiakkaiden käytössä jo pitkään ja toiminta jatkuu edelleen. Digiosaamisen vahvistamisen linjauksia on selkeytetty keväällä 2016 kaupungin omien toimijoiden, toimintaa koordinoineen Lasipalatsin Mediakeskus Oy:n sekä Enter ry:n kanssa. Taustalla oli kaupunginkanslian tietotekniikka- ja viestintäosaston osallisuus- ja neuvonta -yksikön alkuvuodesta 2016 tekemä selvitys Digiosaamisen vahvistaminen Helsingissä.

Vanha Kontupisteen alkuperäinen oma verkko ja sähköpostitilit on vuoden 2017 kuluessa purettu, mutta tilalle ovat tulleet asiakaskoneet, joilla voi asioida internetissä sekä käyttää ilmaisia sähköpostiohjelmia sekä ilmaisia pilvipalveluita tiedostojen säilyttämiseen. Kontupisteessä asiakas voi lisäksi tulostaa ja skannata tiedostojaan sekä saada digineuvontaa. Kontupisteessä toimii säännöllisesti kaksi digineuvojaa ja tila on avoinna asiakkaille arkisin klo 8-16. Kontupisteen digineuvojat kuuluvat kaupungin digineuvojien verkoston piirin ja saavat tarvittaessa työnohjausta sekä säännöllistä koulutusta tehtäviinsä. Digineuvojat ovat Helsingin kaupungin paikallisen asukastalon palkkaamia, mutta siirtyvät kesällä 2018 sosiaali- ja terveystoimialan idän päihde- ja psykiatriapalveluiden ylläpitämän Symppiksen vastuulle.

Sosiaali- ja terveystoimialan idän päihde- ja psykiatriapalvelut, joka pyörittää Kontulatalossa asukastila Symppistä, huolehtii Kontupisteen vuokrasta ja pitää tilaa digineuvonta käytössä asiakkaille. Marraskuussa 2017 kaupunginkanslian tietotekniikka- ja viestintäosasto lahjoitti Kontupisteelle kolme toimivaa kannettavaa tietokonetta asiakaskäyttöön. Helmikuussa 2018 myös asukastila Symppiksen asiakaskoneet siirtyvät Kontupisteeseen, joten tietokoneiden riittävyys asiakaskäyttöön on turvattu.

Sosiaali- ja teveystoimialan tietotekniikka on toimittanut Kontupisteeseen myös uuden tukiaseman Helsingin avoimelle WLAN verkolle, mikä turvaa asiakaskoneiden ja asiakkaiden omien digilaitteiden nettiyhteydet. Kontupisteen digipalvelut jatkuvat uudistettuina. Asiakaspäätteillä pääsee nettiin ja muut digilaitteet ovat kaupunkilaisten käytössä. Kontupisteessä saa edelleen myös digineuvontaa.

Asukastila Mellarin toimitilat

Mellunmäki-seura ry on huolehtinut Mellarin asukastilan toiminnasta vuodesta 2008 lähtien. Asukastila Mellari sijaitsi aiemmin Mellunmäen vanhassa ostoskeskuksessa, joka on nyttemmin purettu täydennysrakentamisen johdosta. Mellarin toiminta on siirtynyt korvaavaan tilaan Saariselänkuja 1:een. Mellunmäki-seura ry:lle myönnettiin tilan ylläpitoon vuodelle 2017 asukasosallisuusavustusta 8400€.

Mellunmäki-seura ry:lle on myönnetty asukastilan ylläpitoon asukasosallisuuden avustusta 40 000 euroa vuodelle 2018. Mellunmäki-seura ry on hakenut toimitilaa Mellunmäen Korvatunturintielle toukokuussa 2019 valmistuvasta uudisrakennuksesta.

Esittelijä

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Lisätiedot

Ari Tammi, erityissuunnittelija, puhelin: 310 25090

ari.tammi(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Ponnen ehdottaja

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Aleksanterinkatu 22-24

+358 9 310 36106

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki PL 1

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

 

 

FI02012566