25/2017

26.06.2017

Asia käsiteltävä kaupunginhallituksen 26.6.2017 kokouksessa

Lausunto ympäristöministeriölle valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita koskevasta valtioneuvoston päätösluonnoksesta

HEL 2017-005549 T 03 00 00

Kaupunginhallitus päätti antaa ympäristöministeriölle valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita koskevasta valtioneuvoston päätösluonnoksesta seuraavan lausunnon:

Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet (VAT) ovat olennainen ja toimiva osa suomalaista kaavoitusjärjestelmää  ja antavat tukevan selkänojan varsinaiselle kaavoitukselle.

Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden päivittäminen ja selkeämpi konkretisointi on perusteltua. Nyt esitetty valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden luonnos on kuitenkin niin yleispiirteinen, että sen ohjausvaikutus jää kyseenalaiseksi. VAT:n ensisijaisena tarkoituksena on varmistaa valtakunnallisesti merkittävien asioiden huomioonottaminen maakuntien ja kuntien kaavoituksessa sekä valtion viranomaisten toiminnassa. Lausunnoilla olevan valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden luonnoksen sanamuodot ovat niin laveita, että on vaikea keksiä millaiset maankäytön ja liikenteen ratkaisut eivät olisi uusien valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden mukaisia. Tämä ei ole tarkoituksenmukaista.

Varsinaisista alueidenkäyttötavoitteista on poistettu maininnat, jotka liittyvät Helsinkiin tai muihin kaupunkiseutuihin, yhdyskuntarakenteen tiivistämiseen tai eheyttämiseen taikka raideliikenteeseen tukeutumiseen ja henkilöautoilun vähentämisen tarpeeseen. Sanaa kaupunki ei mainita yhdessäkään tavoitteessa. Tämä ei ole linjassa käynnissä olevan kehityksen ja toimintaympäristön muutosten kanssa.

Lausunnoilla olevassa luonnoksessa on ristiriitaisuuksia liittyen asioiden esitystarkkuuteen. Liikennejärjestelmän tai maankäytön sijoittumisen priorisoinnista sanotaan varsin vähän, mutta toisaalla viitataan tarkasti yksittäisiin direktiiveihin tai otetaan yksityiskohtaisesti kantaa tuulivoimalapuistojen tavoiteltavaan kokoon. Eri tavoitekokonaisuudet tulisi valmistella samalla mittakaavatasolla ja niiden tulisi olla keskenään vertailukelpoisia.

Helsingin seudun erityiskysymykset

On erittäin tärkeää, että valtakunnallisissa alueidenkäyttötavoitteissa otetaan myös jatkossa huomioon Helsingin seudun erityiskysymykset. Helsingin seutu vastaa merkittävästä osasta koko Suomen arvonlisäystä. Suhteellisen hintatason eriytyminen Helsingin kantakaupungissa verrattuna ympäröivään seutuun on edelleen kasvussa. Tärkein keino vastata tähän kestävästi on lisätä tarjontaa siellä, missä hintataso on korkein. Näin ollen seudun tiiviin, urbaanin ydinalueen kasvun edellytykset tulee turvata. Tämä vaatii rakentamisen hallinnollisten esteiden raivaamista, aktiivista metropolipolitiikkaa sekä investointien ohjaamista sinne, missä ne tuottavat mahdollisimman suuren arvonlisäyksen koko kansantaloudelle.

Kaupungistuminen jatkuu myös Suomessa ja kaupunkikeskustojen merkitys koko valtakunnan talouden vetureina tulee korostumaan entisestään. Valtakunnallisissa alueidenkäyttötavoitteissa tulee ottaa huomioon myös muiden kasvavien kaupunkiseutujen rooli. Helsinki on suuresta koostaan johtuen erityisasemassa, mutta VAT:n on hyvä pyrkiä ohjaamaan myös muiden suurten kaupunkien tiivistyvää kasvua. Tiivistymisen ja eheytymisen tulee olla keskiössä myös pienempien kaupunkien ja taajamien kehityksessä. Valtion viranomaisten ja kuntien tulee hyvässä yhteistyössä ohjata kaupunkien tiivistymistä tavoitteelliseen suuntaan.

On tärkeää, että valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt (RKY 2009), arvokkaat maisema-alueet sekä viheralueiden laajat kokonaisuudet edelleenkin turvataan maankäyttöä linjaavissa toimissa.  Kritiikki voidaan kohdistaa valtion viranomaisten usein ristiriitaisiin tulkintoihin. Valtion viranomaisilla ei vaikuta olevan perusteltua yhtä kantaa tavoitteisiin ja hankkeisiin vaan jokainen viranomainen lähestyy niitä pelkästään omasta näkökulmastaan, mikä aiheuttaa hämmennystä ja epäselvyyttä linjanvedoista. Tämän vuoksi olisi paikallaan, että valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita ei pelkästään tiivistetä vaan että niille asetetaan keskinäinen priorisointimenettely, johon voitaisiin tukeutua ristiriitatilanteissa. Tällaisiin tilanteisiin on jouduttu erityisesti silloin, kun yhdyskuntarakenteen tiivistämiseen ja eheyttämiseen sekä asuntotuotannon turvaamiseen pyrkivää kaavoitusta joudutaan tarkastelemaan suhteessa muihin tärkeisiin tavoitteisiin. Sama tilanne on ollut joissakin kaupan yksiköiden sijoittamistilanteissa. Osin nämä ongelmat johtuvat siitä, että keskimääräisellä kaupunki- tai maakuntatasolla suuriksi mielletyt hankkeet ovat Helsingin mittakaavassa täysin paikallisia.

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 31036024

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Ympäristöministeriön lausuntopyyntö 8.5.2017

VAT taustamuistio

Ympäristöarviointi, ympäristöselostus

VAT-uudistus, luonnos VNn päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Ympäristöministeriö

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Vuonna 2000 päätettyjä ja vuonna 2008 täydennettyjä valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita ollaan jälleen päivittämässä. Tarkoituksena on uudistaa tavoitteita vastaamaan mahdollisimman hyvin alueidenkäytön tulevaisuuden haasteisiin. Ympäristöministeriön vetämän hankkeen tavoitteena on selventää VAT:n roolia kuntien maankäyttövallan ja -vastuun lisäämiseksi. Pääministeri Sipilän hallitusohjelman mukaisesti maakuntakaavojen ja kuntien yhteisten yleiskaavojen vahvistamisesta on luovuttu, joten tehtävät uudistukset painottavat entisestään kaavoituksen ennakoivaa roolia.

Ehdotus valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita koskevaksi valtioneuvoston päätökseksi on valmisteltu maankäyttö- ja rakennuslain toimivuusarvioinnin ja hallitusohjelman linjausten mukaisesti siten, että tavoitteet koskevat nykyistä rajatummin keskeisimpiä valtakunnallisia näkökohtia ja ovat nykyistä yleispiirteisempiä. Jaottelusta yleistavoitteisiin ja erityistavoitteisiin on luovuttu. Tämän sijaan kunkin tavoitekokonaisuuden alkuun on sijoitettu varsinaisia alueidenkäyttötavoitteita taustoittava osio ”Tavoitteiden tausta ja tarve”. Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet on luonnoksessa jaoteltu viiteen ryhmään:
-toimivat yhdyskunnat ja kestävä liikkuminen
-tehokas liikennejärjestelmä
-terveellinen ja turvallinen elinympäristö
-elinvoimainen luonto- ja kulttuuriympäristö sekä luonnonvarat
- uusiutumiskykyinen energiahuolto
Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden uudistuksen valmistelua on ohjannut työryhmä, jossa ovat olleet edustettuina ministeriöt, maakuntien liitot, Suomen Kuntaliitto ja ELY-keskukset.

Ympäristöministeriö on pyytänyt viranomaisia ja yleisöä kommentoimaan valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden uudistamista 30.6.2017 mennessä. Lausuntoesitys on kaupunkiympäristötoimialan lausunnon mukainen. Kaupunginhallitus antoi 4.4.2016 ympäristöministeriölle lausunnon valtakunnallisten aleuidenkäyttötavoitteiden uudistamisen lähtökohdista.

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna