23/2017

12.06.2017

Lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle hallituksen esitysluonnoksesta laiksi talous- ja velkaneuvonnasta

HEL 2017-005812 T 03 00 00

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Veronika Honkasalon ehdotuksesta.

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Mauno Rönkkö, erityissuunnittelija, puhelin: 310 46768

mauno.ronkko(a)hel.fi

Kaupunginhallitus antaa työ- ja elinkeinoministeriölle hallituksen esitysluonnoksesta laiksi talous- ja velkaneuvonnasta seuraavan lausunnon:

Esitysluonnos on hyväksyttävissä tietyin muutoksin.

Talous- ja velkaneuvonnan järjestämistä ja tuottamista, ostopalveluja ja siirtymäsäännöksiä koskeviin pykäliin ei ole kommentoitavaa.

Esitykseen tulisi lisätä siirtyvän henkilöstön asemaa koskevat säännökset, joiden mukaan siirtyvien tehtävien ja tehtäviä hoitavan henkilöstön siirto katsotaan liikkeenluovutukseksi. Tämä turvaisi sekä tehtäviä nykyisin hoitavan henkilöstön aseman että oikeusapu- ja edunvalvontapiirien tehtävien hoitamiseen tarvitseman osaamisen ja asiantuntemuksen.

Esityksessä todetusti paras talous- ja velkaneuvonnan asiantuntemus on nykyisin tehtäviä hoitavilla henkilöillä ja vaikka voidaankin pitää todennäköisenä, että heistä suurin osa tulee halutessaan nimitetyksi uusiin virkoihin, aiheuttaa muutostilanne hakuprosesseineen turhaa tehottomuutta ja epävarmuutta tehtävien jatkuvuudesta.

Liikkeenluovutusperiaatteesta poikkeaminen voi viimeaikaisten tehtäväsiirroista saatujen kokemusten perusteella johtaa vakavaan palvelutason laskuun, joka talous- ja velkaneuvonnassa kohdistuu haavoittuvassa asemassa olevaan asiakaskuntaan. Erityisen hankalaksi tilanne voi henkilövaihdoksista aiheutuvine viivästyksineen kriisiytyä jo vireillä olevien tehtävien kohdalla, joten asiakkuuksien jatkuvuuden turvaamiseen tulee kiinnittää huomiota.

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt 12.5.2017 aluehallintovirastoilta, oikeusapu- ja edunvalvontapiireiltä, kunnilta ja muilta jakelussa mainituilta tahoilta lausunnot hallituksen esitysluonnoksesta laiksi talous- ja velkaneuvonnasta 19.6.2017 mennessä.

Helsingin kaupungin talous- ja velkaneuvonnassa työskentelee 14 henkilöä. Talous- ja velkaneuvonnan tehtävänä on neuvoa ja tukea asiakkaitaan talous- ja velka-asioiden hallinnassa, taloudenpidon suunnittelussa, talouden ja velkojen hoidossa sekä erilaisten velkojen järjestelykeinojen selvittämisessä ja hakemisessa. Velkajärjestely on mahdollinen laissa määriteltyjen kriteerien täyttyessä myös yksityisille ammatin- ja elinkeinonharjoittajille elinkeinotoiminnan velkojen järjestelyyn.

Vuonna 2000 voimaan tulleen lain mukaan talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä vastaavat osin Kilpailu- ja kuluttajavirasto, osin aluehallintovirasto ja osin kunnat. Talous- ja velkaneuvonnan yleinen johto, ohjaus ja valvonta kuuluvat Kilpailu- ja kuluttajavirastolle. Aluehallintovirasto puolestaan vastaa siitä, että talous- ja velkaneuvontaa on riittävästi saatavilla viraston toimialueella. Ensisijaisesti palvelun järjestää kunta aluehallintoviraston kanssa tekemänsä sopimuksen mukaisesti.

Esityksessä ehdotetaan, että talous- ja velkaneuvonnan järjestäminen siirretään aluehallintovirastoilta ja kunnilta oikeusapu- ja edunvalvontapiirien tehtäväksi. Palvelua tuottaisivat oikeusapu- ja edunvalvontapiireissä oikeusaputoimistot. Oikeusapu- ja edunvalvontapiirit voivat myös hankkia talous- ja velkaneuvonnan palveluja ostopalveluina. Palvelun yleinen ohjaus ja valvonta siirrettäisiin Kilpailu- ja kuluttajavirastolta oikeusministeriölle. Talous- ja velkaneuvonnan tehtävään ja sisältöön ei esitetä muutoksia.

Esitys liittyy valtion vuoden 2018 talousarvioesitykseen sekä maakuntauudistukseen, jonka yhteydessä aluehallintovirastot lakkaavat vuoden 2019 alusta lukien. Oikeusapu- ja edunvalvontapiireihin on tarkoitus perustaa valtion kehyspäätöksen asettamien rajojen mukaisesti noin 110 - 130 talous- ja velkaneuvojan ja avustavan henkilökunnan virkaa, jotka on tarkoitus täyttää avoimen hakumenettelyn kautta.

Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön.

Lausuntoehdotus on valmisteltu sosiaali- ja terveystoimialan ja kaupunginkanslian yhteistyönä. Lausunnolle asetetun tiiviin aikataulun, kaupungin organisaatiouudistuksen ja valtuustokauden vaihdoksen vuoksi kaupunginhallituksen lausuntoa varten ei ole pyydetty toimialalautakunnan lausuntoa.

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna