Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

23/2017

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Asia/15

 

12.06.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 655

Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eräiden ympäristöterveydenhuollon tehtävien järjestämisvastuun siirtämisestä maakunnalta kunnalle

HEL 2017-005157 T 03 00 00

STM040:00/2017 STM/169/2017

Päätös

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Veronika Honkasalon ehdotuksesta.

Esittelijä

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Lisätiedot

Timo Linden, vs. apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550

timo.linden(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättää antaa sosiaali- ja terveysministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eräiden ympäristöterveydenhuollon tehtävien järjestämisvastuun siirtämisestä maakunnalta kunnalle seuraavan lausunnon:

Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupungin osalta lakiluonnoksessa esitetyt kriteerit täyttyvät. Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan ympäristöpalveluilla on riittävästi osaamista ja resursseja tehtävien hoitamiseen. Ympäristöpalvelujen nykyisesti resurssit lakiluonnoksen mukaisissa ympäristöterveydenhuollon tehtävissä on 62 henkilötyövuotta. Helsingin kaupunki voi jatkossakin vastata itsenäisesti näistä tehtävistä. Lakiluonnos mahdollistaa ympäristöterveyden huollon järjestämisen jatkossa Helsingin kaupungin toimesta tai PKS-yhteistyönä Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kanssa.

Luonnoksessa tai sen perusteluissa ei käy ilmi, miten ympäristöterveydenhuollon tarvitsemat hallinto- ja tukipalvelut huomioidaan mahdollisessa järjestämisenvastuun siirrossa ja sisältyvätkö ne esitettyyn 30 henkilötyövuoteen. Hallinto- ja tukipalvelut tulisi sisällyttää em. henkilöresursseihin.

Luonnoksen mukaan eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontaa ei voi siirtää kunnille, vaikka eläinlääkäripalvelut ja löytöeläinten hoidon järjestäminen voitaisiin siirtää. Helsingin kaupunki on ollut edelläkävijänä Suomessa eläinsuojeluvalvonnan järjestämisessä. Helsingissä on ollut eläinsuojelueläinlääkärin virka jo 1990-luvulta lähtien kaupungin omana toimintana. Virka siirtyi valtion korvaamaksi lakimuutoksen myötä vuonna 2009. Helsingin alueella on valtakunnallisesti poikkeuksellisen paljon eläinsuojelulain 44 § mukaisia kiireellisiä toimenpiteitä (tilapäisen hoidon hankkiminen lemmikkieläimille). Valvontaeläinlääkärit hoitavat eläinsuojelutapauksia kiinteässä yhteistyössä Löytöeläintalon ja Helsingin poliisin kanssa, joten Helsingin kaupungin näkemyksen mukaan eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonta hoituu tehokkaimmin kaupungin omana toimintana tai pääkaupunkiseudun kuntien yhteistyönä.

Perusteluissa on lisäksi mainittu, että eläintautivalmiuden ja valmiusvarastojen ylläpito ja taudintorjunta sekä päivystyksen järjestäminen kiireellisiä eläinsuojelu- ja eläintautivalvonnan tehtävien varalta onnistuisi maakunnallisena toimintana. Helsingissä tai pääkaupunkiseudulla ei ole toistaiseksi ollut tarvetta erilliseen virkaeläinlääkäreiden eläinsuojelu- ja eläintautipäivystykseen. Ehdotus toteutuessaan voi lisätä merkittävästi eläinsuojelu- ja eläintautivalvonnan kustannuksia, jotka nyt on rahoitettu valtion toimesta.

Luonnoksen mukaan maakunta vastaa tehtävien rahoituksesta, vaikka järjestämisvastuu on siirretty kunnalle tai kunnille. Rahoitus olisi tarkoituksenmukaista sopia suoraan valtion kanssa. Rahoituksen kierrättäminen maakunnan kautta ei ole linjassa siihen, että kunnille annetaan mahdollisuus ympäristöterveydenhuollon tehtävien järjestämiseen.

Esittelijän perustelut

Lausuntopyyntö

Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää Helsingin kaupungin lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eräiden ympäristöterveydenhuollon tehtävien järjestämisvastuun siirtämisestä maakunnalta kunnanalle. Lausuntoa on pyydetty 16.6.2017 mennessä. Lausunnon antamiselle varattua määräaikaa on pidennetty 20.6.2017 asti.

Esityksen pääasiallinen sisältä

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki edellytyksistä, joilla maakunta voi sopimuksella siirtää järjestämisvastuun kunnalle tai kunnille eräiden ympäristöterveydenhuollon lakien osalta.

Esityksen mukaan järjestämisvastuun siirtoa koskeva sopimus koskisi terveydensuojelulaissa, tupakkalaissa, elintarvikelaissa ja maataloustuotteiden markkinajärjestelyistä annetun lain 58 c §:ssä maakunnalle säädettyjä tehtäviä. Sopimuksen tulisi kattaa edellä mainitut tehtävät kokonaisuutena. Lisäksi sopimus voisi koskea eläinlääkintähuoltolaissa säädetty eläinlääkäripalvelujen järjestämisvastuuta sekä eläinsuojelulaissa tarkoitettuja, irrallaan tavattuja pienikokoisia seura- ja harrastuseläinten talteenottoon ja tilapäisen hoidon järjestämiseen liittyviä tehtäviä.

Järjestämisvastuun siirron edellytyksenä olisi, että järjestämisvastuun vastaanottavalla kunnalla tai kunnilla sekä siirron jälkeen myös maakunnalla on käytettävissään vähintään 30 henkilötyövuotta vastaavat henkilöresurssit elintarvikelain, terveydensuojelulain ja tupakkalain mukaisten viranomaistehtävien suorittamiseen.

Sopimus järjestämisvastuun siirtämisestä olisi tehtävä viimeistään 31.7.2018 ja se tulisi voimaan vuoden 2019 alusta lukien. Järjestämisvastuun vastaanottavan kunnan tai kuntien henkilökunta ei siirtyisi maakuntaan, vaan pysyisi koko ajan kunnan työntekijöinä. Henkilösiirrot tapahtuisivat kuntien välillä, jos järjestämisvastuu siirtyy useampaan kuntaan.

Maakunta vastaisi tehtävien rahoituksesta, vaikka järjestämisvastuu olisi siirretty kunnalle tai kunnille. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2018.

Saadut lausunnot

Asiasta on saatu ympäristölautakunnan lausunto. Ympäristölautakunta toteaa yksimielisessä lausunnossaan, että lakiluonnos mahdollistaa ympäristöterveydenhuollon järjestämisen jatkossa joko Helsingin toimesta tai PKS-yhteistyönä Espoon, Kauniaisten ja Vantaan kanssa.

Esittelijä

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Lisätiedot

Timo Linden, vs. apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550

timo.linden(a)hel.fi

Liitteet

1

Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eräiden ympäristöterveydenhuollon tehtävien järjestämisvastuun siirtämisestä

2

Luonnos hallituksen esitykseksi eräiden ympäristöterveydenhuollon tehtävien järjestämisvastuun siirtämisestä

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

 

Sosiaali- ja terveysministeriö

 

Päätöshistoria

Ympäristölautakunta 16.05.2017 § 175

HEL 2017-005157 T 03 00 00

Lausunto

Ympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon.

2 § Järjestämisvastuun siirron edellytykset

Lakiluonnoksen mukaan järjestämisvastuun siirtoa koskeva sopimus koskisi terveydensuojelulaissa, tupakkalaissa, elintarvikelaissa ja maataloustuotteiden markkinajärjestelyistä annetun lain 58 c §:ssä maakunnalle säädettyjä tehtäviä. Sopimuksen tulisi kattaa edellä mainitut tehtävät kokonaisuutena. Lisäksi sopimus voisi koskea eläinlääkintälaissa säädettyä eläinlääkäripalvelujen järjestämisvastuuta sekä eläinsuojelulaissa tarkoitettuja, irrallaan tavattujen pienikokoisten seura- ja harrastuseläinten talteenottoon ja tilapäisen hoidon järjestämiseen liittyviä tehtäviä. Järjestämisvastuun siirron edellytyksenä olisi, että järjestämisvastuun vastaanottavalla kunnalla tai kunnilla sekä siirron jälkeen myös maakunnalla on käytettävissään vähintään 30 henkilötyövuotta vastaavat henkilöresurssit elintarvikelain, terveydensuojelulain ja tupakkalain mukaisten viranomaistehtävien suorittamiseen

Helsingin kaupungin ympäristökeskuksessa on 62 henkilötyövuotta ympäristöterveydenhuollon mukaisiin tehtäviin. Luku ei sisällä sihteeripalveluita tai muuta tehtävien hoidossa tarvittavaa hallinnollista apua, kuten juristipalveluita erityislainsäädännön tulkintakysymyksissä. Ympäristöterveydenhuoltoon kuuluvat kunnalliset eläinlääkäripalvelut ostetaan ostopalveluna Helsingin yliopistolliselta eläinsairaalalta. Löytöeläintoiminta Viikin löytöeläintalossa on toteutettu yhteisellä sopimuksella Espoon, Kauniaisten ja Vantaan kanssa. Valtio korvaa ympäristökeskukselle eläinlääkintähuoltolain nojalla kahden eläinsuojelu- ja eläintautivalvontaa tekevän valvontaeläinlääkärin viran kustannukset.

Ympäristölautakunta katsoo, että lakiluonnos mahdollistaa ympäristöterveydenhuollon järjestämisen jatkossa joko Helsingin toimesta tai PKS-yhteistyönä Espoon, Kauniaisten ja Vantaan kanssa.

Ympäristölautakunta kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin.

Luonnoksessa tai sen perusteluissa ei käy ilmi, miten ympäristöterveydenhuollon tarvitsemat hallinto- ja tukipalvelut huomioidaan mahdollisessa järjestämisenvastuun siirrossa ja sisältyvätkö ne esitettyyn 30 henkilötyövuoteen. Hallinto- ja tukipalvelut tulisi sisällyttää em. henkilöresursseihin.

Luonnoksen mukaan eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontaa ei voi siirtää kunnille, vaikka eläinlääkäripalvelut ja löytöeläinten hoidon järjestäminen voitaisiin siirtää. Helsingin kaupunki on ollut edelläkävijänä Suomessa eläinsuojeluvalvonnan järjestämisessä. Helsingissä on ollut eläinsuojelueläinlääkärin virka jo 1990-luvulta lähtien kaupungin omana toimintana. Virka siirtyi valtion korvaamaksi lakimuutoksen myötä vuonna 2009. Helsingin alueella on valtakunnallisesti poikkeuksellisen paljon eläinsuojelulain 44 § mukaisia kiireellisiä toimenpiteitä (tilapäisen hoidon hankkiminen lemmikkieläimille). Valvontaeläinlääkärit hoitavat eläinsuojelutapauksia kiinteässä yhteistyössä Löytöeläintalon ja Helsingin poliisin kanssa, joten Helsingin kaupungin näkemyksen mukaan eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonta hoituu tehokkaimmin kaupungin omana toimintana tai pääkaupunkiseudun kuntien yhteistyönä.

Perusteluissa on lisäksi mainittu, että eläintautivalmiuden ja valmiusvarastojen ylläpito ja taudintorjunta sekä päivystyksen järjestäminen kiireellisiä eläinsuojelu- ja eläintautivalvonnan tehtävien varalta onnistuisi maakunnallisena toimintana. Helsingissä tai pääkaupunkiseudulla ei ole toistaiseksi ollut tarvetta erilliseen virkaeläinlääkäreiden eläinsuojelu- ja eläintautipäivystykseen. Ehdotus toteutuessaan voi lisätä merkittävästi eläinsuojelu- ja eläintautivalvonnan kustannuksia, jotka nyt on rahoitettu valtion toimesta.

Luonnoksen mukaan maakunta vastaa tehtävien rahoituksesta, vaikka järjestämisvastuu on siirretty kunnalle tai kunnille. Rahoitus olisi tarkoituksenmukaista sopia suoraan valtion kanssa. Rahoituksen kierrättäminen maakunnan kautta ei ole linjassa siihen, että kunnille annetaan mahdollisuus ympäristöterveydenhuollon tehtävien järjestämiseen.

Esittelijä

ympäristöjohtaja

Esa Nikunen

Lisätiedot

Riikka Åberg, elintarviketurvallisuuspäällikkö, puhelin: +358 9 310 32010

riikka.aberg(a)hel.fi

Pertti Forss, ympäristöterveyspäällikkö, puhelin: +358 9 310 32002

pertti.forss(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566