Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2017 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Kaj/1 | |
| 18.04.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 418
Valtuutettu Ville Jalovaaran aloite Liisankadun ja Maurinkadun risteyksen liikenneturvallisuuden parantamisesta
HEL 2016-010637 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti katsoa valtuutettu Ville Jalovaaran aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot
Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045
anna.villeneuve(a)hel.fi
Liitteet
1 | Jalovaara Ville Aloite Kvsto 28092016 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Valtuutettu Ville Jalovaara esittää aloitteessaan, että kaupunki ryhtyy toimenpiteisiin Liisankadun ja Maurinkadun risteyksen liikenneturvallisuuden selvittämiseksi ja parantamiseksi niin, että kyseiseen risteykseen jalkakäytävälle rakennetaan nopeutta hillitsevät hidasteet tai ryhdytään muihin vastaaviin toimenpiteisiin, joilla alueen liikenneturvallisuutta voidaan riittävästi parantaa.
Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 22 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallitus antaa vastauksen aloitteeseen, jonka on allekirjoittanut vähemmän kuin 15 valtuutettua.
Esittelijä viittaa kaupunkisuunnittelulautakunnan lausuntoon ja toteaa, että Liisankatu on Kruununhaassa sijaitseva kokoojakatu, jonka tehtävä on välittää liikennettä muuhun katuverkkoon. Liisankadun liikennemäärä on noin 5 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja nopeusrajoitus 30 km/h.
Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi vuonna 2009 periaatteet ajonopeuksien hillitsemiseksi Helsingissä. Niiden mukaan kantakaupungin alueella vältetään rakenteellisia hidastetöyssyjä. Tiiviissä katurakenteessa nopeudet eivät nouse sille tasolle kuin esikaupunkialueilla, missä hidasteita pääasiassa käytetään. Keskusta-alueilla hidasteiden melu- ja päästöhaitat voivat kärjistyä katukuiluissa, sillä ajoneuvojen hidastukset ja kiihdytykset tuottavat melua ympäristöönsä. Lisäksi hidasteiden sovittaminen rakennushistoriallisesti arvokkaaseen kaupunkikuvaan on haasteellista. Liisankadun länsipäässä on nopeusnäyttötaulu tukemassa poliisin automaattista ja perinteistä nopeusvalvontaa.
Lopuksi esittelijä toteaa, että Liisankatu kuuluu pyöräilyn pääreittien tavoiteverkkoon. Pyöräliikennejärjestelyjen suunnittelun yhteydessä tullaan tarkastelemaan Liisankatua kokonaisuutena, jossa otetaan huomioon niin Liisankadun historialliset ja kaupunkikuvalliset arvot kuin liikenneturvallisuusnäkökohdatkin, mukaan lukien keinot ajonopeuksien hillitsemiseksi.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot
Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045
anna.villeneuve(a)hel.fi
Liitteet
1 | Jalovaara Ville Aloite Kvsto 28092016 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Kaupunkisuunnittelulautakunta 13.12.2016 § 448
HEL 2016-010637 T 00 00 03
Hankenumero 5264_67
Lausunto
Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Liisankatu on Kruununhaassa sijaitseva paikallinen kokoojakatu, jonka tehtävä on myös välittää liikennettä muuhun katuverkkoon. Liisankadun liikennemäärä on noin 5 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Kadun nopeusrajoitus on 30 km/h.
Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi vuonna 2009 periaatteet ajonopeuksien hillitsemiseksi Helsingissä. Niiden mukaan kantakaupungin alueella vältetään rakenteellisia hidastetöyssyjä. Tiiviissä katurakenteessa nopeudet eivät nouse sille tasolle kuin esikaupunkialueilla, missä hidasteita pääasiassa käytetään. Keskusta-alueilla on esikaupunkialueisiin verrattuna erityispiirteitä, jotka rajoittavat rakenteellisten hidasteiden käyttöä. Hidasteiden melu- ja päästöhaitat voivat kärjistyä katukuiluissa, sillä ajoneuvojen hidastukset ja kiihdytykset tuottavat melua ympäristöönsä. Lisäksi hidasteiden sovittaminen rakennushistoriallisesti arvokkaaseen kaupunkikuvaan on haasteellista. Liisankadun länsipäässä on lisäksi nopeusnäyttötaulu tukemassa poliisin automaattista ja perinteistä nopeusvalvontaa.
Liisankatu kuuluu pyöräilyn pääreittien tavoiteverkkoon. Pyöräliikennejärjestelyjen suunnittelun yhteydessä tullaan tarkastelemaan Liisankatua kokonaisuutena, jossa otetaan huomioon niin Liisankadun historialliset ja kaupunkikuvalliset arvot kuin liikenneturvallisuusnäkökohdatkin, mukaan lukien keinot ajonopeuksien hillitsemiseksi.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Juuso Helander, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37134
juuso.helander(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||