Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2017

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Ryj/2

 

20.02.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 187

Valtuutettu Thomas Wallgrenin toivomusponsi HSL:n ja HKL:n operointisopimuksen jatkamisesta

HEL 2016-011189 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 28.9.2016 hyväksymän toivomusponnen (Thomas Wallgren) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Ponnen ehdottaja

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Käsitellessään 28.9.2016 Raide-Jokeri –linjan raitiovaunujen hankesuunnitelman hyväksymistä kaupunginvaltuusto hyväksyi samalla seuraavan toivomusponnen:

’ Hyväksyessään Raide-Jokeri –linjan raitiovaunujen hankesuunnitelman valtuusto edellyttää, että kaupunginhallitus selvittää mahdollisuudet ohjeistaa Helsingin kaupungin edustajia HSL:n yhtymäkokouksessa siten, että he tukevat HSL:n ja HKL:n operointisopimuksen jatkamista myös nykyisen sopimuskauden päätyttyä.’ (Thomas Wallgren)

Kvston työjärjestyksen 24 §.n mukaan Khn on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen myös muille valtuutetuille.

Toivomusponnen johdosta on saatu liikennelaitos –liikelaitoksen johtokunnan lausunto.

HSL on toiminut vuoden 2010 alusta alkaen joukkoliikennelain ja kuntayhtymän perussopimuksen mukaisena toimivaltaisena viranomaisena metro- ja raitiovaunuliikenteen järjestämisessä. HSL ja HKL ovat tehneet sopimukset metro- ja raitioliikenteen hoitamisesta vuonna 2010. Sopimukset ovat voimassa vuoden 2024 loppuun. Sopimuksissa on yhteisesti hyväksytty periaate, että hankittu kalusto käytetään tehokkaasti koko elinkaarensa loppuun Helsingin ja pääkaupunkiseudun liikenteessä.

Sopimukset on tehty EU:n palvelusopimusasetuksen (EY 1370/2007) edellyttämällä tavalla. Palvelusopimusasetuksen mukainen raideliikennesopimusten maksimipituus on normaalisti 15 vuotta. HSL:llä on toimivalta päättää sopimusten mahdollisesta uusimisesta. Mahdollista uusimista koskeva asia on ratkaistava vähintään kaksi vuotta ennen sopimuskauden päättymistä, joten asia on ajankohtainen muutaman vuoden kuluttua.

Esittelijä viittaa liikennelaitos –liikelaitoksen johtokunnan lausuntoon ja toteaa, että operointisopimuksen jatkamiselle taataan parhaat mahdollisuudet huolehtimalla hyvin liikennelaitos –liikelaitoksen toiminnan kustannustehokkuudesta sekä liikenteen luotettavuudesta ja sujuvuudesta. Liikennelaitos –liikelaitoksen liikennöintitoiminta on usealla mittarilla mitattuna jo nyt hyvällä tasolla verrattuna eurooppalaisiin operaattoreihin.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Ponnen ehdottaja

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 19.01.2017 § 4

HEL 2016-011189 T 00 00 03

Lausunto

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta antoi lausunnon kaupunginhallitukselle koskien Thomas Wallgrenin toivomuspontta selvittää mahdollisuudet ohjeistaa Helsingin kaupungin edustajia HSL:n yhtymäkokouksessa siten, että he tukevat HSL:n ja HKL:n operointisopimuksen jatkamista myös nykyisen sopimuskauden päätyttyä.

HKL:n liikennöintisopimukset metro- ja raitioliikenteessä jatkuvat vuoteen 2024. HKL haluaa kantaa vastuuta joukkoliikenteen toteutuksesta ja olla paras vaihtoehto kaupunkiraideliikenteen operointiin myös näiden sopimuskausien jälkeen.

Jotta HKL:n rooli tulevaisuudessa operaattorina metro- ja raitioliikenteessä pääkaupunkiseudulla olisi perusteltu, tulee HKL:n tarjota yhteiskunnalle paras ratkaisu ja osoittaa, että sen tuottamat palvelut ovat kustannustehokkaita ja kilpailukykyisiä. HKL:n tavoitteena on aikaansaada omistajilleen ja tilaajilleen mittavia synergiahyötyjä operoinnin tehokkuudessa sekä infran, kaluston ja liikennöinnin kokonaisuuden hallinnassa. Lisäksi HKL haluaa kantaa vastuunsa hyvänä työnantajana.

HKL:n toukokuussa 2016 hyväksytty tavoiteohjelma vuosille 2016 - 2024 perustuu seuraaviin vuodelle 2024 asetettuihin strategisiin tavoitteisiin:

        HKL on kustannustehokkuudeltaan Euroopan paras raideliikennetoimija

        HKL kasvattaa omalta osaltaan kestävän liikkumisen kulkumuoto-osuutta toimialueellaan

        HKL on alansa arvostetuin osaaja

        HKL on Suomen paras julkisen sektorin työpaikka.

HKL on viimeisen 20 vuoden aikana pitkäjänteisesti ja systemaattisesti kehittänyt toimintansa tuottavuutta. Koska kaupunkiliikenteen markkinat ovat kansainvälisiä ja pääkaupunkiseudun lisäksi kotimaisia vertailukohtia ei ole saatavilla, HKL vertaa omaa kehitystään jatkuvasti ja läpinäkyvästi Euroopan muiden metropolialueiden metro- ja raitioliikenteen toimijoihin.  Vuosina 2016 ja 2017 valmistuneet benchmark-tutkimukset osoittavat HKL:n liikennöintitoiminnan olevan usealla mittarilla mitattuna jo nyt hyvällä tasolla verrattuna eurooppalaisiin operaattoreihin.

HKL tekee kuitenkin edelleen määrätietoisesti työtä toiminnan tuottavuuden parantamiseksi. HKL on vuoden 2017 alussa käynnistänyt kolme laajaa, vuoteen 2020 ulottuvaa kehitysohjelmaa. Ohjelmat keskittyvät toiminnan operatiivisen tehokkuuden parantamiseen, omaisuuden hallinnan tehostamiseen sekä liikenteen ja työn turvallisuuden kehittämiseen.

Operatiivisen kustannustehokkuuden parantamisessa HKL panostaa työprosessien sujuvuuteen, resurssien käytön tehostamiseen sekä kustannusten raportoinnin ja läpinäkyvyyden edelleen kehittämiseen.

HKL:n henkilöstön syvällistä osaamista metro- ja raitioliikenteestä hyödynnetään kehitettäessä kalustoa, liikennöintitapoja sekä henkilöstön käyttöä niin, että toiminnassa maksimoidaan infrastruktuurin hallinnan sekä operoinnin keskinäiset synergiat. Aktiivinen omistajuus ja investointien koko elinkaaren huomioon ottava suunnittelu, ylläpito sekä peruskorjausten toteuttaminen mahdollistavat häiriöttömän liikennöinnin ja säästävät elinkaaren aikaisia kokonaiskustannuksia.

Kustannustehokkuuden lisäksi HKL pyrkii edistämään hyvää matkustuskokemusta. Näin HKL tukee tilaaja-asiakkaansa (HSL) ja omistajansa (Helsingin kaupunki) pyrkimystä kasvattaa kestävien liikkumistapojen osuutta kaupunkilaisten liikkumisessa. HSL:n strategiassa joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden kasvattamiseen pyritään panostamalla sujuviin matkaketjuihin. HKL:llä tämä tarkoittaa nopeutta, täsmällisyyttä ja ennakoitavuutta, esteettömyyttä sekä hyvää asiakaspalvelua, laadukkaita ja turvallisia liikennevälineitä, pysäkkejä ja asemia sekä kehittyviä palveluita matkustajille. Joukkoliikenteeseen kytkeytyvien arjen sujuvuutta tukevien palveluiden tarjoaminen voi myös olla joukkoliikenteelle tärkeä kilpailutekijä tulevaisuudessa.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Karoliina Rajakallio, yksikön johtaja, puhelin: 310 35920

karoliina.rajakallio(a)hel.fi

Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091

ville.lehmuskoski(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566