6/2017

Kj/3

13.02.2017

Lausunto Helsingin käräjäoikeudelle käräjäoikeuden lautamiesten lukumäärästä

HEL 2017-000987 T 00 01 06

Kaupunginhallitus päätti antaa Helsingin käräjäoikeudelle seuraavan lausunnon käräjäoikeuden lautamiesten lukumäärästä:

Kaupunginhallitus pitää käräjäoikeuden lautamiesten määrän vähentämistä suunnilleen 30 lautamiehellä perusteltuna.

Helsingin käräjäoikeus on lausuntopyynnössään arvioinut lautamiesten määrän vähentämistarpeen olevan noin 10 % prosenttia nykyisestä 300 lautamiehestä. Käräjäoikeuden näkemyksen mukaan tulevaksi valtuustokaudeksi tarvitaan 270 käräjäoikeuden lautamiestä. Käräjäoikeuden arvio lautamiesten määrän vähentämistarpeesta perustuu käräjäoikeuden istuntoihin osallistuneiden lautamiesten määrän muutokseen vuosien 2015 ja 2016 välillä.

Helsingin tietokeskus arvioi Helsingin väestön kasvavan tulevan valtuustokauden aikana noin 4 %. Tuomiopiirin väkimäärän kasvu vaikuttanee välillisesti myös käräjäoikeudessa käsiteltäviin rikosasioihin. Käräjäoikeuden esittämässä laskentatavassa tulisi varautua paremmin valtuustokauden arvioituun väestönkehitykseen.

Lautamieskokoonpanossa pidettyihin istuntoihin tarvittiin vuonna 2016 2111 lautamiestä. Karkeasti arvioiden jokaisen lautamieheksi valitun tuli osallistua istuntoihin keskimäärin 7 kertaa vuoden aikana. Käräjäoikeuden lautamiehistä annetussa laissa määrätään, että lautamies voi olla mukana istunnossa kalenterivuonna enintään 20 päivänä. Tähän nähden lautamiesten nykyistä määrää voidaan pitää riittävänä.

Toisaalta ratkaisukokoonpanojen pieneneminen ja keskittyminen haastavimpiin rikosasioihin on jossain määrin lisäännyt tehtävän vaativuutta ja vastuuta. Käräjäoikeuden lautamiesten määrää tulisi arvioida käsiteltävien tapausten haastavuuteen sekä istuntojen ja ratkaisujen määriin suhteutettuna. Lautamiesten määrän muutoksissa tulee huomioida se, ettei käräjäoikeuden lautamiesten työtaakka ja tehtävän kuormittavuus kasva liian suureksi.

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lauri Menna, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36012

lauri.menna(a)hel.fi

Helsingin käräjäoikeuden lausuntopyyntö

Otteet

Ote

Helsingin käräjäoikeus

Käräjäoikeuden lautamiehistä annetun lain mukaan käräjäoikeuden lautamiesten lukumäärän vahvistaa oikeusministeriö. Ennen lautamiesten määrän vahvistamista käräjäoikeuden tuomiopiiriin kuuluvalle kunnalle on varattava tilaisuus antaa asiassa lausunto. Helsingin käräjäoikeuden tuomiopiiriin ei kuuluu muita kuntia kuin Helsingin kaupunki.

Käräjäoikeuden lautamiehiä koskevat keskeiset muutokset

Vuoden 2009 alussa rajattiin lautamieskokoonpanon käyttö vakavimpiin rikosasioihin. Käräjäoikeuden lautamiesten tehtävien vähentyminen huomioitiin vuoden 2009 lautamiesten valinnassa. Vuoden 2014 aikana puolestaan kevennettiin käräjäoikeuden lautamieskokoonpanoa yhdellä lautamiehellä. Käräjäoikeus on tällä hetkellä lautamieskokoonpanossa päätösvaltainen, kun käräjäoikeudessa on puheenjohtaja ja kaksi lautamiestä.

Kaupunginvaltuusto valitsi vuosien 2009 ja 2013 alussa puolueiden ehdotuksen pohjalta 300 käräjäoikeuden lautamiestä. Vuonna 2005 vastaava luku oli 552 lautamiestä. Käräjäoikeuden lautamiehistä annetun lain mukaan lautamiehet valitaan valtuuston toimikautta vastaavaksi ajaksi.

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen