45/2016

Sj/1

19.12.2016

Kaupunginhallituksen lausunto Helsinki-viikon säätiön sääntöjen muuttamisesta

HEL 2016-013010 T 00 01 06

Kaupunginhallitus päätti todeta lausuntonaan, että sillä ei ole huomautettavaa Helsinki-viikon säätiön esityksestä sääntöjensä muuttamisesta paitsi että sääntöjen 15 §:n 2 momentissa tulee mainita sekä säätiön lakkauttaminen että purkaminen.

apulaiskaupunginjohtaja

Ritva Viljanen

Leena Mickwitz, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36054

leena.mickwitz(a)hel.fi

Johanna Lesell, ma. kaupunginasiamies, puhelin: 310 25237

johanna.lesell(a)hel.fi

Helsinki-viikon säätiön ehdotus säännöiksi

Helsinki-viikon säätiön säännöt

Helsinki-viikon säätiön ehdotus, vertailu

Helsinki-viikon säätiön lausuntopyyntö 23.11.2016

Helsinki-viikon säätiön hallituksen kokouksen pöytäkirja 1.11.2016

Otteet

Ote

Lausunnon pyytäjä

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Helsinki-viikon säätiö on pyytänyt Helsingin kaupungin lausuntoa säätiön sääntöjen muuttamiseksi viitaten 1.12.2015 voimaan tulleeseen uuteen säätiölakiin sekä 8.6.2016 voimaan tulleeseen kaupungin konserniohjeeseen. Sääntöehdotus on liitteenä 1., nykyisin voimassa olevat säännöt ovat liitteenä 2.  ja nykyisten sääntöjen ja ehdotuksen vertailu on liitteenä 3.

Ehdotetut sääntömuutokset ovat luonteeltaan pitkälti selkeyttäviä, ja niitä on valmisteltu yhteistyössä kaupunginkanslian oikeuspalveluiden ja talous- ja konserniohjausyksikön kanssa. Selkeyttäviä säännöksiä ovat mm.  varainhoitoa koskeva 4 § ja hallituksen tehtäviä koskeva 5 §, jotka vastaavat uuden säätiölain säännöksiä. Konserniohjeen perusteella säätiön hallituksen jäsenmäärää on laskettu seitsemästä viiteen.

Ehdotettujen sääntöjen 7 §:ssä on säännös toimitusjohtajasta ja hänen sijaisestaan. Nykyisissä säännöissä ei ole toimitusjohtajaa koskevaa määräystä. Uuden säätiölain nojalla säätiöllä voi olla toimitusjohtaja ja hänellä sijainen vain, jos säännöissä niin määrätään.

Ehdotuksen 11 §:ssä on lueteltu se piiri, joka voi edustaa säätiötä. Toimitusjohtajalla tai hänen sijaisellaan on suoraan säännöksen nojalla tällainen edustusoikeus, kun taas johtajalle annettava nimenkirjoitusoikeus, jatkossa säätiön edustaminen, vaatii hallituksen päätöksen.

Säätiön nykyisten sääntöjen mukaan säätiön toiminnan lakkauttaminen ja säätiön sääntöjen muuttaminen edellyttävät Helsingin kaupunginhallituksen lausuntoa. Vastaava säännös sisältyy myös  sääntöehdotuksen 15 §:ään "Sääntöjen muuttaminen ja säätiön purkaminen".  Mainittu 15 § kuuluu seuraavasti:

"Säätiön sääntöjä voidaan muuttaa tai säätiö purkaa sen jälkeen kun Helsingin kaupunki on antanut siitä lausuntonsa. Toimenpiteelle on saatava Patentti- ja rekisterihallituksen vahvistus.

Jos säätiö puretaan, käytetään säätiön varat, ellei erityissäännöksissä tai muulla tavalla ole toisin määrätty, Helsingin kaupungin määräämällä tavalla 2 §:ssä mainittuun säätiön tarkoituksen mukaiseen toimintaan."

Patentti- ja rekisterihallitus on suosittanut, että uuden säätiölain nojalla uusittavissa säännöissä käytettäisiin termiä purkaminen, eikä enää lakkauttaminen. Sääntöehdotus on nyt kirjoitettu tämän suosituksen mukaisesti, Säätiölain 2 luvun 3 §:ssä säädetään kuitenkin, että säännöissä on määrättävä, miten säätiön varat on käytettävä, jos säätiö purkautuu tai lakkautetaan. Varojen käyttämistä koskevaa säännöksen 2. momenttia on tämän vuoksi syytä täydentää niin, että 2. momentin 1. virkkeen alku kuuluu "Jos säätiö puretaan tai lakkautetaan…".

apulaiskaupunginjohtaja

Ritva Viljanen