Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

24/2016

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Stj/2

 

20.06.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 630

Sosiaali- ja terveysviraston uudet virat, lakkautettavat virat ja virkamuutokset 1.7.2016 lukien

HEL 2016-004890 T 01 01 00

Päätös

Kaupunginhallitus päätti sosiaali- ja terveysviraston  perustettavista uusista viroista, lakkautettavista viroista ja virkanimikemuutoksista 1.7.2016 lukien ellei toisin mainita seuraavasti:

1. perustaa seuraavat 15 uutta määräaikaista virkaa 31.12.2017 asti:

vakanssit 034827, 034282 (2)
uusi virka johtava sosiaalityöntekijä
tehtäväkohtainen palkka 3402,85 euroa

vakanssit 034829-034838 (10)
uusi virka sosiaalityöntekijä
tehtäväkohtainen palkka 2938,11 euroa

vakanssi 034826
uusi virka avohoidon erikoislääkäri
tehtäväkohtainen palkka 5042,89 euroa

vakanssi 034654
uusi virka terveyskeskuslääkäri
tehtäväkohtainen palkka 3468,16 euroa

vakanssi 034653
uusi virka terveyskeskuslääkäri (erikoistunut infektiotauteihin)
tehtäväkohtainen palkka 4773,58 euroa

2. perustaa seuraavat kolme uutta määräaikaista virkaa 31.12.2016 asti

vakanssit 034839-034841 (3)
uusi virka etuuskäsittelijä
tehtäväkohtainen palkka 2240,07 euroa

3. lakkauttaa yhdeksän osastonlääkärin virkaa ja perustaa 31 uutta erikoistuvan lääkärin virkaa

vakanssit 022944, 026916, 026919, 041129, 030008, 042811, 031565, 020046, 025865 (9)
lakkautettava osastonlääkärin virka
tehtäväkohtainen palkka 4675,56

vakanssit 034655-034825 (31)
uusi virka erikoistuva lääkäri
tehtäväkohtainen palkka 3302,66 euroa

4. muuttaa seuraavien virkojen virkanimikettä ja / tai tehtäväkohtaista
palkkaa

vakanssi 041140 ylihoitaja 3687,25 euroa
uusi virkanimike ja palkka välinehuoltopäällikkö 3687,25 euroa

vakanssi 035463 sosiaalityöntekijä 3014,76 euroa
uusi virkanimike ja palkka lastenvalvoja 3014,76 euroa

vakanssi 024768 lääkäri 4324,46 euroa
uusi virkanimike ja palkka terveyskeskuslääkäri 4728,97 euroa

vakanssit 029900 ja 037207 asiakaspalveluvastaava (2) 2553,57 euroa
uusi palkka 2871,47 euroa

vakanssi 029106 apulaisylilääkäri 5251,71 euroa
uusi virkanimike ja palkka vastaava apulaisylilääkäri 5401,52 euroa

vakanssi 028008 apulaisylilääkäri 5272,72 euroa
uusi virkanimike ja palkka vastaava apulaisylilääkäri 5401,52 euroa

5. perustaa uudet virat seuraavien toimien tilalle palkan pysyessä ennallaan

vakanssi 037502 lakimies
tehtäväkohtainen palkka 3881,96 euroa

A. vakanssi 031806 taloussihteeri
tehtäväkohtainen palkka 2288,99 euroa

B. vakanssi 026274 taloussihteeri
tehtäväkohtainen palkka 2235,67 euroa

C. vakanssi 036110, 028508, 037435, 017015 ja 038260 taloussihteeri
tehtäväkohtainen palkka 2142,42 euroa

vakanssi 034690 sosiaaliohjaaja
tehtäväkohtainen palkka 2455,92 euroa

6. perustaa uusi virka toimen tilalle palkan muuttuessa 1.1.2017 lukien

vakanssi 025946 sosiaaliohjaaja 2402,80 euroa
uusi virkanimike ja tehtäväkohtainen palkka sosiaalityöntekijä ja 3113,35 euroa

7. perustaa uudet määräaikaiset virat ajalle 1.7.2016 - 31.12.2016 seuraavien toimien tilalle

vakanssi 034652 sosiaaliohjaaja
uusi virkanimike ja tehtäväkohtainen palkka sosiaaliohjaaja ja 2464,93 euroa

vakanssi 024638 toiminnanohjaaja 2672,89 euroa
uusi virka ja tehtäväkohtainen palkka sosiaaliohjaaja ja 2464,93 euroa

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Ritva Viljanen

Lisätiedot

Annikki Thoden, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048

annikki.thoden(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää (26.5.2016) päätösehdotuksessa mainittuja uusia virkoja, virkanimike- ja palkkamuutoksia sekä virkojen lakkautuksia. Virkajärjestelyt tulevat perhe- ja sosiaalipalvelujen osastolle (kohdat 1 ja 2, 4, 5, 6 ja 7), terveys- ja päihdepalvelujen osastolle (kohdat 1, 4), sairaala-, hoiva- ja kuntoutus osastolle (kohta 3), talous- ja tukipalvelut osastolle (kohdat 4, 5) ja henkilöstö- ja kehittämispalvelujen osastolle (kohta 4).

Perustelut kohtaan 1 ja 2

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että perhe- ja sosiaalipalvelut osaston maahanmuuttajapalvelut jaokseen perustetaan määräaikaisina kaksi johtavan sosiaalityöntekijän, 10 sosiaalityöntekijän virkaa, sekä kolme (1.7.2016- 31.12.2016) etuuskäsittelijän virkaa. Kaikki tehtävät edellyttävät virkasuhdetta, koska henkilöt tekevät toimeentulotukilain (30.12.1997/1412) mukaisia päätöksiä. Etuuskäsittelijöiden virat esitetään perustettavaksi määräaikaisina vuoden 2016 loppuun asti, koska perustoimeentulon käsittely siirtyy Kelaan 1.1.2017 alkaen.

Samalla sosiaali- ja terveysvirasto esittää terveys- ja päihdepalvelut osastolle perustettavaksi määräaikaisina kaksi terveyskeskuslääkärin virkaa ja yhden avohoidon erikoislääkärin viran. Kaikki tehtävät edellyttävät virkasuhdetta, koska lääkärien tehtäviin kuuluu julkisen vallan käyttöä mm. tahdosta riippumattomaan hoitoon liittyvää päätöksentekoa.

Palkkaero terveyskeskuslääkäreiden kohdalla johtuu siitä, että pienemmällä tehtäväkohtaisella palkalla olevan lääkärin virkatehtäviin kuuluu perus terveyskeskuslääkärin tehtävät, eikä tämä vaadi erikoislääkärin tutkintoa. Tämän viran hoitajan on tarkoitus vastata uusien maahanmuuttajien kaikista terveyskeskuslääkäripalveluista normaalin terveyskeskuslääkärin tavoin. Suuri osa työstä on vastaanottoa listamalliperiaatteella, jolloin tässä oma lista muodostuu maahanmuuttajista.

Korkeamman tehtäväkohtaisen palkan virassa edellytetään erikoislääkärin tutkintoa, jolloin virkaan liittyy vaativammat tehtävät. Tämän terveyskeskuslääkärin tehtävänkuva painottuu asiantuntijalääkärin tehtävään, joka ei perustu samalla tavalla vastaanottotoimintaan vaan on enemmän konsultoivaa, muun tiimin tukena olemista, ennaltaehkäisevää epidemiologista työtä. Tavoitteena on rekrytoida kokenut erikoislääkäri, jolla on kokemusta infektioista. Palkkaus ei tässä tehtävässä voi perustua listamallin mukaiseen vastaanottotoimintaa painottavaan paikalliseen terveyskeskuslääkärin virkaehtosopimukseen, vaan palkkaus on määritelty valtakunnallisen lääkärisopimuksen mukaisesti, liite1, ei omalääkäri –palkkaus -sarakkeen mukaisesti.

Psykiatrian avohoidon erikoislääkärin tehtäviin kuuluu tutkia ja diagnosoida maahanmuuttajayksikköön tulevia oleskeluluvan saaneita turvapaikanhakijoita ja tehdä yhteistyössä potilaiden ja muun työryhmän kanssa heille hoitosuunnitelmat ja osallistua hoitoon silloin, kun potilaita ei ohjata hoitoon muualle. Lisäksi tämä erikoislääkäri vastaa näiden potilaiden lääketieteellisistä konsultaatioista.

Nimikkeet johtava sosiaalityöntekijä, sosiaalityöntekijä, avohoidon erikoislääkäri ja kaksi terveyskeskuslääkäriä tullaan täyttämään määräaikaisina vuoden 2016 loppuun saakka. Nyt perustettavaksi esitettyjä vakansseja ei jatketa vuonna 2017, ellei erillismäärärahaa jää käytettäväksi ja siirrettäväksi ensi vuodelle. Toiminnan näkökulmasta suurin asiakaspaine kohdistuu kuitenkin ensi vuoteen, minkä vuoksi virat esitetään perustettavaksi määräaikaisina vuoden 2017 loppuun asti ellei toisin esitetä.

Kaikki edellä mainitut virat esitetään perustettavaksi Khs 21.3.2016 § 246 ”Menovaraus kaupunginhallituksen käytettäväksi turvapaikanhakijoiden kotoutumisen edellytysten ja maahanmuuttajien hyvän kotouttamisen varmistamiseksi” päätökseen sosiaali- ja terveysviraston, varhaiskasvatusviraston, kaupunginkanslian, opetusviraston ja nuorisoasiainkeskuksen käytettäväksi kotouttamispalvelut työryhmän ehdotuksen mukaisesti. Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2016 määrärahasta kohdennetaan maahanmuuttoyksikön toimintojen laajentumiseen 1 872 011 euroa.

Perustelut kohtaan 3

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut osaston kaupunginsairaalaan perustetaan 31 uuttaa erikoistuvan lääkärin virkaa, sillä nykyisessä virkarakenteessa osastonlääkärin toimenkuva ja tehtävä ei houkuttele erikoislääkäreitä. Moni osastonlääkärin virka on jo vuosia ollut avoin, eikä virkoihin ole ollut hakijoita. Osastonlääkärivajetta on korvattu palkkaamalla tilapäistä lääkärityövoimaa ja käyttämällä ostopalvelulääkäreitä. Tässä samassa yhteydessä on perusteltua lakkauttaa yhdeksän osastonlääkärin virkaa.

Kaupunginsairaalan lääkärien virkarakennetta on tarkoitus muuttaa siten, että suurempi määrä erikoistuvia lääkäreitä hoitaa potilastyön sairaalaosastoilla ja nykyistä pienempi määrä osastonlääkäreitä toimii senioreina. Erikoistuvan lääkärin virka on koulutusvirka ja potilasmäärän on siksi oltava pienempi kuin osastonlääkärillä.

Kaupunginsairaalan toiminta on erityisesti viiden viimeisen vuoden aikana tehostunut. Vuosien 2012 -2016 välisenä aikana hoitojaksot ovat lisääntyneet peräti 65 prosenttia, vaikka samaan aikaan sairaansijat ovat vähentyneet 13 prosenttia. Kaupunginsairaalan toiminta on luonteeltaan akuuttisairaalan toimintaa ja muistuttaa toiminallisesti  päivystysyksiköitä. Näin ollen on perusteltua, että henkilöstörakenne on samanlainen kuin päivystysyksiköissä.

Erikoistuvien lääkäreiden tehtävät edellyttävät virkasuhdetta, koska he joutuvat tekemään viranomaispäätöksiä, kuten potilaan tahdosta riippumattomaan hoitoon määräämistä.

Näiden 31 erikoistuvan lääkärin viran perustamisen yhteydessä lakkautetaan yhdeksän osastonlääkärin virkaa. Tästä 22 viran lisäyksestä aiheutuu lisäkustannuksia yhteensä noin 1 130 000 euroa, mikä korvataan vähentämällä vuosilomasijaisten käyttöä (400 000 euroa), lääkäripalvelujen vuokrausta (200 000 euroa) ja amanuenssien käyttöä (250 000 eroa). Tämän lisäksi erikoistuvista lääkäreistä maksetaan EVO -korvauksia, jotka ovat vuosittain yhteensä noin 280 000 euroa. Näistä vähennyksistä koostuvat säästöt ja EVO -korvaukset kattavat virkojen lisäyksestä aiheutuvat lisäkustannukset kokonaisuudessaan.

Perustelut kohtaan 4

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että talous- ja tukipalvelut osaston tukipalvelujen ylihoitajan kohdalla esitetään viran tehtävänimikkeen muuttamista välinehuoltopäällikön viraksi. Viran nimikkeen muutos perustuu viran tehtäviin, koska tehtävän hoitaja johtaa sosiaali- ja terveysviraston välinehuoltoa ja vastaa sen operatiivisesta toiminnasta. Tehtävä ei vastaa sisällöltään ylihoitajan tehtäviä. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä (HUS) vastaavien tehtävien nimikkeenä on välinehuoltopäällikkö. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska henkilö toimii sosiaali- ja terveysviraston terveydenhuoltolain (629/2010) mukaisena vastuuhenkilönä. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta myös siksi, että henkilö käyttää sosiaali- ja terveyslautakunnan delegoimaa hankintavaltuutta palvelujen ja tavaroiden ostossa. Nimikemuutos ei aiheuta lisäkustannuksia.

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että perhe- ja sosiaalipalvelut osaston perheiden erityispalvelujen jaoksen sosiaalityöntekijän viran tehtävänimike muutetaan lastenvalvojan viraksi. Viran nimikkeen muutosta esitetään, koska näin yhtenäistetään yksikön tehtävänimikkeitä ja työntekijöiden rekrytointi helpottuu.

Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska henkilöt tekevät isyyslain mukaisia päätöksiä. Lisäksi lastenvalvojille on delegoitu sosiaalilautakunnalle kuuluvaa päätösvaltaa heidän vahvistaessaan sopimuksia huolto-, elatus- ja avioliittolain nojalla. Vakanssien muutoksesta ei aiheudu lisäkustannuksia sosiaali- ja terveysvirastolle, koska vakanssille on varattu rahat talousarviossa.

Samalla sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että terveys- ja päihdepalvelujen osaston lasten ja nuorten lääkäripalvelut yksikön lääkärin viran tehtävänimikkeen muuttamista terveyskeskuslääkäriksi. Palkka määräytyy kunnallisen lääkäreiden virkaehtosopimuksen (LS) mukaan. Viran nimikkeen muutosta esitetään, jotta voidaan yhtenäistää yksikön virkojen nimikkeet. Tällä hetkellä kaikki kyseisen yksikön kaikkien muiden virkojen nimike on terveyskeskuslääkäri. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska lääkärit tekevät mm. tahdosta riippumattomaan hoitoon liittyviä päätöksiä. Virkamuutos ei aiheuta lisäkustannuksia, koska siihen on talousarviossa varauduttu.

Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että talous- ja tukipalveluiden asiakasmaksut ja perintäyksikössä korotetaan kahden asiakaspalveluvastaavan tehtäväkohtaista palkkaa. Kyseisessä yksikössä on neljä asiakaspalveluvastaavaa, jotka ovat lähiesimiehinä 46 taloussihteerille. Kahdella asiakaspalveluvastaavista on tehtäväkohtainen peruspalkka 2871,47 euroa, eli 317,90 euroa suurempi kuin kahdella muulla asiakaspalveluvastaavalla. Vakanssin 029900 haltijalle maksetaan tehtävälisä järjestelmien tuki- ja pääkäyttäjän tehtävistä. Tehtävälisä poistetaan, kun hänen peruspalkkaansa tulee korotus. Vakanssin 037207 osalta asiakaspalveluvastaavan tiimiin tulee lisää asiakkaita (150 asiakasta) Niemikotisäätiöstä 1.7.2016 alkaen. Palkantarkistusten rahoitus on huomioitu molempien osalta vuoden 2016 budjetissa, joten korotus ei aiheuta lisäkustannuksia.

Vielä sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että terveys ja päihdepalvelut osaston sisätautien poliklinikan kahden apulaisylilääkärin viran tehtävänimike muutetaan pysyvästi vastaavaksi apulaisylilääkäriksi. Malmin ja Laakson sisätautien poliklinikalla työskentelee 14/lääkäriä/yksikkö. Molempien yksiköiden yhdelle apulaisylilääkärille siirtyi lähiesimiestehtävät 1.1.2015 alkaen. Toimenkuva muuttui esimiesvastuun myötä, jolloin esimiehen palkan tulee olla korkeampi kuin alaistensa. Molemmilla
poliklinikoilla työskentelee näiden lähiesimies apulaisylilääkäreiden lisäksi yhteensä 5 apulaisylilääkäriä, kyseessä ovat siten substanssiapulaisylilääkärin virat.

Tehtävä edellyttää nimikkeen muuttamista, koska näille kahdelle apulaisylilääkärille on delegoitu henkilöstöhallinnon lähiesimiestehtävät ja tehtävä on muuttunut esimiesvastuun myötä. Nimikemuutos selkeyttää eroa muista substanssiapulaisylilääkäreistä. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska lääkärit tekevät mm. tahdosta riippumattomaan hoitoon liittyviä päätöksiä. Kustannukset on budjetoitu vuoden 2016 terveys- ja sisätautien poliklinikkatoimiston sisätautien poliklinikan palkkabudjettiin. Korotus ei aiheuta lisäkustannuksia.

Perustelut kohtaan 5

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että henkilöstö- ja kehittämispalveluiden osaston lakipalvelut yksikössä perustetaan lakimiehen toimen tilalle virka. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta johtuen sosiaali- ja terveystoimen johtosäännön 22 §:n 3 momentista. Tämän mukaan viraston päällikkö tai hänen määräämänsä viranhaltija käyttää kaupungin ja lautakunnan puhevaltaa yksityisiä sosiaalipalveluja, yksityistä terveydenhuoltoa, yksityisten apteekkien toimintaa sekä potilaiden hoitoa ja kohtelua, potilasvahinkoja, terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvontaa koskevissa lausunto- ja valvonta-asioissa samoin kuin sosiaalihuollon yksilöllistä toimeenpanoa sekä potilaiden kotikuntaa ja potilasmaksuja kokevissa asioissa tuomioistuimissa, hallintoviranomaisissa ja toimituksissa.

Virastopäällikkö on delegointipäätöksellään määrännyt, että puhevaltaa sosiaalihuollon yksilöllistä toimeenpanoa sekä potilaiden kotikuntaa koskevissa asioissa tuomioistuimissa, hallinto-viranomaisissa ja
toimituksissa käyttävät johtava lakimies, lakimiehet ja oikeudellinen avustaja. Muut yksikön lakimiesvakanssit ovat virkasuhteisia. Toimen muuttaminen viraksi ei aiheuta lisäkustannuksia, sillä tehtäväkohtainen palkka pysyy samana.

A, B ja C kohdat: Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että talous- ja tukipalveluiden asiakasmaksut ja perintäyksikössä perustetaan taloussihteereiden toimien tilalle virat. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska siinä käytetään julkista valtaa. Perusteluna muutokselle on asiakasmaksuista annetun lain 734/1992 11 §:n mukaisten päätösten tekeminen. Tämä muutos vähentää päällekkäistä työtä. Muutos
ei aiheuta lisäkustannuksia, sillä tehtäväkohtainen palkka pysyy samana.

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että perhe- ja sosiaalipalveluiden vammaisten sosiaalityön yksikössä perustetaan sosiaaliohjaajan toimen tilalle virka. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska siinä tehdään
omaishoidontukilain mukaisia yksilöhuollon päätöksiä ja siten se sisältää julkisen vallan käyttöä. Muutoksesta ei aiheudu lisäkustannuksia, sillä tehtäväkohtainen palkka säilyy samana.

Perustelut kohtaan 6

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että perhe- ja sosiaalipalveluiden lastensuojelun tarpeen arvioinnissa perustetaan sosiaaliohjaajan toimen tilalle sosiaalityöntekijän virka 1.1.2017 alkaen. Yksikön tehtävinä ovat lastensuojelun päivystys virka-aikana ja tarvittavat kiireelliset lastensuojelun toimenpiteet, lastensuojelun konsultaatio, ohjaus ja neuvonta, lastensuojeluilmoitusten vastaanottaminen ja käsittely, lastensuojelutarpeen selvitysten tekeminen sekä sosiaalihuoltolain mukainen palvelutarpeen arviointi.

Lainsäädäntö edellyttää, että lastensuojelun tarvetta arvioiva työntekijä ja erityisen tuen tarpeessa olevan lapsen työntekijä on sosiaalityöntekijä. Siten lain edellyttämän asiakaspalvelun turvaamiseksi on
kyseinen toimi muutettava viraksi. Lisäkustannusarvio on noin 25 000 euroa vuodessa ja tämä lisäkustannus toteutetaan yksikössä annettujen määrärahojen puitteissa. 

Perustelut kohtaan 7

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että perhe- ja sosiaalipalveluiden osaston sosiaalisen ja taloudellisen tuen yksikössä perustetaan sosiaaliohjaajan määräaikaisen toimen tilalle määräaikainen virka. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska henkilö tekee toimeentulotukilain mukaisia yksilöhuollon päätöksiä. Muutoksesta ei aiheudu lisäkustannuksia, sillä määrärahat ovat nuortenpalveluiden ja aikuissosiaalityön budjetissa.

Samalla sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että perhe- ja sosiaalipalveluiden osaston sosiaalisen ja taloudellisen tuen, Idän sosiaaliohjausyksikössä perustetaan toiminnanohjaajan tehtävänimikkeen tilalle määräaikaisesti sosiaaliohjaajan virka. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska henkilö tekee toimeentulotukilain mukaisia yksilöhuollon päätöksiä. Muutos ei aiheuta lisäkustannuksia, sillä tehtäväkohtainen palkka laskee.

Esittelijä toteaa, että kuntalain 44 § 2 momentin mukaan tehtävää, jossa käytetään julkista valtaa, hoidetaan virkasuhteessa. Kaupunginhallitus päättää muiden kuin kaupunginjohtajan, apulaiskaupunginjohtajan sekä viraston tai laitoksen päällikön viran perustamisesta ja lakkauttamisesta. Kaikkia niitä henkilöitä, joita muutos koskee on kuultu henkilökohtaisesti ja he ovat antaneet suostumuksensa.

Uusien virkojen ja virkanimike- ja palkkamuutosten johdosta kustannukset eivät kasva sosiaali- ja terveysvirastossa ja esitetyt muutokset toteutuvat sosiaali- ja terveysvirastolle annettujen määrärahojen puitteissa. Samassa yhteydessä lakkautetaan myös yhdeksän virkaa.

Asia on valmisteltu yhteistyössä kaupunginkanslian eri asiantuntijoitten kanssa. Viraston esitys on päätöshistoriassa.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Ritva Viljanen

Lisätiedot

Annikki Thoden, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048

annikki.thoden(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Tiedoksi

Sosiaali- ja terveysautakunta

Sosiaali- ja terveysvirasto

Taloushallintopalvelut -liikelaitos

Kaupunginkanslia

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveysvirasto 26.5.2016

HEL 2016-004890 T 01 01 00

 

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että kaupunginhallitus päättäisi seuraavista virkanimikemuutoksista ja perustettavista uusista viroista 1.7.2016 lukien ellei toisin mainita:

1. perustaa seuraavat 15 uutta määräaikaista virkaa 31.12.2017 asti:

vakanssit 034827, 034282 (2)
uusi virka johtava sosiaalityöntekijä
tehtäväkohtainen palkka 3402,85 euroa

vakanssit 034829-034838 (10)
uusi virka sosiaalityöntekijä
tehtäväkohtainen palkka 2938,11 euroa

vakanssi 034826
uusi virka avohoidon erikoislääkäri
tehtäväkohtainen palkka 5042,89 euroa

vakanssi 034654
uusi virka terveyskeskuslääkäri
tehtäväkohtainen palkka 3468,16 euroa

vakanssi 034653
uusi virka terveyskeskuslääkäri (erikoistunut infektioihin)
tehtäväkohtainen palkka 4773,58 euroa

2. perustaa seuraavat 3 uutta määräaikaista virkaa 31.12.2016 asti

vakanssit 034839-034841 (3)
uusi virka etuuskäsittelijä
tehtäväkohtainen palkka 2240,07 euroa

3. perustaa 31 uutta erikoistuvan lääkärin virkaa

vakanssit 034655-034825 (31)
tehtäväkohtainen palkka 3302,66 euroa
(lakkautettavien osastonlääkäreiden tehtäväkohtainen palkka 4675,56 euroa)

4. muuttaa seuraavien virkojen virkanimikettä ja / tai tehtäväkohtaista palkkaa

vakanssi 041140 ylihoitaja 3687,25 euroa
uusi virkanimike ja palkka välinehuoltopäällikkö 3687,25 euroa

vakanssi 035463 sosiaalityöntekijä 3014,76 euroa
uusi virkanimike ja palkka lastenvalvoja 3014,76 euroa

vakanssi 024768 lääkäri 4324,46 euroa
uusi virkanimike ja palkka terveyskeskuslääkäri 4728,97 euroa

Vakanssit 029900 ja 037207 asiakaspalveluvastaava (2) 2553,57 euroa
uusi palkka 2871,47 euroa

vakanssi 029106 apulaisylilääkäri 5251,71 euroa
uusi virkanimike ja palkka vastaava apulaisylilääkäri 5401,52 euroa

vakanssi 028008 apulaisylilääkäri 5272,72 euroa
uusi virkanimike ja palkka vastaava apulaisylilääkäri 5401,52 euroa

5. perustaa uudet virat seuraavien toimien tilalle palkan pysyessä ennallaan

vakanssi 037502 lakimies
tehtäväkohtainen palkka 3881,96 euroa

A. vakanssi 031806 taloussihteeri
tehtäväkohtainen palkka 2288,99 euroa

B. vakanssi 026274 taloussihteeri
tehtäväkohtainen palkka 2235,67 euroa

C. vakanssi 036110, 028508, 037435, 017015 ja 038260 taloussihteeri
tehtäväkohtainen palkka 2142,42 euroa

vakanssi 034690 sosiaaliohjaaja
tehtäväkohtainen palkka 2455,92 euroa

6. perustaa uusi virka toimen tilalle palkan muuttuessa 1.1.2017 lukien

vakanssi 025946 sosiaaliohjaaja 2402,80 euroa
uusi virkanimike ja tehtäväkohtainen palkka sosiaalityöntekijä ja 3113,35 euroa

7. perustaa uudet määräaikaiset virat seuraavien toimien tilalle

vakanssi 034652 sosiaaliohjaaja (määräaikaisuus ajalle 1.7.–31.12.2016)
uusi virkanimike ja tehtäväkohtainen palkka: sosiaaliohjaaja ja 2464,93 euroa

vakanssi 024638 toiminnanohjaaja 2672,89 euroa (määräaikaisuus ajalle 1.7.–31.12.2016)
uusi virka ja tehtäväkohtainen palkka: sosiaaliohjaaja ja 2464,93 euroa

Esittelijän perustelut

Perustelut kohtaan 1 ja 2

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että Perhe- ja sosiaalipalvelut osaston maahanmuuttajapalvelut jaokseen perustetaan määräaikaisina 2 johtavan sosiaalityöntekijän, 10 sosiaalityöntekijän virkaa, sekä 3 (1.7.2016- 31.12.2016) etuuskäsittelijän virkaa. Kaikki tehtävät edellyttävät virkasuhdetta, koska henkilöt tekevät toimeentulotukilain (30.12.1997/1412) mukaisia päätöksiä. Etuuskäsittelijöiden virat esitetään perustettavaksi määräaikaisina, koska perustoimeentulon käsittely siirtyy Kelan hoidettavaksi 1.1.2017.

Samalla Sosiaali- ja terveysvirasto esittää Terveys- ja päihdepalvelut osastolle perustettavaksi määräaikaisina 2 terveyskeskuslääkärin virkaa ja yhden avohoidon erikoislääkärin viran. Kaikki tehtävät edellyttävät virkasuhdetta, koska lääkärien tehtäviin kuuluu julkisen vallan käyttöä mm. tahdosta riippumattomaan hoitoon liittyvän päätöksenteon yhteydessä. Palkkaero terveyskeskuslääkäreiden kohdalla johtuu siitä, että pienemmällä tehtäväkohtaisella palkalla olevan virkatehtäviin kuuluu perus terveyskeskuslääkärin tehtävät, eikä tämä vaadi erikoislääkärin tutkintoa. Tässä on tarkoitus vastata näiden uusien maahanmuuttajien kaikista mahdollisista terveyskeskuslääkäripalveluista normaalin terveyskeskuslääkärin tavoin, josta suuri osa työstä on vastaanottoa listamalliperiaatteella, mutta tässä oma lista muodostuu maahanmuuttajista. Korkeammalla tehtäväkohtaisen palkan virka vaatii erikoislääkärin tutkintoa ja siten siinä on vaativammat tehtävät. Tämän terveyskeskuslääkärin tehtävänkuva painottuu siten asiantuntijalääkärin tehtävään, joka ei perustu samalla tavalla vastaanottotoimintaan vaan on enemmän konsultoivaa, muun tiimin tukena olemista, ennaltaehkäisevää epidemiologista työtä. Tavoitteena on rekrytoida kokenut erikoislääkäri, jolla on kokemusta infektioista. Palkkaus ei tässä tehtävänkuvassa voi perustua listamallin mukaiseen vastaanottotoimintaa painottavaan paikalliseen terveyskeskuslääkärin virkaehtosopimukseen, joten palkkaus on syytä määritellä valtakunnallisen lääkärisopimuksen mukaisesti, liite1: ei omalääkäri –palkkaus sarakkeen mukaisesti. Psykiatrian avohoidon erikoislääkärin tehtäviin kuuluu tutkia ja diagnosoida maahanmuuttajayksikköön tulevia oleskeluluvan saaneita turvapaikanhakijoita ja tehdä yhteistyössä potilaiden ja muun työryhmän kanssa heille hoitosuunnitelmat ja osallistua hoitoon silloin, kun potilaita ei ohjata hoitoon muualle. Lisäksi ko. erikoislääkäri vastaa ko. potilaisiin liittyvistä lääketieteellisistä konsultaatioista.

Nimikkeet johtava sosiaalityöntekijä, sosiaalityöntekijä, avohoidon erikoislääkäri, ja terveyskeskuslääkärit tullaan täyttämään määräaikaisina vuoden 2016 loppuun saakka. Käyttöön nyt perustettavaksi esitettyjä vakansseja ei vuonna 2017 jatketa, ellei erillismäärärahaa kohdenneta myöskin ensi vuodelle. Toiminnan näkökulmasta suurin asiakaspaine kohdistuu ensi vuoteen, minkä vuoksi virkoja esitetään perustettavaksi määräaikaisina vuoden 2017 loppuun asti.

Kaikki edellä mainitut virat esitetään perustettavaksi johtuen KhS 21.3.2016 § 246 ”Menovaraus kaupunginhallituksen käytettäväksi turvapaikanhakijoiden kotoutumisen edellytysten ja maahanmuuttajien hyvän kotouttamisen varmistamiseksi” päätökseen (liite 1) sosiaali- ja terveysviraston, varhaiskasvatusviraston, kaupunginkanslian, opetusviraston ja nuorisoasiainkeskuksen käytettäväksi kotouttamispalvelut työryhmän ehdotuksen mukaisesti. Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2016 määrärahasta kohdennetaan maahanmuuttoyksikön toimintojen laajentumiseen 1 872 011 euroa.

Perustelut kohtaan 3

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut osaston kaupunginsairaalaan perustetaan 31 uuttaa erikoistuvan lääkärin virkaa, sillä nykyisessä virkarakenteessa osastonlääkärin toimenkuva ei houkuttele erikoislääkäreitä. Moni osastonlääkärin virka on jo vuosia ollut avoin, koska virkoihin ei ole ollut toistuvasti yhtään hakijaa.  Osastonlääkärivajetta on vuosia korvattu palkkaamalla tilapäistä lääkärityövoimaa, mm. harjoittelijoita ja ostopalvelulääkäreitä.

Kaupunginsairaalan lääkärien virkarakennetta ehdotetaan muutettavaksi siten, että suurempi määrä erikoistuvia lääkäreitä hoitaa potilastyön sairaalaosastoilla ja nykyistä pienempi määrä osastonlääkäreitä toimii heidän senioreinaan. Erikoistuvan lääkärin virka on koulutusvirka ja potilasmäärän on siksi oltava pienempi kuin osastonlääkärillä. 

Kaupunginsairaalan toiminta on varsinkin viimeisen viiden vuoden aikana tehostunut entisestään. Vuosien 2012-2016 välisenä aikana hoitojaksot ovat lisääntyneet 65%:a ja hoitopäivät 13%:a, kun samalla hoitopäivät vähentyneet 13%:a(=sairaansija vähennykset). Toiminta on entistä akuutimpaa ja toiminallisesti lähentynyt päivystysyksiköitä, minkä vuoksi on perusteltua että henkilöstörakenne olisi vastaavanlainen kaupunginsairaaloissa kuin päivystysyksiköissä.

Erikoistuvien lääkäreiden tehtävät edellyttävät virkasuhdetta, koska he joutuvat tekemään viranomaispäätöksiä, kuten potilaan tahdosta riippumattomaan hoitoon määräämistä.
Osastonlääkärien heikon saatavuuden vuoksi on osastonlääkärin vakansseja määräaikaisesti jouduttu täyttämään myös erikoistuvilla lääkäreillä ja heille on maksettu erikoistuvan lääkärin palkkaa.

31 erikoistuvan lääkärin vakanssin perustamisen johdosta esitetään lakkautettavaksi 9 osastonlääkärin vakanssia (022944, 026916, 026919, 041129, 030008, 042811, 031565, 020046, 025865). Lisäkustannuksia muutoksesta aiheutuu yhteensä 1 125 461 euron verran, jotka tullaan korvaamaan vähentämällä vuosilomasijaisia (400 000 eurolla), lääkäripalvelujen vuokrausta (200 000 eurolla) ja harjoittelijoiden määrää (250 000 erolla). Tämän lisäksi erikoistuvista lääkäreistä maksetaan evo-korvauksia, jotka ovat yhteensä 280 000 euroa. Näiden palveluiden säästöt ja evo-korvaukset tekevät yhteensä 1 130 000 euroa, joka tällöin kattaa muutoksesta aiheutuneet lisäkustannukset kokonaisuudessaan.  Tämän vuoksi muutos ei tule aiheuttamaan lisäkustannuksia.

Perustelut kohtaan 4

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että Talous- ja tukipalvelut osaston tukipalvelujen ylihoitajan kohdalla esitetään viran nimikkeen muuttamista välinehuoltopäällikön viraksi. Viran nimikkeen muutos perustuu viran tehtäviin, koska tehtävän hoitaja johtaa Sosiaali- ja terveysviraston välinehuoltoa ja vastaa sen operatiivisesta toiminnasta. Tehtävä ei vastaa sisällöltään ylihoitajan tehtäviä. Helsingin- ja uudenmaan sairaanhoitopiirissä (HUS) vastaavien tehtävien nimikkeenä on välinehuoltopäällikkö. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska henkilö toimii Sosiaali- ja terveysviraston terveydenhuollon lain (629/2010) mukaisena vastuuhenkilönä. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta myös siksi, että henkilö käyttää Sosiaali- ja terveyslautakunnan delegoimaan hankintavaltuutta palvelujen ja tavaroiden ostossa. Nimikemuutos ei aiheuta lisäkustannuksia.

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että Perhe- ja sosiaalipalvelut osaston perheiden erityispalvelujen jaoksen sosiaalityöntekijän viran tehtävänimike muutetaan lastenvalvojan viraksi. Viran nimikkeen muutosta esitetään, koska näin yhtenäistetään yksikön tehtävänimikkeitä ja työntekijöiden rekrytointi helpottuu.

Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska henkilöt tekevät isyyslain mukaisia päätöksiä. Lisäksi lastenvalvojille on delegoitu sosiaalilautakunnalle kuuluvaa päätösvaltaa heidän vahvistaessaan sopimuksia huolto, - elatus- ja avioliittolain nojalla. Vakanssien muutoksesta ei aiheudu lisäkustannuksia Sosiaali- ja terveysvirastolle, koska vakansseille on varattu rahat budjettiin.

Samalla Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että Terveys- ja päihdepalvelujen osaston lasten ja nuorten lääkäripalvelut yksikön lääkärin viran nimikkeen muuttamista terveyskeskuslääkäriksi. Palkka määräytyy kunnallisen lääkäreiden virkaehtosopimuksen (LS) mukaan. Viran nimikkeen muutosta esitetään, jotta voidaan yhtenäistää yksikön virkojen nimikkeet. Tällä hetkellä kaikki kyseisen yksikön kaikkien muiden virkojen nimike on terveyskeskuslääkäri. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska lääkärit tekevät mm. tahdosta riippumattomaan hoitoon liittyviä päätöksiä. Virkamuutos ei aiheuta lisäkustannuksia, koska siihen on budjetoitu palkkarahat.

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että Talous- ja tukipalveluiden asiakasmaksut ja perintäyksikössä korotetaan kahden asiakaspalveluvastaavan tehtäväkohtaista palkkaa. Kyseisessä yksikössä on neljä asiakaspalveluvastaavaa, jotka ovat lähiesimiehinä 46:lle taloussihteerille. Kahdella asiakaspalveluvastaavista on tehtäväkohtainen peruspalkka 2871,47 euroa, eli 317,90 euroa isompi kuin kahdella muulla asiakaspalveluvastaavalla. Vakanssin 029900 haltijalle maksetaan tehtävälisää, joka poistetaan, jos hänen peruspalkkaansa tulee korotus. Tehtävälisää maksetaan hänelle järjestelmien tuki- ja pääkäyttäjyydestä. Vakanssin 037207 osalta asiakaspalveluvastaavan tiimiin tulee lisää asiakkaita (150 asiakasta) Niemikotisäätiöstä 1.7.2016 alkaen. Palkantarkistusten rahoitus on huomioitu molempien osalta vuoden 2016 budjetissa, joten korotus ei aiheuta lisäkustannuksia.

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää myös, että Terveys ja päihdepalvelut osaston sisätautien poliklinikan kahden apulaisylilääkärin viran tehtävänimike muutetaan pysyvästi vastaavaksi apulaisylilääkäriksi. Malmin ja Laakson sisätautien poliklinikalla työskentelee 14/lääkäriä/yksikkö. Molempien yksiköiden yhdelle apulaisylilääkärille siirtyi lähiesimiestehtävät 1.1.2015 alkaen. Toimenkuva muuttui osin esimiesvastuun myötä, jolloin esimiehen palkan tulee olla korkeampi kuin alaistensa. Molemmilla poliklinikoilla työskentelee näiden lähiesimies apulaisylilääkäreiden lisäksi yhteensä 5 apulaisylilääkäriä, kyseessä ovat siten substanssi-apulaisylilääkärin virat. Täten tehtävä edellyttää nimikkeen muuttamista, koska heille on delegoitu henkilöstöhallinnon lähiesimiestehtävät ja tehtävä on näin muuttunut esimiesvastuun myötä. Tämän lisäksi ajateltiin myös, että nimikettä tulisi muuttaa virallisesti vastaavaksi apulaisylilääkäriksi näiden selkeiden esimiestehtävävastuiden vuoksi. Näin ollen nimikemuutos selkeyttää eroa muista apulaisylilääkäreistä. Virastossa ei ole muuta jo käytössä olevaa nimikettä, jota voitaisiin käyttää kyseisessä tilanteessa perustuen mm. virkaehtäviin, päätöstasoon ja palkkaukseen. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska lääkärit tekevät mm. tahdosta riippumattomaan hoitoon liittyviä päätöksiä. Kustannukset on budjetoitu vuoden 2016 terveys ja sisätautien poliklinikkatoimiston sisätautien poliklinikan palkkaraamiin (100%). Korotus ei tule siten aiheuttamaan lisäkustannuksia.

Perustelut kohtaan 5

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että Henkilöstö- ja kehittämispalveluiden osaston lakipalvelut yksikössä perustetaan lakimiehen toimen tilalle virka. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta johtuen Sosiaali- ja terveystoimen johtosäännön 22 §:n 3 momentista. Tämän mukaan viraston päällikkö tai hänen määräämänsä viranhaltija käyttää kaupungin ja lautakunnan puhevaltaa yksityisiä sosiaalipalveluja, yksityistä terveydenhuoltoa, yksityisten apteekkien toimintaa sekä potilaiden hoitoa ja kohtelua, potilasvahinkoja, terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvontaa koskevissa lausunto- ja valvonta-asioissa samoin kuin sosiaalihuollon yksilöllistä toimeenpanoa sekä potilaiden kotikuntaa ja potilasmaksuja kokevissa asioissa tuomioistuimissa, hallintoviranomaisissa ja toimituksissa. Virastopäällikkö on delegointipäätöksellään määrännyt, että puhevaltaa sosiaalihuollon yksilöllistä toimeenpanoa sekä potilaiden kotikuntaa koskevissa asioissa tuomioistuimissa, hallinto-viranomaisissa ja toimituksissa käyttävät johtava lakimies, lakimiehet ja oikeudellinen avustaja. Muut yksikön lakimiesvakanssit ovat virkasuhteisia. Toimen muuttaminen viraksi ei aiheuta lisäkustannuksia, sillä tehtäväkohtainen palkka pysyy samana.

A, B ja C kohdat: Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että Talous- ja tukipalveluiden asiakaspaksut ja perintäyksikössä perustetaan taloussihteereiden toimien tilalle virat. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska siinä käytetään julkista valtaa. Perusteluna muutokselle on asiakasmaksuista annetun lain 734/1992 11 §:n mukaisten päätösten tekeminen. Tämä muutos vähentää siten päällekkäisen työn tekemistä. Muutos ei aiheuta lisäkustannuksia, sillä tehtäväkohtainen palkka säilyy samana.

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että Perhe- ja sosiaalipalveluiden vammaisten sosiaalityön yksikössä perustetaan sosiaaliohjaajan toimen tilalle virka. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska siinä tehdään omaishoidontukilain mukaisia yksilöhuollon päätöksiä ja siten se sisältää julkisen vallan käyttöä. Muutoksesta ei aiheudu lisäkustannuksia, sillä tehtäväkohtainen palkka säilyy samana.

Perustelut kohtaan 6

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että Perhe- ja sosiaalipalveluiden lastensuojelun tarpeen arvioinnissa perustetaan sosiaaliohjaajan toimen tilalle sosiaalityöntekijän virka. Yksikön tehtävinä ovat lastensuojelun päivystys virka-aikana ja tarvittavat kiireelliset lastensuojelun toimenpiteet, lastensuojelun konsultaatio, ohjaus ja neuvonta, lastensuojeluilmoitusten vastaanottaminen ja käsittely, lastensuojelutarpeen selvitysten tekeminen sekä sosiaalihuoltolain mukainen palvelutarpeen arviointi. Lainsäädäntö edellyttää, että lastensuojelun tarvetta arvioiva työntekijä ja erityisen tuen tarpeessa olevan lapsen työntekijä on sosiaalityöntekijä. Siten lain edellyttämän asiakaspalvelun turvaamiseksi on kyseinen toimi muutettava viraksi. Lisäkustannusarvio on noin 25 000 euroa vuodessa, mutta tämä on otettu huomioon yksikön budjetissa ja siten se ei aiheuta kustannusongelmia.

Perustelut kohtaan 7

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että Perhe- ja sosiaalipalveluiden osaston sosiaalisen ja taloudellisen tuen yksikössä perustetaan sosiaaliohjaajan toimen tilalle virka. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska henkilö tekee toimeentulotukilain mukaisia yksilöhuollon päätöksiä. Muutoksesta ei aiheudu lisäkustannuksia, sillä määrärahat ovat nuortenpalveluiden ja aikuissosiaalityön budjetissa.

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että Perhe- ja sosiaalipalveluiden osaston sosiaalisen ja taloudellisen tuen, Idän sosiaaliohjausyksikössä perustetaan toiminnanohjaajan tehtävänimikkeen tilalle määräaikaisesti sosiaaliohjaajan virka. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska henkilö tekee toimeentulotukilain mukaisia yksilöhuollon päätöksiä. Muutos ei aiheuta lisäkustannuksia, sillä tehtäväkohtainen palkka laskee.

Sosiaali- ja terveysvirastossa on tehtävä eräitä virkanimikemuutoksia. Kaikkia niitä henkilöitä, joita muutos koskee, on kuultu henkilökohtaisesti ja he ovat antaneet suostumuksensa. Kuntalain 44 §:n 2 momentin mukaan tehtävää, jossa käytetään julkista valtaa, hoidetaan virkasuhteessa. Kaupunginhallitus päättää muiden kuin kaupunginjohtajan, apulaiskaupunginjohtajan sekä viraston tai laitoksen päällikön viran perustamisesta ja lakkauttamisesta.

Esitetyt muutokset toteutuvat Sosiaali- ja terveysviraston määrärahojen puitteissa. Kaikkiin uusiin perustettaviin virkoihin tai uusiin, vähän käytössä oleviin tehtävänimikkeisiin on saatu kaupunginkanslian henkilöstöosaston puolto. Virkanimikkeen muutoksiin (virantoimitusvelvollisuuden muutos) ei tarvita kaupunginkanslian henkilöstöosaston puoltoa.

Kaupunginkanslialla ei ole esityksen osalta huomautettavaa.

Lisätiedot

Saila Savela, henkilöstöasiantuntija, puhelin: 310 44260

saila.savela(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566