21/2016

Kaupunginhallitus

Ryj/1

30.05.2016

Lausunto Etelä-Suomen aluehallintovirastolle hakemuksesta Hernesaaren ja Pihlajasaaren välisten kaapeleiden ja johtojen asentamiseksi

HEL 2016-005137 T 11 01 01

ESAVI/3762/2016

Päätös

Kaupunginhallitus päätti antaa Etelä-Suomen aluehallintovirastolle hakemuksesta Hernesaaren ja Pihlajasaaren välisten kaapeleiden ja johtojen asentamiseksi seuraavan lausunnon:

Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupungin ympäristölautakunta on 17.5.2016 kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena antanut Etelä-Suomen aluehallintovirastolle lausunnon Hernesaaren ja Pihlajasaaren välisten kaapeleiden ja johtojen asentamisesta.

Kaupunginhallitus viittaa ympäristölautakunnan lausuntoon ja toteaa puoltavansa hakemusta ympäristökeskuksen lausunnossa esitetyn mukaisesti.

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Timo Linden, vs. apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550

timo.linden(a)hel.fi

Etelä-Suomen aluehallintoviraston lausuntopyyntö 27.4.2016

Etelä-Suomen aluehallintoviraston lausuntopyynnön liitteet

Otteet

Ote

Etelä-Suomen aluehallintoviraston ympäristölupavastuualue

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Lausuntopyyntö

Etelä-Suomen aluehallintovirasto pyytää Helsingin kaupungin ja kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa hakemuksesta Hernesaaren ja Pihlajasaaren välisten kaapeleiden ja johtojen asentamiseksi. Lausuntoa on pyydetty 3.6.2016 mennessä.

Hakemuksen pääasiallinen sisältö

Länsisataman aluerakentamisen yhteydessä uusitaan Hernesaaresta Pihlajasaareen johtavat sähkö- ja telekaapelit sekä vesi- ja viemärijohdot. Kaapelit ja johdot kaivetaan maa- ja ranta-alueilla maan alle. Merialueella kaapelit ja johdot kulkevat meren pohjassa asianmukaisesti painotettuina. Hanke käsittää rantaluiskan ja sen edustan kaivua, kaapeleiden ja johtojen asennusta ja osin peittämistä sekä nykyisen merenpohjassa sijaitsevan paineviemärin upotusta spuulaamalla.

Merialueella kaapelit ja johdot asennetaan ja kaivetaan kulkemaan meren pohjassa asianmukaisesti painotettuina. Kaapeli- ja johtolinjojen merialueella kulkevien osuuksien pituudet vaihtelevat noin 1,9 kilometristä 2,5 kilometriin.

Kaapelit ja johdot palvelevat kaupungin liikuntaviraston hallinnoimaa Pihlajasaaren virkistyskäyttöaluetta sekä Pihlajasaaressa sijaitsevia liikenneviraston alusliikennepalvelun tutka- ja kameralaitteita.

Vesiluvan hakijana on sähkökaapelin osalta Helen Sähköverkko Oy ja vesijohdon, paineviemärin sekä tietoliikennekaapelin osalta Helsingin kaupungin liikuntavirasto.

Koska hankkeen käynnistymisellä on kiire, hankkeelle haetaan vesilain mukaista töiden valmistelulupaa. Suunnitellut toimenpiteet voidaan hakemuksen mukaan käynnistää tuottamatta muulle vesien käytölle tai luonnolle ja sen toiminnalle huomattavaa haittaa ja hanketta edeltävä tilanne on palautettavissa siinä tapauksessa, että lupapäätös kumotaan tai luvan ehtoja muutetaan.

Saadut lausunnot

Esittelijä toteaa, että ympäristölautakunta on 17.5.2016 kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena antanut Etelä-Suomen aluehallintovirastolle lausunnon hakemuksesta Hernesaaren ja Pihlajasaaren välisten kaapeleiden ja johtojen asentamisesta. Ympäristölautakunta puoltaa yksimielisessä päätöksessään luvan myöntämistä. Kaupunkisuunnitteluvirastolla ja kiinteistövirastolla ei ole lausuttavaa hakemuksesta.

Esittelijän kannanotto

Esittelijä viitta ympäristölautakunnan lausuntoon ja esittää lupahakemusta puollettavaksi.

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri