Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2016 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Kaj/1 | |
| 15.02.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 136
V 2.3.2016, Punavihreät valtuustoryhmän ryhmäaloite toimivan suurmoskeijan kiirehtimisestä Helsinkiin
HEL 2015-009512 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää katsoa Punavihreät -valtuustoryhmän ryhmäaloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot
Katri Erroll, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045
katri.erroll(a)hel.fi
Liitteet
1 | Punavihreän valtuustoryhmän ryhmäaloite Kvsto 26.8.2015 asia 19 |
2 | Tutkittuja Islam-keskuksen sijaintivaihtoehtoja |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Punavihreät valtuustoryhmä esittää kahden valtuutetun allekirjoittamassa ryhmäaloitteessa seuraavaa:
Helsingin asukkaista jo yli 13 % puhuu äidinkielenään muuta kuin kotimaisia kieliä, suomea, ruotsia ja saamea. Väestönkasvu Suomessa on jo nyt pitkälti maahanmuuton ansiota.
Zahra Abdulla on jo vuosia tuonut esille ja ollut yhteydessä useisiin kaupungin virastoihin moskeijarakennuksen välttämättömyydestä muslimien määrän lisääntyessä Helsingissä. Tällä hetkellä moskeijat Helsingissä toimivat mm. kerrostalorakennuksissa, joita ei ole tarkoitettu ko. tarpeisiin.
Myös Euroopan neuvosto on todennut, että vaikka Helsinki on pääkaupunki, täällä ei ole vielä varsinaista moskeijarakennusta. Luomalla puitteet monimuotoisuudelle myös kaavoituksen kautta, varmistetaan kaikkien ryhmien osallisuus yhteiskuntaamme. On erityisen tärkeää, että kahden tai useamman kulttuurin välimaastossa kasvavat lapset ja nuoret saavat, tasavertaisesti kuten muutkin nuoret, kokea olevansa täysivaltaisia ja arvostettuja helsinkiläisiä myös uskontonsa suhteen. Siten voimme parhaiten estää syrjäytymistä ja sivuunjäämiskehitystä lieveilmiöineen.
Tunnettu ranskalainen Islamtutkija Dunia Bouchar on todennut, että eräs radikalisoitumiseen johtavista riskeistä on se, että nuorelta puuttuu oma vahva identiteetti kasvuvaiheessa. Siksi on erityisen tärkeää vahvistaa nuorten suomalaisten muslimien identiteettiä osana helsinkiläisyyttä ja tämänpäivän monimuotoista suomalaista yhteiskuntaa.
Punavihreä valtuustoryhmä esittää, että
1. Helsinki kiirehtii sopivan, riittävän suuren tontin osoittamista suurmoskeijalle, siten että sen yhteyteen tulevan monitoimikeskuksen
sisä- ja ulkotilassa huomioidaan riittävästi lasten, nuorten ja vammaisten/liikuntaesteisten tarpeet
joukkoliikenteellä on toimivat ja riittävät kulkuyhteydet
parkkipaikkoja on tarpeen mukaan
2. Ryhmä esittää myös, että suunnitteluun otetaan jo varhaisessa vaiheessa mukaan Suomen Muslimiliitto ja muut moskeijan rakentamisesta ja monitoimikeskuksesta kiinnostuneet yhdistykset - tasapuolisesti - myös lasten, nuorten ja liikuntaesteisten/vammaisten ääntä kuunnellen.
Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 22a §:n mukaan kaupunginhallituksen on esitettävä ryhmäaloite valtuuston käsiteltäväksi siten kuin 22 §:ssä määrätään sellaisen aloitteen käsittelemisestä, jonka on allekirjoittanut vähintään 15 valtuutettua. Ryhmäaloite on esitettävä valtuuston käsiteltäväksi kahdeksan kuukauden kuluessa.
Asiasta on saatu kiinteistölautakunnan ja kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunnot. Lisäksi on oltu yhteydessä kaupunginkanslian kunta-moskeija -yhteistyöprojektiin ja nuorisoasiainkeskukseen.
Kaupunginhallitus viittaa saatuihin lausuntoihin ja toteaa niitten perusteella seuraavaa:
Helsingissä on tällä hetkellä yhteensä noin 20 rukoustilaa. Useimmat näistä ovat kooltaan 200 - 250 henkilön tiloja, suurin on kooltaan noin 500 henkilön tila. Helsingissä asuvista muslimeista arviolta noin viidennes käy säännöllisesti rukoustiloissa.
Helsinkiin suunnitellun moskeijahankkeen taustajärjestöt (Suomen Muslimiliitto ry, Fokus ry, Suomen Musliminaiset ry) ovat toimittaneet kiinteistövirastolle 21.1.2015 päivätyn hakemuksen tontin varaamiseksi suurmoskeijaa ja dialogikeskusta varten. Hakemuksen mukaan hanke olisi laajuudeltaan noin 20 000 k-m2 käsittäen moskeijan sekä dialogi-, palvelu- ja toimintakeskuksen. Hakemuksen mukaan osoitettavan tontin tulisi olla hyvin saavutettavissa metrolla, sillä iso osa helsinkiläisistä muslimeista asuu Itä-Helsingissä metroradan varrella.
Hakemukseen perustuen kiinteistövirasto on yhteistyössä hakijoiden ja kaupunkisuunnitteluviraston kanssa kartoittanut kaupungin mahdollisuuksia osoittaa tontti hakemuksessa esitetylle hankkeelle.
Alustavien selvitysten perusteella voidaan todeta, ettei olemassa olevasta tonttikannasta ole mitä ilmeisimmin löydettävissä soveltuvaa tonttia, vaan tontin osoittaminen hankkeelle edellyttää soveltuvan sijainnin löytämisen lisäksi kyseisen alueen uudelleen kaavoittamista soveltuvaan tarkoitukseen.
Hankkeen mahdollisina sijaintipaikkoina on tarkasteltu Sörnäisten Hanasaaren ja Kalasataman Verkkosaaren pohjoisosan alueita sekä Pasilaa. Näistä vaihtoehdoista lähtökohtaisesti parhaimpana on pidetty Hanasaari B-voimalaitoksen länsipuolelle sijoittuvaa aluetta. Voimalaitoksen läheisyyden vuoksi on jatkoselvittelyä varten pyydetty lausuntoa Helen Oy:ltä, pelastuslaitokselta ja Tukesilta. Saatujen selvitysten perusteella on todettu, että hankkeen sijoittuminen kyseiselle alueelle tämän hetkisten selvitysten pohjalta ei ole mahdollista, mikäli voimalaitostoimintaa alueella jatketaan.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 10.12.2015 Helen Oy:n kehitysohjelman, jonka mukaan Hanasaaren nykyisen energiahuoltoalueen käyttötarkoitusta muutetaan biolämpökeskuksen valmistuttua 2020-luvun alkupuolella siten, että voimalaitostoiminta alueella päättyy ja voimalaitos suljetaan. Voimalaitostoiminnan päättyessä sen aiheuttamat ympäristöhäiriöt ja turvallisuusriskit poistuvat, jolloin sen hankkeen sijoittumiselle asettamat reunaehdot muuttuvat oleellisesti.
Kiinteistöviraston tonttiosasto jatkaa aktiivisesti tontinvaraushakemuksen käsittelyä yhteistyössä hakijoiden sekä ao. hallintokuntien kanssa. Valmistelun yhteydessä hyödynnetään tarvittaessa myös kaupungin ulkopuolisia asiantuntijoita. Valmistelun yhteydessä selvitetään tarkemmin hankkeen taloudelliset ja tekniset toteutusedellytykset sekä neuvotellaan mm. hankkeen jatkosuunnittelua ohjaavista tontinvarausehdoista.
Kaupunkisuunnitteluvirasto on varautunut valmistelemaan mahdollisesti tarvittavan asemakaavan muutoksen välittömästi sijaintipaikkaa koskevan kysymyksen ratkettua.
Sijaintipaikan valinnassa ja asemakaavan valmistelussa tullaan ottamaan huomioon aloitteessa mainitut eri käyttäjäryhmien tarpeet, joukkoliikenteellä toimivat ja riittävät kulkuyhteydet sekä pysäköintipaikkatarpeet.
Tontinvarausasiasta päättää aikanaan kiinteistölautakunnan esityksestä kaupunginhallitus ja mahdollisen asemakaavan muutoksen hyväksymisestä kaupunginvaltuusto. Mikäli kaupunginhallitus päättää tontinvarauksesta ja vaadittava asemakaavan muutos tulee voimaan, kiinteistöviraston tonttiosasto valmistelee esityksen tontin luovuttamisesta. Valmistelun lähtökohtana tällöin on, että tontin luovutus tapahtuisi noudattaen vastaavien hankkeiden (esim. kirkot) osalta noudatettuja tavanomaisia hinnoittelu- ja muita käytäntöjä.
Kaupunginhallitus toteaa lopuksi, että kaupungin tavoitteena on mahdollistaa tasapuoliset edellytykset uskonnonharjoittamiselle Helsingissä. Kaupunki pyrkii tämän tavoitteen mukaisesti omalta osaltaan mahdollistamaan aloitteessa mainitun moskeijan ja monitoimikeskuksen rakentamisen.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot
Katri Erroll, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045
katri.erroll(a)hel.fi
Liitteet
1 | Punavihreän valtuustoryhmän ryhmäaloite Kvsto 26.8.2015 asia 19 |
2 | Tutkittuja Islam-keskuksen sijaintivaihtoehtoja |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Kaupunkisuunnittelulautakunta 01.12.2015 § 377
HEL 2015-009512 T 00 00 03
Lausunto
Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi lausunnon kaupunginhallitukselle:
Helsinkiin suunnitellun moskeijahankkeen taustajärjestöt (Suomen Muslimiliitto ry, Fokus ry, Suomen Musliminaiset ry) ovat toimittaneet kiinteistövirastolle 21.1.2015 päivätyn hakemuksen tontin varaamiseksi suurmoskeijaa ja dialogikeskusta varten. Hakemuksen mukaan hanke olisi laajuudeltaan noin 20 000 k-m2 käsittäen moskeijan sekä dialogi-, palvelu- ja toimintakeskuksen. Hakemuksen mukaan osoitettavan tontin tulisi olla hyvin saavutettavissa metrolla, sillä iso osa helsinkiläisistä muslimeista asuu Itä-Helsingissä metroradan varrella.
Kaupunkisuunnitteluvirasto on yhdessä kiinteistöviraston sekä hakijan kanssa kartoittanut kaupungin mahdollisuuksia osoittaa tontti esitetylle hankkeelle. Alustavissa tarkasteluissa hankkeen mahdollisina sijaintipaikkoina on tarkasteltu Sörnäisten Hanasaaren ja Kalasataman Verkkosaaren pohjoisosan alueita sekä Pasilaa. Näistä vaihtoehdoista lähtökohtaisesti parhaimpana on pidetty Hanasaari B-voimalaitoksen länsipuolelle sijoittuvaa aluetta. Voimalaitoksen läheisyyden vuoksi kaupunkisuunnitteluvirasto on pyytänyt jatkoselvittelyä varten lausuntoa Helen Oy:ltä, pelastuslaitokselta ja Tukesilta. Saatujen selvitysten perusteella todettiin, että hankkeen sijoittuminen kyseiselle alueelle tämän hetkisten selvitysten pohjalta ei ole mahdollista, mikäli voimalaitostoimintaa alueella jatketaan.
Kaupunginhallitus hyväksyi (23.11.2015) Helen Oy:n kehitysohjelman, jonka mukaan Hanasaaren nykyisen energiahuoltoalueen käyttötarkoitusta muutetaan biolämpökeskuksen valmistuttua 2020-luvun alkupuolella siten, että voimalaitostoiminta alueella päättyy ja voimalaitos suljetaan. Voimalaitostoiminnan päättyessä sen aiheuttamat ympäristöhäiriöt ja turvallisuusriskit poistuvat, jolloin sen hankkeen sijoittumiselle asettamat reunaehdot muuttuvat oleellisesti.
Kaupunkisuunnitteluvirasto tulee jatkamaan hankkeen eri sijaintivaihtoehtojen selvittämistä yhteistyössä kiinteistöviraston ja hakijoiden kanssa. Mikäli kiinteistölautakunta päättää varata hankkeelle tontin Hanasaaresta tai joltain muulta alueelta Helsingissä, ryhtyy kaupunkisuunnitteluvirasto välittömästi valmistelemaan asemakaavan muutosta kyseiselle tontille tavoitteena mahdollistaa suurmoskeijan ja dialogikeskuksen rakentaminen.
Käsittely
01.12.2015 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
Olavi Veltheim: Muutan kappaleen (numero 4)
Kaupunginhallitus hyväksyi (23.11.2015) Helen Oy:n kehitysohjelman,
jonka mukaan Hanasaaren nykyisen energiahuoltoalueen
käyttötarkoitusta muutetaan biolämpökeskuksen valmistuttua 2020-
luvun alkupuolella siten, että voimalaitostoiminta alueella päättyy ja
voimalaitos suljetaan. Voimalaitostoiminnan päättyessä sen
aiheuttamat ympäristöhäiriöt ja turvallisuusriskit poistuvat, jolloin sen
hankkeen sijoittumiselle asettamat reunaehdot muuttuvat täysin.
Viimeisen sanan "täysin" sanaksi "oleellisesti", minkä jälkeen kappale kokonaisuudessaan on muodossa:
Kaupunginhallitus hyväksyi (23.11.2015) Helen Oy:n kehitysohjelman,
jonka mukaan Hanasaaren nykyisen energiahuoltoalueen
käyttötarkoitusta muutetaan biolämpökeskuksen valmistuttua 2020-
luvun alkupuolella siten, että voimalaitostoiminta alueella päättyy ja
voimalaitos suljetaan. Voimalaitostoiminnan päättyessä sen
aiheuttamat ympäristöhäiriöt ja turvallisuusriskit poistuvat, jolloin sen
hankkeen sijoittumiselle asettamat reunaehdot muuttuvat oleellisesti.
Esittelijä
asemakaavapäällikkö
Olavi Veltheim
Lisätiedot
Pia Kilpinen, arkkitehti, puhelin: 310 37443
pia.kilpinen(a)hel.fi
Kiinteistölautakunta 26.11.2015 § 562
HEL 2015-009512 T 00 00 03
Lausunto
Kiinteistölautakunta antoi kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuutettujen Zahra Abdullan sekä Sirkku Ingervon valtuustoaloitteesta seuraavan lausunnon:
Helsinkiin suunnitellun moskeijahankkeen taustajärjestöt (Suomen Muslimiliitto ry, Fokus ry, Suomen Musliminaiset ry) ovat toimittaneet kiinteistövirastolle 21.1.2015 päivätyn hakemuksen tontin varaamiseksi suurmoskeijaa ja dialogikeskusta varten. Hakemuksen mukaan hanke olisi laajuudeltaan noin 20 000 k-m² käsittäen moskeijan dialogi-, palvelu- ja toimintakeskuksen. Hakemuksen mukaan osoitettavan tontin tulisi olla hyvin saavutettavissa metrolla, sillä iso osa helsinkiläisistä muslimeista asuu Itä-Helsingissä metroradan varrella.
Hakemukseen perustuen kiinteistöviraston tonttiosasto on yhteistyössä hakijoiden sekä kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston kanssa kartoittanut kaupungin mahdollisuuksia osoittaa tontti hakemuksessa esitetylle hankkeelle. Alustavien selvitysten perusteella voidaan todeta, ettei olemassa olevasta tonttikannasta ole mitä ilmeisimmin löydettävissä soveltuvaa tonttia, vaan tontin osoittaminen hankkeelle edellyttää soveltuvan sijainnin löytämisen lisäksi kyseisen alueen uudelleen kaavoittamista soveltuvaan tarkoitukseen. Kiinteistöviraston tonttiosasto on pyytänyt kaupunkisuunnitteluvirastolta lausunnon tontinvarausesityksen laatimisen pohjaksi.
Tontti- ja asemakaavaosaston alustavissa tarkasteluissa hankkeen mahdollisina sijaintipaikkoina on tarkasteltu Sörnäisten Hanasaaren ja Kalasataman Verkkosaaren pohjoisosan alueita sekä Pasilaa. Näistä vaihtoehdoista lähtökohtaisesti parhaimpana on pidetty Sörnäisten Hanasaaren voimalaitoksen pohjoispuolelle sijoittuvaa aluetta. Kaupunkisuunnitteluvirasto on pyytänyt jatkoselvittelyä varten Helen Oy:n lausuntoa hankkeen sijoittumisesta Hanasaareen. Helen Oy:ltä saadun selvityksen perusteella todettiin, että Hanasaareen sijoittuminen vaatii vielä lisäselvityksiä mm. voimalaitoksen läheisyydestä johtuen.
Kiinteistölautakunta toteaa, että tonttiosasto jatkaa kuluvan syksyn ja kevään 2016 aikana aktiivisesti tontinvaraushakemuksen käsittelyä yhteistyössä hakijoiden sekä ao. hallintokuntien kanssa. Valmistelun yhteydessä hyödynnetään tarvittaessa myös kaupungin ulkopuolisia asiantuntijoita. Valmistelun yhteydessä selvitetään tarkemmin hankeen taloudelliset ja tekniset toteutusedellytykset sekä neuvotellaan mm. hankkeen jatkosuunnittelua ohjaavista tontinvarausehdoista. Tontinvarausasiasta päättää aikanaan kiinteistölautakunnan esityksestä kaupunginhallitus ja mahdollisen asemakaavan muutoksen hyväksymisestä kaupunginvaltuusto. Mikäli kaupunginhallitus päättää tontinvarauksesta ja vaadittava asemakaavan muutos tulee voimaan, kiinteistöviraston tonttiosasto valmistelee esityksen tontin luovuttamisesta. Valmistelun lähtökohtana tällöin on, että tontin luovutus tapahtuisi noudattaen vastaavien hankkeiden (esim. kirkot) osalta noudatettuja tavanomaisia hinnoittelu- ja muita käytäntöjä.
Esittelijä
osastopäällikkö
Sami Haapanen
Lisätiedot
Hanneli Alho, kiinteistölakimies, puhelin: 310 64159
hanneli.alho(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||