Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2016 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Kj/6 | |
| 11.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 29
Iltakouluasia: Markkinoinnin strategiset linjaukset ja brändityön tilannekatsaus
HEL 2015-013520 T 00 01 01
Päätös
Kaupunginhallitus päätti merkitä saadun selvityksen tiedoksi.
Esittelijä
vs. kaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Marja-Leena Rinkineva, elinkeinojohtaja, puhelin: 310 36141
marja-leena.rinkineva(a)hel.fi
Liitteet
1 | Projektiaikataulu |
2 | Taustatutkimusten ja osallistamisen tunnusluvut |
3 | Projektiryhmat |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Osana kaupunginvaltuuston hyväksymän strategiaohjelman 2013–2016 täytäntöönpanopäätöstä 20.5.2013 kaupunginhallitus kehotti talous- ja suunnittelukeskusta (Kanslia) valmistelemaan yhteistyössä kiinteistöviraston, kaupunkisuunnitteluviraston ja hallintokeskuksen viestintäosaston (Kanslia) kanssa ehdotuksen kaupunkimarkkinoinnin kehittämisestä toukokuun 2014 loppuun mennessä.
Helsingin kaupunkimarkkinoinnin kehittämisehdotus esiteltiin kaupunginhallituksen iltakoulussa 2. kesäkuuta 2014. Kehittämisehdotuksen laatinut työryhmä ehdotti seuraavia toimenpiteitä kaupunkimarkkinoinnin kehittämiseksi: tehdään nykytila-analyysi ja lähtötasotutkimukset, laaditaan koko kaupungin markkinointistrategia ja tehdään brändityö, tehdään kaupungin sisäisen markkinoinnin suunnitelma ja määritellään projektin budjetti, koordinointivastuut sekä asetetaan ohjausryhmä.
Markkinointistrategia- ja brändityön eteneminen ja organisoituminen 2015
Markkinointistrategia- ja brändityö aloitettiin kesäkuussa 2015 hankintakilpailutuksen voittaneen palvelutuottajan designtoimisto Kuudes Kerros kanssa. Kesä-syyskuussa analyysi- ja kiteyttämisvaiheen aikana toteutettiin nykytila-analyysi ja lähtötasotutkimus sekä kiteytettiin henkilöhaastattelujen ja työpajojen tuloksena neljä tulevaisuuden kuvaa, brändiaihiota, Helsingistä. Tämä kvalitatiivinen tutkimusvaihe sisälsi kansainvälisiä verrokkikaupunkianalyysejä (16 kpl), asiantuntijahaastatteluita (30 kpl), kaupunkimarkkinoinnin nykytilahaastatteluita (32 kpl) sekä tutustumista yhteensä yli 20 kansainväliseen ja kotimaiseen tutkimukseen ja raporttiin. Työpajoihin osallistui syyskuussa yli 60 ihmistä.
Analyysivaiheen tutkimusten yhteenvedot ovat luettavissa osoitteessa http://branadsewhelsinki.fi/tutkimusvaiheen-yhteenvedot/.
Edellä mainitut haastateltavat ja työpajat koostuivat taustoiltaan kattavasti erilaisista kaupunkilaisista: asukkaat, yrittäjien ja elinkeinoelämän edustajat, opiskelijat, kansainväliset toimijat, kaupunkiaktivistit, kaupunkikehittäjät, tapahtumanjärjestäjät, kulttuurinedustajat, Helsingin kaupungin työntekijät ja johto. Tuloksena syntyi neljä brändiaihiota siitä, millainen Helsingin tulevaisuuden tahtotila, brändikonsepti, saattaisi olla.
Validointi- ja palautevaiheen aikana loka-marraskuussa näitä neljää konseptiaihioita testattiin osallistaen laajasti ihmisiä työpajoissa (90 hlöä), haastattelut ja kommentit (350+400 hlöä), tilaisuuksissa ja tapahtumissa, nettitestissä (2000+ vastausta) projektin blogisivustolla ja Facebookissa. Saadun palautteen perusteella konseptiaihioita täsmennetään joulukuun aikana ja valitaan niistä yksi, jota lähdetään soveltamaan strategiatyöhön. Iltakoulussa on esillä syksyn aikana esille tulleet konseptit sekä niistä muotoiltu yksi brändikonsepti.
Brändityön rinnalla aloitettiin syyskuussa markkinointistrategian laatiminen kartoittamalla kaupunkimarkkinoinnin nykytila ja kehittämiskohteet. Pääkohderyhmiksi tunnistettiin asukkaat, elinkeinoelämän edustajat ja matkailijat. Markkinointistrategia valmistuu valitun brändikonseptin pohjalta maaliskuun loppuun mennessä. Siinä määritellään markkinoinnin
tavoitteet, kohderyhmät, ydinviestit sekä mittarit
kattotason markkinoinnin toteutussuunnitelma v. 2016-2020 ja markkinointikeinot
brändijohtamisen ja soveltamisen malli, resurssien ja vastuiden määrittely (ehdotus: budjetit, osaaminen, organisoituminen)
markkinointistrategian dokumentointi, ”brändityökirja”
Projektin toteutus ja viestintä
Projektin sisällä on toiminut erilaisia työryhmiä: projektitiimi, laajennettu projektitiimi, viestintätiimi ja ohjausryhmä (liite 3). Projektityöskentelyyn ja brändikonseptin suunnittelutyöhön on osallistunut ulkoisten sidosryhmien lisäksi laajasti kaupunkiorganisaation viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisia ja vaikuttajia eri virastoista. Näin tätä projektia sekä uusia viestinnän strategisia linjauksia viedään yhdessä kaupunkiorganisaatiossa rinnakkain eteenpäin.
Projektissa on toiminut erillinen viestintätiimi. Projektin aikana on kannustettu yleisöä sekä kaupungin työntekijöitä osallistumaan ja kommentoimaan projektin eri vaiheita. Viestintäkanavina on käytetty mm. kaupungin ja Helsingin Markkinointi Oy:n omia viestintäkanavia. Kaupungin henkilökuntaa ja sidosryhmiä on tavattu useissa tilaisuuksissa, haastatteluissa ja räätälöidyissä työpajoissa. Syyskuussa avattiin www.brandnewhelsinki.fi -blogisivusto, jossa kerrotaan projektin kulusta ja tavoitteista sekä nostetaan esille Helsinki-tekijöiden tarinoita sekä ajankohtaisia kaupunki-ilmiöitä. Lisäksi projektilla on omat Facebook -sivut. Mediayhteistyötä on toteutettu mm. radiokanavien kanssa.
Jatkotoimenpiteet 2016
Markkinoinnin strategiset linjaukset ja brändityö valmistuu maaliskuussa 2016. Vuoden 2016 alkupuolella järjestetään kilpailutus koskien koko kaupunkitason markkinointistrategian ja brändikonseptin visuaalista ilmettä ja elementtejä. Kilpailutukseen sisältyy myös graafinen ja brändihierarkiaohjeistus sekä markkinoinnin työkalut ja mahdolliset materiaalipohjat. Lisäksi vuonna 2016 alkaa valittua brändikonseptia vahvistavien markkinointitekojen tunnistaminen ja uusien suunnittelu.
Kokouksessa asian esittelevät elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva ja markkinointipäällikkö Outi Leppälä. Paikalla on myös tietotekniikka- ja viestintäjohtaja Jaakko Salavuo.
Esittelijä
vs. kaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Marja-Leena Rinkineva, elinkeinojohtaja, puhelin: 310 36141
marja-leena.rinkineva(a)hel.fi
Liitteet
1 | Projektiaikataulu |
2 | Taustatutkimusten ja osallistamisen tunnusluvut |
3 | Projektiryhmat |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||