Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2016

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kaj/5

 

11.01.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 27

Lausunto Espoon kaupungille Finnoon osayleiskaavaehdotuksesta

HEL 2015-011259 T 10 03 01

Päätös

Kaupunginhallitus päätti antaa Espoon kaupungille seuraavan lausunnon:

Pääkaupunkiseutu ympäristöineen muodostaa yhtenäisen talous- ja työssäkäyntialueen. Seudun rannikkovyöhyke on tärkeä kehittämisvyöhyke koko Helsingin seudun kilpailukyvyn kannalta. Finnoon osayleiskaava tukee osaltaan rannikkovyöhykkeen maankäytön ja liikenteen kehittämistä. Rannikon suuntaisen kehityskäytävän voi ajatella jatkuvan Kirkkonummen eteläosista Östersundomin kautta aina Länsi-Sipooseen saakka. Finnoon osayleiskaavan maankäyttöratkaisuilla on vaikutusta myös metroinvestointien kannattavuuden kannalta.

Finnoon osayleiskaavaehdotuksen tavoitteet tukevat valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita ja Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteisiä MAL- tavoitteita. Finnoon osayleiskaavaehdotus toteuttaa myös Helsingin seudun maankäyttösuunnitelmaa 2050 (MASU), jonka tavoitteena on vahvistaa metropolialueen toimivuutta ja vetovoimaa.

Metrolinja muodostaa Etelä-Espoon joukkoliikennejärjestelmän rungon. Osayleiskaavaluonnoksessa on merkittävää Finnoon metroaseman ympäristön kaupunkirakenteellinen tiivistyminen työpaikka- ja asuinalueena. Suunnitteluperiaatteena tukeutuminen metron kasvukäytävään on erittäin hyvä, ja ratkaisu tiivistää ja monipuolistaa Espoon kaupunkirakennetta.

Helsinki ei ole maanomistaja kyseisellä kaava-alueella, mutta omistaa vastikään asemakaavoitettuja työpaikka- ja liikealueita kaava-alueen  luoteisreunassa. Helsingin kaupungin Finnoo-Kaitaa -visioalueella omistama alue, yli 52 ha, on Iivisniemen-Hannuksen osa-alueella Martinmäessä. Sen kohdalle on tarkoitus rakentaa Kaitaan metroasema. Finnoon osayleiskaavaa pohjustavassa Finnoo-Kaitaa visiotyössä on tarkastelualueelle asetettu tavoitteeksi 20 000 asukasta, josta Kaitaan osalle on arvioitu sijoittuvan 6 000 - 8 000 uutta asukasta. Jatkosuunnittelussa tulisi varautua metron maankäytölliseen hyödyntämiseen tasapainoisesti kaikilla uusilla asemanseuduilla. Tämä on olennaista myös muun joukkoliikenteen kannattavuuden kannalta.

Suomenojan nykyisen venesataman tilalle tulee runsaasti asumista, mutta osayleiskaava mahdollistaa venesataman toiminnan jatkumisen ja laajenemisen vesi- ja venevalkama-alueilla (W/Lv). Lisäksi on esitetty tilavaraukset satama- ja varastoalueelle (LS/TV) sekä huomioitu veneiden talvisäilytys. Helsingin yleiskaavatyön yhteydessä on tullut esille, että vapaa-ajan veneilyn on ennustettu kasvavan tulevina vuosina. Lisäksi meren ja saariston hyödyntäminen kaupunkilaisten virkistysalueena tulee kasvamaan kaupunkirakenteen tiivistyessä. On hyvä, että osayleiskaavaehdotukseen on merkitty saaristovenelaituri, ja että kaava mahdollistaa myös saaristovenettä palvelevien rakennusten, kahviloiden ja mahdollisesti myös uimalan sekä muiden virkistystoimintojen rakentamisen ranta-alueelle.

Kaava-alueella tulee yhteen sovitettavaksi toisaalta tarve yhdyskuntakehittämiseen ja virkistykseen ja toisaalta eräiden luonnonarvojen turvaamiseen. Osayleiskaava-alueelle sijoittuu Finnovikenin kosteikko eli Finnoon allas, joka on todettu valtakunnallisesti arvokkaaksi kohteeksi. Se luetaan valtakunnallisesti merkittävien lintukohteiden (FINIBA -alue) sekä kansainvälisesti arvokkaiden lintualueiden (IBA -alue) luokkaan. Osayleiskaavassa esitetään, että Finnoon altaan lähiympäristöön sijoitetaan asumiseen tarkoitettuja alueita. Finnoon altaan ja asuinalueiden väliin jätetään vastaavasti vaihtelevan levyisiä vihervyöhykkeitä, joilla on virkistys- ja luontoarvoja. Nykyisin Finnoon altaalla elää myös noin 3000 parin naurulokkiyhdyskunta, jolla voi olla asumisen kannalta joitakin viihtyisyysvaikutuksia. Jatkosuunnittelussa onkin tärkeää ottaa huomioon linnustollisesti arvokkaalle alueelle laadittu hoito- ja käyttösuunnitelma, joka on mainittu kaavaselostuksessa. Osayleiskaavassa on lisäksi esitetty, että Finnoon eteläpuolelle rakennettaisiin ruoppauksen ja täyttöjen avulla tekosaari noin 1400 asukkaalle. Tekosaarihankkeen ympäristövaikutukset vaativat jatkoselvityksiä ja arvioita jo tehtyjen lisäksi.

Helsingin kaupungilla ei ole muuta huomautettavaa osayleiskaavaehdotuksesta.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024

tanja.sippola-alho(a)hel.fi

Liitteet

1

Espoon Finnoon osayleiskaava-alue

2

Finnoon osayleiskaavamerkinnät

3

Finnoon osayleiskaavamääräykset

4

Saateviesti 15.10.2015

5

Lausuntopyyntö 28.9.2015

6

Espoon kaupunginhallituksen päätös 28.9 2015 § 296

7

Ympäristökeskuksen lausunto

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Lausunnon pyytäjä

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Espoon kaupunkisuunnittelukeskus on pyytänyt Helsingin kaupungin lausuntoa 8.1.2016 mennessä. Lausunnolle on saatu lisäaikaa 18.1.2016 saakka. Asiasta on saatu kaupunkisuunnitteluviraston ja ympäristökeskuksen lausunnot ja kommentteja kiinteistövirastosta.  Kaava-asiakirjat löytyvät kokonaisuudessaan Espoon kaupungin internet-sivuilta http://www.espoo.fi/fi-FI/Asuminen_ja_ymparisto/Kaavoitus/Yleiskaava/Vireilla_olevat_osayleiskaavat/Finnoon_osayleiskaava.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024

tanja.sippola-alho(a)hel.fi

Liitteet

1

Espoon Finnoon osayleiskaava-alue

2

Finnoon osayleiskaavamerkinnät

3

Finnoon osayleiskaavamääräykset

4

Saateviesti 15.10.2015

5

Lausuntopyyntö 28.9.2015

6

Espoon kaupunginhallituksen päätös 28.9 2015 § 296

7

Ympäristökeskuksen lausunto

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Lausunnon pyytäjä

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunkisuunnitteluvirasto

Ympäristökeskus

Kiinteistövirasto

Kaupunginkanslia

Päätöshistoria

Kaupunkisuunnitteluvirasto 17.11.2015

HEL 2015-011259 T 10 03 01

 

Pääkaupunkiseutu ympäristöineen muodostaa yhtenäisen talous- ja työssäkäyntialueen. Seudun eteläinen rannikkovyöhyke on tärkeä kehittämisvyöhyke Helsingin seudun kilpailukyvyn kannalta. Finnoon osayleiskaava tukee osaltaan pääkaupunkiseudun koko rannikkovyöhykkeen maankäytön ja liikenteen kehittämistä. Rannikon suuntaisen kehityskäytävän voi ajatella jatkuvan Kirkkonummen eteläosista Östersundomin kautta aina Länsi-Sipooseen saakka. Se, miten suuriksi metroratkaisun hyödyt muodostuvat tulevan investoinnin suuruuteen verrattuna, ratkaistaan osaltaan tämän osayleiskaavan aluevarauksilla.

Finnoon osayleiskaavaehdotuksen tavoitteet tukevat valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita ja Helsingin seudun MAL- tavoitteita. Finnoon osayleiskaavaehdotus toteuttaa myös Helsingin seudun maankäyttösuunnitelmaa 2050 (MASU), jonka tavoitteena on vahvistaa metropolialueen toimivuutta ja vetovoimaa.

Metrolinja muodostaa Etelä-Espoon joukkoliikennejärjestelmän rungon. Osayleiskaavaluonnoksessa on merkittävää Finnoon metroaseman ympäristön kaupunkirakenteellinen tiivistyminen työpaikka- ja asuinalueena. Suunnitteluperiaatteena tukeutuminen metron kasvukäytävään on erittäin hyvä, ja ratkaisu tiivistää ja monipuolistaa Espoon kaupunkirakennetta.

Helsingin kaupungin Finnoo-Kaitaa visioalueella omistama alue, yli 52 ha, on Iivisniemen-Hannuksen osa-alueella Martinmäessä. Sen kohdalle on tarkoitus rakentaa Kaitaan metroasema. Finnoon osayleiskaavaa pohjustavassa Finnoo-Kaitaa visiotyössä on tarkastelualueelle asetettu tavoitteeksi 20 000 asukasta, josta Kaitaan osalle on arvioitu sijoittuvan 6 000 - 8 000 uutta asukasta. Jatkosuunnittelussa tulisi varautua metron maankäytölliseen hyödyntämiseen tasapainoisesti kaikilla uusilla asemanseuduilla. Tämä on olennaista myös muun joukkoliikenteen kannattavuuden kannalta.

Suomenojan venesataman tilalle tulee runsaasti asumista, mutta osayleiskaava mahdollistaa venesataman toiminnan jatkumisen ja laajenemisen vesi- ja venevalkama-alueilla (W/Lv). Lisäksi on esitetty tilavaraukset satama- ja varastoalueelle (LS/TV), sekä huomioitu veneiden talvisäilytys. Helsingin yleiskaavatyön yhteydessä on tullut esille, että vapaa-ajan veneilyn on ennustettu kasvavan tulevina vuosina. Lisäksi meren ja saariston hyödyntäminen kaupunkilaisten virkistysalueena tulee kasvamaan kaupunkirakenteen tiivistyessä. On hyvä, että osayleiskaavaehdotukseen on merkitty saaristovenelaituri, ja että kaava mahdollistaa myös saaristovenettä palvelevien rakennusten, kahviloiden ja mahdollisesti myös uimalan sekä muiden kuntalaisia palvelevien virkistystoimintojen rakentamisen ranta-alueelle.

Kaava tarjoaa erinomaiset edellytykset virkistykselle. Merellinen sijainti sekä yhtenäiset virkistysvyöhykkeet vaikuttavat palvelevan liito-oravien lisäksi myös asukkaita.

Tiivistelmä

Finnoon osayleiskaavaehdotuksessa on esitetty urbaania rakentamista tulevan metroaseman ympärille. Osayleiskaavaehdotus antaa hyvät lähtökohdat alueen kehittämiselle.

Toteutuessaan Finnoon alue tulee tiivistämään ja monipuolistamaan Espoon kaupunkirakennetta hienolla tavalla, mahdollistaen tulevaisuudessakin Suomenojan venesataman toimimisen ja laajenemisen alueella.

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkisuunnitteluvirastoa antamaan asiasta lausunnon kaupunginhallitukselle 27.11.2015 mennessä.

Lisätiedot

Satu Tarula, yleiskaavasuunnittelija, puhelin: 310 37164

satu.tarula(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566