Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

44/2015

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kj/11

 

14.12.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 1213

Eräiden hankkeiden rahoitus innovaatiorahaston varoilla vuonna 2016 ja vuoden 2015 rahoituspäätöksen tarkistaminen

HEL 2015-009455 T 02 05 01 05

HEL 2014-011786

Päätös

Kaupunginhallitus päätti myöntää innovaatiorahastosta yhteensä 813 680 euroa käytettäväksi vuonna 2016 sekä pitää sidottuna 412 232 euroa käytettäväksi vuonna 2017 seuraavien aiemmin päätettyjen hankkeiden jatkorahoitukseen:

 

Toteuttaja

Hanke

Esitettävä rahoitus 2016

Esitettävä rahoitus 2017

Esitettävä rahoitus 2018

J1

Aalto yliopisto

Kestävät liikkumiskonseptit - Living Lab Bus

30 000

30 000

-

J2

Aalto yliopisto ja Metropolia AMK Oy

Rakennusprojektin tilaajan tietomalliosaamisen kehittäminen pilottiprojektien avulla (InnoBIM)

67 000

-

-

J3

Greater Helsinki Promotion Ltd Oy

Health Capital Helsinki

221 450

362 232

-

J3

Greater Helsinki Promotion Ltd Oy

Health Capital Helsinki(määrärahan siirto)

171 230

-

-

J4

Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Östersundomin biotalousintegraatti

55 000

20 000

-

J5 

Helsingin kaupunki, Sosiaali- ja terveysvirasto

ITE nettiin(määrärahan siirto)

120 000

-

-

J6

Helsingin kaupunki, Ympäristökeskus

IsoRobasta Ilmastokatu2015 - kokeilualusta ilmastoystävällisille ratkaisuille

80 000

-

-

J7 

Metropolia AMK Oy

Liikkuvan arjen design - Pyöräkeskuksesta 2.0 pyöräilykaupunkiin(määrärahan siirto)

25 000

-

-

J7 

Metropolia AMK Oy

Liikkuvan arjen design - Pyöräkeskuksesta 2.0 pyöräilykaupunkiin

44 000

-

-

 

Yhteensä

 

813 680

412 232

-

 

Hankkeiden J1-J7 jatkorahoitukseen kaupunginhallitus sitoi innovaatiorahaston varoja päätöksissään 15.12.2014 §1325, jolloin päätettiin vuoden 2015 vanhojen hankkeiden rahoituksesta sekä 8.6.2015 §613, jolloin päätettiin vuoden 2015 uusien hankkeiden rahoituksesta. Hankkeiden J3, J5 ja J7 vuodelle 2015 myönnetystä määrärahasta yhteensä 316 230 euroa jää käyttämättä. Nyt se siirretään käytettäväksi vuonna 2016.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti myöntää innovaatiorahastosta yhteensä 2 134 525 euroa käytettäväksi vuonna 2016 sekä sitoa 880 000 euroa käytettäväksi vuosina 2017 ja 2018 seuraavien uusien hankkeiden ja aiemmin vain yhden vuoden rahoituksen kerrallaan saaneiden hankkeiden (U9 ja U11) rahoitukseen:

 

Toteuttaja

Hanke

Esitettävä rahoitus 2016

Esitettävä rahoitus 2017

Esitettävä rahoitus 2018

U1 

Aalto yliopisto, Sotera instituutti

Muistikylä-konsepti Helsinkiin

0

0

0

U2 

Aivorieha Ay

Futurorg - kaupunkiliikkeiden organisoituminen ja vastuunjako

0

-

-

U3

Brutoff & Co Oy

Visit Vuosaari -matkailuhanke

0

-

-

U4

Finlandia-talo Oy

Uusittu Töölönlahden puisto/ Karamzininranta uudeksi tapahtuma-alustaksi 

0

0

0

U5

Forum Virium Helsinki Oy

Helsinki Street Lab

37 000

0

-

U6

Forum Virium Helsinki Oy

Joustotilat

116 750

-

-

U7

Förening Luckan r.f.

Multiapp Helsinki – monikielinen digitalinen palvelu maahanmuuttajien pyörittämien yritysten ja palveluntuottajien profiloimiseksi

0

0

-

U8

Haaga-Helia AMK Oy

Stadion Pop Up

0

0

0

U9

Helmi Liiketalousopisto Oy

POP UP Tehdas Oy

50 000

-

-

U10 

Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, yrityspalvelut

Kansainvälistä kasvua

225 000

-

-

U11 

Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, yrityspalvelut

Kasvupolku

425 000

-

-

U12 

Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia, tietotekniikka-ja viestintäosasto

Helsinki City Lab - Design Driven City

625 000

425 000

425 000

U13

Helsingin kaupunki,

Tilavarausjärjestelmän hankinta

50 000

-

-

U14

Helsingin kaupunki, Kaupungin museo

Aikakone

0

-

-

U15 

Helsingin kaupunki, Kaupunkisuunnitteluvirasto 

Helsingin älyliikenteen tilannekuvapalvelun innovatiivinen hankinta

100 000

-

-

U16 

Helsingin kaupunki, Nuorisoasiainkeskus

Oman muotoinen koti

50 000

0

0

U17 

Helsingin kaupunki, Nuorisoasiainkeskus

Well Played

0

-

-

U18 

Helsingin kaupunki, Palmia, puhelin- ja hyvinvointipalvelut (liikelaitos)

Hoivapalveluiden tehostaminen

101 000

-

-

U19 

Helsingin kaupunki, Rakennusvirasto

DiP Digitaalinen pysäköintikiekko 2017

110 000

-

-

U20 

Helsingin kaupunki, Sosiaali- ja terveysvirasto

Digitalisaatiolla asiakasprosessit palvelevammiksi

0

-

-

U21

Helsingin kaupunki, Sosiaali- ja terveysvirasto

Sutjakka Stadi - lihavuuden ehkäisyn ja hoidon toimenpideohjelman jalkauttaminen ja koordinointi

0

0

0

U22

Helsingin yliopisto, Käyttäytymistieteiden laitos, Helsinki Sleep Factory -tiimi

Helsingin unitehdas

80 000

30 000

-

U23

Helsingin yliopisto, Metsätieteiden laitos

3D-Virtuaalipuistot - kustannustehokkuutta, tarkkuutta ja lisäarvoa Helsingin viheralueiden ylläpitoon

50 000

0

0

U24 

Investica Oy

Ekohouse

0

-

-

U25 

Kliffa Innovations Oy

KLIFFA uudenlaista urbaania asumista

35 000

-

-

U26 

Metropolia AMK Oy

Creative Campus Arabia

50 000

0

0

U27 

Metropolia AMK Oy

DIME - Digitaaliset metataidot

0

0

0

U28 

Metropolia AMK Oy

Helsinki-Tallinna - elämää ja työtä kaksoiskaupungissa

0

-

-

U29 

Open Knowledge Finland ry

Sähköinen asiointi ja henkilötieto

29 775

-

-

U30 

Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskus Oy

Terveydeksi

0

0

0

U31 

Suomen mielenterveysseura ry

Lapinlahden Lähde vauhtiin

0

0

-

U32 

Telling Company Oy

Presidenttimme kertovat

0

0

0

 

Yhteensä

 

2 134 525

455 000

425 000

 

Lisäksi kaupunginhallitus päätti nyt rahoitettavien hankkeiden osalta, että:

        Hankkeet, joille on nyt sidottu hankerahoitus vuodelle 2017, toimittavat väliraportin hankkeen etenemisestä kaupunginhallitukselle 31.8.2016 mennessä.

        Jos hanke ei ole käynnistynyt kuuden kuukauden kuluessa rahoituspäätöksestä, rahoituspäätös raukeaa ja mahdolliset innovaatiorahastosta maksetut rahat on palautettava.

        Hankkeen loppuraportti on toimitettava kaupunginhallitukselle (helsinki.kirjaamo@hel.fi) hankkeen päättymistä seuraavan puolen vuoden aikana.

Vielä kaupunginhallitus päätti korjata 8.6.2015 § 613 tekemäänsä päätöstä siten, että vuodelle 2015 myönnetään yhteensä 622 850 euroa ja vuosien 2016 ja 2017 hankerahoitukseen sidotaan yhteensä 865 682 euroa. 8.6.2015 tehdyssä päätöksessä oli päätösosan hankkeet erittelevässä taulukossa yhteensä-rivillä virhe, joka kopioitui ensimmäiseen päätöslauseeseen. Vuoden 2015 yhteissumma piti olla 805 183 euroa, ei 705 183 euroa. Hankekohtaiset rahoituspäätökset olivat oikein.

8.6.2015 tehtyyn päätökseen liittyen todetaan, että ympäristökeskuksen hanke ”IsoRobasta ilmastokatu 2015 – kokeilualusta ilmastoystävällisille ratkaisuille”, sai 8.6.2015 tehdyn päätöksen jälkeen EAKR-rahoitusta, jolloin hankkeen rahoitus innovaatiorahastosta vähenee päätöksen ehtojen mukaisesti yhteensä 437 000 euroa. Rahoitus jakautuu seuraavasti:

        vuonna 2015 17 000 euroa,

        vuonna 2016 80 000 euroa ja

        vuonna 2017 0 euroa.

Käsittely

Esteelliset: Jussi Pajunen, Ritva Viljanen ja Tuula Saxholm

Esittelijä

vs. kaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Anu Turunen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 25712

anu.turunen(a)hel.fi

Ida Björkbacka (elinkeinot), erityissuunnittelija, puhelin: 310 25281

ida.bjorkbacka(a)hel.fi

Ilkka Kautto (ICT), projektipäällikkö, puhelin: 310 25703

ilkka.kautto(a)hel.fi

Liitteet

1

Perustelumuistio

2

Hanke-ehdotus J01,  Kestävät Liikkumiskonseptit

3

Hanke-ehdotus J02, INNOBIM

4

Hanke-ehdotus J03, Health Capital Helsinki

5

Hanke-ehdotus J04, Östersundomin biotalousintegraatti

6

Hanke-ehdotus J05, ITE Nettiin

7

Hanke-ehdotus J06, IsoRobasta Ilmastokatu 2015 – kokeilualusta ilmastoystävällisille ratkaisuille

8

Hanke-ehdotus J07, Liikkuvan arjen design-Pyöräkeskuksesta 2.0 pyöräilykaupunkiin

9

Hanke-ehdotus U01, Muistikylä –konsepti Helsinkiin

10

Hanke-ehdotus U02, Futurorg

11

Hanke-ehdotus U03, Visit Vuosaari

12

Hanke-ehdotus U04, Uusittu Töölönlahden puisto/Karamzininranta uudeksi tapahtuma-alustaksi

13

Hanke-ehdotus U05, Helsinki Street Lab

14

Hanke-ehdotus U06, Joustotilat

15

Hanke-ehdotus U07, Multiapp Helsinki

16

Hanke-ehdotus U07, Multiapp Helsinki, LIITE

17

Hanke-ehdotus U08, Stadion Pop Up

18

Hanke-ehdotus U08, Stadion Pop Up, LIITE

19

Hanke-ehdotus U09, POP UP Tehdas Oy

20

Hanke-ehdotus U10, Kansainvälistä kasvua

21

Hanke-ehdotus U11, Kasvupolku

22

Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab - Design Driven City

23

Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab, LIITE1

24

Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab, LIITE 2

25

Hanke-ehdotus U13, Tilavarausjärjestelmän hankinta

26

Hanke-ehdotus U14, Aikakone

27

Hanke-ehdotus U14, Aikakone, LIITE

28

Hanke-ehdotus U15, Helsingin älyliikenteen tilannekuvapalvelun innovatiivinen hankinta

29

Hanke-ehdotus U16, Oman muotoinen koti

30

Hanke-ehdotus U17, Well Played

31

Hanke-ehdotus U17, Well played, LIITE

32

Hanke-ehdotus U18, Hoivapalveluiden tehostaminen

33

Hanke-ehdotus U19, DiP Digitaalinen pysäköintikiekko 2017

34

Hanke-ehdotus U20, Digitalisaatiolla asiakasprosessit palvelevammiksi

35

Hanke-ehdotus U21, Sutjakka Stadi

36

Hanke-ehdotus U22, Helsingin unitehdas

37

Hanke-ehdotus U23, 3D-Virtuaalipuistot – kustannustehokkuutta, tarkkuutta ja lisäarvoa

38

Hanke-ehdotus U24, Ekohouse

39

Hanke-ehdotus U25, KLIFFA – uudenlaista urbaania asumista

40

Hanke-ehdotus U26, Creative Campus Arabia

41

Hanke-ehdotus U26, Creative Campus Arabia, LIITE

42

Hanke-ehdotus U27, DIME - Digitaaliset metataidot

43

Hanke-ehdotus U28, Helsinki-Tallinna_kaksoiskaupunki

44

Hanke-ehdotus U29, Sähköinen asiointi ja henkilötieto

45

Hanke-ehdotus U30, Terveydeksi

46

Hanke-ehdotus U31, Lapinlahden lähde vauhtiin

47

Hanke-ehdotus U32, Presidenttimme kertovat

48

Loppuraportti Opetuskeittiön perustaminen Tukkutorin teurastamolle

49

Loppuraportti Stadi.TV

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hakijat

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus
Liite 1

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Innovaatiorahaston säännöt

Innovaatiorahaston varoja käytetään joko kaupungin toimesta tai yhteistyössä muiden osapuolien kanssa toteutettavien tulevaisuuden elinkeino- ja osaamisperustaa luovien investointihankkeiden ja projektien rahoitukseen.

Innovaatiorahastosta voidaan myöntää rahoitusta ulkopuolisen rahoituksen vastinrahaksi tai päärahoitusta rahaston tarkoituksen mukaisiin hankkeisiin. Hakija voi olla virasto, tytäryhteisö tai kaupunkikonsernin ulkopuolinen toimija. Kaupunkikonsernin ulkopuolisilla toimijoilla tulee olla yhteistyökumppanina Helsingin kaupungin virasto tai tytäryhteisö. Kaupungin virastot ja tytäryhteisöt voivat toimia itsenäisinä hakijoina. Varoja myönnetään vuodeksi kerrallaan, mutta niitä voidaan sitoa useammalle vuodelle.

Innovaatiorahaston tilanne

Rahaston taloudellinen tilanne

Kaupunginhallituksen 8.6.2015 päätöksessä oli päätösosan taulukon yhteensä-rivillä virheellinen vuoden 2015 hankkeiden yhteissumma 705 183 euroa. Oikea yhteissumma on 805 183 euroa. Hankekohtaiset rahoituspäätökset olivat oikein. Kun otetaan huomioon virheellisen summan korjaus ja IsoRobasta ilmastokatu 2015 -hankkeen muutos, 8.6.2015 päätetty innovaatiorahaston määräraha vuodelle 2015 on 622 850 euroa.

Tämän päätöksen jälkeen innovaatiorahaston vapaaksi pääomaksi jää 9,9 milj. euroa.

Vuoden 2016 hankehaku ja arviointi

Innovaatiorahasto sai 31.8.2015 päättyneeseen hakuun 42 hanke-ehdotusta, joista kolmen hankkeen edustajat vetivät hanke-ehdotuksensa pois arvioinnista. Kaupunginkanslian arviointiryhmän arvioimasta 39 hanke-ehdotuksesta 13 oli jatkorahoitushakuja (väliraportteja), määrärahan siirtoja tai uusintahakuja. 26 hanke-ehdotusta oli innovaatiorahastolle uusia. Syys-lokakuun aikana toteutettiin suurimmalle osalle hankkeista sparraukset, jolloin osapuolia tavattiin ja heidän kanssa jalostettiin hanke-ehdotuksia. Jos hankkeilla ei lähtökohtaisesti nähty rahoituksen edellytyksiä, tapaamisia ei järjestetty. Osassa hankkeista tapaamisten jälkeenkin ehdotus vaikutti epäselvältä tai sen ei nähty toteuttavan täysin innovaatiorahaston tarkoitusta. Tällaisia hankkeita pyydetään vielä jalostamaan ehdotustaan mahdollisesti uusien kumppaneiden kanssa ja palaamaan asiaan innovaatiorahaston kanssa tarvittaessa myöhemmin.

Arviointiryhmä suunnitteli myös avointa pitching-tapahtumaa, mutta osana hankesparrausta siitä ei arvioitu olevan lisäarvoa. 19 hankkeesta tehtiin esittelyvideot hankearviointien tueksi. Kaikki käsittelyssä olleet hanke-ehdotukset on esitelty innovaatiorahaston www-sivulla (www.hel.fi/innovaatiorahasto). Esittelyvideot ovat näkyvissä sivuilla kirjallisen hankekuvauksen yhteydessä.

Rahoitusta esitetään 24 hankkeelle. Osalle hankkeista rahoitus sidotaan rahastosta tällä päätöksellä useaksi vuodeksi, osalle vain ensimmäiselle vuodelle. Sidotusta rahoituksesta kaupunginhallitus tekee kullekin hankkeen vuodelle rahoituspäätöksen erikseen.

Rahoitettavat hankkeet

Hankearvioinnissa huomioitiin hankkeen innovatiivisuutta sekä hankkeen kykyä luoda tulevaisuuden elinkeino- ja osaamisperustaa. Päätöksen liitteenä olevassa perustelumuistiossa on jokaisen hanke-ehdotuksen kuvaus hankkeesta sekä arviointiryhmän hankekohtainen arvioinnin tulos ja siihen liittyvä rahoitusehdotus.

Rahoitettavat hankkeet voidaan innovaationäkökulmasta jakaa kahteen ryhmään: ns. innovaatioalustat ja uudet innovaatiot. Ryhmien väliset tarkastelunäkökulmat ovat hiukan toisistaan poikkeavia. Uusissa innovaatioissa syntyy tuote, joille voidaan arvioida mm. kaupallistamismahdollisuuksia. Innovaatioalustahankkeissa tärkeää on saada alustalle laajat hyödyntämismahdollisuudet. Tutkimustyö oli useassa hankkeessa osana.

Uusille innovaatioille luovat pohjaa:

        Helsinki Street Lab,

        Health Capital Helsinki,

        Kansainvälistä kasvua,

        Helsinki City Lab - Design Driven City sekä

        tilavarausjärjestelmähankkeet:

Hankkeita, joita voidaan pitää uusina innovaatioina ovat:

        Rakennusprojektin tilaajan tietomalliosaamisen kehittäminen pilottiprojektien avulla (InnoBIM),

        POP UP Tehdas Oy,

        Östersundomin biotalousintegraatti,

        Oman muotoinen koti ja

        Helsingin unitehdas,

        Hoivapalveluiden tehostaminen sekä

        liikenteen ajantasaista digitaalista tietoa hyödyntävät hankkeet:

IsoRobasta ilmastokatu 2015 - kokeilualusta ilmastoystävällisille ratkaisuille

lmastokatu-hankkeessa Helsingin keskustaan perustetaan ilmastoystävällisten ratkaisujen katu, jossa alueen yritykset ja asukkaat lähtevät kaupungin ja ilmastokumppaneiden kanssa kehittämään tulevaisuuden keskustaa, joka tähtää vähähiiliseen yhteiskuntaan ja on sopeutunut muuttuvaan ilmastoon. Katu toimii yritysten uusien ratkaisujen tai toimintamallien testialustana ja referenssialueena sekä yrityksille että kaupungille.

Kaupunginhallitus päätti 8.6.2015 sitoa innovaatiorahaston varoja hankkeeseen 534 000 euroa ehdolla, että mikäli 6Aika-ohjelma rahoittaa hanketta, innovaatiorahaston osuus pienenee Helsingin kaupungin osahankkeen saaman EAKR-rahoituksen verran. 8.6.2015 jälkeen 6Aika-hankkelle varmistui EAKR-rahoitus ja hankkeen toteuttaja toimitti päivitetyn hanke-ehdotuksen. Sen mukaan innovaatiorahaston rahoitusosuus on 97 000 euroa. 8.6.2015 tehtyä rahoituspäätöstä tulee siis korjata niin, että vuodelle 2015 hankkelle myönnetään innovaatiorahastosta 17 000 euroa ja vuodelle 2016 sidotaan 80 000 euroa. Hanke on edennyt suunnitellusti ja vuoden 2016 rahoituksesta voidaan päättää.

Tilavarausjärjestelmähankkeet

Kaupungin tilojen saaminen paremmin asukkaiden hyödynnettäväksi on ollut ajankohtainen kehittämisteema kaupungilla jo vuosia, mm. vuonna 2012 asiasta tehtiin ponsi ja selvitys. Selvityksen tuloksena tilojen varaamiseen liittyvät yhteystiedot tuotiin palvelukartalle.

Tilojen avaaminen ja hyödyntämisen helpottaminen tukisi tulevaisuuden elinkeino- ja osaamisperustaa, kun tiloissa olisi mahdollista järjestää sosiaalista toimintaa, työskennellä, perustaa popup-tapahtumia tai popup-myymälöitä. Avaaminen synnyttäisi parhaimmillaan asukaslähtöisiä innovaatioita. Yrittäjyys lisääntyisi, työskentely helpottuisi, kokouksia olisi näppärämpi järjestää, ihmiset tapaisivat toisiaan, verkostoituisivat ja viihtyisivät Helsingissä.

Kaupungin oma kokeilutoiminta ja yleinen kaupungista riippumaton digitalisaatiokehitys on nostanut uudelleen esille lisääntyvän tarpeen yhtenäiseen tietomalliin perustuvalle tilojen ja resurssien varaamiselle. Kyse on samankaltaisesta muutoksesta kuin lentojen varaamisen yhtenäistyminen Amadeus-järjestelmän myötä.

Kaupunginkanslian tietotekniikkayksikkö toteuttaa ns. resurssiydintä kokeiluluonteisesti. Tämä ydin on käytännössä tekninen perusta, joka voisi toimia kaikkien kaupungin tilojen ja muiden resurssien varaamisen pohjajärjestelmänä. Ratkaisu on toistaiseksi kokeilu, jolla luodaan pohjaa ja testataan konseptia käytännössä. Siksi tueksi tarvitaan sarjaa käytännön toteutuskokeiluja ennen lopullisia investointi- ja tuotannon organisointipäätöksiä.

Tilavarausjärjestelmiin liittyviä hanke-ehdotuksia innovaatiorahastolle tuli elokuussa 2015 kolme kappaletta. Näiden hankkeiden arviointi ja sparraus tehtiin kootusti yhdessä. Hankkeiden nähtiin tukevan Tilat avoimeksi -hankkeen pyrkimyksiä ja kaikkia tilavarausjärjestelmähankkeita ehdotetaan rahoitettavaksi kokonaan tai osittain. Yhdessä hankkeessa kehitetään prosesseja tilojen avaamiseksi yhteiseen käyttöön, toinen hanke tekee muutaman tilan osalta varaamisjärjestelmän resurssiytimeen ja kolmannessa hankkeessa syntyisi markkinaselvitys asukkaiden haluamista tiloista ja tarjolla olevista yksityisistä tiloista. Hankkeisiin sitoudutaan vain vuodeksi, sillä ala kehittyy ja kaupungin kehityksessä on mahdollistettava uusien toimijoiden mukaan tulo.

Hankekokonaisuuden koordinoimiseksi pidetään tärkeänä, että kaikille hankkeille perustetaan yhteinen ohjausryhmä. Ohjausryhmän on arvioitava vuokrattavien tilojen käyttöön liittyvät haasteet ja vastuut sekä selvitettävä erilaiset hinnoitteluvaihtoehdot. Kaupunginkanslia kutsuu ohjausryhmän koolle ja tilakeskuksen mukana olo on olennainen osa ohjausryhmän työskentelyä.

Liikenteen ajantasaista digitaalista tietoa hyödyntävät hankkeet

Kaupunkisuunnitteluviraston ja rakennusviraston hankkeissa on osin samanlainen tavoite ja nämä hankkeet on myös arvioitu toisiaan täydentävinä. Hankkeissa “Helsingin älyliikenteen tilannekuvapalvelun innovatiivinen hankinta” ja ” DiP – Digitaalinen pysäköintikiekko 2017” on kyse ainutlaatuisen hankintamallin kehittämisestä arkkitehtuurikilpailun ideaa hyödyntäen. Hankkeet toteutetaan vuonna 2016 voimaan tulevan hankintalain mukaan, joka mahdollistaa innovatiivisille hankinnoille uuden hankintatavan. Onnistuessaan hankkeet tuottavat mallin kokeilutoiminnan hankinnalle.

Hallintokunnissa on käytännön tasolla havaittu, että kilpailuttaminen voi johtaa joskus ratkaisun valintaan ennen kuin vaihtoehtoja on voitu kunnolla tutkia. Kilpailutuksen valintaperusteet joudutaan usein tekemään teoreettisella tasolla tai yhden ratkaisumallin pohjalta. Tämä poissulkee kokeilumahdollisuuden ja sitä kautta kokeilulla kohdennetun kilpailutuksen. Näissä hankkeissa luotavassa mallissa rahoitetaan pienimuotoiset proof-of-conceptit esikarsitulla toimittajajoukolla (4 toimittajaa). Varsinainen kilpailutus tuotantokäyttöön tapahtuu vasta kokeilujen jälkeen.

Merkittäviä innovaatio- ja elinkeinoperustaa luovia hankkeita

Kaupunginkanslialla on merkittäviä innovatiivisuutta luovia hankkeita, joista Kasvupolku-hanke on jatkunut jo usean vuoden ajan. Sen merkitys on elinkeinoelämälle ja saavutukset ovat hyvin todennettavissa. Hanke on mm. synnyttänyt yli 4 500 uutta työpaikkaa ja tuonut yli 20 milj. euron investointeja Helsinkiin. Uutena Kasvupolkua tukevana hankkeena nyt aloittaa Kansainvälistä kasvua -hanke. Sen kohteena on kasvavat ja kansainvälisille markkinoille pyrkivät yritykset siinä vaiheessa, kun kansallista rahoitusta ei vielä ole mahdollista saada.

Helsinki City Lab on toimiala- ja organisaatiorajat ylittävä kehittämislaboratorio, joka auttaa luomaan ratkaisuja kaupungin ja yhteiskunnan ongelmiin. Samalla City Lab on itsessään kokeilu muotoilulähtöisestä, avoimesta kehittämisestä sekä  yhteiskehittämiseen perustuvan toimintamallin synnyttämisestä kaupunkiorganisaation ja laajemman kaupunkiyhteisön välille. Labin puitteissa on mahdollista kokeilla erilaisia työkaluja haasteiden ratkaisemiseen (esim. innovaatiokilpailut ja esikaupalliset hankinnat). Hanke toteuttaa kaupungin strategista tahtotilaa, jonka mukaan Helsinki rakentaa uudistumalla kaupungin kilpailukykyä ja vahvistaa asemaansa muotoilun suurkaupunkina käyttämällä muotoilua kaupungin uudistamisessa ja palveluiden kehittämisessä.

Health Capital Helsinki -hanke on Greater Helsinki Promotionin, yliopistojen ja yritysten yhteistyöhanke, jonka kolmevuotiseen toteutukseen sitouduttiin kesäkuussa 2015.

Helsinki Street Lab -hanke on Forum Virium Helsinki Oy:n toteuttama hanke, jossa tarkoituksena on katutilassa ja muissa julkisissa tiloissa tapahtuvan uusien teknologioiden kokeilutoiminnan vakiinnuttaminen. Yhtiölle myönnetty tuki täyttää valtiontuelle Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen artiklan 107  kohdan 1 mukaiset edellytykset lukuun ottamatta kilpailua vääristävää tai sitä uhkaavaa vääristävää vaikutusta sekä toimenpiteen vaikuttavuutta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Tuki ei ole valtiontukea.

Jatkossa

Innovaatiorahaston vuoden 2017 rahoitukselle hakuajankohtaa esitetään elokuuksi 2016. Määräajasta Khs päättää vuoden 2016 talousarvion noudattamisohjeista päättäessään. Vuodelle 2017 sidotuista määrärahoista hankkeille päätetään samassa yhteydessä syksyllä 2016.

Päättyneet hankkeet

Vuonna 2014 päättyneiden hankkeiden ”Opetuskeittiön perustaminen Tukkutorin teurastamolle” ja ”Stadi.TV” loppuraportit ovat päätöksen liitteenä. Aikaisemmin päättyneiden hankkeiden loppuraportteja on viety innovaatiorahaston www-sivuille: www.hel.fi/innovaatiorahasto.

Esittelijä

vs. kaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Anu Turunen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 25712

anu.turunen(a)hel.fi

Ida Björkbacka (elinkeinot), erityissuunnittelija, puhelin: 310 25281

ida.bjorkbacka(a)hel.fi

Ilkka Kautto (ICT), projektipäällikkö, puhelin: 310 25703

ilkka.kautto(a)hel.fi

Liitteet

1

Perustelumuistio

2

Hanke-ehdotus J01,  Kestävät Liikkumiskonseptit

3

Hanke-ehdotus J02, INNOBIM

4

Hanke-ehdotus J03, Health Capital Helsinki

5

Hanke-ehdotus J04, Östersundomin biotalousintegraatti

6

Hanke-ehdotus J05, ITE Nettiin

7

Hanke-ehdotus J06, IsoRobasta Ilmastokatu 2015 – kokeilualusta ilmastoystävällisille ratkaisuille

8

Hanke-ehdotus J07, Liikkuvan arjen design-Pyöräkeskuksesta 2.0 pyöräilykaupunkiin

9

Hanke-ehdotus U01, Muistikylä –konsepti Helsinkiin

10

Hanke-ehdotus U02, Futurorg

11

Hanke-ehdotus U03, Visit Vuosaari

12

Hanke-ehdotus U04, Uusittu Töölönlahden puisto/Karamzininranta uudeksi tapahtuma-alustaksi

13

Hanke-ehdotus U05, Helsinki Street Lab

14

Hanke-ehdotus U06, Joustotilat

15

Hanke-ehdotus U07, Multiapp Helsinki

16

Hanke-ehdotus U07, Multiapp Helsinki, LIITE

17

Hanke-ehdotus U08, Stadion Pop Up

18

Hanke-ehdotus U08, Stadion Pop Up, LIITE

19

Hanke-ehdotus U09, POP UP Tehdas Oy

20

Hanke-ehdotus U10, Kansainvälistä kasvua

21

Hanke-ehdotus U11, Kasvupolku

22

Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab - Design Driven City

23

Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab, LIITE1

24

Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab, LIITE 2

25

Hanke-ehdotus U13, Tilavarausjärjestelmän hankinta

26

Hanke-ehdotus U14, Aikakone

27

Hanke-ehdotus U14, Aikakone, LIITE

28

Hanke-ehdotus U15, Helsingin älyliikenteen tilannekuvapalvelun innovatiivinen hankinta

29

Hanke-ehdotus U16, Oman muotoinen koti

30

Hanke-ehdotus U17, Well Played

31

Hanke-ehdotus U17, Well played, LIITE

32

Hanke-ehdotus U18, Hoivapalveluiden tehostaminen

33

Hanke-ehdotus U19, DiP Digitaalinen pysäköintikiekko 2017

34

Hanke-ehdotus U20, Digitalisaatiolla asiakasprosessit palvelevammiksi

35

Hanke-ehdotus U21, Sutjakka Stadi

36

Hanke-ehdotus U22, Helsingin unitehdas

37

Hanke-ehdotus U23, 3D-Virtuaalipuistot – kustannustehokkuutta, tarkkuutta ja lisäarvoa

38

Hanke-ehdotus U24, Ekohouse

39

Hanke-ehdotus U25, KLIFFA – uudenlaista urbaania asumista

40

Hanke-ehdotus U26, Creative Campus Arabia

41

Hanke-ehdotus U26, Creative Campus Arabia, LIITE

42

Hanke-ehdotus U27, DIME - Digitaaliset metataidot

43

Hanke-ehdotus U28, Helsinki-Tallinna_kaksoiskaupunki

44

Hanke-ehdotus U29, Sähköinen asiointi ja henkilötieto

45

Hanke-ehdotus U30, Terveydeksi

46

Hanke-ehdotus U31, Lapinlahden lähde vauhtiin

47

Hanke-ehdotus U32, Presidenttimme kertovat

48

Loppuraportti Opetuskeittiön perustaminen Tukkutorin teurastamolle

49

Loppuraportti Stadi.TV

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hakijat

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus
Liite 1

Päätöshistoria

Kaupunginhallitus 07.12.2015 § 1178

HEL 2015-009455 T 02 05 01 05

HEL 2014-011786

Päätös

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

07.12.2015 Pöydälle

Esteelliset: Jussi Pajunen, Ritva Viljanen ja Tuula Saxholm

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Veronika Honkasalon ehdotuksesta.

Esittelijä

vs. kaupunginjohtaja

Anni Sinnemäki

Lisätiedot

Anu Turunen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 25712

anu.turunen(a)hel.fi

Ida Björkbacka (elinkeinot), erityissuunnittelija, puhelin: 310 25281

ida.bjorkbacka(a)hel.fi

Ilkka Kautto (ICT), projektipäällikkö, puhelin: 310 25703

ilkka.kautto(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566