Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 44/2015 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Kj/11 | |
| 14.12.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 1213
Finansiering för vissa projekt med medel ur innovationsfonden år 2016 och justering av beslutet om finansiering för år 2015
HEL 2015-009455 T 02 05 01 05
HEL 2014-011786
Beslut
Stadsstyrelsen beslutade bevilja totalt 813 680 euro ur innovationsfonden för användning år 2016 och hålla 412 232 euro bundet för användning år 2017 för fortsatt finansiering av nämnda tidigare bestämda projekt:
| Utförare | Projekt | Förslag till finansiering 2016 | Förslag till finansiering 2017 | Förslag till finansiering 2018 |
J1 | Aalto-universitetet | Kestävät liikkumiskonseptit - Living Lab Bus | 30 000 | 30 000 | - |
J2 | Aalto-universitetet och Metropolia AMK Oy | Rakennusprojektin tilaajan tietomalliosaamisen kehittäminen pilottiprojektien avulla (InnoBIM) | 67 000 | - | - |
J3 | Greater Helsinki Promotion Ltd Oy | Health Capital Helsinki | 221 450 | 362 232 | - |
J3 | Greater Helsinki Promotion Ltd Oy | Health Capital Helsinki(överföring av anslag) | 171 230 | - | - |
J4 | Helsingfors stad, stadskansliet | Östersundomin biotalousintegraatti | 55 000 | 20 000 | - |
J5 | Helsingfors stad, Social- och hälsovårdsverket | ITE nettiin(överföring av anslag) | 120 000 | - | - |
J6 | Helsingfors stad, miljöcentralen | IsoRobasta Ilmastokatu2015 - kokeilualusta ilmastoystävällisille ratkaisuille | 80 000 | - | - |
J7 | Metropolia AMK Oy | Liikkuvan arjen design - Pyöräkeskuksesta 2.0 pyöräilykaupunkiin(överföring av anslag) | 25 000 | - | - |
J7 | Metropolia AMK Oy | Liikkuvan arjen design - Pyöräkeskuksesta 2.0 pyöräilykaupunkiin | 44 000 | - | - |
| Totalt |
| 813 680 | 412 232 | - |
Stadsstyrelsen band medel ur innovationsfonden för fortsatt finansiering av projekten J1–J7 i sina beslut 15.12.2014, § 1325, då det fattades beslut om finansieringen av 2015 års gamla projekt och 8.6.2015, § 613, då det fattades beslut om finansieringen av 2015 års nya projekt. Av anslaget som beviljats för projekten J3, J5 och J7 för år 2015 blir sammanlagt 316 230 euro oförbrukat. Nu flyttas det för användning år 2016.
Dessutom beslutade stadsstyrelsen bevilja sammanlagt 2 134 525 euro ur innovationsfonden för användning år 2016 och binda 880 000 euro för användning under åren 2017 och 2018 för finansiering av följande nya projekt och projekt som tidigare beviljats finansiering för endast ett år (U9 och U11):
| Utförare | Projekt | Förslag till finansiering 2016 | Förslag till finansiering 2017 | Förslag till finansiering 2018 |
U1 | Aalto-universitetet, Sotera-institutet | Muistikylä-konsepti Helsinkiin | 0 | 0 | 0 |
U2 | Aivorieha Ay | Futurorg - kaupunkiliikkeiden organisoituminen ja vastuunjako | 0 | - | - |
U3 | Brutoff & Co Oy | Turismprojektet Visit Vuosaari | 0 | - | - |
U4 | Finlandia-huset Ab | Uusittu Töölönlahden puisto/ Karamzininranta uudeksi tapahtuma-alustaksi | 0 | 0 | 0 |
U5 | Forum Virium Helsinki Oy | Helsinki Street Lab | 37 000 | 0 | - |
U6 | Forum Virium Helsinki Oy | Joustotilat | 116 750 | - | - |
U7 | Föreningen Luckan r.f. | Multiapp Helsingfors – en flerspråkig digital tjänst för profilering av företag och serviceproducenter som drivs av invandrare | 0 | 0 | - |
U8 | Haaga-Helia AMK Oy | Stadion Pop Up | 0 | 0 | 0 |
U9 | Helmi Liiketalousopisto Oy | POP UP Tehdas Oy | 50 000 | - | - |
U10 | Helsingfors stad, stadskansliet, näringslivsavdelningen, företagstjänsterna | Kansainvälistä kasvua | 225 000 | - | - |
U11 | Helsingfors stad, stadskansliet, näringslivsavdelningen, företagstjänsterna | Kasvupolku | 425 000 | - | - |
U12 | Helsingfors stad, stadskansliet, IT- och kommunikationsavdelningen | Helsinki City Lab - Design Driven City | 625 000 | 425 000 | 425 000 |
U13 | Helsingfors stad, miljöcentralen | Tilavarausjärjestelmän hankinta | 50 000 | - | - |
U14 | Helsingfors stad, Stadsmuseet | Aikakone | 0 | - | - |
U15 | Helsingfors stad, Stadsplaneringskontoret | Helsingin älyliikenteen tilannekuvapalvelun innovatiivinen hankinta | 100 000 | - | - |
U16 | Helsingfors stad, Ungdomscentralen | Oman muotoinen koti | 50 000 | 0 | 0 |
U17 | Helsingfors stad, Ungdomscentralen | Well Played | 0 | - | - |
U18 | Helsingfors stad, Palmia, telefon- och välfärdstjänster (affärsverk) | Hoivapalveluiden tehostaminen | 101 000 | - | - |
U19 | Helsingfors stad, Byggnadskontoret | DiP Digitaalinen pysäköintikiekko 2017 | 110 000 | - | - |
U20 | Helsingfors stad, Social- och hälsovårdsverket | Digitalisaatiolla asiakasprosessit palvelevammiksi | 0 | - | - |
U21 | Helsingfors stad, Social- och hälsovårdsverket | Sutjakka Stadi - lihavuuden ehkäisyn ja hoidon toimenpideohjelman jalkauttaminen ja koordinointi | 0 | 0 | 0 |
U22 | Helsingfors universitet, Institutionen för beteendevetenskaper | Helsingin unitehdas | 80 000 | 30 000 | - |
U23 | Helsingfors universitet, Institutionen för skogsvetenskaper | 3D-Virtuaalipuistot - kustannustehokkuutta, tarkkuutta ja lisäarvoa Helsingin viheralueiden ylläpitoon | 50 000 | 0 | 0 |
U24 | Investica Oy | Ekohouse | 0 | - | - |
U25 | Kliffa Innovations Oy | KLIFFA uudenlaista urbaania asumista | 35 000 | - | - |
U26 | Metropolia AMK Oy | Creative Campus Arabia | 50 000 | 0 | 0 |
U27 | Metropolia AMK Oy | DIME - Digitaaliset metataidot | 0 | 0 | 0 |
U28 | Metropolia AMK Oy | Helsinki-Tallinna - elämää ja työtä kaksoiskaupungissa | 0 | - | - |
U29 | Open Knowledge Finland ry | Sähköinen asiointi ja henkilötieto | 29 775 | - | - |
U30 | Huvudstadsregionens Återandvändningscentral Ab | Terveydeksi | 0 | 0 | 0 |
U31 | Föreningen för Mental Hälsa i Finland rf | Lapinlahden Lähde vauhtiin | 0 | 0 | - |
U32 | Telling Company Oy | Presidenttimme kertovat | 0 | 0 | 0 |
| Totalt |
| 2 134 525 | 455 000 | 425 000 |
Dessutom beslutade stadsstyrelsen i fråga om projekten som nu finansieras att:
Projekten för vilka projektfinansiering nu bundits till år 2017 levererar en mellanrapport om projektets avancemang till stadsstyrelsen före 31.8.2016.
Om projektet inte har startat inom sex månader från finansieringsbeslutet, förfaller finansieringsbeslutet varvid eventuella medel som betalats ur innovationsfonden ska återbetalas.
Projektets slutrapport ska levereras till stadsstyrelsen (helsinki.kirjaamo@hel.fi) under de följande sex månaderna efter att projektet avslutats.
Dessutom beslutade stadsstyrelsen korrigera beslutet som den fattade 8.6.2015, § 613, så att det för år 2015 beviljas totalt 622 850 euro och att det för åren 2016 och 2017 binds totalt 865 682 euro till projektfinansieringen. I beslutet som fattades 8.6.2015 förekom ett fel i beslutsdelen i tabellen där projekten specificerades, som kopierades till den första beslutsmeningen. Totalsumman för år 2015 ska vara 805 183 euro, inte 705 183 euro. De projektspecifika finansieringsbesluten stämmer.
I anknytning till beslutet som fattades 8.6.2015 konstateras att miljöcentralens projekt ”IsoRobasta ilmastokatu 2015 – kokeilualusta ilmastoystävällisille ratkaisuille” efter beslutet 8.6.2015 fick EAKR-finansiering varvid projektets finansiering från innovationsfonden minskar enligt villkoren med totalt 437 000 euro. Finansieringen delas upp enligt följande:
17 000 euro år 2015
80 000 euro år 2016 och
0 euro år 2017
Behandling
Jäviga: Jussi Pajunen, Ritva Viljanen och Tuula Saxholm
Föredragande
stf. stadsdirektör
Pekka Sauri
Upplysningar
Anu Turunen, planeringsingenjör, telefon: 310 25712
anu.turunen(a)hel.fi
Ida Björkbacka (elinkeinot), erityissuunnittelija, telefon: 310 25281
ida.bjorkbacka(a)hel.fi
Ilkka Kautto (ICT), projektipäällikkö, telefon: 310 25703
ilkka.kautto(a)hel.fi
Bilagor
1 | Perustelumuistio |
2 | Hanke-ehdotus J01, Kestävät Liikkumiskonseptit |
3 | Hanke-ehdotus J02, INNOBIM |
4 | Hanke-ehdotus J03, Health Capital Helsinki |
5 | Hanke-ehdotus J04, Östersundomin biotalousintegraatti |
6 | Hanke-ehdotus J05, ITE Nettiin |
7 | Hanke-ehdotus J06, IsoRobasta Ilmastokatu 2015 – kokeilualusta ilmastoystävällisille ratkaisuille |
8 | Hanke-ehdotus J07, Liikkuvan arjen design-Pyöräkeskuksesta 2.0 pyöräilykaupunkiin |
9 | Hanke-ehdotus U01, Muistikylä –konsepti Helsinkiin |
10 | Hanke-ehdotus U02, Futurorg |
11 | Hanke-ehdotus U03, Visit Vuosaari |
12 | Hanke-ehdotus U04, Uusittu Töölönlahden puisto/Karamzininranta uudeksi tapahtuma-alustaksi |
13 | Hanke-ehdotus U05, Helsinki Street Lab |
14 | Hanke-ehdotus U06, Joustotilat |
15 | Hanke-ehdotus U07, Multiapp Helsinki |
16 | Hanke-ehdotus U07, Multiapp Helsinki, LIITE |
17 | Hanke-ehdotus U08, Stadion Pop Up |
18 | Hanke-ehdotus U08, Stadion Pop Up, LIITE |
19 | Hanke-ehdotus U09, POP UP Tehdas Oy |
20 | Hanke-ehdotus U10, Kansainvälistä kasvua |
21 | Hanke-ehdotus U11, Kasvupolku |
22 | Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab - Design Driven City |
23 | Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab, LIITE1 |
24 | Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab, LIITE 2 |
25 | Hanke-ehdotus U13, Tilavarausjärjestelmän hankinta |
26 | Hanke-ehdotus U14, Aikakone |
27 | Hanke-ehdotus U14, Aikakone, LIITE |
28 | Hanke-ehdotus U15, Helsingin älyliikenteen tilannekuvapalvelun innovatiivinen hankinta |
29 | Hanke-ehdotus U16, Oman muotoinen koti |
30 | Hanke-ehdotus U17, Well Played |
31 | Hanke-ehdotus U17, Well played, LIITE |
32 | Hanke-ehdotus U18, Hoivapalveluiden tehostaminen |
33 | Hanke-ehdotus U19, DiP Digitaalinen pysäköintikiekko 2017 |
34 | Hanke-ehdotus U20, Digitalisaatiolla asiakasprosessit palvelevammiksi |
35 | Hanke-ehdotus U21, Sutjakka Stadi |
36 | Hanke-ehdotus U22, Helsingin unitehdas |
37 | Hanke-ehdotus U23, 3D-Virtuaalipuistot – kustannustehokkuutta, tarkkuutta ja lisäarvoa |
38 | Hanke-ehdotus U24, Ekohouse |
39 | Hanke-ehdotus U25, KLIFFA – uudenlaista urbaania asumista |
40 | Hanke-ehdotus U26, Creative Campus Arabia |
41 | Hanke-ehdotus U26, Creative Campus Arabia, LIITE |
42 | Hanke-ehdotus U27, DIME - Digitaaliset metataidot |
43 | Hanke-ehdotus U28, Helsinki-Tallinna_kaksoiskaupunki |
44 | Hanke-ehdotus U29, Sähköinen asiointi ja henkilötieto |
45 | Hanke-ehdotus U30, Terveydeksi |
46 | Hanke-ehdotus U31, Lapinlahden lähde vauhtiin |
47 | Hanke-ehdotus U32, Presidenttimme kertovat |
48 | Loppuraportti Opetuskeittiön perustaminen Tukkutorin teurastamolle |
49 | Loppuraportti Stadi.TV |
Sökande av ändring
Omprövning |
Utdrag
Utdrag | Bilagor till utdrag |
Hakijat | Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Beslutsförslag
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Föredragandens motiveringar
Innovationsfondens stadgar
Innovationsfondens medel används för finansiering av investeringsprojekt och andra projekt som är i överensstämmelse med syftet och som skapar en näringsbas och en kunskapsbas för framtiden. Projekten kan genomföras av staden ensam eller tillsammans med andra parter.
Ur innovationsfonden kan beviljas finansiering som motfinansiering för extern finansiering eller huvudsaklig finansiering för projekt som är i överensstämmelse med fondens syfte. Den sökande kan vara en förvaltning, en dottersammanslutning eller en aktör utanför stadskoncernen. Aktörer utanför stadskoncernen ska ha en förvaltning eller en dottersammanslutning vid Helsingfors stad som partner. Stadens förvaltningar och dottersammanslutningar kan fungera som självständiga sökande. Medel beviljas för ett år i sänder men de kan bindas över flera år.
Innovationsfondens situation
Fondens ekonomiska situation
I stadsstyrelsens beslut 8.6.2015 i beslutsdelen i tabellen på raden totalt förekom en felaktig totalsumma på 705 183 euro för 2015 års projekt. Den korrekta totalsumman är 805 183 euro. De projektspecifika finansieringsbesluten stämmer. Med beaktande av korrigeringen av den felaktiga summan och ändringen i projektet IsoRobasta ilmastokatu 2015, är innovationsfondens anslag för år 2015, som det fattades ett beslut om 8.6.2015, 622 850 euro.
Efter det här beslutet uppgår innovationsfondens fria kapital till 9,9 mn euro.
2016 års projektansökning och bedömning
Innovationsfonden fick till ansökningen som tog slut 31.8.2015 sammanlagt 42 projektförslag, varav representanterna för 3 projekt drog bort sitt projektförslag från bedömningen. Av de 39 projektförslag som stadskansliets bedömningsgrupp bedömde gällde 13 ansökningar fortsatt finansiering (mellanrapporter), överföringar av anslag eller förnyade ansökningar. 26 projektförslag var nya för innovationsfonden. Under september–oktober genomfördes sparrningar för största delen av projekten, där parterna träffades och projektförslagen förädlades med dem. Om projekten i utgångsläget inte ansågs ha finansieringsförutsättningar, stämdes inga möten. I en del av projekten verkade förslaget efter mötet oklart eller det ansågs inte helt förverkliga innovationsfondens syfte. Dylika projekt bör ännu att förädla sitt förslag eventuellt med nya partner och att sedan vid behov återkomma senare till innovationsfonden.
Bedömningsgruppen planerade också ett öppet pitchningsevenemang, men det ansågs inte tillföra ett mervärde som en del av projektsparrningen. Av 19 projekt gjordes presentationsvideoklipp till stöd för projektbedömningen. Alla de behandlade projektförslagen har presenterats på innovationsfondens www-sidor (www.hel.fi/innovaatiorahasto). Presentationsvideoklippen kan ses på sidorna i samband med den skriftliga projektbeskrivningen.
Finansiering föreslås för 24 projekt. För en del av projekten binds finansieringen från fonden med det här beslutet över flera år, för en del endast för det första året. Angående den bundna finansieringen fattar stadsstyrelsen för varje år av projektet ett separat beslut om finansieringen.
Projekten som finansieras
I projektbedömningen beaktades projektets kreativitet och projektets förmåga att skapa en näringsbas och en kunskapsbas för framtiden. I promemorian med motiveringar, som utgör en bilaga till beslutet, ingår en beskrivning av varje projektförslag och resultatet av bedömningsgruppens projektspecifika bedömning och därtill hörande finansieringsförslag.
Projekten som beviljas finansiering kan ur innovationsperspektivet delas upp i två grupper: s.k. innovationsplattformar och nya innovationer. Granskningsperspektiven mellan grupperna avviker en aning från varandra. I nya innovationer skapas en produkt för vilken det är möjligt att bedöma bl.a. kommersialiseringsmöjligheter. I projekten för innovationsplattformar är det viktigt att få omfattande möjligheter att utnyttja plattformarna. Forskningsarbete var en del av flera av projekten.
Ett underlag för nya innovationer skapar:
Helsinki Street Lab,
Health Capital Helsinki,
Kansainvälistä kasvua,
Helsinki City Lab - Design Driven City och
projekten för system för reservering av lokaler:
Projekt som kan betraktas som nya innovationer är:
Rakennusprojektin tilaajan tietomalliosaamisen kehittäminen pilottiprojektien avulla (InnoBIM),
POP UP Tehdas Oy,
Östersundomin biotalousintegraatti,
Oman muotoinen koti och
Helsingin unitehdas,
Hoivapalveluiden tehostaminen och
projekten som utnyttjar digital trafikinformation i realtid:
IsoRobasta ilmastokatu 2015 - kokeilualusta ilmastoystävällisille ratkaisuille
I projektet Ilmastokatu grundas en gata med klimatvänliga lösningar i Helsingfors centrum, där områdets företag och invånare tillsammans med staden och klimatpartner börjar utveckla framtidens centrum som siktar in sig på ett kolfattigt samhälle och som har anpassat sig till det föränderliga klimatet. Gatan fungerar som en testplattform för företagens nya lösningar eller verksamhetsmodeller och som ett referensområde för både företagen och staden.
Stadsfullmäktige beslutade 8.6.2015 binda 534 000 euro av innovationsfondens medel till projektet på villkor att om programmet 6Aika finansierar projektet minskar innovationsfondens andel så mycket som Helsingfors stads delprojekt beviljas EAKR-finansiering. Efter 8.6.2015 bekräftades EAKR-finansiering för projektet 6Aika och projektets genomförare levererade ett uppdaterat projektförslag. Enligt det är innovationsfondens finansieringsandel 97 000 euro. Beslutet om finansiering som fattades 8.6.2015 ska alltså korrigeras så att projektet beviljas 17 000 euro ur innovationsfonden för år 2015 och 80 000 euro binds för år 2016. Projektet har avancerat enligt planerna och det är möjligt att fatta ett beslut om 2016 års finansiering.
Projekten för system för reservering av lokaler
Att göra det möjligt för invånarna att bättre utnyttja stadens lokaler har varit ett aktuellt utvecklingsområde vid staden redan i flera år, bl.a. år 2012 gjordes en kläm och en utredning om ärendet. Som ett resultat av utredningen fördes kontaktuppgifterna som anknyter till reserveringen av lokaler till servicekartan.
Att underlätta öppnandet och utnyttjandet av lokaler stöder en näringsbas och en kunskapsbas för framtiden, då det i lokaler blir möjligt att ordna social verksamhet, arbeta eller grunda popup-evenemang eller popup-affärer. I bästa fall skapar öppnandet invånarorienterade innovationer. Företagsamheten ökar, arbetandet underlättas, det är enklare att ordna möten, människorna träffar varandra, bildar nätverk och trivs i Helsingfors.
Stadens egen testverksamhet och den allmänna digitaliseringsutvecklingen som är oberoende av staden har på nytt lyft fram behovet av reservering av lokaler och resurser som grundar sig på en integrerad datamodell. Det är fråga om en liknande förändring då reserveringen av flyg integrerades med hjälp av systemet Amadeus.
Stadskansliets IT-enhet förverkligar den s.k. resurskärnan på en experimentell nivå. Den här kärnan är i praktiken ett tekniskt underlag som kunde fungera som ett grundsystem för reservering av stadens alla lokaler och övriga resurser. Lösningen är tills vidare ett försök som går ut på att skapa en grund och testa konceptet i praktiken. Därför behövs till dess stöd en serie praktiska genomförandeförsök innan de slutliga besluten om investeringarna och organiseringen av produktionen tas.
Innovationsfonden mottog i augusti 2015 tre projektförslag med anknytning till system för reservering av lokaler. Bedömningen och sparrningen av de här projekten gjordes samlat och tillsammans. Projekten ansågs stöda syftena för projektet Tilat avoimeksi och alla projekt för system för reservering av lokaler föreslås bli finansierade helt eller delvis. Det första projektet utvecklar processer för öppnande av lokaler för gemensamt bruk, det andra projektet gör i fråga om några lokaler en resurskärna för ett reserveringssystem och det tredje projektet skapar en marknadsutredning om de lokaler som invånarna vill ha och de privata lokaler som finns att tillgå. Staden binder sig till projekten endast för ett år eftersom branschen utvecklas och det i utvecklingen av staden ska vara möjligt att ta med nya aktörer.
Med tanke på koordineringen av projekthelheten anses det viktigt att det grundas en styrgrupp som är gemensam för alla projekt. Styrgruppen ska bedöma utmaningarna och ansvaren som hänför sig till användningen av lokalerna som hyrs ut och utreda de olika prissättningsmöjligheterna. Stadskansliet tillsätter arbetsgruppen och lokalcentralens medlemskap utgör en väsentlig del av styrgruppens arbete.
Projekten som utnyttjar digital trafikinformation i realtid:
I stadsplaneringskontorets och byggnadskontorets projekt är syftet delvis detsamma och de här projekten har också bedömts komplettera varandra. I projektet “Helsingin älyliikenteen tilannekuvapalvelun innovatiivinen hankinta” och ” DiP – Digitaalinen pysäköintikiekko 2017” är det fråga om utveckling av en unik upphandlingsmodell genom utnyttjande av idén om en arkitekturtävling. Projektet genomförs i enlighet med den nya lagen om offentlig upphandling som träder i kraft år 2016, vilken gör det möjligt med en ny upphandlingsmetod för nyskapande upphandlingar. Då projekten lyckas producerar de en modell för upphandling av försöksverksamhet.
I den praktiska verksamheten på förvaltningarna har det lagts märke till att konkurrensutsättning ibland kan leda till att en lösning väljs innan det har varit möjligt att undersöka alternativen grundligt. Urvalsgrunderna för konkurrensutsättningen måste ofta tas fram på en teoretisk nivå eller utifrån en lösningsmodell. Det här utesluter möjligheten till försök och därmed även konkurrensutsättning som riktas med hjälp av försök. I modellen som skapas inom de här projekten finansieras småskaliga konceptbevis med en förgallrad leverantörsgrupp (4 leverantörer). Den egentliga konkurrensutsättningen för produktionsbruk sker först efter försöken.
Projekt som skapar betydande innovations- och näringsbaser
Stadskansliet har betydande projekt som skapar kreativitet, varav projektet Kasvupolku har pågått redan i flera år. Dess resultat och betydelse för näringslivet är väl verifierbara. Projektet har bl.a. skapat mer än 4 500 nya arbetstillfällen och inbringat investeringar för över 20 mn euro till Helsingfors. Projektet Kansainvälistä kasvua börjar nu som ett nytt projekt som stöder Kasvupolku. Dess målgrupp är växande företag som har siktet på den internationella marknaden, i ett skede där det ännu inte är möjligt att få nationell finansiering.
Helsinki City Lab är ett bransch- och organisationsöverskridande utvecklingslaboratorium som hjälper att skapa lösningar för stadens och samhällets problem. Samtidigt är City Lab i sig ett försök i designdriven, öppen utveckling och skapande av en verksamhetsmodell som grundar sig på gemensam utveckling mellan stadsorganisationen och den bredare stadsgemenskapen. Inom Lab är det möjligt att experimentera med olika slags verktyg för att lösa utmaningar (t.ex. innovationstävlingar och förkommersiella upphandlingar). Projektet förverkligar stadens strategiska avsikter, enligt vilka Helsingfors bygger stadens konkurrenskraft genom förnyelse och stärker sin status som designstorstad genom att använda design vid förnyelse och tjänsteutveckling.
Projektet Health Capital Helsinki är Greater Helsinki Promotions, universitetens och företagens samarbetsprojekt, till vars treåriga genomförande staden förband sig till i juni 2015.
Projektet Helsinki Street Lab är Forum Virium Helsinki Oy:s projekt med syfte att etablera försöksverksamheten med nya teknologier i gaturummet och andra offentliga lokaler. Understödet som företaget beviljats uppfyller villkoren som avses på punkt 1 i artikel 107 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, med undantag av verkningar som snedvrider eller hotar att snedvrida konkurrensen och verkningarna av åtgärden med tanke på handeln mellan medlemsstaterna. Stödet är inte statligt stöd.
I fortsättningen
Söktiden för finansiering ur innovationsfonden för år 2017 föreslås vara augusti 2016. Stadsstyrelsen fattar beslut om den utsatta tiden då den fattar beslut om anvisningarna för efterlevnad av 2016 års budget. Ett beslut om anslagen som binds till år 2017 fattas i samma sammanhang hösten 2016.
Avslutade projekt
Slutrapporterna för projekten "Opetuskeittiön perustaminen Tukkutorin teurastamolle" och "Stadi.TV", som avslutades 2014, utgör bilagor till beslutet. Slutrapporter för tidigare avslutade projekt har laddats upp till innovationsfondens www-sidor: www.hel.fi/innovaatiorahasto.
Föredragande
stf. stadsdirektör
Pekka Sauri
Upplysningar
Anu Turunen, planeringsingenjör, telefon: 310 25712
anu.turunen(a)hel.fi
Ida Björkbacka (elinkeinot), erityissuunnittelija, telefon: 310 25281
ida.bjorkbacka(a)hel.fi
Ilkka Kautto (ICT), projektipäällikkö, telefon: 310 25703
ilkka.kautto(a)hel.fi
Bilagor
1 | Perustelumuistio |
2 | Hanke-ehdotus J01, Kestävät Liikkumiskonseptit |
3 | Hanke-ehdotus J02, INNOBIM |
4 | Hanke-ehdotus J03, Health Capital Helsinki |
5 | Hanke-ehdotus J04, Östersundomin biotalousintegraatti |
6 | Hanke-ehdotus J05, ITE Nettiin |
7 | Hanke-ehdotus J06, IsoRobasta Ilmastokatu 2015 – kokeilualusta ilmastoystävällisille ratkaisuille |
8 | Hanke-ehdotus J07, Liikkuvan arjen design-Pyöräkeskuksesta 2.0 pyöräilykaupunkiin |
9 | Hanke-ehdotus U01, Muistikylä –konsepti Helsinkiin |
10 | Hanke-ehdotus U02, Futurorg |
11 | Hanke-ehdotus U03, Visit Vuosaari |
12 | Hanke-ehdotus U04, Uusittu Töölönlahden puisto/Karamzininranta uudeksi tapahtuma-alustaksi |
13 | Hanke-ehdotus U05, Helsinki Street Lab |
14 | Hanke-ehdotus U06, Joustotilat |
15 | Hanke-ehdotus U07, Multiapp Helsinki |
16 | Hanke-ehdotus U07, Multiapp Helsinki, LIITE |
17 | Hanke-ehdotus U08, Stadion Pop Up |
18 | Hanke-ehdotus U08, Stadion Pop Up, LIITE |
19 | Hanke-ehdotus U09, POP UP Tehdas Oy |
20 | Hanke-ehdotus U10, Kansainvälistä kasvua |
21 | Hanke-ehdotus U11, Kasvupolku |
22 | Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab - Design Driven City |
23 | Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab, LIITE1 |
24 | Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab, LIITE 2 |
25 | Hanke-ehdotus U13, Tilavarausjärjestelmän hankinta |
26 | Hanke-ehdotus U14, Aikakone |
27 | Hanke-ehdotus U14, Aikakone, LIITE |
28 | Hanke-ehdotus U15, Helsingin älyliikenteen tilannekuvapalvelun innovatiivinen hankinta |
29 | Hanke-ehdotus U16, Oman muotoinen koti |
30 | Hanke-ehdotus U17, Well Played |
31 | Hanke-ehdotus U17, Well played, LIITE |
32 | Hanke-ehdotus U18, Hoivapalveluiden tehostaminen |
33 | Hanke-ehdotus U19, DiP Digitaalinen pysäköintikiekko 2017 |
34 | Hanke-ehdotus U20, Digitalisaatiolla asiakasprosessit palvelevammiksi |
35 | Hanke-ehdotus U21, Sutjakka Stadi |
36 | Hanke-ehdotus U22, Helsingin unitehdas |
37 | Hanke-ehdotus U23, 3D-Virtuaalipuistot – kustannustehokkuutta, tarkkuutta ja lisäarvoa |
38 | Hanke-ehdotus U24, Ekohouse |
39 | Hanke-ehdotus U25, KLIFFA – uudenlaista urbaania asumista |
40 | Hanke-ehdotus U26, Creative Campus Arabia |
41 | Hanke-ehdotus U26, Creative Campus Arabia, LIITE |
42 | Hanke-ehdotus U27, DIME - Digitaaliset metataidot |
43 | Hanke-ehdotus U28, Helsinki-Tallinna_kaksoiskaupunki |
44 | Hanke-ehdotus U29, Sähköinen asiointi ja henkilötieto |
45 | Hanke-ehdotus U30, Terveydeksi |
46 | Hanke-ehdotus U31, Lapinlahden lähde vauhtiin |
47 | Hanke-ehdotus U32, Presidenttimme kertovat |
48 | Loppuraportti Opetuskeittiön perustaminen Tukkutorin teurastamolle |
49 | Loppuraportti Stadi.TV |
Sökande av ändring
Omprövning |
Utdrag
Utdrag | Bilagor till utdrag |
Hakijat | Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Beslutshistoria
Stadsstyrelse 07.12.2015 § 1178
HEL 2015-009455 T 02 05 01 05
HEL 2014-011786
Beslut
Stadsstyrelsen beslutade bordlägga ärendet.
Behandling
07.12.2015 Bordlades
Jäviga: Jussi Pajunen, Ritva Viljanen och Tuula Saxholm
Stadsstyrelsen beslutade enhälligt bordlägga ärendet på förslag av Veronika Honkasalo.
Föredragande
stf. stadsdirektör
Anni Sinnemäki
Upplysningar
Anu Turunen, planeringsingenjör, telefon: 310 25712
anu.turunen(a)hel.fi
Ida Björkbacka (elinkeinot), erityissuunnittelija, telefon: 310 25281
ida.bjorkbacka(a)hel.fi
Ilkka Kautto (ICT), projektipäällikkö, telefon: 310 25703
ilkka.kautto(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||