Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 28/2015 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Stj/1 | |
| 24.08.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 767
Kårkulla samkommun -kuntayhtymän taloussuunnitelma vuosille 2016-2018
HEL 2015-006778 T 00 01 06
Lausunto
Kaupunginhallitus päätti antaa seuraavan lausunnon Kårkulla samkommun -kuntayhtymälle sen taloussuunnitelmasta vuosille 2016 - 2018:
Lausunto Kårkulla samkommun -kuntayhtymän taloussuunnitelmasta vuosille 2016 - 2018 perustuu kuntayhtymän perussopimuksessa (§ 15) määriteltyyn menettelyyn.
Kårkullan samkommun -kuntayhtymä tuottaa suurimman osan sosiaali- ja terveysviraston ruotsinkielisille kehitysvammahuollon asiakkaille järjestetyistä palveluista. Helsingissä on noin 160 ruotsinkielistä henkilöä, joilla on voimassa oleva erityishuolto-ohjelma. Heistä noin 140 on käyttänyt asumis-, laitos- tai työtoiminnan palveluja. Kårkullan asumispalvelujen piirissä on ollut noin 50 henkilöä ja heistä 27 asuu Helsingissä ja loput muissa kunnissa Kårkullan palvelujen piirissä. Suunnitelma pohjautuu vuosien 2015–2017 taloussuunnitelmaan, jota on tarkistettu ja päivitetty kuluvan vuoden aikana tietoon tulleilla muutoksilla yhdessä kuntien edustajien kanssa. Taloussuunnitelmassa esitetyt luvut ovat ohjeellisia.
Kaupunginhallitus toteaa, ettei Helsingillä ole suunnitelmissa tehdä merkittäviä muutoksia Kårkulla samkommun -kuntayhtymältä hankittaviin palveluihin.
Kuntayhtymän hallituksen 28.5.2015 päätöksen mukaan kuntien maksuosuudet saavat kasvaa korkeintaan 0,9 prosenttia vuoteen 2015 nähden. Kasvussa ei ole huomioitu volyymin nousua. Lopullisesti
budjetista päättää kuntayhtymän valtuusto lokakuussa 2015. Lausuntopyynnön liitteessä on tiedot Helsingin käyttöpäivistä sekä kustannuksista vuosina 2015 ja 2016. Laskelman mukaan painotetun keskimääräisen hoitopäivän hinta laskee 2,22 prosenttia ja suoritteiden määrä nousee 3,85 prosenttia. Tästä johtuen Helsingin maksuosuus kasvaisi 1,54 prosenttia vuoteen 2015 nähden. Palvelujen hinnoittelussa vuonna 2015 käyttöön otettu ns. Tukholman malli hoidon tarpeen arvioinnissa on ollut jo yli vuoden käytössä, joten sen vaikutukset tulevana taloussuunnitelmakautena ovat vain vähäisiä.
Samalla kaupunginhallitus toteaa, että hoidon tarpeeseen perustuvan hinnoittelumallin johdosta ei saa syntyä ennalta arvaamattomia ja hallitsemattomia muutoksia maksuosuuksiin. Lisäksi kaupunginhallitus edellyttää tiivistä yhteistyötä jäsenkuntien kanssa taloudellisen kehityksen ja eri palvelumuotojen laajennus- ja muutostarpeiden selvittämiseksi. Edelleen kaupunginhallitus toteaa, että lopulliset käyttöpäivien määrät ja kustannukset määräytyvät sosiaali- ja terveysviraston ja Kårkulla samkommunin johdon ja asiantuntijoiden välisissä neuvotteluissa noudattaen Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirastolle vuodelle 2016 asettamia määrärahalinjauksia.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen talousarvioehdotus vuodelle 2016 on reaalisesti vähenevä. Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan talousarvioehdotus kasvaa 1,5 prosenttia vuoden 2015 talousarvioon nähden. Talousarviokohdan mukaisesti 1,5 prosentin kasvulla katetaan palkkaratkaisun vaikutus, yleisen kustannustason nousu ja kaikki muut kustannustasoa nostavat tekijät. Lisäksi Helsingin kaupungin talousarvion laatimisohjeiden vaatimus pitää käyttömenojen reaalikasvu asukasmäärän ja peruspalvelujen hintaindeksin kasvun mukaisena ja vähennettynä vuotuisella 1 prosentin tuottavuuden parantamisella rajoittaa kaikkien ostopalvelujen hinnankorotuksia.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymässä vuoden 2016 talousarvioesityksessä todetaan, että sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottavuustavoitetta toteutetaan mm. jatkamalla palvelurakenteen
keventämistä ja tarkastelemalla vaihtoehtoisia tapoja tuottaa palveluja mahdollisimman kustannustehokkaasti.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen
Lisätiedot
Annikki Thoden, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048
annikki.thoden(a)hel.fi
Liitteet
1 | Lausuntopyyntö Kårkulla samkommun -kuntayhtymän taloussuunnitelmasta vuosille 2016 - 2018 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Kårkulla samkommun | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Lausuntoehdotus
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kårkulla samkommun -kuntayhtymä pyytää jäsenkunniltaan lausuntoa kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta vuosille 2016 - 2018.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto on asian päätöshistoriassa.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen
Lisätiedot
Annikki Thoden, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048
annikki.thoden(a)hel.fi
Liitteet
1 | Lausuntopyyntö Kårkulla samkommun -kuntayhtymän taloussuunnitelmasta vuosille 2016 - 2018 |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Kårkulla samkommun | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Sosiaali- ja terveyslautakunta
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 18.08.2015 § 240
HEL 2015-006778 T 00 01 06
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
”Lausunto Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelmasta vuosille 2016–2018 perustuu kuntayhtymän perussopimuksessa (15 §) määriteltyyn menettelyyn.
Kårkullan kuntayhtymä tuottaa suurimman osan sosiaali- ja terveysviraston ruotsinkielisille kehitysvammahuollon asiakkaille järjestetyistä palveluista. Helsingissä on noin 160 ruotsinkielistä henkilöä, joilla on voimassa oleva erityishuolto-ohjelma. Heistä noin 140 on käyttänyt asumis-, laitos- tai työtoiminnan palveluja. Kårkullan asumispalvelujen piirissä on ollut noin 50 henkilöä. Näistä 27 asuu Helsingissä ja loput muissa kunnissa Kårkullan palvelujen piirissä. Taloussuunnitelmassa esitetyt luvut ovat ohjeellisia. Suunnitelma pohjautuu vuosien 2015–2017 taloussuunnitelmaan, jota on tarkistettu ja päivitetty kuluvan vuoden aikana tietoon tulleilla muutoksilla yhdessä kuntien edustajien kanssa.
Palvelujen hinnoittelussa otettiin vuoden 2015 alussa käyttöön niin sanottu Tukholman malli, joka aiheutti muutoksia kuntien maksuosuuksissa. Koska malli on ollut jo käytössä, tästä johtuvien vaikutusten taloussuunnitelmakautena tulisi olla vähäisiä.
Kuntayhtymän hallituksen 28.5.2015 päätöksen mukaan kuntien maksuosuudet saavat kasvaa korkeintaan 0,9 prosenttia vuoteen 2015 nähden. Kasvussa ei ole huomioitu volyymin nousua. Lopullisesti budjetista päättää kuntayhtymän valtuusto lokakuussa 2015. Liitteessä on tiedot Helsingin käyttöpäivistä sekä kustannuksista vuosina 2015 ja 2016. Laskelman mukaan painotetun keskimääräisen hoitopäivän hinta laskee 2,22 prosenttia ja suoritteiden määrä nousee 3,85 prosenttia. Tästä johtuen Helsingin maksuosuus kasvaisi 1,54 prosenttia vuoteen 2015 nähden.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, ettei kaupungin suunnitelmissa ole tehdä merkittäviä muutoksia Kårkullan kuntayhtymältä hankittaviin palveluihin. Sosiaali- ja terveyslautakunta kuitenkin toteaa, että hoidon tarpeeseen perustuvan hinnoittelumallin johdosta ei saa syntyä ennalta arvaamattomia hallitsemattomia muutoksia maksuosuuksiin. Sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää tiivistä yhteistyötä jäsenkuntien kanssa taloudellisen kehityksen ja eri palvelumuotojen laajennus- ja muutostarpeiden selvittämiseksi.
Helsingin sosiaali- ja terveystoimen budjetti vuodelle 2016 on reaalisesti vähenevä. Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan talousarvio kasvaa 1,5 prosenttia vuoden 2015 talousarvioon nähden. Valtiovarainministeriön kuluttajahintaindeksi muutosennuste huomioiden käytettävissä oleva reaalinen rahamäärä kuitenkin supistuu. Talousarviokohdan mukaisesti 1,5 prosentin nousulla katetaan palkkaratkaisun vaikutus, yleisen kustannustason nousu ja kaikki muut kustannustasoa nostavat tekijät. Lisäksi talousarvion laatimisohjeiden vaatimus pitää käyttömenojen reaalikasvu asukasmäärän kasvun mukaisena vähennettynä vuotuiselle 1 prosentin tuottavuuden parantamisella rajoittaa ostopalvelujen hinnankorotuksia.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymässä vuoden 2016 talousarvioesityksessä todetaan, että sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottavuustavoitetta toteutetaan mm. jatkamalla palvelurakenteen keventämistä ja tarkastelemalla vaihtoehtoisia tapoja tuottaa palveluja mahdollisimman kustannustehokkaasti."
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Timo Hakala, erityissuunnittelija, puhelin: 310 62404
timo.hakala(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|