Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 28/2015 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Kaj/1 | |
| 24.08.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 772
HSY -kuntayhtymän toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2016-2018
HEL 2015-007268 T 00 01 06
Päätös
Esittelijä peruutti ehdotuksensa.
Käsittely
Esittelijä peruutti ehdotuksensa ennen keskustelun alkamista ja asia poistettiin esityslistalta.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot
Timo Härmälä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36028
timo.harmala(a)hel.fi
Matti Malinen, talousarviopäällikkö, puhelin: 310 36277
matti.malinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Lausuntopyynnön saate, 17.6.2015 |
2 | Lausuntopyyntö 561-02020.200.2000-2015 |
3 | Alustava toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotus 2016-2018 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus päättää merkitä tiedoksi liitteinä 1 ja 3 olevat HSY:n alustavan toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2016 - 2018 ja sitä koskevan lausuntopyynnön, sekä todeta näiden johdosta lausuntonaan, että lopullisessa toiminta- ja taloussuunnitelmassa sekä investointiohjelmissa tulee ottaa huomioon Pääkaupunkiseudun koordinaatioryhmän HSY:lle asettamat tulostavoitteet valtuustokaudelle 2013 – 2016.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää todeta, että Helsingin kuntaosuus on alustavassa taloussuunnitelmassa 2,139 milj. euroa ja kasvaa taloussuunnitelmavuosina, kun taas kaupunginhallituksen hyväksymässä vuoden 2016 raamissa kuntaosuus on 2,085 milj. euroa, johon HSYn talousarvio tulee sopeuttaa. Kuntaosuuden ei tule reaalisesti kasvaa taloussuunnitelmakaudella.
Esittelijän perustelut
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus pyytää kaupungin lausuntoa HSY:n alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotuksesta vuosille 2016 - 2018.
HSY:n alustava toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotus 2016-2018
HSY:n yhtymäkokouksen on kuntalain mukaan hyväksyttävä vuoden loppuun mennessä kuntayhtymän seuraavan vuoden talousarvio. Samassa yhteydessä on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi on talousarviovuosi. HSY:n perussopimuksen mukaan toiminta- ja taloussuunnitelmasta on pyydettävä jäsenkuntien lausunnot ennen sen hyväksymistä.
Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kuntayhtymän toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ja se on laadittava siten, että edellytykset kuntayhtymän tehtävien hoitamiseksi turvataan.
HSY:n lausuntopyyntö ja sen saate ovat liitteinä 1 ja 2 ja alustava toiminta- ja taloussuunnitelma liitteenä 3.
PKS-koordinaatioryhmän asettamat tavoitteet valtuustokaudelle
Esittelijä toteaa, että PKS -koordinaatioryhmä hyväksyi 17.5.2013 valtuustokaudelle 2013–2016 HSY:lle alla olevan mukaiset tavoitteet, jotka HSY:n tulee ottaa huomioon lopullisessa taloussuunnitelmassa ja investointiohjelmissaan:
Tuottavuuden nousu vähintään 1,5 % / vuosi. Vesihuollon osalta pyritään korkeampaan tuottavuuden nousuun.
Vesihuollon osalta tavoitteena tulee olla vesihuollon tariffien reaalisten hinnankorotusten hillitseminen tuottavuutta lisäävillä toimenpiteillä.
Investointien kokonaistaso mitoitettava rahoituksellisesti kestävälle tasolle.
Jätehuollon investoinnit mitoitettava siten, että jätehuollon omavaraisuusaste kääntyy nousuun.
Peruspääomalle ei edellytetä maksettavan korvausta vuonna 2014. Tästä päätetään vuosittain.
Koordinaatioryhmä päätti edelleen 20.2.2015 toistaa nämä HSY:lle aiemmin hyväksytyt 2013 - 2016 tavoitteet, ja todeta, ettei peruspääomalle edellytetä maksettavan korvausta myöskään vuosina 2015 ja 2016, todeten samalla, että tästä päätetään vuosittain.
Tavoitteiden toteutuminen alustavassa toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotuksessa
Vesihuollon osalta alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotukseen on kirjattu strategiseksi päämääräksi tuottavuuden merkittävä ja mitattava parannus ja rahoituksen hallitun tasapainon saavuttaminen niin, että myös investointimenot katetaan tulorahoituksella.
TTS 2016-2018:n tavoitteeksi on vastaavasti asetettu se, että vesihuollon toimintakulut/asukas laskevat tuottavuuden paranemisen ansiosta. Vesitaksojen osalta tavoitteeksi on kirjattu niiden korottaminen reaalisesti korkeintaan hallitukselle esitettyjen talousmallien mukaisesti, mikä vuoden 2016 talousarviossa tarkoittaa 2,2 %:n reaalikorotusta + inflaatio .
Vesihuollon ja jätehuollon investoinnit perustuvat yhtymäkokouksen 14.11.2014 hyväksymään vesihuollon investointistrategiaan sekä investointiohjelmaan 2015 - 2024 ja jätehuollon investointiohjelmaan 2015 - 2024.
Taloussuunnitelmassa on huomioitu suunnitelmakaudelle siirtyneet investoinnit sekä yhtymäkokouksen 19.12.2014 hyväksymän Blominmäen jätevedenpuhdistamon päivitetyn hankesuunnitelman mukainen kustannusten nousu. Lisäksi TTS:ssä on huomioitu 29.5.2015 hyväksytty uusi Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen yleissuunnitelma. Vuosina 2014 - 2018 keskimääräinen investointitaso on 158,5 miljoonaa euroa vuodessa.
Tulorahoitus ei riitä kattamaan kuntayhtymän investointitasoa ja lainojen lyhennyksiä, jonka vuoksi suunnitelmakauden kaikkina vuosina joudutaan nostamaan uutta ulkopuolista lainaa yhteensä noin 308 miljoonaa euroa riippuen toteutuvasta investointitasosta. Lainoja lyhennetään suunnitelmakaudella yhteensä noin 108 miljoonalla. Ulkopuolisilta nostetun pitkäaikaisen velan yhteismäärä suunnitelmakauden lopulla on noin 451 miljoonaa euroa.
Rahoitus
Jäsenkuntien perustamislainojen (1,2 miljardia euroa) lisäksi HSY:llä on ulkopuolisilta rahoituslaitoksilta nostettua lainaa vuoden 2014 lopussa 221,1 miljoonaa euroa, mikäli vuoden 2014 investoinnit toteutuvat talousarviossa esitetyn suuruisina.
Tulorahoitus ei riitä kattamaan kuntayhtymän investointitasoa ja lainojen lyhennyksiä, jonka vuoksi suunnitelmakauden kaikkina vuosina joudutaan nostamaan uutta lainaa yhteensä noin 250 miljoonaa euroa riippuen toteutuvasta investointitasosta.
Lainoja lyhennetään suunnitelmakaudella yhteensä noin 84 miljoonalla. Ulkopuolisilta nostetun pitkäaikaisen velan yhteismäärä suunnitelmakauden lopulla on noin 387 miljoonaa euroa.
HSY:n omavaraisuusaste heikkenee koko suunnitelmakauden ajan ollen vuoden 2017 lopussa 22,5 %, kun viimeisimmässä tilinpäätöksessä omavaraisuusaste oli 24,6 %. Jätehuollon omavaraisuusaste alkaa kuitenkin hiljalleen nousta vuodesta 2016 alkaen investointien pienetessä.
Lopuksi
Toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotus perustuu HSY:n strategia 2020:een ja erillisiin vuosille 2015 - 2024 laadittuihin HSY:n vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioihin ja -ohjelmiin. Toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotus on otettu huomioon kaupungin talousarvion laadinnassa. Ehdotus poikkeaa siitä kuitenkin niin, että Helsingin kuntaosuus on alustavassa taloussuunnitelmassa 2,139 milj. euroa ja kasvaa taloussuunnitelmavuosina, kun taas kaupunginhallituksen hyväksymässä vuoden 2016 raamissa kuntaosuus on 2,085 milj. euroa, johon HSYn talousarvio tulee sopeuttaa. Kuntaosuus ei voi reaalisesti kasvaa taloussuunnitelmakaudella.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot
Timo Härmälä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36028
timo.harmala(a)hel.fi
Matti Malinen, talousarviopäällikkö, puhelin: 310 36277
matti.malinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Lausuntopyynnön saate, 17.6.2015 |
2 | Lausuntopyyntö 561-02020.200.2000-2015 |
3 | Alustava toiminta- ja taloussuunitelmaehdotus 2016-2018 |
Tiedoksi
HSY
Talous- ja suunnitteluosasto
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|