Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 28/2015 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Kj/3 | |
| 24.08.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 760
Lausunto Valtakunnanvoudinvirastolle ulosottotoimen rakenneuudistushankkeen lainsäädäntötyöryhmän ensimmäisestä mietinnöstä
HEL 2015-007451 T 03 00 00
Päätös
Kaupunginhallitus päätti antaa Valtakunnanvoudinvirastolle seuraavan lausunnon ulosoton rakenneuudistushankkeen lainsäädäntötyöryhmän ensimmäisestä mietinnöstä:
Helsingin kaupunki toteaa, että ehdotetut muutokset menettelyn nopeuttamisesta ja sujuvoittamisesta ovat pääasiallisesti perusteltuja ja kannatettavia. Uudistuksen kannalta tärkeää on, että ulosoton asiakkailla säilyy mahdollisuus asioida myös perinteisen kirjepostin välityksellä, koska ulosottovelallisten mahdollisuudet sähköiseen asiointiin voivat olla rajoitettuja. Ulosottovelallisten näkökulmasta olisi myös yleisesti toivottavaa, että uudistuksella saatavat kustannussäästöt vaikuttaisivat ulosottovelallisen ulosottomaksuja alentavasti.
Eräiden yksittäisten muutosehdotusten osalta kaupunki esittää lisäksi seuraavat huomiot.
Ehdotetun ulosottokaaren 3 luvun 38 §:n 2 momentin yksityiskohtaisten perustelujen mukaan lainkohdan mukaisena konkludenttisesti ilmoitettuna tiedoksianto-osoitteena pidettäisiin postiosoitteen lisäksi myös sähköpostiosoitetta tai muuta sähköisen tiedonsiirron osoitetta.
Asiakirjaan merkityn sähköpostiosoitteen tai muun sähköisen tiedonsiirron osoitteen pitäminen konkludenttisesti tiedoksianto-osoitteena voi kuitenkin osoittautua oikeusturvan kannalta ongelmalliseksi. Varsinkaan asianosaisena oleva yksityishenkilö ei välttämättä miellä, että myös hänen muita kuin tiedoksianto-osoitteeksi merkitsemiään sähköisiä yhteystietoja voitaisiin pitää ulosoton asiakirjojen virallisena tiedoksianto-osoitteena. Ulosoton lähettämät asiakirjat sisältävät usein salassa pidettäviä tietoja eikä varsinkaan ulosottoasiassa vastaajana olevalla yksityishenkilöllä voida olettaa olevan käytössään sellaista tietoturvaa, että asiakirjan toimittamisen sähköisesti ilman henkilön nimenomaista suostumusta voitaisiin kokonaisuudessaan katsoa tapahtuvan tietoturvallisesti. Olisikin ulosottoasian vastaajan oikeusturvan kannalta perustellumpaa pysyttää sääntely näiltä osin nykyisellään, jolloin ainoastaan vastaajan asiakirjaan merkitsemää postiosoitetta voitaisiin pitää konkludenttisena tiedoksianto-osoitteena.
Ehdotettu ulosmitatun omaisuuden kolmannen myyntiyrityksen mahdollistaminen erityisestä syystä ja vapaan myynnin menettelyjen helpottaminen edesauttaa omaisuuden myynnin onnistumista.
Ehdotettu velan vanhentumisesta annetun lain 11 §:n muuttaminen on erittäin tarpeellinen epäselvän oikeustilan poistamiseksi. Vallitsevassa tilanteessa ulosottomenettelyn päätyttyä jää usein epäselväksi onko velan vanhentuminen katkennut menettelyn yhteydessä, mikä voi johtaa ulosottoviranomaisille aiheutuvan lisätyön lisäksi ristiriitatilanteisiin velkojan ja velallisen välillä.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Samuli Vartiainen, kaupunginasiamies, puhelin: 310 64011
samuli.vartiainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtakunnanvoudinviraston lausuntopyyntö 18.6.2015 |
2 | Ulosoton rakenneuudistushankkeen lainsäädäntötyöryhmän ensimmäinen mietintö |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Valtakunnanvoudinvirasto | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Lausunnon valmistelu
Lausunto on valmisteltu yhteistyössä kaupunginkanslian oikeuspalveluiden ja sosiaali- ja terveysviraston talous- ja velkaneuvonnan kanssa.
Lausuntopyyntö ja mietinnön keskeinen sisältö
Valtakunnanvoudinvirasto on pyytänyt Helsingin kaupungin talous- ja velkaneuvonnalta lausuntoa ulosoton rakenneuudistushankkeen lainsäädäntötyöryhmän ensimmäisestä mietinnöstä 21.8.2015 mennessä. Lausunnon määräaikaa on sittemmin pidennetty 4.9.2015 asti.
Lainsäädäntötyöryhmän mietinnössä ehdotetaan muutoksia ulosottokaareen sekä velan vanhentumisesta annettuun lakiin. Ehdotetut lainmuutokset koskevat ulosottomenettelyä sekä ulosoton myyntisäännöksiä. Muutosehdotuksilla pyrittäisiin yksinkertaistamaan, nopeuttamaan ja joustavoittamaan ulosottomenettelyä asianosaisten oikeusturvaa vaarantamatta. Lisäksi velan vanhentumisesta annettuun lakiin tehtävällä muutoksella pyrittäisiin selkeyttämään velan vanhentumisen katkeamista ulosottomenettelyn johdosta.
Varsinainen ulosoton rakenneuudistuksen valmistelu on tarkoitus toteuttaa myöhemmin, kun linjaukset uudistuksen sisällöstä on tehty.
Nyt ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.5.2016.
Esittelijän kannanotto
Lainsäädäntöhanke sisältää etupäässä teknisluonteisia muutoksia.
Ehdotetuilla muutoksilla ei ole suurta merkitystä kaupungin ollessa ulosottovelkojana, joskin velan vanhentumista koskevan lainsäädännön täsmentäminen epäselvän oikeustilan poistamiseksi on tarpeellinen uudistus myös kaupungin kannalta.
Talous- ja velkaneuvonnan näkökulmasta ulosoton menettelytapoja yksinkertaistavilla muutoksilla ei saa vaarantaa ulosoton velallisasiakkaiden oikeusturvaa ja sähköistä asiointia kehitettäessä on tarpeen säilyttää mahdollisuus asioiden hoitoon myös kirjepostin välityksellä.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Samuli Vartiainen, kaupunginasiamies, puhelin: 310 64011
samuli.vartiainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtakunnanvoudinviraston lausuntopyyntö 18.6.2015 |
2 | Ulosoton rakenneuudistushankkeen lainsäädäntötyöryhmän ensimmäinen mietintö |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Valtakunnanvoudinvirasto | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Oikeuspalvelut
Talous- ja velkaneuvonta
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|