24/2015

Ryj/2

15.06.2015

Lausunto sisäministeriölle poliisilain mukaisen liikkumis- ja oleskelurajoituksen asettamisesta Vallisaareen

HEL 2015-005518 T 09 00 00

Helsingin kaupunki puolsi Metsähallituksen esittämän liikkumis- ja oleskelurajoitusalueen perustamista seuraavin täydennyksin:

- Vallisaaressa sijaitsevat lammikot ovat turvallisuussyistä uinti- ja sukelluskiellossa.

- Vallisaaren rantavesien sukelluskieltovyöhykettä ei pureta.

- Suunniteltua liikkumis- ja oleskelurajoitusalueen sisälle jäävää kulkureittiä Aleksanterin patterin tasalta Reimarisaaren tasalle ei vielä tässä vaiheessa avata vapaasti yleisölle; vierailut tehdään turvallisuussyistä opastettuina tai Metsähallituksen erityisluvalla.

- Vallisaaressa ei tässä vaiheessa sallita telttailua.

- Tulenteko ohjataan ennalta suunniteltuihin paikkoihin.

- Vallisaaressa on turvallisuusasioihin ja liikkumis- ja oleskelurajoitusalueen valvontaan perehdytettyä henkilöstöä 24/7.

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Sisäministeriön lausuntopyyntö

Metsähallituksen hakemus

Kaupunkisuunnitteluviraston lausunto

Liikuntaviraston lausunto

Ympäristökeskuksen lausunto

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Sisäministeriö/Hirttiö

Sisäministeriö/kirjaamo

Lausuntopyyntö

Sisäministeriö on varannut 4.5.2015 päivätyllä lausuntopyynnöllä Helsingin kaupungille tilaisuuden lausua liikkumis- ja oleskelurajoitusalueen asettamisesta Vallisaareen 18.5.2015 mennessä. Lausunnon antamiselle on saatu lisäaikaa 18.6.2015 saakka.

Metsähallitus on jättänyt 1.12.2014 Sisäministeriölle hakemuksen/esityksen poliisilain 9 luvun 8 §:n mukaisen liikkumis- ja oleskelurajoitusalueen asettamisesta Vallisaareen.

Sisäministeriön kirje on liitteenä 1 ja Metsähallituksen esitys on liitteenä 2.

Vallisaaren avaaminen yleisölle

Metsähallitus esittää hakemuksessaan, että hakemuksen karttaliitteessä olevalle alueelle asetettaisiin kohteesta yleisölle aiheutuvan vaaran ja yleisen vaarallisuuden, alueen kartoittamattomuuden sekä meneillään olevan muinaismuistoja koskevan keskeneräisen selvitys- ja suunnittelutyön vuoksi poliisilain 52 §:n nojalla liikkumis- ja oleskelurajoitusalue.

Vallisaareen avataan aluksi yksi turvallinen ja hyvin opastettu reitti. Vaarallisin osa Vallisaaren eteläkärjessä esitetään oleskelurajoitusalueeksi. Rajausalueen rajauksia on Metsähallituksen mukaan tarkoituksenmukaista tarkastella uudelleen, mikäli turvallisuustilanne paranisi, jolloin uusia alueita voidaan vapauttaa yleisökäyttöön.

Saadut lausunnot

Asiasta on pyydetty kaupunkisuunnitteluviraston, kiinteistöviraston, liikuntaviraston, pelastuslaitoksen ja ympäristökeskuksen lausunnot (kiinteistöviraston lausuntoa ei ole päätöshistoriassa). Virastot puoltavat liikkumis- ja oleskelurajoitusalueen asettamista kuitenkin siten, että pelastuslaitoksen lausunnossa puolletaan oleskelurajoitusalueen asettamista seuraavin täydennyksin:

- Vallisaaren rantavesien sukelluskieltovyöhykettä ei pureta.

- Vallisaaressa ei tässä vaiheessa sallita telttailua.

- Tulenteko ohjataan ennalta suunniteltuihin paikkoihin.

Pelastuslaitoksen lausunnossa asiasta todetaan mm. seuraavaa:

’ Metsähallitus on aloittanut vuonna 2013 työt saarten avaamiseksi yleisölle. Saarten kaavoitus ja suunnittelu ovat vielä kesken. Toukokuussa 2016 aloitetaan Kauppatorilta käsin vakiovuoroinen yhteysalusliikenne, minkä lisäksi Vallisaareen on suunniteltu satamapaikat noin 50 huviveneelle. Metsähallituksen mukaan ensimmäisen kesän kävijämääräksi on arvioitu ainakin 50 000 henkilöä.

Pitkäaikainen, 1500 -luvulla alkanut saarten sotilaallinen käyttö ja linnoittaminen on tuonut mukanaan vaaratekijöitä, joita yleisön ei ole etukäteen mahdollista tunnistaa. Saarille on rakennettu mm. linnoitusmuureja, varastoja, kellareita ja tuuletuskuiluja, joista osa on sortumavaarassa.

Vallisaaressa tapahtui vuonna 1937 lataamon räjähdys, jonka seurauksena räjähtävää materiaalia on sinkoutunut Vallisaaren alueelle sekä ympäröivälle merialueelle. Puolustusvoimien Pääesikunnan Operatiivisen osaston lausunnossa 21.1.2015 on mainittu, että Vallisaaren alueraivaus on suoritettu 2007 - 2011.

Alueraivauksesta laaditun loppuraportin mukaan saari on räjähteiden osalta turvallinen liikkua, ajoneuvolla liikkuminen on turvallista teillä ja urilla.

Kantojen poistaminen ja kaikenlainen maapohjan kaivaminen on kuitenkin jatkossakin suoritettava puolustusvoimien raivaamishenkilöstön valvonnassa. Maan pinnan alle hautautuneet ammukset aiheuttavat haasteen mahdollisen maastopalon sattuessa.

Vallisaaresta ja sen rantavesistä on edelleen löydettävissä räjähteitä. Tämä on otettava huomioon alueen valvonnassa, jotta "sotamuistojen" etsimisen ja keräämisen sekä luvattomien tulentekopaikkojen syntymisen mahdollisuudet saadaan minimoiduksi.

Toistaiseksi kartoittamattomien turvallisuusriskien, putoamisvaaran, sortumisvaaran, Vallisaaren lampien pohjalle dumpattujen romujen ja alueelle levinneiden räjähteiden vuoksi Metsähallituksen esittämä liikkumis- ja oleskelurajoitusalue täydennettynä telttailu-, uinti-, sukellus- ja tulentekorajoituksilla sekä 24/7 valvonnalla on hyvin perusteltavissa. ’

Esittelijän kannanotot

Esittelijä viittaa saatuihin lausuntoihin ja puoltaa Vallisaaren liikkumis- ja oleskelurajoitusten asettamista pelastuslaitoksen esittämin täydennyksin.

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Sisäministeriön lausuntopyyntö

Metsähallituksen hakemus

Kaupunkisuunnitteluviraston lausunto

Liikuntaviraston lausunto

Ympäristökeskuksen lausunto

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Sisäministeriö/Hirttiö

Sisäministeriö/kirjaamo

Pelastuslaitos

Pelastuslaitos Pelastuskomentaja 02.06.2015 § 97

HEL 2015-005518 T 09 00 00

SM 1526843 00.91.05.00  SM Dno 2014 1557

Pelastuslaitos puoltaa Metsähallituksen esittämän liikkumis- ja oleskelurajoitusalueen perustamista seuraavin täydennyksin:

Vallisaaren rantavesien sukelluskieltovyöhykettä ei pureta.

Vallisaaressa ei tässä vaiheessa sallita telttailua.

Tulenteko ohjataan ennalta suunniteltuihin paikkoihin.

Päätöksen perustelut

Metsähallitus on jättänyt 1.12.2014 Sisäministeriön poliisiosastolle hakemuksen/esityksen poliisilain 9 luvun 8§:n mukaisen liikkumis- ja oleskelurajoitusalueen asettamisesta Vallisaareen.

Sisäministeriö on 4.5.2015 päivätyllä lausuntopyynnöllä varannut Helsingin kaupungille tilaisuuden lausua  liikkumis- ja oleskelurajoitusalueen asettamisesta Vallisaareen.

Helsingin edustalla Suomenlinnan itäpuolella sijaitsevat Vallisaari, Kuninkaansaari ja Pukkisaari avautuvat yleisölle 1.1.2016 lukien Puolustusvoimien toiminnan ja vuokra-ajan päättyessä. Puolustusvoimien käytön päättyminen päättää myös saaria koskevan yleisen maihinnousukiellon. Saarten maa-alueet, rakenteet ja rakennukset ovat jatkossa Metsähallituksen luontopalveluiden hallinnassa.

Metsähallitus on aloittanut vuonna 2013 työt saarten avaamiseksi yleisölle. Saarten kaavoitus ja suunnittelu ovat vielä kesken. Toukokuussa 2016 aloitetaan Kauppatorilta käsin vakiovuoroinen yhteysalusliikenne, minkä lisäksi Vallisaareen on suunniteltu satamapaikat noin 50 huviveneelle.  Metsähallituksen mukaan ensimmäisen kesän kävijämääräksi on arvioitu ainakin 50 000 henkilöä.

Vallisaaressa tapahtui vuonna 1937 lataamon räjähdys, jonka seurauksena räjähtävää materiaalia on sinkoutunut Vallisaaren alueelle sekä ympäröivälle merialueelle. Puolustusvoimien Pääesikunnan Operatiivisen osaston lausunnossa 21.1.2015 on mainittu, että Vallisaaren alueraivaus on suoritettu 2007-2011.

**********

Markku Holopainen, palomestari, puhelin: 310 30224