Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 23/2015 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Stj/2 | |
| 08.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 620
Valtuutettu René Hurstin toivomusponsi sosiaaliasiamiesten lukumäärästä
HEL 2014-013753 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 12.11.2014 hyväksymän toivomusponnen (René Hursti) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Laura Räty
Lisätiedot
Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184
marja-liisa.rautanen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ponnen ehdottaja | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Käsitellessään talousarviota vuodeksi 2015 ja taloussuunnitelmaa vuosiksi 2015 - 2017 kaupunginvaltuusto hyväksyi samalla seuraavan toivomusponnen:
"Kaupunginvaltuusto edellyttää, että selvitetään mahdollisuutta sosiaaliasiamiesten lukumäärän saamiseksi STM:n asettaman, sosiaaliasiamiestoiminnan kehittämisen työryhmän ehdotuksen mukaiseksi (René Hursti)".
Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 24 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen myös muille valtuutetuille.
Esittelijä toteaa, että valtuutettu Hursti on lisäksi tehnyt samaa asiaa koskevan talousarvioaloitteen.
Esittelijä viittaa sosiaali- ja terveyslautakunnan 28.4.2015 antamaan lausuntoon ja toteaa, että sosiaali- ja terveysministeriön asettaman sosiaaliasiamiestoiminnan kehittämisen työryhmän vuonna 2008 julkaistun selvityksen ehdotukset kohdentuvat mm. sosiaaliasiamiestoiminnan organisointiin, työn ja osaamisen kehittämiseen sekä sosiaaliasiamiestoiminnan seurannan ja valvonnan kehittämiseen. Työryhmä ehdotti, että sosiaaliasiamiestä kohden olisi enintään 100 000 asukasta kuntien järjestäessä sosiaaliasiamiestoimintaa.
Lautakunnan lausunnossa on laajasti selvitetty tähän mennessä tehtyjä kehittämistoimenpiteitä. Sosiaaliasiamiesten lukumääräksi on vakiintunut kaksi päätoimista henkilöä. Jatkossa on tarkoitus tiivistää sosiaaliasiamiesten ja potilasasiamiesten yhteistyötä heidän yhteisten asiakkaidensa palveluissa. Sosiaaliasiamiesten päätoimisuus on tärkeää, jotta turvataan riittävä ajankäyttö ja vältetään sivutoimesta aiheutuvien ristiriitojen ja jääviysongelmien syntyminen.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Laura Räty
Lisätiedot
Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184
marja-liisa.rautanen(a)hel.fi
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ponnen ehdottaja | Esitysteksti |
Tiedoksi
Kaupunginvaltuusto
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 28.04.2015 § 146
HEL 2014-013753 T 00 00 03
Lausunto
Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle valtuutettu René Hurstin toivomusponnesta seuraavan esittelijän ehdotuksesta poikkeavan lausunnon:
”Sosiaalihuollon asiakkaan aseman ja oikeuksien toteutumisen ja edistämisen kannalta on oleellista, että jokainen kansalainen asuinkunnastaan riippumatta voi halutessaan saada asiantuntevan sosiaaliasiamiehen palvelua. Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) asettaman sosiaaliasiamiestoiminnan kehittämisen työryhmän v. 2008 julkaistun selvityksen ehdotukset kohdentuvat mm. sosiaaliasiamiestoiminnan organisointiin, työn ja osaamisen kehittämiseen sekä sosiaaliasiamiestoiminnan seurannan ja valvonnan kehittämiseen. STM:n nimittämä työryhmä ehdotti selvityksessään, että sosiaaliasiamiestä kohden olisi enintään 100 000 asukasta kuntien järjestäessä sosiaaliasiamiestoimintaa.
Sosiaali- ja terveysvirasto on aloittanut sosiaaliasiamiestoiminnan kehittämisen ja kiinnittänyt huomiota myös sosiaaliasiamiesresursseihin. Sosiaaliasiamiesten resurssi ei toteutunut täysimääräisesti vielä vuonna 2014, mikä asetti haasteita sosiaaliasiamiestyön toteuttamiselle, kuten sosiaaliasiamiesten raporteistakin oli havaittavissa. Poissaoloista johtuen vuonna 2013 ja 2014 oli ajoittain käytettävissä alle yksi henkilötyövuosi kyseisiin tehtäviin. Alkuvuonna 2015 resurssia on saatu vahvistettua ja sosiaaliasiamiesten lukumääräksi on vakiintunut kaksi päätoimista henkilöä. Sosiaaliasiamiestyön toteuttamisen ja kehittämisen edellytykset sekä tavoitettavuus ovat vahvistetun resurssin myötä merkittävästi parantuneet. Lisäksi sosiaaliasiamiesten ja potilasasiamiesten yhteistyötä tiivistetään heidän yhteisten asiakkaidensa palveluissa. Sosiaaliasiamiesten päätoimisuutta pidetään sosiaali- ja terveysvirastossa tärkeänä, jotta turvataan riittävä ajankäyttö asiakaslain mukaisille tehtäville ja vältetään sivutoimesta aiheutuvien rooliristiriitojen tai jääviysongelmien syntyminen.
Sosiaaliasiamiehen tavoitettavuus on kuntalaisten kannalta ensiarvoisen tärkeää. Kuntalaisen tulee tarvitessaan saada yhteys sosiaaliasiamieheen kohtuullisessa ajassa ja asiamiehen tulee kyetä hoitamaan tiedotus- ja vaikuttamistoiminta asiakaslain tarkoittamalla tavalla. Sosiaali- ja terveysvirastossa on kiinnitetty huomiota sosiaaliasiamiesten tavoitettavuuden parantamiseen mm. laajentamalla asiamiesten asiakaspalveluaikoja sekä tiedottamalla asiamiestoiminnasta paremmin asiakkaille. Asiamiehillä on vuoden alusta ollut käytössään tietoturvallinen sähköinen yhteydenottokanava, jonka avulla on mahdollistettu myös sähköinen asiointi. Aiemmin esimerkiksi sähköpostin avulla tapahtuva asiointi ei tietoturvasyistä ollut mahdollista. Kehitys on merkittävää, mutta koska osalle asiamiesten asiakkaista sähköinen asiointi välttämättömään ja välittömän neuvonnan, palvelun ja tiedon sekä valvonnan saamiseksi sähköisenä viestintänä ei takaa tavoitettavuutta palvelujen saamiseksi virka-aikana, sosiaaliasiamiesten tavoittamattomuus saattaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. Sähköinen asiointi mahdollistaa asiamiehen tavoittamisen myös puhelinaikojen ja virka-aikojen ulkopuolella. Asiakasyhteydenottojen seurantaan ja tilastointiin on kehitetty asiamiesten toimesta sähköinen järjestelmä, jonka avulla yhteydenottojen kautta välittyvä tieto kuntalaisten aseman ja oikeuksien kehittymisestä saadaan tehokkaammin johdon käyttöön ja hyödynnettäväksi.
Huomattava osa sosiaaliasiamiesten saamista yhteydenotoista koskee asiakkaiden mahdollisuutta tavoittaa sosiaalityöntekijöitä asioidensa hoitamiseksi. Asiakkaan oikeuksien toteuttamiseksi perusteltua onkin kohdentaa sosiaalihuollon resurssia asiakastyöhön ja asiakkaiden kohtaamiseen, jolloin asiakkaan saaman palvelun kehittyminen ennaltaehkäisee myös tarvetta jälkikäteen tapahtuvaan yhteydenottoon sosiaaliasiamieheen. Resurssien kohdentaminen perustyöhön vähentää siten myös sosiaaliasiamiesten asiakasyhteydenottoja ja vapauttaa resursseja muuhun työhön.
Kehittämällä sosiaali- ja terveysviraston palveluja kohti matalankynnyksen asiointia ja lisäämällä asiakkaiden osallisuutta palveluissa, vaikutetaan osaltaan siihen, että asiakkaat löytävät muita vaikuttamisen kanavia sosiaaliasiamiesten lisäksi. Uuden sosiaalihuoltolain mukaan rakenteellisella sosiaalityöllä on huolehdittava sosiaalista hyvinvointia ja sosiaalisia ongelmia koskevan tiedon välittymisestä ja sosiaalihuollon asiantuntemuksen hyödyntämisestä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Sosiaali- ja terveysvirastossa on käynnistetty rakenteellisen sosiaalityön ja sosiaalisen raportoinnin kehittämistyö, jota toteutetaan yhteistyössä potilas- ja sosiaaliasiamiestiimin kanssa.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista takaa asiakkaalle oikeuden sosiaaliasiamiehen palveluihin. Kunnan on nimettävä sosiaaliasiamies, jonka tehtävänä on neuvoa asiakkaita lain soveltamiseen liittyvissä asioissa, avustaa asiakasta muistutuksen tekemisessä, tiedottaa asiakkaan oikeuksista sekä toimia muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi. Lisäksi sosiaaliasiamiehen tehtävänä on seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä selvitys vuosittain kunnanhallitukselle.
Laadukas sosiaaliasiamiestoiminta ja riittävä sosiaaliasiamiesten määrä, joka on sosiaali- ja terveysministeriön työryhmän mukaan yksi sosiaaliasiamies 100 000 asukasta kohti, varmistaa asiakkaille mahdollisuuden saada tarvitsemaansa tietoa ja ohjausta saatavilla olevista palveluista ja auttaa saavuttamaan paremmin palvelut.”
Käsittely
28.04.2015 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
1. vastaehdotus:
Rene Hursti: 4) poistetaan lause : kehitys on merkittävää...... saatetaan muotoon: Kehitys on merkittävää, mutta koska osalle asiamiesten asiakkaista sähköinen asiointi välttämättömään ja välittömän neuvonnan, palvelun ja tiedon sekä valvonnan saamiseksi sähköisenä viestintänä ei takaa tavoitettavuuta palvelujen saamiseksi virka-aikana, sosiaaliasiamiesten tavoittamattomuus saattaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.
Kannattajat: Anna Vuorjoki
2. vastaehdotus:
Rene Hursti: kohta (8) kuulumaan: Laadukas sosiaaliasiamiestoiminta ja riittävä sosiaaliasiamiesten määrä, joka on Stm:n työryhmän mukaan yksi sosiaaliasiamies 100 000 asukasta kohti, varmistaa asiakkaille mahdollisuuden saada tarvitsemaansa tietoa ja ohjausta saatavilla olevista palveluista ja auttaa saavuttamaan paremmin palvelut .
Kannattajat: Anna Vuorjoki
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: 4) poistetaan lause : kehitys on merkittävää...... saatetaan muotoon: Kehitys on merkittävää, mutta koska osalle asiamiesten asiakkaista sähköinen asiointi välttämättömään ja välittömän neuvonnan, palvelun ja tiedon sekä valvonnan saamiseksi sähköisenä viestintänä ei takaa tavoitettavuuta palvelujen saamiseksi virka-aikana, sosiaaliasiamiesten tavoittamattomuus saattaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.
Jaa-äänet: 4
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen
Ei-äänet: 8
Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Hannu Tuominen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 1
Markku Vuorinen
Poissa: 0
Jäsen Rene Hurstin esittämä ja jäsen Anna Vuorjoen kannattama vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 4 (1 tyhjä).
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: kohta (8) kuulumaan: Laadukas sosiaaliasiamiestoiminta ja riittävä sosiaaliasiamiesten määrä, joka on Stm:n työryhmän mukaan yksi sosiaaliasiamies 100 000 asukasta kohti, varmistaa asiakkaille mahdollisuuden saada tarvitsemaansa tietoa ja ohjausta saatavilla olevista palveluista ja auttaa saavuttamaan paremmin palvelut .
Jaa-äänet: 4
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen
Ei-äänet: 8
Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Hannu Tuominen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 1
Markku Vuorinen
Poissa: 0
Jäsen Rene Hurstin esittämä ja jäsen Anna Vuorjoen kannattama vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 4 (1 tyhjä).
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Anna-Kaisa Tukiala, johtava asiantuntija, puhelin: 310 46693
anna-kaisa.tukiala(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|