Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2015 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Kj/1 | |
| 23.02.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 198
V 11.3.2015, Vuoden 2014 talousarvion toteutumattomat sitovat toiminnalliset tavoitteet
HEL 2015-001772 T 02 02 01
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä esittelytekstissä esiin tuodut vuoden 2014 talousarvion sitovien toiminnallisten tavoitteiden poikkeamat.
Esittelijä
vs. kaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Ari Hietamäki, johtava suunnittelija, puhelin: 310 36567
ari.hietamaki(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hankintakeskuksen selvitys |
2 | Pelastuslaitoksen selvitys |
3 | Kaupunginmuseon selvitys |
4 | HKLn selvitys |
5 | Sosiaali-_ja_terveysviraston selvitys |
6 | Nuorisoasiainkeskuksen selvitys |
7 | Kiinteistöviraston selvitys |
8 | Kaupunkisuunnitteluviraston selvitys |
9 | Rakennusviraston selvitys |
10 | Staran selvitys |
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, valtuusto |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Vuoden 2014 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan lauta- ja johtokuntien on annettava selvitys toteutumatta jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista siten, että selvitykset voidaan käsitellä kaupunginvaltuustossa ennen tilinpäätöksen allekirjoittamista kaupunginhallituksessa.
Teknisen palvelun lautakunta, pelastuslautakunta, yleisten töiden lautakunta, liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta, sosiaali- ja terveyslautakunta, kaupunginmuseon johtokunta, nuorisolautakunta, kaupunkisuunnittelulautakunta ja kiinteistölautakunta perustelevat seuraavasti, miksi vuoden 2014 talousarvion sitovat toiminnalliset tavoitteet eivät toteutuneet:
Rakennus- ja ympäristötoimi
Hankintakeskus
Tavoite: Kaupungin ja hallintokuntien hankintojen raportoinnin toteuttaminen kaupungin yhteisellä raportointijärjestelmällä
Toteuma: Tavoite ei toteutunut.
Hankintojen raportoinnin kehittämisen hanke keskeytettiin siihen saakka, kunnes tilaus-, maksu- sekä varastonhallintaprosessien tietojärjestelmiä uudistavan kaupunkiyhteisen Tilauksesta maksuun -hankkeen osana olevan tilausrekisterin toteutus käynnistyy.
Pelastuslaitos
Tavoite: I-riskialueella pelastustoiminnan keskimääräinen lähtö- ja ajoaika kohteeseen ensimmäisellä 1+3 vahvuisella yksiköllä on enintään 6 minuuttia 60 %:ssa tehtävistä.
Toteuma: Tavoite ei toteutunut. Toteuma oli 58 %. Viivettä aiheuttivat pidentyneet lähtöajat mm. Haagan pelastusaseman peruskorjauksen valmistelujen johdosta.
Tavoite: Ensihoidon tavoittamisviive on enintään 8 minuuttia 70 %:ssa kiireellisyysluokkien A ja B tehtävistä.
Toteuma: Tavoite ei toteutunut. Toteuma oli 69 %. Tähän vaikuttivat erityisesti pidentyneet potilaiden luovutusajat sairaaloissa.
Rakennusvirasto
Tavoite: Rakennusviraston, Helsingin Energian ja HKL - liikelaitoksen asutukselle, liikenteelle ja muulle toiminnalle kaivutöistä aiheutuvia haittoja vähennetään rakennusviraston koordinoimana. Rakennetussa katuverkossa yhteisenä työmaana toteutettujen hankkeiden kesto alittaa edellisen vuoden tuloksen vähintään 5 %.
Toteuma: Tavoite ei toteutunut.
Yhteinen kunnallistekninen työmaa -hankkeiden kaivutöiden keston mediaani vuonna 2014 oli 19 viikkoa, kun se edellisenä vuonna oli 6 viikkoa. Toteuma-aikojen rajat ovat pysyneet samoina molempina vuosina. Vuonna 2014 on ollut laajoja ja pitkäkestoisia hankkeita, joille on ollut välttämätöntä hakea koko vuodeksi kaivulupa. Tällaisia kohteita olivat mm. Jokeri II:n toteutukseen liittyvä Kuusmiehentien joukkoliikennekatu, Kehä I:n ja Kivikontien eritasoliittymä sekä Kuninkaantammen ja Honkasuon aluerakentamiskohteet.
Rakentamispalvelu (Stara)
Tavoite: Jatketaan työhyvinvoinnin nelivuotista Stydi-ohjelmaa, joka vähentää tapaturma- ja sairauspoissaoloja. Tavoitteena on parantaa Staran työhyvinvointia siten, että lyhytaikaisten, 1–3 päivän sairauspoissaolojen määrä vähenee vuodesta 2013 vähintään 0,2 prosenttiyksikköä.
Toteuma: Tavoite ei toteutunut. Laskua oli 0,06 %.
Vertailu tehtiin ajanjaksoilla 1.10.2012 – 30.9.2013 sekä 1.10.2013 – 30.9.2014. Ensimmäisellä ajanjaksolla poissaolot olivat 0,90 % ja toisella 0,84 %.
HKL-liikelaitos
Tavoite: Raitioliikenteen luotettavuus on 99,85 % (2012: 99,90 %)ja metroliikenteen 99,96 % (2012: 99,94 %).
Toteuma: Metroliikenteessä lähdöistä ajettiin 99,93% eli tavoite ei toteutunut. Metroliikenteen luotettavuus huononi hieman vuodesta 2013 (2013: 99,96 %); pääsyynä ovat olleet normaalia isommat junaviat. Luotettavuus säilyi kuitenkin edelleen erittäin hyvänä.
Sosiaali- ja terveystoimi
Tavoite: Perusterveydenhuollon yhteydessä toteutettuun somaattiseen erikoissairaanhoitoon pääsy kuudessa kuukaudessa.
Toteuma: Tavoite ei toteutunut. Potilaista 91 % sai hoidon tavoiteajassa.
Helsingin sosiaali- ja terveysviraston somaattisen erikoissairaanhoidon (sisätaudit, fysiatria ja neurologia) potilaista 91 % (7633) sai hoidon tavoiteajassa. Reilu 700 potilasta (9 % hoitoa saaneista) odotti hoitoa yli 180 vuorokautta. Valtaosa järjestelmässä toteutuneiden hoitojen ylittymisistä johtuu puutteellisista kirjauksista.
Tavoite: Siirtoviivehoitopäivämaksuihin johtavia somaattisen erikoissairaanhoidon siirtoviiveitä ei synny.
Toteuma: Tavoite ei toteutunut. Siirtoviivepäiviä syntyi 58 kpl vuoden 2014 aikana.
Siirtoviivemaksut vähenivät murto-osaan (yli 90 % vähenemä) vuodesta 2013.
Tavoite: Iäkkäiden tehostetun palveluasumisen palveluseteliasiakkaiden määrä nousee 100:lla
Toteuma: Tavoite ei toteutunut. Palveluseteliasiakkaiden kumulatiivinen määrä pysyi ennallaan vuoteen 2013 nähden (296).
Palvelusetelin käyttäjien määrän kehittymiseen vaikuttaa palvelusetelin arvo. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 16.12.2014 korottaa iäkkäiden palvelusetelin arvoa.
Tavoite: Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten terveystarkastukset, tavoite 2000 vuodessa
Toteuma: Tavoite ei toteutunut.
Nuorten terveystarkastuksia oli tehty 1768 kpl marraskuun loppuun mennessä. Koko vuoden tiedot eivät ole vielä käytettävissä.
Tavoite: Ehkäisevään toimeentulotukeen käytetään 3 % toimeentulotukimäärärahoista ja vähintään puolet ehkäisevästä toimeentulotuesta kohdennetaan vähävaraisille lapsiperheille.
Toteuma: Tavoite ei toteutunut. Ehkäisevästä toimeentulotuesta 43 % kohdentui lapsiperheille.
Alkuvuodesta 2014 ei vielä myönnetty lastensuojeluperheille ennaltaehkäisevää toimeentulotukea, vaan avustukset tehtiin lastensuojelun taloudellisena avustamisena. Ennaltaehkäisevä toimeentulotuki kohdistuu suhteellisesti enemmän lapsiperheille kuin yksinasuville tai pareille ilman lapsia. Menoina 43,1 % ennaltaehkäisevästä toimeentulotuesta kohdistui lasiperheille ja talouksina 29,9 %. Helsingissä toimeentulotuen saajista 76,7 % oli yksinasuvia ja 4,7 % pareja ilman lapsia vuonna 2014.
Sivistystoimi
Kaupunginmuseo
Tavoite: Aukiolotuntien määrä 8 450
Toteuma: Tavoite ei toteutunut. Aukiolotuntien määrä oli 8 216.
Ruiskumestarin taloa ei pystytty avaamaan yleisölle marras- ja joulukuussa sisäilmaongelmien vuoksi. Lisäksi Ratikkamuseo oli aiempaa enemmän suljettuna Kulttuuritehdas Korjaamon yksityistilaisuuksien johdosta.
Nuorisoasiainkeskus
Tavoite: Suunnitelmallisesti tuetut nuoret 1 200.
Toteuma: Tavoite ei toteutunut. Toteutuma oli1 131 suunnitelmallisesti tuettua nuorta.
Suunnitelmallisesti tuettujen nuorten määrän vähenemiseen vaikutti vuonna 2014 se, että Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman erillisrahoitus muun muassa Luotsi-toiminnalle päättyi vuoden 2013 lopussa. Tätä pyrittiin korvaamaan nuorisoasiankeskuksen omalla lisärahoituksella. Näin toimiessaan määrän kasvattaminen on hitaampaa, kun sitä tehdään jo toimivien työryhmien rinnalla. Aikaisemmalla erillisrahoituksella nuorten mukaanotto suoraan omaan erilliseen työryhmään on suoraviivaisempaa ja nopeampaa. Se merkitsi Luotsissa 12 henkilön työpanoksen vähenemistä. Luotsin asiakasnuoria oli vuonna 2014 yhteensä 187, mikä on 131 nuorta vähemmän kuin vuonna 2013.
Lisäksi kaupungin palvelujärjestelmän sisäiset uudelleenjärjestelyt nuorten työllistämisen osalta merkitsi 85 suunnitelmallisesti tuetun nuoren vähenemistä, kun työllistämistoiminta nuorisoasiainkeskuksessa päättyi.
Suunnitelmallisesti tuettujen nuorten palvelun tuottaminen liittyy myös nuorisoasiainkeskuksen yhteistyökumppaneiden tuottamaan toimintaan Tyttöjen talossa ja Kalliolan nuorten Poikien talossa. Nuorisoasiainkeskuksen mahdollisuudet vaikuttaa suunnitelmallisesti tuettujen nuorten määrään ao. taloissa, ovat rajallista. Suunnitelmallisesti tuettujen nuorten määrä jäi 53 nuorta pienemmäksi Tyttöjen talossa kuin vuonna 2013 saavutettiin. Myös Kalliolan nuorten Poikien talon asiakasmäärät vähenivät.
Alueellisissa palveluissa, pääosin nuorisotilojen toiminnassa, pystyttiin vastaavasti ennaltaehkäisevän työn rinnalla kasvattamaan suunnitelmallisesti tuettujen nuorten määrää. Luku kasvoi 21 nuorella. Koko vuoden 2014 luku alueellisten palvelujen osaston toiminnoissa päätyi 339 suunnitelmallisesti tuettuun nuoreen.
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
Kaupunkisuunnitteluvirasto
Tavoite: Joukkoliikenteen kuljetusosuus aamuliikenteessä keskustaan kasvaa 0,2 % -yksikköä edellisvuoden toteumasta (73,6 % vuonna 2013).
Toteutuminen: Tavoite ei toteutunut. Toteuma oli 72,02 %.
Tavoite ei toteutunut, koska heikohkon taloudellisen suhdanteen vuoksi joukkoliikenteen matkat ovat vähentyneet henkilöautomatkoja enemmän edellisvuoteen verrattuna.
Kiinteistövirasto
Tavoite: Luovutetun asuntorakennusoikeuden määrä 250 000 k-m²
Toteuma: Kaupunki luovutti vuonna 2014 asuntorakennusoikeutta 233 000 k-m².
Asuntorakennusoikeutta luovutettiin omistusoikeudella 44 % ja loput 56 % vuokrattiin. Luovutettu asuntokerrosala jäi alle sitovan tavoitteen, koska kaupungin omaa asuntotuotantoa käynnistyi alle normaali määrä. Tähän vaikutti taloustilanteen lisäksi myös Kalasataman ja Jätkäsaaren asuntorakentamisen tasaantuminen ja Kruunuvuoren asuntorakentamisen aloittamisen viivästyminen.
Esittelijä
vs. kaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Ari Hietamäki, johtava suunnittelija, puhelin: 310 36567
ari.hietamaki(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hankintakeskuksen selvitys |
2 | Pelastuslaitoksen selvitys |
3 | Kaupunginmuseon selvitys |
4 | HKLn selvitys |
5 | Sosiaali-_ja_terveysviraston selvitys |
6 | Nuorisoasiainkeskuksen selvitys |
7 | Kiinteistöviraston selvitys |
8 | Kaupunkisuunnitteluviraston selvitys |
9 | Rakennusviraston selvitys |
10 | Staran selvitys |
Tiedoksi
Päätöksessä mainitut virastot ja liikelaitokset
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|