Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2015 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Sj/2 | |
| 09.02.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 159
Lausunto luonnoksesta turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston kansalliseksi toimeenpano-ohjelmaksi 2014 - 2020
HEL 2014-005979 T 04 04 00
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Esittelijä
vs. apulaiskaupunginjohtaja
Pia Sutinen
Lisätiedot
Anu Riila, erityissuunnittelija, puhelin: 310 64495
anu.riila(a)hel.fi
Ilkka Haahtela, maahanmuutto- ja työllisyysasioiden päällikkö, puhelin: 09 310 25565
ilkka.haahtela(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu |
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus antaa seuraavan lausunnon luonnoksesta turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston kansalliseksi toimeenpano-ohjelmaksi EU-rahoitusohjelmakaudelle 2014 - 2020:
Toimeenpano-ohjelmaluonnoksessa huomio kiinnittyy rahoituksen jakosuhteen tarkoituksenmukaisuuteen. Varsinaiseen kuntien maahanmuuttajien kotouttamistoimiin tarkoitettu määrärahaosuus on pieni verrattuna turvapaikanhakijoiden, säilöön otettavien sekä vapaaehtoisen paluun palvelujen kehittämistoimiin tarkoitettuun osuuteen. Rahoituksen sitominen etukäteen näyttäytyy ohjelmatekstissä vahvalta, eikä mahdollisiin toimintaympäristön muutoksiin varautuminen tule ilmi tekstistä.
Ohjelmaluonnoksessa viranomaistoiminnan vakiintumattomuus tulee ilmi. Turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten vastaanottotoiminta tulisi olla siinä määrin vakiintunutta, ettei sitä tarvitsisi ylläpitää AMIF-rahaston tarjoamalla rahoitustuella.
Rahaston kehittämis-, seuranta- ja arviointitoimintaa tulee kehittää aktiivisessa dialogissa kuntatoimijoiden kanssa. Tämän vuoksi on toivottavaa, että Helsinki voi paikallistuntemuksellaan aktiivisesti osallistua turvapaikka- ja pakolaispolitiikkaan ja maahanmuuttajien kotouttamiseen liittyvän rahoitusinstrumentin toimivuuden ja käytännön vaikuttavuuden seurantaan liittyvään keskusteluun seurantakomitean varsinaisessa jäsenistössä. Nyt paikallista asiantuntijuutta näyttäisi edustavan vain järjestökenttä.
Vapaaehtoisen paluumuuton järjestämisessä tulisi huomioida myös muut kuin turvapaikkaprosessin kautta saapuneet kolmannen maan kansalaiset. Näiden paluun tukemisen kysymyksiä ei ohjelmaluonnoksessa ole lainkaan nostettu esiin.
Esittelijän perustelut
Sisäministeriö on pyytänyt Helsingin kaupungin lausuntoa otsikkoasiassa 26.1.2015 mennessä sähköpostiosoitteeseen kirjaamo@intermin.fi. Jatkoaikaa on saatu 9.2.2015 asti.
Lausunto on valmisteltu yhteistyössä kaupunginkanslian maahanmuutto- ja työllisyyspalveluiden ja sosiaali- ja terveysviraston maahanmuuttoyksikön kanssa.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen
Lisätiedot
Anu Riila, erityissuunnittelija, puhelin: 310 64495
anu.riila(a)hel.fi
Ilkka Haahtela, maahanmuutto- ja työllisyysasioiden päällikkö, puhelin: 09 310 25565
ilkka.haahtela(a)hel.fi
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Sisämininisteriö | Muutoksenhakukielto, valmistelu |
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 02.06.2014 § 654
HEL 2014-005979 T 04 04 00
Lausunto
Kaupunginhallitus antoi seuraavan lausunnon turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston kansallisesta ohjelmaluonnoksesta 2014 – 2020 15.5.2014 mennessä. Lausunnolle on saatu jatkoaikaa. (SMDno/2013/1021, 30.4.2014).
Ohjelmaluonnoksessa kuvataan selkeästi, pääasiassa valtionhallinnon näkökulmasta, kansallisen ohjelman ja rahastosta haettavissa olevan rahoituksen painopisteitä. Rahoituksen painotus esimerkiksi maahantulon alkuvaiheen toimenpiteiden kehittämiseen ja tehostamiseen on kannatettavaa.
Ohjelmaluonnos jää irralliseksi suhteessa tuleviin kunta- sekä sosiaali- ja terveyssektoriuudistusten vaikutuksiin, jotka sitovat kuntien resursseja rakenteiden uudistamiseen. Pakolaisten vastaanottoon liittyvän korvaustason selvittäminen ja korvausjärjestelmän yksinkertaistaminen ovat hyviä tavoitteita, mutta kehitystyötä tulisi nopeuttaa, jotta sillä olisi tosiasiallista vaikutusta kuntien halukkuuteen vastaanottaa mm. kiintiöpakolaisia.
Luonnoksessa ehdotetaan, että sosiaali- ja terveyspalveluissa tulee kehittää ja mallintaa kansainvälistä rekrytointia (kohdennetut rekrytoinnit ulkomailla) ja sen edellyttämää yhteistyötä. Ulkomaan kansalaisten osuus työttömistä työnhakijoista Helsingissä oli 20 % vuonna 2012 (Helsingin TE -toimiston tilastoja). Rahoitusta tulisi kanavoida erityisesti toimenpiteille, joilla edistetään niiden työttömien muunkielisten, jotka ovat kouluttautuneet sosiaali- ja terveyssektorille, rekrytoitumista koulutustaan vastaavalle alalle esimerkiksi ulkomailla hankitun osaamisen tunnistamista, tunnustamista ja täydentämistä nopeuttamalla, rekrytointiprosesseja kehittämällä ja tarvittaessa uudelleenkoulutuksen avulla.
Maahanmuuttajien kotouttamisen osalta huolehditaan siitä, että julkiset palvelut soveltuvat maahanmuuttajille. Erityisesti maahanmuuton alkuvaiheessa tulee huolehtia maahanmuuttajien erityistarpeisiin vastaamisesta tarvittaessa myös yksilöllisin palveluin. Ohjelmaluonnoksessa rahoitusta ohjattaisiin kuitenkin erityisesti kansalaisjärjestöille, jotta niiden rooli kotouttamispalvelujen tarjoajina (neuvonta, ohjaus, palvelut, kielikoulutus) vahvistuisi. Järjestöillä on merkittävä rooli maahanmuuttajien oman toimijuuden vahvistamisessa ja osallistumisen tukemisessa koko kotoutumisprosessin ajan. Palvelujen pirstaloitumisen ehkäisemiseksi on toivottavaa, että järjestöjen roolia kotouttamisen alkuvaiheessa kehitetään yhteistyössä kunnallisten palveluntuottajien kanssa, jolla varmistettaisiin palvelun koordinointi ja ammatillisuus.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen
Lisätiedot
Anu Riila, erityissuunnittelija, puhelin: 310 64495
anu.riila(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|