Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

38/2013

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kj/5

 

28.10.2013

 

 

 

 

 

 

§ 1120

MTV Push Helsinki -tapahtuman järjestäminen Helsingissä vuosina 2014-2015

HEL 2013-013026 T 14 00 01

Päätös

Kaupunginhallitus päätti, että Helsingin kaupunki toteuttaa yhdessä MTV Networks Internationalin kanssa MTV Push Helsinki          -markkinointikonseptin ja tapahtumakokonaisuuden vuosina 2014 ja 2015 ehdolla, että kaupungin osuus kokonaisuuden kustannuksista on enintään 425 000 euroa vuonna 2014 ja 525 000 euroa vuonna 2015 ja että valtio tukee kokonaisuuden toteutusta vähintään vastaavilla panoksilla.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Saila Machere, tapahtumapäällikkö, puhelin: 310 25903

saila.machere(a)hel.fi

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Talous- ja suunnittelukeskus

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättänee, että Helsingin kaupunki toteuttaa yhdessä MTV Networks Internationalin kanssa MTV Push Helsinki          -markkinointikonseptin ja tapahtumakokonaisuuden vuosina 2014 ja 2015 ehdolla, että kaupungin osuus kokonaisuuden kustannuksista on enintään 425 000 euroa vuonna 2014 ja 525 000 euroa vuonna 2015 ja että valtio tukee kokonaisuuden toteutusta vähintään vastaavilla panoksilla.

Esittelijä

Helsingin kaupunki on käynyt MTV Networks Internationalin (MTV) kanssa neuvotteluita MTV Push Helsinki -tapahtuman järjestämisestä Helsingissä vuosina 2014 ja 2015. MTV Push Helsinki on kahden päivän markkinointikonsepti ja tapahtumakokonaisuus, joka esittelee kaupunkia muodin, musiikin, designin ja uusien teknologioiden, kuten peli- ja audiovisuaalisen teollisuuden kautta.

MTV Push Helsingillä tavoitellaan laajaa kansainvälistä medianäkyvyyttä, ja sen avulla halutaan markkinoida Helsinkiä hauskalla ja kaupungin vahvuuksiin perustuvalla tavalla. Vastaavaa, tiettyyn kaupunkiin liittyvää MTV Push -nimistä kokonaisuutta ei ole aikaisemmin järjestetty.

Kampanjan ja tapahtumakokonaisuuden tärkeimpänä kohderyhmänä ovat nuoret ja nuoret aikuiset. Helsinki haluaa näyttäytyä heille houkuttelevana matkailu-, työskentely- ja opiskelukohteena. Samalla paikallinen osaaminen saa kansainvälistä näkyvyyttä ja tunnettuutta. Markkinointikonsepti tavoittaa laskennallisesti 470 miljoonaa kotitaloutta.

MTV Push Helsinki on tarkoitettu sekä kaupunkilaisille että kansainväliselle yleisölle. Kokonaisuus koostuu kahdesta osasta; isosta yleisökonsertista ja sitä tukevista pienemmistä tapahtumista. Kokonaisuutta edeltää aktiivinen ennakkomarkkinointi, jolla kutsutaan kampanjan kohderyhmä Helsinkiin.

Keskeisellä paikalla Helsingissä järjestettävä, kaikille avoin yleisökonsertti esittelee nousevan kansainvälisen artistin ja kotimaisia yhtyeitä. MTV taltioi konsertin, ja se esitetään osana MTV World Stage -sarjaa, jolla on maailmanlaajuinen jakelu.

Konsertti laajenee kaupungille työpajojen, seminaarien, avoimien ovien ja muiden tapahtumien muodossa. Tavoitteena on esitellä Helsingin luovaa osaamista muodin, musiikin, designin ja uusien teknologioiden saralla. MTV dokumentoi kaupunkitapahtuman esitettäväksi verkossa ja kansainvälisillä TV-kanavillaan.

MTV:n toteuttamaan mediakokonaisuuteen kuuluvat koko maailman (pl. Yhdysvallat ja Kanada) kattava World Stage konserttitaltiointi, yhteentoista Helsingin valitsemaan kohdemaahan ulottuva, television kautta välitettävä markkinointikampanja, sekä globaalisti verkossa näkyvä toimituksellinen sisältö, jota paikalliset yhteistyökumppanit voivat käyttää oma markkinointinsa tukena.

Kokonaisuus rahoitetaan yhteistyössä Helsingin kaupungin, opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM), työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) ja hankkeeseen kutsuttavien kaupallisten kumppanien kanssa. Markkinointiteon järjestäjänä toimii Helsingin kaupunki yhteistyössä MTV Networks Internationalin kanssa.

Kaupungin strategiaohjelman 2013–2016 mukaan ”Helsinkiin haetaan suurtapahtumia ja kilpailukyvyn kannalta merkittäviä kongresseja yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa." MTV Push Helsinki olisi toteutuessaan strategiaohjelmassa mainittu suurtapahtuma. Lisäksi se olisi merkittävä kaupunkimarkkinoinnin väline.

Strategiaohjelmassa todetaan lisäksi, että ”Helsingin vetovoima erityisesti venäläisten ja aasialaisten matkailijoiden sekä investointien kohteena kasvatetaan merkittävästi”. MTV Push Helsinki muodostaisi tärkeän sisällön erityisesti Venäjälle ja Aasiaan suuntautuvaan markkinointiin.

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 850 000 euroa vuodelle 2014 ja 1 050 000 euroa vuodelle 2015. Helsingin rahoitusosuus on korkeintaan 425 000 euroa vuoden 2014 ja 525 000 euroa vuoden 2015 tapahtuman osalta. Valtio on alustavasti sitoutunut osallistumaan tapahtuman rahoitukseen samalla summalla kuin Helsingin kaupunki. Valtion edustajina ovat opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) ja työ- ja elinkeinoministeriö (TEM).

Kaupunki etsii kokonaisuudelle yksityisiä, kaupallisia kumppaneita, joiden osallistuminen hankkeeseen laskee kaupungin ja valtion yhteenlaskettua osuutta vastaavalla summalla. Tavoitteena on, että kaupallisten kumppanuuksien yhteenlaskettu arvo on vähintään                 200 000 euroa vuodessa.

Vuoden 2014 tapahtuman budjetti muodostuu seuraavasti:

-        Tapahtuman tekninen toteutus ja TV-tuotanto 450 000 euroa

-        Markkinointimateriaalit, viestintä ja dokumentointi 80 000 euroa

-        Esiintyjien palkkiot 50 000 euroa

-        Kansainvälinen medianäkyvyys 270 000 euroa

-        Yhteensä 850 000 euroa

Vuoden 2015 tapahtuman budjetti muodostuu seuraavasti:

-        Tapahtuman tekninen toteutus ja TV-tuotanto 450 000 euroa

-        Markkinointimateriaalit, viestintä ja dokumentointi 65 000 euroa

-        Esiintyjien palkkiot 70 000 euroa

-        Kansainvälinen medianäkyvyys 465 000 euroa

-        Yhteensä 1 050 000 euroa

Kaupungin rahoitus toteutuu vain, mikäli tapahtuma päätetään järjestää Helsingissä vuosina 2014 ja 2015. Kaupungin panostuksen yhteissumma ei voi ylittää 425 000 euroa vuonna 2014 ja 525 000 euroa vuonna 2015. Helsingin kaupunki järjestää tapahtuman ehdolla, että valtiovalta osoittaa järjestelyihin vähintään kaupungin panostusta vastaavan tuen. Kaupunki etsii kokonaisuuteen yksityisiä kumppaneita, joiden osallistuminen vähentää Helsingin kaupungin ja valtion osuutta tapahtuman kokonaiskustannuksista.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Saila Machere, tapahtumapäällikkö, puhelin: 310 25903

saila.machere(a)hel.fi

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Talous- ja suunnittelukeskus

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566