Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 36/2013 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Kj/4 | |
| 14.10.2013 |
| |
|
|
|
§ 1078
Valtuutettu Sara Paavolaisen toivomusponsi: Selvitys lapsiin kohdistuvan mielikuvamainonnan rajoittamisesta
HEL 2012-014104 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 26.9.2012 hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle (Sara Paavolainen) sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Käsittely
Vastaehdotus:
Osku Pajamäki: Kohtaan 4/Kj (Paavolainen):
Lisätään toivomusponnen vastausesitykseen viimeisiksi kolmeksi kappaleeksi:
"Helsingin kaupungin vastuullisen alkoholinkäytön toimenpideohjelmassa vuodelta 2010 todetaan, että mainonnalla on voimakas vaikutus kansalaisten alkoholiasenteisiin, alkoholista käytävään julkiseen keskusteluun sekä alkoholin myyntiä ja kulutusta koskevaan päätöksentekoon. Alkoholimainonnan tiedetään vaikuttavan erityisen voimakkaasti nuorten alkoholinkäyttöön: mainonta sekä aikaistaa että lisää nuorten alkoholinkäyttöä. Vastuullisen alkoholinkäytön toimenpideohjelman toimenpiteistä kuusi keskittyy nimenomaan alkoholimainonnan rajoittamiseen. Toimenpideohjelman mukaan Helsingin kaupunki kieltää kaiken alkoholimainonnan mainospinnoissaan, korjausrakentamisessa käytettävissä suojapeitteissä, raitiovaunuissa, metrossa, metroasemilla, linja-autoissa ja pysäkeillä sekä kaupungin omissa julkaisuissa.
Toimenpideohjelman kirjausten valvontaa tai siihen liittyvää tulkintaa ei voida pitää kohtuuttoman vaikeana. Useimmissa tapauksissa mainos voidaan tunnistaa selkeästi alkoholimainokseksi. Määräysten seurantaa voidaan toteuttaa yhteistyössä esimerkiksi kansalaisjärjestöjen kanssa.
Hallituksen esitys alkoholilain 33 §:n muuttamiseksi on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Esitys muiden muassa kieltäisi kokonaan alkoholin ulkomainonnan. Onkin perusteltua, että Helsingin kaupunki ei ryhdy yksipuolisesti muuttamaan ulkomainospaikkojen vuokrausta koskevia sopimuksia tilanteessa, jossa kielto alkoholin ulkomainonnalle on toteutumassa lainsäädännön kautta. Lain tullessa voimaan Helsingin kaupunki ryhtyy välittömästi sen edellyttämiin toimiin omien ulkomainospaikkojensa osalta. Mikäli kuitenkin lain voimaantulo viivästyisi, kaupunki varautuu toimeenpanemaan vastuullisen alkoholinkäytön toimenpideohjelman kirjaukset Helsingin kaupungin alueella omilla päätöksillään."
Kannattajat: Jorma Bergholm
Äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Kohtaan 4/Kj (Paavolainen): Lisätään toivomusponnen vastausesitykseen viimeisiksi kolmeksi kappaleeksi:
"Helsingin kaupungin vastuullisen alkoholinkäytön toimenpideohjelmassa vuodelta 2010 todetaan, että mainonnalla on voimakas vaikutus kansalaisten alkoholiasenteisiin, alkoholista käytävään julkiseen keskusteluun sekä alkoholin myyntiä ja kulutusta koskevaan päätöksentekoon. Alkoholimainonnan tiedetään vaikuttavan erityisen voimakkaasti nuorten alkoholinkäyttöön: mainonta sekä aikaistaa että lisää nuorten alkoholinkäyttöä. Vastuullisen alkoholinkäytön toimenpideohjelman toimenpiteistä kuusi keskittyy nimenomaan alkoholimainonnan rajoittamiseen. Toimenpideohjelman mukaan Helsingin kaupunki kieltää kaiken alkoholimainonnan mainospinnoissaan, korjausrakentamisessa käytettävissä suojapeitteissä, raitiovaunuissa, metrossa, metroasemilla, linja-autoissa ja pysäkeillä sekä kaupungin omissa julkaisuissa.
Toimenpideohjelman kirjausten valvontaa tai siihen liittyvää tulkintaa ei voida pitää kohtuuttoman vaikeana. Useimmissa tapauksissa mainos voidaan tunnistaa selkeästi alkoholimainokseksi. Määräysten seurantaa voidaan toteuttaa yhteistyössä esimerkiksi kansalaisjärjestöjen kanssa.
Hallituksen esitys alkoholilain 33 §:n muuttamiseksi on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Esitys muiden muassa kieltäisi kokonaan alkoholin ulkomainonnan. Onkin perusteltua, että Helsingin kaupunki ei ryhdy yksipuolisesti muuttamaan ulkomainospaikkojen vuokrausta koskevia sopimuksia tilanteessa, jossa kielto alkoholin ulkomainonnalle on toteutumassa lainsäädännön kautta. Lain tullessa voimaan Helsingin kaupunki ryhtyy välittömästi sen edellyttämiin toimiin omien ulkomainospaikkojensa osalta. Mikäli kuitenkin lain voimaantulo viivästyisi, kaupunki varautuu toimeenpanemaan vastuullisen alkoholinkäytön toimenpideohjelman kirjaukset Helsingin kaupungin alueella omilla päätöksillään."
Jaa-äänet: 11
Juha Hakola, Jussi Halla-aho, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Otso Kivekäs, Tuuli Kousa, Lasse Männistö, Hannu Oskala, Marcus Rantala, Tatu Rauhamäki, Laura Rissanen
Ei-äänet: 4
Jorma Bergholm, Tuomas Kurttila, Osku Pajamäki, Sirpa Puhakka
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Äänin 11 - 4 kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Nyrki Tuominen, elinkeinopäällikkö, puhelin: 310 36255
nyrki.tuominen(a)hel.fi
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ponnen ehdottaja valtuutettu Sara Paavolainen | Muutoksenhakukielto, valmistelu |
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus päättänee merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 26.9.2012 hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle (Sara Paavolainen) sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Esittelijä
Hyväksyessään 26.9.2012 Thomas Wallgrenin aloitteen julkisen tilan vapauttamisesta kaupallisesta mainonnasta kaupunginvaltuusto samalla hyväksyi seuraavan toivomusponnen:
"Valtuusto edellyttää, että kaupunki selvittää miten voidaan rajoittaa lapsiin kohdistuvaa mielikuvamainontaa erityisesti alkoholimainonnan osalta." (Sara Paavolainen)
Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 24 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen tiedoksi myös muille valtuutetuille.
Kaupungin sisäiseen käyttöön tarkoitetun ja kaupallisen mainostilan (siltapaikat) myynnistä vastaa tällä hetkellä rakennusvirasto. Myös HKL ja HSL ovat merkittäviä mainostilan tarjoajia. Yksityisten toimijoiden kanssa tehtävät mainossopimukset ovat pitkäkestoisia ja markkinointivastuu on toimijoilla.
Kaupunki noudattaa mainospaikkojen tarjonnassa ja niitä koskevissa sopimuksissa voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä noudattaa omassa toiminnassaan eettisiä linjauksia, joiden voidaan katsoa olevan yleisesti hyväksyttyjä. Mikäli kaupunki soveltaisi lainsäädäntöä tiukempaa sääntelyä, edellyttäisi se kaupungilta myös ko. sääntelyn valvontaa. Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa kaksinkertaisen sääntelyn ja sen myötä kaupungin tehtävien lisääminen ei on perusteltua.
Kansallisen alkoholilainsäädännön mahdollisten muutosten ja tiukennusten myötä alkoholin mielikuvamainonta saattaa olennaisesti vähentyä tulevaisuudessa. Tässä vaiheessa kaupungin tulisi aktiivisesti seurata lainsäädännön mahdollisia muutoksia ja toteuttaa tarvittavia muutoksia sen jälkeen.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Nyrki Tuominen, elinkeinopäällikkö, puhelin: 310 36255
nyrki.tuominen(a)hel.fi
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ponnen ehdottaja valtuutettu Sara Paavolainen | Muutoksenhakukielto, valmistelu |
Tiedoksi
Muut valtuutetut
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|