Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

31/2013

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kaj/8

 

09.09.2013

 

 

 

 

 

 

§ 962

Valtuutettu Astrid Thorsin toivomusponsi sähköautojen latauspaikkojen rakentamisesta

HEL 2012-013232 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 12.9.2012 hyväksymän toivomusponnen (Astrid Thorsin) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Suvi Rämö, hallintosihteeri, puhelin: 310 36045

suvi.ramo(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Astrid Thorsin toivomusponsi

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Ponnen ehdottaja

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättänee merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 12.9.2012 hyväksymän toivomusponnen (Astrid Thorsin) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.

Esittelijä

Hyväksyessään 12.9.2012 Asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelman 2012 kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:

"Kaupunki myötävaikuttaa siihen, että on mahdollista rakentaa riittävästi sähköautojen latauspaikkoja." (Astrid Thors)

Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 24 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen tiedoksi myös muille valtuutetuille.

Esittelijä toteaa, että kaupunginjohtaja päätti 6.3.2013 johtajistokäsittelyssä, että Helsingin kaupunki osallistuu valtakunnalliseen sähköisen liikenteen kehitysympäristö 2011-2015 hankkeeseen vuonna 2013 toteuttamalla 30 julkista sähköauton latauspistettä sekä hankkimalla 30 ladattavaa sähköautoa kaupungin ajoneuvohankintojen yhteydessä, korvaten perinteisiä polttomoottoriautoja soveltuvissa käyttökohteissa. Samalla kaupunginjohtaja nimesi hankkeelle toimikaudeksi 2013-2014 työryhmän toimenpiteiden toteuttamiseksi ja kaupungin ulkopuolisen sidosryhmäyhteistyön koordinoimiseksi.

Esittelijä viittaa Helsingin Energia -liikelaitoksen (jäljempänä Helsingin Energia) lausuntoon ja toteaa, että Helsingin Energia osallistuu sähköautoliikenteen latauspalveluiden kehittämiseen. Se on muun muassa toteuttanut seitsemän julkista katulatauspistettä kantakaupungin alueelle kehityshankkeessa. Lisäksi Helsingin Energia osallistuu laajaan yhteistyöhön, joka mahdollistaa teknisesti valtakunnallisen latauspisteiden yhteiskäytön, ja jonka tavoitteena on valmistella valtakunnallisen yhteiskäyttömallin mukaisen latausoperaattoriyhtiön perustamistoimia.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Suvi Rämö, hallintosihteeri, puhelin: 310 36045

suvi.ramo(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Astrid Thorsin toivomusponsi

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Ponnen ehdottaja

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu

Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu

Kaupunginvaltuusto

Päätöshistoria

Helsingin Energia -liikelaitos 10.7.2013

HEL 2012-013232 T 00 00 03

Valtuuston linjaus

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 12.9.2012 Astrid Thorsin tekemän toivomusponnen "Kaupunki myötävaikuttaa siihen, että on mahdollista rakentaa riittävästi sähköautojen latauspaikkoja"

Tiivistelmä

Kansainvälisesti ympäristö- ja elinkeinopolitiikan linjaukset ohjaavat sähköisen liikenteen ratkaisuihin yhä voimakkaammin ja motiivi on ympäristö- ja elinkeinopoliittinen. Esimerkkinä Euroopan komission direktiiviesitykset sähköautojen latausverkoston toteuttamisesta, joista 800 000 olisi julkisilla pysäköintialueilla sekä sähköautojen yleistymistä edistävä direktiiviesitys. Sähköinen liikenne vähentää merkittävästi öljyriippuvuutta, kasvihuonekaasupäästöjä sekä paikallisia ilmansaasteita ja meluhaittoja.

Kansainvälisten esimerkkien ja tutkimustiedon valossa julkiset tukitoimet ovat tarpeellista sähköautoliikenteen kehityksen alkuvaiheessa. Nykyisellään sähköautoilu edistyy ainoastaan niissä maissa ja kaupungeissa, joissa kannusteet ovat alkuvaiheessa selkeästi käytössä.

Sähkönmyynnin tuotto latauspistettä kohden on muutamia kymmeniä euroja vuodessa, joten julkisia latauspisteitä ei voi rahoittaa sähkön myynnillä, joka vastaa ainoastaan prosentteja investointikuluista.

Kansainvälisiä esimerkkejä kaupunkien toimista sähköautoilun edistämiseksi:

-        Ladattaville sähkö- ja hybridiautoille määräaikainen ilmainen pysäköinti

-        Kaupungin rahoittamat sähköautojen latauspisteet, jolla luodaan peruspalvelutason latausverkosto kaupunkiin

-        Tilapäinen bussikaistojen käyttöoikeus ladattaville sähkö- ja hybridiajoneuvoille

-        Ladattavien sähkö- ja hybridiajoneuvojen hyödyntäminen kaupungin ajoneuvoina soveltuvissa kohteissa

 

 

Helsingin Energian nykytoimet latauspalveluissa

Helsingin Energia osallistuu sähköautoliikenteen latauspalveluiden kehittämiseen liiketoiminnan lähtökohdista.

-        Helsingin Energia on toteuttanut seitsemän julkista katulatauspistettä kantakaupungin alueelle kehityshankkeessa.

-         Helsingin Energia osallistuu laajaan yhteistyöhön, joka mahdollistaa teknisesti valtakunnallinen latauspisteiden yhteiskäytön. Helsingin Energia on mukana valtakunnallisen yhteiskäyttömallin mukaisen latausoperaattoriyhtiön perustamistoimien valmistelussa.

-        Helsingin Energia osallistuu seuraaviin kehityshankkeisiin Tekesin EVE-ohjelmassa: Sähköinen liikenne, BIT-tutkimuskeskuksen liiketoimintamallien hanke, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ja Hanken Svenska handelshögskolanin sähköliikenteen tutkimushanke, Metropolia Ammattikorkeakoulun induktiivinen latauspilottihanke.

-        Helsingin Energia valmistelee seuraavien 30 julkisen latauspisteen toteutusta kaupunginjohtajiston ohjauksen mukaisesti.

Valtakunnallinen yhteistyö

Sähköautojen latauspalveluiden kehittämiseksi on Tekesin EVE-ohjelman puitteissa käynnistetty yhteistyö pääkaupunkiseudun kuntien sekä energiatoimijoiden kanssa ja samalla keskustelut ovat laajentuneet käytännön tarpeiden kautta valtakunnalliseksi. Yhteistyön tavoitteena on, että sähköauton lataaminen toimisi pääperiaatteiltaan samalla tavalla yli kaupunkirajojen (latauspistokkeiden yhteensopivuus, latauspisteiden löydettävyys, julkisivun tunnistettavuus, pysäköinnin ja latauspalveluiden maksujärjestelmät, latauspalveluiden kustannustehokkuus). Samankaltainen latauspalveluoperaattoreiden yhteistyö on käynnistynyt myös kansainvälisesti, muun muassa Norjassa, Saksassa, Itävallassa, Portugalissa ja Hollannissa. Helsingin Energia on aktiivinen tässä yhteistyössä.

Ehdotuksia jatkotyöhön sähköautoliikenteessä

Sähkömyynnin tuotot latauspistettä kohden on muutamia kymmeniä euroja vuodessa, joten julkisia latauspisteitä ei voi rahoittaa sähkömyynnillä, joka vastaa ainoastaan prosentteja investointikuluista. Jos koko palvelukustannus pisteen rakentamisesta taas peritäisiin heti alussa sähköautoilijalta, niin pysäköinnin loppuhinnaksi keskustassa tulisi 20-24 € jo neljän tunnin pysäköinnistä. Tässä tapauksessa sähköautoilija maksaisi pysäköinnistään selkeästi enemmän kuin polttomoottoriautoilija.

Kansainvälisten esimerkkien ja tutkimustiedon valossa julkiset tukitoimet ovat tarpeellista sähköautoliikenteen kehityksen alkuvaiheessa ja motiivi on elinkeino- sekä ympäristöpoliittinen. Nähtävissä on, että pitkällä aikavälillä sähköautojen latauspalvelu kehittyy liiketoiminnaksi, mutta nykyisellään sähköautoilu edistyy ainoastaan niissä maissa ja kaupungeissa, joissa kannusteet ovat alkuvaiheessa käytössä.

Yleisesti sähköinen autoliikenne on kansainvälisesti voimakkaassa kehitysvaiheessa ja nykyisen arvion mukaan vuonna 2030 Helsingin ajoneuvokannasta 20-50 % on ladattavia hybridi- tai sähköajoneuvoja. Tästä syystä on tarpeellista, että Helsingin kaupunki kehittää asiaa kokonaisuutena laajalla yhteistyöllä valtion ja muiden pääkaupunkiseudun kaupunkien kanssa.

Muiden Euroopan kaupunkien toimia

Sähköliikenteellä voidaan olennaisesti vähentää liikenteen päästöjä ja meluhaittoja sekä vähentää merkittävästi öljyriippuvuutta. Alla esimerkkejä muiden kaupunkien hyödyntämistä kannusteista:

Oslo

-        Sähköautoille ilmainen pysäköinti ja lataus kaupungin hallinnoimilla pysäköintialueilla

-        Oslon kaupungin ympäristöohjelmassa ”Urban Ecology Programme” vuositavoitteena 100 uutta sähköauton julkista latauspistettä, kaupungin oma budjetti latauspisteiden toteutukseen 1 M€ vuonna 2013. Kaupungin vastuullinen taho on Oslon Liikenne- ja ympäristövirasto ”Department of Environmental Affairs and Transport”.

-        Sähköautoilla tilapäinen bussikaistojen käyttöoikeus

-        Sähköautoilla ei ruuhkamaksuja

-        Sähköautoja kaupungin omassa käytössä soveltuvissa kohteissa

-        Käytössä yhteensä 977 julkista latauspistettä sekä 13 pikalatauspistettä, sähköautoja Oslon alueella on 2489

Lontoo

-        Sähköautoille ilmainen pysäköinti

-        Kaupungin aloittama latauspalveluiden yhteistyöhanke: 1145 julkista latauspistettä toiminnassa (5/2013)

-        Sähköautoilla ei ruuhkamaksuja, hyöty noin 1700 puntaa/vuosi/autoilija

-        Vuoteen 2015 mennessä kaupungin tavoitteena yhteensä 25 000 latauspistettä, joista 2000 julkisilla pysäköinti-alueilla, 500 kadun varrella ja loput kodeissa ja työpaikoilla

Amsterdam

-        Vuonna 2009 kaupungin sähköautojen investointituki 3 M€ (260 sähköautoa)

-        Vuosiksi 2012-2015 kaupungin 8,6 M€ investointituki jakeluliikenteen sähköautoihin

-        Yli 300 julkista latauspistettä asennettuna

-        Sähköautoille ilmainen pysäköinti

Lisätiedot

Markus Lehtonen, Kehitysjohtaja, puhelin: +358 9 617 2475

markus.lehtonen(a)helen.fi

Jussi Palola, Tutkimus- ja kehityspäällikkö, puhelin: +358 9 617 2110

jussi.palola(a)helen.fi

 

Kaupunkisuunnittelulautakunta 14.05.2013 § 156

HEL 2012-013232 T 00 00 03

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Sähköisten autojen määrä on Suomessa ja kansainvälisesti kasvussa. Nykyisen arvion mukaan vuonna 2030 Helsingin ajoneuvokannasta 20 - 50 % on ladattavia hybridi- tai sähköajoneuvoja.

Kaupungin sähköistyvän liikenteen ohjausryhmä toimi vuosina 2011 - 2012. Ohjausryhmän keskeisimpänä tehtävänä oli sähköistyvän autoliikenteen ensivaiheen kehitystoimien koordinointi. Ensimmäiset kuusi koelatauspistettä ovat toiminnassa ja yleissuunnitelma kaupungin sähköautojen latausverkostosta sekä ehdotukset seuraavista jatkotoimista on valmisteltu.

Helsinki nimeää vuonna 2013 uuden ohjausryhmän, joka valmistelee sähköistyvän autoliikenteen kehitysohjelman vuoteen 2020 ja koordinoi kaupungin kehitystoimia sähköistyvässä liikenteessä vuosina 2013 - 2015. Helsinki tekee yhteistyötä valtion ja muiden pääkaupunkiseudun kaupunkien kanssa.

Vuonna 2013 Helsingin tavoitteena on toteuttaa 30 julkista sähköautojen latauspistettä sekä hankkia kaupungille 30 ladattavaa sähköautoa. Hankittavat sähköautot varustetaan työ- ja elinkeinoministeriön sähköautojen investointitukien vaatimusten mukaisilla mittalaitteilla, joita hyödynnetään Tekesin valtakunnallisessa sähköisen liikenteen kehitysohjelmassa.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Mikko Lehtonen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37117

mikko.j.lehtonen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566