Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

23/2013

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Ryj/1

 

10.06.2013

 

 

 

 

 

 

§ 691

Lausunnon antaminen Etelä-Suomen aluehallintovirastolle Helsingin Sataman ympäristölupahakemuksesta (Vuosaaren satama)

HEL 2012-017524 T 11 01 00 00

Viite: Dnro ESAVI/306/04.08/2012

Päätös

Kaupunginhallitus päätti antaa Etelä-Suomen aluehallintovirastolle seuraavan lausunnon Helsingin Sataman hakemuksesta, joka koskee Helsingin kaupungin Vuosaaren sataman ympäristölupapäätöksen lupamääräysten tarkistamista.

Ympäristöluvan tarkistamishakemus koskee Vuosaaren sataman suljetulla satama-alueella harjoitettavaa satamatoimintaa. Suurimmat tavaraterminaalit, kuljetus- ja huoltoliikkeiden toiminnot, tullin toimitilat yms. sijaitsevat suljetun satama-alueen ulkopuolella, joten hakemus ei koske näitä toimintoja.

Voimassa olevan luvan lupamääräykset on annettu tilanteessa, jossa Vuosaaren satama oli rakentumassa ja ne liittyvät osittain satamatoiminnan käynnistymiseen vuonna 2008. Lupamääräykset edellyttävät päivittämistä nykytilannetta vastaaviksi.

Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupungin ympäristölautakunta on 21.5.2013 kaupungin ympäristön- ja terveydensuojeluviranomaisena antanut Etelä-Suomen aluehallintovirastolle lausunnon Helsingin Sataman hakemuksesta. Ympäristölautakunta esittää huomioita melusta, jätteistä ja niiden käsittelystä, jätevesistä ja viemäriin laskettavista päästöistä, polttonesteiden varastoinnista, poikkeuksellisista tilanteista, muista toimista sekä tarkkailusta ja raportoinnista.

Kaupunginhallitus viittaa ympäristölautakunnan lausuntoon ja toteaa seuraavaa:

Melu

Satamatoiminnan ympäristöluvan 3.4.2002 lupamääräyksissä määrättyjen melun tarkkailun sekä meluun liittyvien suunnitelmien ja selvitysten osalta velvoitteet on täytetty. Ympäristöluvan lupamääräyksiä annettaessa lähtökohtana oli, että suunnitelma, selvitys ja arvio laaditaan, kun sataman I-vaihe on jo ollut toiminnassa jopa useampia vuosia ja kun satamatoiminnan aktuaalisesta melutasosta on olemassa tietoa.

Kaupunginhallitus katsoo, että satamatoiminnan aiheuttama melutaso ei saa asuin- ja virkistysalueilla, loma-asutusalueilla ja pääosalla satamaa ympäröivistä luonnonsuojelualueista ylittää päiväaikaan klo 7-22 keskiäänitasoa LAeq 55 dB. Yöaikaan klo 22-7 melutaso ei saa ylittää mainituilla alueilla tasoa 50 dB.

Jätteet ja niiden käsittely

Vuosaaren sataman varsinainen jätehuoltosuunnitelma laadittiin 27.5.2008. Jätehuoltosuunnitelmaa on kehitetty jatkuvasti edelleen ja päivitetty tarpeen mukaan. Uudenmaan ELY-keskus on hyväksynyt viimeisimmän version 23.11.2012.

Kaupunginhallitus katsoo, että satamassa tulee olla asianmukaiset tilat ja varusteet laivojen jätteiden vastaanottamiseksi sekä muussa toiminnassa syntyvien jätteiden säilyttämiseksi. Suunnitelma sataman jätehuollon järjestämisestä ja vaarallisten jätteiden säilyttämisestä, keräyksestä ja kuljettamisesta tulee päivittää tarvittaessa. Toiminnassa mahdollisesti syntyvät vaaralliset jätteet tulee toimittaa laitokselle, jolla on lupa ottaa vastaan kyseisiä jätteitä.

Polttoaineiden ja kemikaalien käyttö, jätevedet ja päästöt viemäriin

Hakemuksen mukaan laivojen lastaustoimintojen aikana tehdään alusten huoltoon liittyviä toimenpiteitä, kuten vesi-, jäte- ja polttoainehuoltoa. Alusten polttoainehuollon toteuttajat on velvoitettu peittämään sadevesikaivot tiiviisti tankkauksen ajaksi, lisäksi säiliöautoissa on aina mukana imeytysainetta. Kaikilta laivapaikoilta on mahdollisuus johtaa alusjätevedet HSY:n jätevesiviemäriverkkoon ja edelleen Viikinmäen jätevedenpuhdistamolle.

Kaupunginhallitus katsoo, että polttonesteiden varastointi ja jakelu tulee toteuttaa siten, että toiminasta ei aiheudu ympäristön pilaantumista. Jakelupaikan hulevedet ja muuta mahdolliset öljyiset hulevedet tulee johtaa öljyerottimen kautta jätevesiviemäriin. Satamatoiminnoista ja laivoista tulevia jätevesiä saa johtaa yleiseen jätevesiviemäriin vain HSY Veden hyväksymällä tavalla. Öljyiset jätevedet ja niitä vastaavat jätevedet tulee toimittaa niitä vastaanottavaan luvalliseen käsittelylaitokseen. Lumen käsittely tulee järjestää siten, ettei lumen mukana joudu mereen merkittävästi roskaa, jätettä tai muita epäpuhtauksia. Laitureilla ja konttien nostopaikoilla syntyvät hulevedet tulee johdattaa viemärilinjaan, joka voidaan mahdollisen vahingon tai onnettomuuden sattuessa välittömästi sulkea.

Poikkeukselliset tilanteet

Hakemuksen mukaan laitureiden D, E ja F reunoissa on nosturikiskot, ja satamakentän pinta on kallistettu sadevesikaivojen suuntaan. Sataman nostoalueilla on tarpeen vaatiessa suljettavia sadevesiviemäriventtiileitä. Vuosaaren sataman öljyntorjuntatoimet kuuluvat Helsingin kaupungin pelastuslaitokselle ja Helsingin Sataman resursseja käytetään pääsääntöisesti jälkitorjuntaan. Vaarallisten aineiden ilmoitusjärjestelmän johdosta satama saa tiedot kuljettavista vaarallisista aineista hyvissä ajoin ennen satamaan tuloa. Satama-alueella on katettu ja allastettu vaurioituneiden lastiyksiköiden käsittelypaikka.

Kaupunginhallitus katsoo, että säiliökonttien vuotojen varalle tulee olla siirrettäviä valuma-altaita, jotka on sijoitettava vaarallisia aineita lastaavan tai purkavan laivan välittömään läheisyyteen. Vaurioituneita lastiyksiköitä varten satamassa tulee olla katettu ja allastettu tila, jossa vähintään kahta yksikköä voidaan käsitellä yhtäaikaisesti. Laiturialueelle ja muille lastinkäsittelypaikoille tulee varata torjuntavälineitä.

Muut toimet

Sataman aluevalaistuksen suunnittelun tärkeänä tavoitteena on ollut mm. sataman ulkopuolelle suuntautuvan hajasäteilyn minimointi. Valaistuksen ohjaus- ja säätöjärjestelmää on kehitetty aktiivisesti vuosina 2009-2012.

Kaupunginhallitus katsoo, että sataman valaistusta tulee käyttää siten, että vuodenaikaan ja vuorokauden aikaan tarpeellinen valaistus suunnataan satama-alueelle välttäen hajasäteilyä ympäristöön.

Tarkkailu ja raportointi

Helsingin Satama on toimittanut vuosittain satamatoimintaa koskevan kirjanpidon, päästö- ja polttoaineiden kulutustiedot sekä Helsingin Sataman kautta aluksista vastaanotettujen jätteiden määrät valvontaviranomaiselle sekä Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle.

Kaupunginhallitus katsoo, että satamatoiminnan aiheuttamaa melua sekä satamatoiminnan vaikutuksia ympäröivän merialueen tilaan tulee tarkkailla. Sataman päästöistä ilmaan tulee kalenterivuosittain laatia raportti. Raportti sekä edellisen vuoden kirjanpito tulee toimittaa myös Helsingin kaupungin ympäristökeskukseen. Myös toiminnan muuttumisesta, lopettamisesta tai pitkäaikaisesta keskeyttämisestä tulee ilmoittaa Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle. Sellaisista onnettomuuksista tai vaaratilanteista, joista saattaa aiheutua terveyshaittoja tai muuta ympäristön pilaantumisen vaaraa, on välittömästi ilmoitettava Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle.

 

Lopuksi

Kaupunginhallitus puoltaa Helsingin Sataman hakemuksen hyväksymistä, mikäli hakemuksen käsittelyssä otetaan hakemuksessa esitettyjen seikkojen lisäksi huomioon edellä ja ympäristölautakunnan lausunnossa esitetyt seikat.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Erja Saarinen, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 36102

erja.saarinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Etelä-Suomen AVI:n lausuntopyyntö

2

Hakemus (Vuosaaren sataman ympäristöluvan lupamääräysten tarkistaminen)

Otteet

Ote

 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, ympäristölupavastuualue

 

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättänee antaa Etelä-Suomen aluehallintovirastolle seuraavan lausunnon Helsingin Sataman hakemuksesta, joka koskee Helsingin kaupungin Vuosaaren sataman ympäristölupapäätöksen lupamääräysten tarkistamista.

Ympäristöluvan tarkistamishakemus koskee Vuosaaren sataman suljetulla satama-alueella harjoitettavaa satamatoimintaa. Suurimmat tavaraterminaalit, kuljetus- ja huoltoliikkeiden toiminnot, tullin toimitilat yms. sijaitsevat suljetun satama-alueen ulkopuolella, joten hakemus ei koske näitä toimintoja.

Voimassa olevan luvan lupamääräykset on annettu tilanteessa, jossa Vuosaaren satama oli rakentumassa ja ne liittyvät osittain satamatoiminnan käynnistymiseen vuonna 2008. Lupamääräykset edellyttävät päivittämistä nykytilannetta vastaaviksi.

Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupungin ympäristölautakunta on 21.5.2013 kaupungin ympäristön- ja terveydensuojeluviranomaisena antanut Etelä-Suomen aluehallintovirastolle lausunnon Helsingin Sataman hakemuksesta. Ympäristölautakunta esittää huomioita melusta, jätteistä ja niiden käsittelystä, jätevesistä ja viemäriin laskettavista päästöistä, polttonesteiden varastoinnista, poikkeuksellisista tilanteista, muista toimista sekä tarkkailusta ja raportoinnista.

Kaupunginhallitus viittaa ympäristölautakunnan lausuntoon ja toteaa seuraavaa:

Melu

Satamatoiminnan ympäristöluvan 3.4.2002 lupamääräyksissä määrättyjen melun tarkkailun sekä meluun liittyvien suunnitelmien ja selvitysten osalta velvoitteet on täytetty. Ympäristöluvan lupamääräyksiä annettaessa lähtökohtana oli, että suunnitelma, selvitys ja arvio laaditaan, kun sataman I-vaihe on jo ollut toiminnassa jopa useampia vuosia ja kun satamatoiminnan aktuaalisesta melutasosta on olemassa tietoa.

Kaupunginhallitus katsoo, että satamatoiminnan aiheuttama melutaso ei saa asuin- ja virkistysalueilla, loma-asutusalueilla ja pääosalla satamaa ympäröivistä luonnonsuojelualueista ylittää päiväaikaan klo 7-22 keskiäänitasoa LAeq 55 dB. Yöaikaan klo 22-7 melutaso ei saa ylittää mainituilla alueilla tasoa 50 dB.

Jätteet ja niiden käsittely

Vuosaaren sataman varsinainen jätehuoltosuunnitelma laadittiin 27.5.2008. Jätehuoltosuunnitelmaa on kehitetty jatkuvasti edelleen ja päivitetty tarpeen mukaan. Uudenmaan ELY-keskus on hyväksynyt viimeisimmän version 23.11.2012.

Kaupunginhallitus katsoo, että satamassa tulee olla asianmukaiset tilat ja varusteet laivojen jätteiden vastaanottamiseksi sekä muussa toiminnassa syntyvien jätteiden säilyttämiseksi. Suunnitelma sataman jätehuollon järjestämisestä ja vaarallisten jätteiden säilyttämisestä, keräyksestä ja kuljettamisesta tulee päivittää tarvittaessa. Toiminnassa mahdollisesti syntyvät vaaralliset jätteet tulee toimittaa laitokselle, jolla on lupa ottaa vastaan kyseisiä jätteitä.

Polttoaineiden ja kemikaalien käyttö, jätevedet ja päästöt viemäriin

Hakemuksen mukaan laivojen lastaustoimintojen aikana tehdään alusten huoltoon liittyviä toimenpiteitä, kuten vesi-, jäte- ja polttoainehuoltoa. Alusten polttoainehuollon toteuttajat on velvoitettu peittämään sadevesikaivot tiiviisti tankkauksen ajaksi, lisäksi säiliöautoissa on aina mukana imeytysainetta. Kaikilta laivapaikoilta on mahdollisuus johtaa alusjätevedet HSY:n jätevesiviemäriverkkoon ja edelleen Viikinmäen jätevedenpuhdistamolle.

Kaupunginhallitus katsoo, että polttonesteiden varastointi ja jakelu tulee toteuttaa siten, että toiminasta ei aiheudu ympäristön pilaantumista. Jakelupaikan hulevedet ja muuta mahdolliset öljyiset hulevedet tulee johtaa öljyerottimen kautta jätevesiviemäriin. Satamatoiminnoista ja laivoista tulevia jätevesiä saa johtaa yleiseen jätevesiviemäriin vain HSY Veden hyväksymällä tavalla. Öljyiset jätevedet ja niitä vastaavat jätevedet tulee toimittaa niitä vastaanottavaan luvalliseen käsittelylaitokseen. Lumen käsittely tulee järjestää siten, ettei lumen mukana joudu mereen merkittävästi roskaa, jätettä tai muita epäpuhtauksia. Laitureilla ja konttien nostopaikoilla syntyvät hulevedet tulee johdattaa viemärilinjaan, joka voidaan mahdollisen vahingon tai onnettomuuden sattuessa välittömästi sulkea.

Poikkeukselliset tilanteet

Hakemuksen mukaan laitureiden D, E ja F reunoissa on nosturikiskot, ja satamakentän pinta on kallistettu sadevesikaivojen suuntaan. Sataman nostoalueilla on tarpeen vaatiessa suljettavia sadevesiviemäriventtiileitä. Vuosaaren sataman öljyntorjuntatoimet kuuluvat Helsingin kaupungin pelastuslaitokselle ja Helsingin Sataman resursseja käytetään pääsääntöisesti jälkitorjuntaan. Vaarallisten aineiden ilmoitusjärjestelmän johdosta satama saa tiedot kuljettavista vaarallisista aineista hyvissä ajoin ennen satamaan tuloa. Satama-alueella on katettu ja allastettu vaurioituneiden lastiyksiköiden käsittelypaikka.

Kaupunginhallitus katsoo, että säiliökonttien vuotojen varalle tulee olla siirrettäviä valuma-altaita, jotka on sijoitettava vaarallisia aineita lastaavan tai purkavan laivan välittömään läheisyyteen. Vaurioituneita lastiyksiköitä varten satamassa tulee olla katettu ja allastettu tila, jossa vähintään kahta yksikköä voidaan käsitellä yhtäaikaisesti. Laiturialueelle ja muille lastinkäsittelypaikoille tulee varata torjuntavälineitä.

Muut toimet

Sataman aluevalaistuksen suunnittelun tärkeänä tavoitteena on ollut mm. sataman ulkopuolelle suuntautuvan hajasäteilyn minimointi. Valaistuksen ohjaus- ja säätöjärjestelmää on kehitetty aktiivisesti vuosina 2009-2012.

Kaupunginhallitus katsoo, että sataman valaistusta tulee käyttää siten, että vuodenaikaan ja vuorokauden aikaan tarpeellinen valaistus suunnataan satama-alueelle välttäen hajasäteilyä ympäristöön.

Tarkkailu ja raportointi

Helsingin Satama on toimittanut vuosittain satamatoimintaa koskevan kirjanpidon, päästö- ja polttoaineiden kulutustiedot sekä Helsingin Sataman kautta aluksista vastaanotettujen jätteiden määrät valvontaviranomaiselle sekä Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle.

Kaupunginhallitus katsoo, että satamatoiminnan aiheuttamaa melua sekä satamatoiminnan vaikutuksia ympäröivän merialueen tilaan tulee tarkkailla. Sataman päästöistä ilmaan tulee kalenterivuosittain laatia raportti. Raportti sekä edellisen vuoden kirjanpito tulee toimittaa myös Helsingin kaupungin ympäristökeskukseen. Myös toiminnan muuttumisesta, lopettamisesta tai pitkäaikaisesta keskeyttämisestä tulee ilmoittaa Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle. Sellaisista onnettomuuksista tai vaaratilanteista, joista saattaa aiheutua terveyshaittoja tai muuta ympäristön pilaantumisen vaaraa, on välittömästi ilmoitettava Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle.

 

Lopuksi

Kaupunginhallitus puoltaa Helsingin Sataman hakemuksen hyväksymistä, mikäli hakemuksen käsittelyssä otetaan hakemuksessa esitettyjen seikkojen lisäksi huomioon edellä ja ympäristölautakunnan lausunnossa esitetyt seikat.

Esittelijä

Etelä-Suomen aluehallintovirasto pyytää Helsingin kaupungin lausuntoa Helsingin Sataman ympäristölupahakemuksesta, joka koskee Vuosaaren sataman ympäristölupapäätöksen lupamääräysten tarkistamista. Lausunto pyydetään toimittamaan aluehallintovirastoon 2.5.2013 mennessä. Lisäaikaa lausunnon antamiselle on saatu 18.6.2013 asti.

Esittelijä toteaa, että myös ympäristölautakunta on 21.5.2013 kaupungin ympäristön- ja terveydensuojeluviranomaisena antanut Etelä-Suomen aluehallintovirastolle lausunnon Helsingin Sataman hakemuksesta.

Hakemuksen tiivistelmä

Helsingin Sataman Vuosaaren satamalla on Helsingin kaupungin ympäristölautakunnan 3.4.2002 myöntämä ympäristölupa. Hakemus koskee ympäristöluvan lupamääräysten tarkistamista.

Sataman toiminta käynnistyi marraskuussa 2008. Satama palvelee yksiköityä kappaletavaraa kuljettavaa lolo- ja roro/ropax-alusliikennettä sekä ropax-aluksilla tapahtuvaa matkustajaliikennettä. Lolo-aluksissa kuljetetaan pääsääntöisesti kontteja ja roro/ropax-aluksilla pyörien päällä kulkevia lastiyksiköitä.

Satamassa on 20-30 laituripaikkaa ja 5,7 kilometriä laiturirakennetta. Satama toimii ympäri vuorokauden kaikkina viikonpäivinä. Nykyisin toiminta tapahtuu valtaosin arkisin päiväaikaan. Vuosina 2009-2011 satamassa on ollut keskimäärin 7,7 laivakäyntiä vuorokaudessa ja tavaraliikenne on ollut keskimäärin 7,1 miljoonaa tonnia vuodessa, mikä on alle puolet sataman kapasiteetista. Matkustajamäärä on ollut noin 310 000 matkustajaa vuodessa.

Maakuljetukset hoidetaan pääasiassa maanteitse, joskin kasvavassa määrin myös rautateitse.

Satamalle on rakennettu ympäristöluvassa ja asemakaavassa edellytetyt melun leviämistä estävät rakenteet. Sataman kaikilta laivapaikoilta on mahdollisuus johtaa alusjätevedet HSY-kuntayhtymän viemäriverkkoon ja edelleen Viikinmäen jätevedenpuhdistamolle. Lastinnostoalueilla on varauduttu poikkeustilainteisiin mm. suljettavin sadevesiviemäriventtiilein.

Tehdyn melumallinnuksen (oletuksena täysi kapasiteetti) perusteella satamatoiminnan päiväaikainen melutaso jää lähimmissä vakituisesti tai loma-asutuissa kohteissa (Kantarnäs, Pikku Niinisaari, Mölandet) selvästi ohjearvoa 55 dB alhaisemmaksi. Mallinnuksen perusteella sataman pohjoispuolella sijaitsevien luonnonsuojelullisesti arvokkaiden alueiden lähimmissä osissa melutaso alittaa ohjearvon 55 dB, mutta on selvästi suurempi kuin luonnonsuojelualueita koskeva päiväohjearvo 45 dB. Satamatoiminta ei kuitenkaan todennäköisesti saavuta melumallinnuksessa käytettyä täyttä kapasiteettia tulevalla lupakaudella.

Pääosa satamatoiminnan päästöistä ilmaan on peräisin aluksista. Rikkidirektiivin myötä alusten rikkidioksidipäästöt ovat pienentyneet merkittävästi. Satamatoiminnan päästöt voivat vaikuttaa paikallisesti ilman laatuun lähinnä satama-alueella. Vuosaaren alue on hyvin tuulettuva, joten haitallisten pitoisuuksien muodostuminen paikallisestikaan ei ole todennäköistä. Rikkipäästöt alenevat edelleen v. 2015 rikkidirektiivin muutoksen johdosta.

Toiminnasta aiheutuvat vesistövaikutukset ovat hyvin lieviä ja vaikutukset rajoittuvat sataman välittömään läheisyyteen. Poikkeustilanteisiin on varauduttu riskikartoituksen, ohjeistuksen, erityisrakenteiden ja torjuntakaluston avulla.

Muita lupakaudella mahdollisesti huomioon otettavia seikkoja

HELSINGIN SATAMAN YHTIÖITTÄMINEN

Tulevalla lupakaudella Helsingin Satama todennäköisesti muuttuu Helsingin kaupungin liikelaitoksesta osakeyhtiöksi. Mikäli/kun Helsingin Satama –liikelaitos yhtiöitetään, ympäristöluvan mukaiset oikeudet ja velvollisuudet siirtyvät uudelle satamatoiminnasta vastaavalle yhtiölle. Asian ajankohtaistuessa uusi yhtiö toimittaa valvovalle viranomaiselle tiedon luvan velvoitteiden vastaanottamisesta.

HELSINGIN ENERGIAN UUSI MONIPOLTTOAINEVOIMALAITOS

Helsingin Energia on käynnistänyt Vuosaareen suunnitteilla olevan uuden monipolttoainevoimalaitoksen (Vuosaari C:n) ympäristövaikutusten arviointimenettelyn vuonna 2012. Uusi voimalaitos sijoittuisi nykyisten Vuosaaren A- ja B-voimalaitosten pohjoispuolelle. Polttoaineena uudessa voimalaitoksessa käytettäisiin biomassaa ja kivihiiltä.

Voimalaitoshanke perustuu Helsingin kaupunginvaltuuston vuonna 2010 hyväksymään uusiutuvien energianlähteiden käytön lisäämiseen tähtäävän kehitysohjelmaan. Kehitysohjelman taustana ovat EU:n, Suomen ja Helsingin kaupungin ilmastopoliittiset tavoitteet sekä Helsingin tavoitteet kaupunkitilan käytön suhteen. Kehitysohjelman mukaisesti Helsingin Energia korvaa uusiutuvilla energianlähteillä fossiilisia polttoaineita.

Vuosaaren sataman toimintaan uusi monipolttoainevoimalaitos vaikuttaisi siten, että nykyisen pistolaiturin CP (liite 1) koillispuolelle rakennettaisiin uusi, mitoiltaan likimain samanlainen energiahuoltoa palveleva pistolaituri. Satamaan tuotavat polttoaineet olisivat pellettien/hakkeen/hakkuujätteen tms. lisäksi kivihiili ja polttoöljy. Aluksilla tuotavan biopolttoaineen murskausasema sijaitsisi C-laiturilla meluseinän vieressä. Polttoaineiden kuljetus toteutettaisiin meluseinään tuettavilla hihnakuljettimilla ja putkistoilla voimalaitoksen varastoalueille. Tämänhetkisen käsityksen mukaan Helsingin Satama (Oy) vastaisi uuden pistolaiturin normaaleista satamapalveluista ja Helsingin Energia (Oy) vastaisi muusta toiminnasta omassa ympäristöluvassaan.

Uuden monipolttoainevoimalaitoksen ympäristövaikutusten arviointiohjelman on tarkoitus valmistua viimeistään vuoden 2013 alussa ja arviointimenettelyn on tarkoitus olla valmis vuonna 2014. Helsingin kaupunginvaltuusto tekee päätöksen uuden voimalaitoksen rakentamisesta tai rakentamatta jättämisestä vuonna 2015. Mikäli päätös rakentamisesta tehdään, laitoksen luvituksen tulisi olla valmis vuonna 2017 ja laitoksen tulisi olla toiminnassa vuonna 2021.

Esittelijä toteaa, että Uudenmaan ELY-keskus on 24.5.2013 antanut lausunnon Helsingin Energian biopolttoaineiden käytön lisääminen Helsingin energiatuotannossa -hankkeen YVA-ohjelmasta.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Erja Saarinen, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 36102

erja.saarinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Etelä-Suomen AVI:n lausuntopyyntö

2

Hakemus (Vuosaaren sataman ympäristöluvan lupamääräysten tarkistaminen)

Otteet

Ote

 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, ympäristölupavastuualue

 

Tiedoksi; Muutoksenhaku: Muutoksenhakukielto, valmistelu

Ympäristölautakunta

Päätöshistoria

Ympäristölautakunta 21.05.2013 § 168

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566