Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 17/2013 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Kj/48 | |
| 29.04.2013 |
| |
|
|
|
§ 505
V Stj / Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon aloite takaisinsoittopalvelun kehittämisestä
HEL 2013-000697 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Olli Hari, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048
olli.hari(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon aloite |
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus päättänee esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluoto ja 25 muuta valtuutettua esittävät, että sosiaalitoimen neuvontapalvelussa otetaan käyttöön takaisinsoittopalvelu. Palvelun kehittämisessä huomioidaan aikaisemmasta takaisinsoittojärjestelmästä saatu kokemus.
Kaupunginhallitus viittaa sosiaali- ja terveyslautakunnan lausuntoon, jossa todetaan, että takaisinsoittopalvelu otettiin käyttöön vuonna 2012 kaikilla terveysasemilla, suun terveydenhuollon keskitetyssä ajanvarauksessa ja neuvonnassa, omahoitotarvikejakelussa, ehkäisyneuvonnassa, neuvoloiden keskitetyssä puhelinpalvelussa sekä aivan loppuvuonna myös S-infossa.
S-info toimii uudessa virastossa sosiaali- ja terveyspalvelujen neuvontapalveluna ja siellä on siis jo käytössä takaisinsoittopalvelu. Neuvontapalvelussa vastataan saman päivän aikana kaikkiin saapuneisiin puheluihin.
Takaisinsoittopalvelun avulla hoidetaan sosiaali- ja terveysvirastossa yhteensä noin 120 000 – 130 000 puhelua kuukausittain.
Sosiaali- ja terveysvirasto on huomioinut takaisinsoittopalvelun laajentamisen vuoden 2013 käyttösuunnitelmassaan. Palvelun laajentamisen suunnittelu on tarkoitus käynnistää loppukevään aikana.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Olli Hari, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048
olli.hari(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon aloite |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 26.02.2013 § 35
HEL 2013-000697 T 00 00 03
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti antaa seuraavan lausunnon:
”Vuonna 2012 Helsingin terveyskeskus otti käyttöön takaisinsoittopalvelun kaikilla terveysasemilla, suun terveydenhuollon keskitetyssä ajanvarauksessa ja neuvonnassa, omahoitotarvikejakelussa, ehkäisyneuvonnassa, neuvoloiden keskitetyssä puhelinpalvelussa sekä aivan loppuvuonna myös S-infossa. S-info toimii uudessa virastossa sosiaali- ja terveyspalvelujen neuvontapalveluna ja siellä on siis jo käytössä takaisinsoittopalvelu. Neuvontapalvelussa vastataan saman päivän aikana kaikkiin saapuneisiin puheluihin. Takaisinsoittopalvelun avulla hoidetaan sosiaali- ja terveysvirastossa yhteensä noin 120 000 – 130 000 puhelua kuukausittain.
Takaisinsoittopalvelu on toiminut pääosin erittäin hyvin. Sekä asiakkaat että henkilökunta ovat olleet hyvin tyytyväisiä tähän uuteen palveluun. Kuluvana vuonna on tarkoitus selvittää takaisinsoittopalvelun laajentamista myös muihin palveluihin, esimerkiksi toimeentulotuen maksatuksen neuvontaan, perheoikeudellisten asioitten ajanvaraukseen ja neuvontaan sekä fysioterapian ajanvaraukseen.
Takaisinsoittopalvelun käyttöönotto edellyttää kuitenkin aina ensin kohteena olevan puhelinpalvelun ja uuden toimintamallin hyvää suunnittelua ja toimintaprosessien kuvausta sekä arviota puheluvolyymistä ja siihen liittyvästä resurssitarpeesta. Lisäksi palvelun käyttöönotto tulee huomioida osaston talousarviossa.
Sosiaali- ja terveysvirasto on huomioinut takaisinsoittopalvelun laajentamisen vuoden 2013 käyttösuunnitelmassaan. Palvelun laajentamisen suunnittelu on tarkoitus käynnistää loppukevään aikana.
Terveysvaikutusten arviointi
Hyvä ja joustava yhteydensaanti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin on tärkeää. Yhteydensaanti tukee ja lisää myönteisiä terveysvaikutuksia."
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Annikki Thoden, neuvontapäällikkö, puhelin: 310 42610
annikki.thoden(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|