Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

12/2013

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kj/6

 

25.03.2013

 

 

 

 

 

 

§ 329

Helsingin hallinto-oikeuden päätös kaupunginjohtajan viran täyttämisestä

HEL 2012-001125 T 01 01 01 01

Päätös

Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi Helsingin hallinto-oikeuden päätöksen.

Käsittely

Esteelliset: Jussi Pajunen

Esittelijä

vs. kaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Anna Villeneuve, ts. hallintosihteeri, puhelin: 09 310 36012

anna.villeneuve(a)hel.fi

Liitteet

1

Helsingin hallinto-oikeuden päätös, kaupunginjohtajan valinta

2

Helsingin hallinto-oikeuden päätös, kuulutettu 6.2.2013

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättänee merkitä tiedoksi Helsingin hallinto-oikeuden päätöksen.

Esittelijä

Kaupunginvaltuusto valitsi 29.2.2012, 52 § kauppatieteiden maisteri Jussi Pajusen 1.6.2012 avoimeksi tulleeseen kaupunginjohtajan virkaan seitsemän vuoden määräajaksi.

Kuntalain 90 §:n 1 momentin mukaan valtuuston päätöksestä haetaan muutosta kunnallisvalituksella hallinto-oikeudelta. Valitusoikeus on kuntalain 92 §:n mukaan asianosaisella ja kunnan jäsenellä. *************** oli määräajassa valittanut kaupunginvaltuuston päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen. Valittaja oli hakenut virkaa, joten hän oli asiassa asianosainen. Valittaja vaati, että kaupunginvaltuuston päätös olisi kumottava kuntalain 90 §:n valitusperustein mm. siksi, että kysymyksessä oli laiton poliittinen virkanimitys ja siksi, että asiaa valmisteli Pekka Sauri, jonka valintaa rakennus- ja ympäristötoimen apulaiskaupunginjohtajaksi koskevasta kaupunginvaltuuston päätöksestä samaisella valittajalla oli vireillä valitus korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

Hallinto-oikeus on 4.2.2013 päättänyt hylätä valituksen ja oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevan vaatimuksen. Hallinto-oikeus katsoi, että poliittisten näkökohtien huomioon ottaminen ei ole merkinnyt sitä, että kaupunginjohtajan valinnassa olisi menetelty syrjivästi tai yhdenvertaisuutta loukaten. Kaupunginvaltuuston päätös ei hallinto-oikeuden mukaan ole lainvastainen eikä ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä.

Esittelijä

vs. kaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Anna Villeneuve, ts. hallintosihteeri, puhelin: 09 310 36012

anna.villeneuve(a)hel.fi

Liitteet

1

Helsingin hallinto-oikeuden päätös, kaupunginjohtajan valinta

2

Helsingin hallinto-oikeuden päätös, kuulutettu 6.2.2013

Tiedoksi; Muutoksenhakukielto, valmistelu

Hallintokeskus

Päätöshistoria

Kaupunginhallitus 11.06.2012 § 713

HEL 2012-001125 T 01 01 01 01

Päätös

Kaupunginhallitus päätti antaa Helsingin hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon kaupunginjohtajan virantäyttöä koskevan valituksen johdosta:

Viitaten hallintokeskuksen oikeuspalvelujen lausuntoon 22.5.2012 kaupunginhallitus katsoo, että valitus tulee hylätä siltä osin kuin se koskee Helsingin kaupunkia. Myös valittajan vaatimus oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta tulee hylätä.

Helsingin hallinto-oikeus on 12.11.2011 (11/1052/2 ja 11/1051/2) antamillaan päätöksillä hylännyt samaisen valittajan tekemät valitukset koskien Espoon kaupunginjohtajan valintaa ja Helsingin kaupungin rakennus- ja ympäristötoimen apulaiskaupunginjohtajan valintaa. Hallinto-oikeuden päätösten perusteluissa on todettu, että kun otetaan huomioon täytettävänä olevan viran (kaupunginjohtaja, apulaiskaupunginjohtaja) luonne ja sen kelpoisuusvaatimukset, poliittisten näkökohtien huomioon ottaminen ei ole merkinnyt sitä, että valinnassa olisi menetelty syrjivästi tai yhdenvertaisuutta loukaten. Hallinto-oikeus katsoi, ettei Helsingin apulaiskaupunginjohtajan valintamenettely ollut syrjivää, eikä valtuuston päätös ollut valittajan esittämillä perusteilla lainvastainen. Viitaten hallinto-oikeuden päätöksiin poliittisten näkökohtien huomioon ottaminen kaupunginjohtajan valinnassa ei ole merkinnyt sitä, että valinnassa olisi menetelty syrjivästi tai yhdenvertaisuutta loukaten.

Kaupunginhallitus katsoo, että valtuuston päätös ei siten ole valittajan esittämillä perusteilla lainvastainen.

Se, että Pekka Sauri on esitellyt asian kaupunginhallitukselle, vaikka virkaa hakeneella valittajalla on ollut vireillä korkeimmassa hallinto-oikeudessa valitus koskien Saurin nimittämistä rakennus- ja
ympäristötoimen apulaiskaupunginjohtajan virkaan, ei ole sellainen erityinen syy, joka vaarantaisi luottamuksen Saurin puolueettomuuteen siten, että siitä aiheutuisi esteellisyys. Näin myös siksi, ettei Saurin esitykseen kaupunginhallitukselle tai kaupunginhallituksen esitykseen kaupunginvaltuustolle sisältynyt esitystä siitä, kuka henkilö tulisi valita kaupunginjohtajan virkaan.

Kaupunginhallitus katsoo, että valtuuston päätös ei siten ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä.

Valituksessa on esitetty vaatimuksia myös Espoon kaupunkia kohtaan. Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupungin toimielimillä ei ole puhevaltaa tältä osin, joten kaupunki ei ota kantaa Espoota koskeviin valituksen osiin.

Käsittely

11.06.2012 Ehdotuksen mukaan

Esteelliset: Jussi Pajunen

13.02.2012 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä

vs. kaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Maria Nyfors, hallintosihteeri, puhelin: 310 36012

maria.nyfors(a)hel.fi

 

Hallintokeskus Oikeuspalvelut 22.5.2012

HEL 2012-001125 T 01 01 01 01

Oikeuspalvelut toteaa lausuntonaan seuraavaa:

Valitusoikeus ja -aika

Kaupunginvaltuusto päätti 29.2.2012, 52 § valita kauppatieteiden maisteri Jussi Pajusen 1.6.2012 avoimeksi tulevaan kaupunginjohtajan virkaan seitsemän vuoden määräajaksi.

Kuntalain 90 §:n 1 momentin mukaan valtuuston päätöksestä haetaan muutosta kunnallisvalituksella hallinto-oikeudelta. Valitusoikeus on kuntalain 92 §:n mukaan asianosaisella ja kunnan jäsenellä.

Vahtimestari Timo Issakainen on määräajassa valittanut kaupunginvaltuuston päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen. Issakainen on hakenut virkaa, joten hän on asiassa asianosainen.

Valitusperusteet

Kuntalain 90 §:n 2 momentin mukaan valituksen saa tehdä seuraavilla perusteilla:

1)   päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä;

2)   päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa; tai

3)   päätös on muuten lainvastainen.

Kunnallisvalitusta ei voi tehdä tarkoituksenmukaisuusperusteella.

Valitus

Issakainen vaatii, että kaupunginvaltuuston päätös on kumottava kuntalain 90 §:n valitusperustein mm. siksi, että kysymyksessä on laiton poliittinen virkanimitys ja siksi, että asiaa valmisteli Pekka Sauri, jonka valintaa rakennus- ja ympäristötoimen apulaiskaupunginjohtajaksi koskevasta kaupunginvaltuuston päätöksestä Issakaisella on vireillä valitus korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

Hakumenettely

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 2 luvun 4 §:n mukaan virkasuhteeseen ottaminen edellyttää julkista hakumenettelyä, jollei toisin säädetä. Hakuaika on vähintään 14 kalenteripäivää siitä, kun ilmoitus on julkaistu kuntalain 64 §:ssä säädetyllä tavalla.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 §:n mukaan viran haettavaksi julistamisesta päättää se viranomainen, joka ottaa viranhaltijan avoinna olevaan virkaan. Kaupunginhallitus päättää kuitenkin sellaisen viran haettavaksi julistamisesta, johon kaupunginvaltuusto ottaa viranhaltijan.

Kuntalain 24 §:n mukaan valtuusto valitsee kunnanjohtajan toistaiseksi tai määräajaksi.

Kaupunginjohtaja Jussi Pajusen määräaikainen virkasuhde Helsingin kaupunginjohtajana päättyy 31.5.2012. Kaupunginhallitus päätti 23.1.2012, 60 § että, kaupunginjohtajan virka julistetaan haettavaksi seitsemän vuoden määräajaksi kahden viikon hakuajoin siten, että sähköistä rekrytointijärjestelmää ei käytetä.

Kaupunginjohtajan virka on ollut haettavana 25.1. - 8.2.2012. Hakuilmoitus on julkaistu kaikissa kaupungin hyväksymissä ilmoituslehdissä ja julkisten kuulutusten ilmoitustaululla.

Hakuilmoituksessa on mainittu, että virka täytetään seitsemän vuoden määräajaksi ja että viran pätevyysvaatimuksena on korkeakoulututkinto tai hyvä perehtyneisyys kunnallishallintoon.

Hakuajan kuluessa jätettiin neljä hakemusta.

Hakijoiden ansioista laadittiin yhteenveto ja hakemusasiakirjat olivat kokonaisuudessaan nähtävissä kaupunginvaltuuston kokouksessa ja sitä ennen hallintokeskuksessa.

Kaupunginjohtajan kelpoisuusvaatimukset ja viranomaisen harkintavalta henkilöstövalinnoissa

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Kaupunginhallituksen johtosäännön 17 §:n mukaan kaupunginjohtajan pätevyysvaatimuksena on korkeakoulututkinto tai hyvä perehtyneisyys kunnallishallintoon.

Perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Perustuslakia koskevan hallituksen esityksen (HE 1/1998 vp) perustelujen mukaan perustuslain nimitysperusteista taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen ja työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhteydessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin, joihin liittyen on otettava huomioon myös viran nimi ja tehtäväpiiri sekä virkaan kuuluvat konkreettiset työtehtävät.

Kaupunginvaltuusto päätti 29.2.2012, 52 § valita kauppatieteiden maisteri Jussi Pajusen 1.6.2012 avoimeksi tulevaan kaupunginjohtajan virkaan seitsemän vuoden määräajaksi. Pajunen täyttää kaupunginjohtajan kelpoisuusvaatimukset.

Kaupunginjohtajan tehtävät

Kuntalain 24 §:n mukaan kunnan hallintoa, taloudenhoitoa sekä muuta toimintaa johtaa kunnanhallituksen alaisena kunnanjohtaja tai pormestari. Lain 24 §:n 5 momentin mukaan kunnanjohtajalla tai pormestarilla on oikeus käyttää puhevaltaa kunnanhallituksen puolesta.

Kaupunginhallituksen johtosäännön kaupunginjohtajan toimialaa koskevan 9 §:n mukaan kaupunginjohtaja johtaa kaupunginhallituksen alaisena kaupungin hallintoa, taloudenhoitoa sekä muuta toimintaa.

Kaupunginjohtajan toimialaan kuuluvat kaupungin toiminnan ja talouden yleissuunnittelu, elinkeinoasiat, valmiussuunnittelu, talousarvion valmistelu ja sen noudattamisen valvonta, sisäinen valvonta sekä taloushallintoon liittyvät asiat yleensä ja riippumatta siitä, mitä lautakuntaa, virastoa tai laitosta asia koskee. Kaupunginjohtajan tulee lisäksi huolehtia asioista, jotka tämän johtosäännön mukaan eivät kuulu apulaiskaupunginjohtajan toimialaan tai jotka sivuavat kahden tai usean apulaiskaupunginjohtajan toimialaa. Kaupunginjohtajan toimialaan kuuluvat lisäksi asiat, jotka koskevat hallintokeskusta, Helsingin Energia -liikelaitoksen johtokuntaa, Helsingin Satama -liikelaitoksen johtokuntaa, taloushallintopalvelu -liikelaitoksen johtokuntaa, talous- ja suunnittelukeskusta ja tarkastuslautakunnan yleishallintoa.  Johtosäännön 14 ja 15 §:ssä on määräykset kaupunginjohtajan tehtävistä.

Esteellisyys

Issakainen katsoo, että kaupunginjohtajan valinnan kaupunginhallitukselle esitellyt rakennus- ja ympäristötoimen apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri on ollut esteellinen, koska Sauri on tiennyt, että Issakaisella on korkeimmassa hallinto-oikeudessa vireillä valitus koskien Saurin ottamista em. apulaiskaupunginjohtajan virkaan. 

Hallintolain esteellisyyttä koskevan 27 §:n 1 momentin mukaan virkamies ei saa osallistua asian käsittelyyn eikä olla läsnä sitä käsiteltäessä, jos hän on esteellinen.

Hallintolain 28 §:n 1 momentti sisältää kuusi erillistä esteellisyysperustetta ja lisäksi niitä täydentävän, esteellisyyttä koskevan yleislausekkeen.

Em. yleislausekkeen mukaan virkamies on esteellinen, jos luottamus hänen puolueettomuuteensa muusta erityisestä syystä vaarantuu (28 §:n 1 momentin 7 kohta).

Oikeuspalvelut katsoo, että se että Pekka Sauri on esitellyt asian, vaikka virkaa hakeneella Issakaisella on ollut vireillä korkeimmassa hallinto-oikeudessa valitus koskien Saurin nimittämistä rakennus- ja ympäristötoimen apulaiskaupunginjohtajan virkaan, ei ole sellainen erityinen syy, joka vaarantaisi luottamuksen Saurin puolueettomuuteen siten, että siitä aiheutuisi esteellisyys.  Näin myös siksi, ettei Saurin esitykseen kaupunginhallitukselle tai kaupunginhallituksen esitykseen kaupunginvaltuustolle sisältynyt esitystä siitä, kuka henkilö tulisi valita kaupunginjohtajan virkaan. Sauri ei ole ollut esteellinen esittelemään asiaa kaupunginhallituksessa. Päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä.

Syrjintä

Kaupunginjohtajan virkaa on voinut hakea julkisen hakumenettelyn kautta kuka tahansa siitä kiinnostunut eikä kaupunki ole millään tavalla rajoittanut mahdollisuutta hakea virkaa.

Issakainen toteaa valituksessaan, että Helsingin kaupunginjohtajan ja apulaiskaupunginjohtajien virat tulee jakaa yhdenvertaisesti kaikkien ihmisten kesken eikä jäsenkirja tai poliittinen yhdistystoiminta saa olla päätöksenteon ratkaiseva seikka. Issakainen katsoo, että laittomalla poliittisella virkanimityksellä loukattiin kansalaisten yhdenvertaisuutta ja että Issakainen oli yksi hakijoista, jotka laittomasti syrjäytettiin.

Yhdenvertaisuuslain 6 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan syrjinnällä tarkoitetaan sitä, että jotakuta kohdellaan epäsuotuisammin kuin jotakuta muuta kohdellaan, on kohdeltu tai kohdeltaisiin vertailukelpoisessa tilanteessa (välitön syrjintä) ja 2 kohdan mukaan sitä, että näennäisesti puolueeton säännös, peruste tai käytäntö saattaa jonkun erityisen epäedulliseen asemaan muihin vertailun kohteena oleviin nähden, paitsi jos säännöksellä, perusteella tai käytännöllä on hyväksyttävä tavoite ja tavoitteen saavuttamiseksi käytetyt keinot ovat asianmukaisia ja tarpeellisia (välillinen syrjintä).

Kun otetaan huomioon täytettävänä olleen viran (kaupunginjohtaja) luonne ja sen kelpoisuusvaatimukset, poliittisten näkökohtien huomioon ottaminen ei ole merkinnyt sitä, että valinnassa olisi menetelty syrjivästi tai yhdenvertaisuutta loukaten. Oikeuspalvelut katsoo, että kaupunginjohtajan valintamenettely ei ole ollut syrjivää, eikä valtuuston päätös ole Issakaisen esittämillä perusteilla lainvastainen.

Oikeuspalvelut toteaa, että Helsingin hallinto-oikeus on 12.11.2011 (11/1052/2 ja 11/1051/2) antamillaan päätöksillä hylännyt Issakaisen tekemät valitukset koskien Espoon kaupunginjohtajan valintaa ja Helsingin kaupungin rakennus- ja ympäristötoimen apulaiskaupunginjohtajan valintaa. Päätösten perusteluissa on todettu, että kun otetaan huomioon täytettävänä olevan viran (kaupunginjohtaja, apulaiskaupunginjohtaja) luonne ja sen kelpoisuusvaatimukset, poliittisten näkökohtien huomioon ottaminen ei ole merkinnyt sitä, että valinnassa olisi menetelty syrjivästi tai yhdenvertaisuutta loukaten.

Hallinto-oikeus katsoi, ettei Helsingin apulaiskaupunginjohtajan valintamenettely ollut syrjivää, eikä valtuuston päätös ollut Issakaisen esittämillä perusteilla lainvastainen.

Yhteenveto

Kaupunginjohtajan virka on ollut julkisesti haettavana. Näin ollen jokaisella kaupunginjohtajan virasta kiinnostuneella on ollut mahdollisuus hakea sitä.

Kaupunginjohtajan virkaa täytettäessä on otettu huomioon perustuslain 125 §:n yleiset nimitysperusteet ja erityiset kelpoisuusvaatimukset eikä syrjintää ole tapahtunut.

Valituksessa ei ole väitetty, että joku muu kaupunginjohtajan virkaa hakeneista olisi ansioituneempi kuin kauppatieteiden maisteri Jussi Pajunen. Valituksessa ei ole myöskään väitetty, ettei hän täyttäisi viran kelpoisuusvaatimuksia tai olisi koulutuksensa, työkokemuksensa ja muiden ansioidensa perusteella hakijoista ansioitunein ja soveltuva kaupunginjohtajan virkaan.

Huomioon on otettava, että kaupunginjohtajalla on kuntalain 24 §:n mukaan lakisääteinen asema hallinnon, taloudenhoidon ja muun toiminnan johtajana ja 25 §:n mukaan valtuusto voi irtisanoa kunnanjohtajan tai siirtää hänet muihin tehtäviin, jos hän on menettänyt valtuuston luottamuksen. Em. lainkohdista on pääteltävissä, että valtuustolla on kaupunginjohtajan valinnassa suuri harkintavalta, koska on välttämätöntä, että kaupunginjohtaja nauttii valtuuston luottamusta.

Oikeuspalvelut toteaa, että kaupunginvaltuuston päätös 29.2.2012, 52 § ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, toimivaltaa ei ole ylitetty eikä päätös ole muutenkaan lainvastainen.

Oikeuspalvelut toteaa, että hallinto-oikeudelle tulisi esittää, että Timo Issakaisen valitus siltä osin kuin se koskee Helsingin kaupunkia tulee hylätä. Edelleen Issakaisen vaatimus hänen oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta tulee hylätä.

Valituksessa on esitetty myös vaatimuksia Espoon kaupunkia kohtaan. Helsingin kaupungin toimielimillä ei ole puhevaltaa tältä osin, joten kaupunginhallituksen tulisi todeta, että kaupunki ei ota kantaa Espoota koskeviin valituksen osiin.

Lisätiedot

Leppäniemi-Myllynen Ritva, kaupunginasiamies, puhelin: 310 36182

ritva.leppaniemi-myllynen(a)hel.fi

 

Kaupunginvaltuusto 29.02.2012 § 52

HEL 2012-001125 T 01 01 01 01

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti todeta, ettei kaupunginjohtaja Jussi Pajunen esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn.

Kaupunginvaltuusto päätti valita kauppatieteiden maisteri Jussi Pajusen 1.6.2012 avoimeksi tulevaan kaupunginjohtajan virkaan seitsemän vuoden määräajaksi.

Samalla kaupunginvaltuusto päätti, että mikäli valituksi tulee henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan valittaessa, ottaminen on ehdollinen, kunnes kaupunginhallitus on henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella vahvistanut viranhaltijan ottamisen. Selvitys on esitettävä kahden kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti, että mikäli valituksi tulee henkilö, joka saavuttaa 68 vuoden iän ennen seitsemän vuoden määräajan umpeen kulumista, virkasuhde jatkuu kauintaan siihen saakka, kun valittu henkilö täyttää 68 vuotta.

Käsittely

29.02.2012 Ehdotuksen mukaan

Puheenjohtajan ehdottama ja valtuuston hyväksymä käsittelyjärjestys kuului seuraavasti:

Asiassa sallitaan ensin keskustelu.

Mikäli valtuusto on yksimielinen, voidaan valinnasta päättää ilman varsinaista vaalitoimitusta.

Vaali on kuntalain 60 §:n 4 momentin nojalla vaadittaessa toimitettava suljetuin lipuin.

Julistettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja esitti selontekona, että keskustelun kuluessa oli valtuutettu Tatu Rauhamäki ehdottanut, että kaupunginjohtajan virkaan otettaisiin kauppatieteiden maisteri Jussi Pajunen seitsemän vuoden määräajaksi 1.6.2012 lukien.

Selonteko myönnettiin oikeaksi.

Koska muita ehdotuksia ei tehty, kaupunginvaltuusto päätti yksimielisesti valita kauppatieteiden maisteri Jussi Pajusen 1.6.2012 avoimeksi tulevaan kaupunginjohtajan virkaan seitsemän vuoden määräajaksi.

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätiedot

Tiina Teppo, päätösvalmisteluyksikön päällikkö, puhelin: 310 36018

tiina.teppo(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566