Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2013

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Ryj/1

 

28.01.2013

 

 

 

 

 

 

§ 133

Helsingin kaupungin ja teleyritysten välinen yhteistoimintasopimus

HEL 2012-002053 T 10 01 01 06

Päätös

Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa rakennusviraston Helsingin kaupungin puolesta allekirjoittamaan esityslistan liitteenä 1 olevan yhteistoimintasopimuksen kaikkien Helsingissä toimivien teleyritysten kanssa.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Yhteistoimintasopimus

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättänee oikeuttaa rakennusviraston Helsingin kaupungin puolesta allekirjoittamaan esityslistan liitteenä 1 olevan yhteistoimintasopimuksen kaikkien Helsingissä toimivien teleyritysten kanssa.

Esittelijä

Yleisten töiden lautakunta esittää 27.11.2012 kaupunginhallitukselle, että se oikeuttaisi rakennusviraston allekirjoittamaan yhteistoimintasopimuksen kaikkien Helsingissä toimivien teleoperaattoreiden kanssa.

Yhteistoimintasopimus on liitteenä 1.

Oikeus telekaapeleiden sijoittamiseen

Oikeudesta sijoittaa telekaapeli on säädetty maankäyttö- ja rakennuslaissa sekä viestintämarkkinalaissa.

Viestintämarkkinalain 101 §:n mukaan telekaapeli on mahdollisuuksien mukaan sijoitettava tiealueelle tai yleiselle alueelle. Telekaapelin sijoittamisessa on otettava huomioon voimassa oleva kaavoitus ja muu maankäytön suunnittelu sekä maisemalliset ja ympäristönäkökohdat. Telekaapelin sijoittamisesta ja kunnossapidosta ei saa aiheutua sellaista haittaa tai vahinkoa, joka on kohtuullisin kustannuksin vältettävissä.

Yleisen alueen omistaja tai haltija on maankäyttö- ja rakennuslain 161 §:n ja viestintämarkkinalain 100 §:n perusteella velvollinen antamaan suostumuksen yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevan johdon, kaapelin ja näihin liittyvän laitteen sekä telekaapelin sijoittamiseen alueelleen, jollei sijoittamista muutoin voida järjestää tyydyttävästi tai kohtuullisin kustannuksin.

Kaupungilla on maankäyttö- ja rakennuslain 84 §:n mukainen yhteensovittamistehtävä katualueen ja sen yläpuolisten ja alapuolisten johtojen, laitteiden ja rakenteiden osalta.

Viestintämarkkinalain 110 §:n mukaan kunnan on alueellaan valvottava sitä, että telekaapelien sijoittamisessa noudatetaan viestintämarkkinalain 101 §:n tavoitteita. Kunnan on tarvittaessa koordinoitava teleyritysten telekaapelien sijoittamista siten, että 101 §:ssä tarkoitetut tavoitteet saavutetaan myös silloin, kun kunnan alueella tehdään useamman kuin yhden teleyrityksen telekaapelien rakentamis- ja kunnossapitotöitä.

Suostumus sijoittamiseen annetaan hyväksymällä sijoittamissuunnitelma.

Johtojen, laitteiden ja rakenteiden sijoittamista koskevat hakemukset käsittelee rakennusvirasto. Käsiteltävistä hakemuksista 80 % (noin 400 vuodessa) koskee telekaapeleiden sijoittamista.

Yhteistoimintasopimuksen tekeminen

Kaupungilla ei ole tällä hetkellä voimassa olevia sopimuksia teleoperaattoreiden kanssa johtojen pidosta. Johtojenpitosopimukset ovat päättyneet 31.12.2003.

Uutta periaatesopimusta on pääkaupunkiseudulla valmisteltu Kuntaliiton ja Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry:n sekä kaupunkien ja teleoperaattoreiden kesken. Vuonna 2009 valmistui malli kunnan ja teleyrityksen yhteistoimintasopimusta varten. Sopimusmallin laatineet Kuntaliitto ja FiCom suosittelevat mallia käytettävän tehtäessä kuntakohtaisia sopimuksia teleyritysten kanssa. Valmistelun aikana on useassa vaiheessa kuultu kuntien ja teleyritysten edustajia.

Vuonna 2012 Helsingissä toimivat teleoperaattorit ovat ilmoittaneet rakennusvirastolle olevansa valmiit tekemään sopimuksen Helsingin kaupungin kanssa.

Sopimuksen sisältö

Yhteistoimintasopimuksella sovitaan oikeuksista ja velvollisuuksista, jotka liittyvät teleoperaattoreina toimivien yritysten johtojen, laitteiden ja rakennelmien sijoittamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä menettelytavoista sijoittamiseen liittyen. Lisäksi sovitaan laitteiden siirtämisestä ja siirrosta aiheutuvien kustannusten jakamisesta kaupungin ja yrityksen välillä.

Sopimus koskee teleoperaattorin omistamien telelaitteiden rakentamista ja asentamista kaupungin omistuksessa ja hallinnassa oleville yleisille alueille.

Sopimuksen sisältö noudattaa pääosin aiemmin solmittuja vastaavia sopimuksia sekä Kuntaliiton ja FiComin laatimaa mallia. Malliin nähden nyt käsiteltävässä sopimusluonnoksessa on täsmennetty joitakin yksityiskohtia, esim. laitteiden sijaintitietojen tarkistaminen ja siirtokustannukset maanalaisten tilojen, metron yms. tavanomaisesta kunnallistekniikasta poikkeavan rakentamisen osalta. Lisäksi vahingonkorvausvastuuta koskevia määräyksiä on täsmennetty korvausvastuu enimmäismäärää koskevalla määräyksellä.

Olennainen muutos aiempiin sopimuksiin verrattuna on siirtokustannuksista sopiminen. Keskeiset periaatteet siirtokustannusten osalta ovat:

Ensimmäisen asemakaavan yleisten alueiden toteuttamisen vuoksi tehtävät olemassa olevien laitteiden siirrot teleyritys suorittaa omalla kustannuksellaan. Olemassa oleville runkolinjoille pyritään asemakaavassa varaamaan alue.

Muutoin, kun tehdään yleisellä alueella siirto kaupungin aloitteesta, kustannukset jaetaan sopimuksessa mainitulla tavalla kaupungin ja teleyrityksen kesken. Kustannusjakoon vaikuttaa laitteiden ikä. Kaupungin osuus kustannuksista vähenee laitteiden iän kasvaessa.

Tilapäisen sopimuksen osalta siirtokustannuksista vastaa teleyritys.

Mikäli kaupungin omistamalla yleisellä alueella olevia teleyrityksen laitteita joudutaan siirtämään muun kuin kaupungin aloitteesta, vastaa siirtoaloitteen tekijä kustannuksista. Teleyrityksen omasta aloitteesta aiheutuvista siirroista ja laitteiden kapasiteetin lisäyksistä aiheutuvista kustannuksista vastaa teleyritys.

Esittelijän kannanotot

Kiinteistövirasto on ilmoittanut, ettei sillä ole huomautettavaa yleisten töiden lautakunnan esityksen johdosta.

Esittelijä toteaa, että yhteistoimintasopimuksen aikaansaaminen teleyritysten kanssa selkeyttää toimintatapoja telekaapelien sijoittamisessa ja erityisesti laitteiden siirtotilanteista johtuvia vastuita.

Yleisten töiden lautakunta on 27.11.2012 päättänyt keventää ottomenettelyä sijoitussuostumushakemusten käsittelyn osalta. Sijoituslupien käsittelyprosessi nopeutuu näin ollen jonkin verran ja parantaa teleyritysten usein kiireellisten hankkeiden toteutusta.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Yhteistoimintasopimus

Tiedoksi; Muutoksenhaku: Muutoksenhakukielto, valmistelu

HKR

Kiinteistövirasto

Päätöshistoria

Kiinteistövirasto Tonttiosasto 16.1.2013

HEL 2012-002053 T 10 01 01 06

Kiinteistövirastolla ei ole huomautettavaa.

Lisätiedot

Esko Patrikainen, apulaisosastopäällikkö, puhelin: 310 36471

esko.patrikainen(a)hel.fi

 

Yleisten töiden lautakunta 27.11.2012 § 534

HEL 2012-002053 T 10 01 01 06

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että se oikeuttaa rakennusviraston allekirjoittamaan liitteenä 1 olevan yhteistoimintasopimuksen kaikkien Helsingissä toimivien teleoperaattoreiden kanssa.

Yhteistoimintasopimuksella sovitaan menettelytavoista, oikeuksista ja velvollisuuksista, jotka liittyvät teleoperaattoreina toimivien yritysten johtojen, laitteiden ja rakennelmien sijoittamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon kaupungin omistamilla tai hallinnoimilla yleisillä alueilla sekä edellä mainittujen laitteiden siirtämiseen ja siirrosta aiheutuvien kustannusten jakamiseen kaupungin ja kunkin yrityksen välillä.

Kaupungilla on maankäyttö- ja rakennuslain 84 §:n mukainen yhteensovittamistehtävä ja viestintämarkkinalain 110 §:n mukainen koordinoimistehtävä koskien katualueen ja sen ylä- ja alapuolisia johtoja, laitteita ja rakenteita. Tehtävistä johtuen johtojen, laitteiden ja rakenteiden sijoittamissuunnitelma on esitettävä kaupungille ennen töiden aloittamista.

Käsiteltävistä hakemuksista 80 % (noin 400 vuodessa) koskee telekaapeleiden sijoittamista. Sijoittaminen ei ole luvanvaraista eikä sijoituksesta peritä erillistä maksua.

Yleisen alueen omistaja tai haltija on velvollinen antamaan suostumuksen yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevan johdon, kaapelin ja näihin liittyvän laitteen sekä telekaapelin sijoittamiseen alueelleen maankäyttö- ja rakennuslain 161 §:n ja viestintämarkkinalain 100 §:n perusteella. Suostumus annetaan hyväksymällä sijoittamissuunnitelma. Kaupungilla ei ole oikeutta kieltää sijoittamista.

Helsingin kaupungin ja teleoperaattoreiden väliset johtojenpitosopimukset (Khs 14.2.1994 § 265, 18.5.1998 § 1224, 13.12.1999 § 3110) päättyivät 31.12.2003.

Sopimusten päättymistä ennakoiden rakennusvirasto käynnisti neuvottelut uusien sopimusten aikaan saamiseksi, mutta neuvottelut eivät edenneet toivotulla tavalla. Olennaiset näkemyserot koskivat teleoperaattoreiden laitteiden siirrosta aiheutuvien kustannusten jakoa.

Asian edistämiseksi neuvotteluihin liittyivät mukaan muut pääkaupunkiseudun kaupungit sekä Kuntaliitto. Vuonna 2006 Kuntaliitto ja teleoperaattoreiden edunvalvontajärjestö Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry ryhtyivät keskenään neuvottelemaan kuntien ja teleoperaattoreiden yhteistoimintasopimuksesta tarkoituksena päästä yhteisymmärrykseen valtakunnallisesti toimivasta sopimuspohjasta, jota kuntakohtaisesti täsmennettäisiin tarvittaessa.

Kuntaliiton ja Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry:n päästyä periaatesopimukseen käynnistyivät pääkaupunkiseudun kaupunkien ja alueella toimivien teleoperaattorien väliset neuvottelut vuonna 2009. Rakennusvirasto on osallistunut näihin neuvotteluihin Helsingin edustajana.

Sisältö

Sopimus koskee teleoperaattorin omistamien telelaitteiden rakentamista ja asentamista kaupungin omistuksessa ja hallinnassa oleville yleisille alueille.

Sopimuksen sisältö noudattaa pääosin aiemmin solmittuja vastaavia sopimuksia. Olennainen muutos aiempiin sopimuksiin on siirtokustannuksista sopiminen. Aiemmissa sopimuksissa laitteiden siirrosta ovat vastanneet teleoperaattorit kustannuksellaan lukuun ottamatta kaavamuutoksista johtuvia siirtotarpeita, joista on vastannut siirron tilaajana joko kaupunki tai kaavamuutoksen alullepanija.

Nyt kyseessä olevassa sopimuksessa siirtokustannuksista on sovittu seuraavasti:

Teleoperaattorit ovat velvollisia siirtämään laitteensa kaupungin hyväksymään paikkaan, jos yleisellä alueella sijaitseva laite vaikeuttaa asemakaavan toteuttamista tai kadunpitoa taikka on maisemaan tai kaupunkikuvaan soveltumaton. Kaupungin tehdessä aloitteen siirrosta sen tulee informoida teleoperaattoria mahdollisimman hyvissä ajoin ja toimittaa suunnitelma, josta alueen uusi järjestely käy selville.

Teleoperaattori kartoittaa käytöstä poistuneet laitteet ja toimittaa näitä koskevat tiedot kaupungin ylläpitämään johtotietojärjestelmään. Teleoperaattori poistaa käytöstä poistuneet laitteet kustannuksellaan kaupungin erikseen niin vaatiessa.

Ensimmäisen asemakaavan yleisten alueiden toteuttamisen vuoksi tehtävät olemassa olevien laitteiden siirrot katsotaan uudisrakentamiseksi tilanteissa, joissa siirtäminen liittyy välittömästi kaava-alueen uuden verkon rakentamiseen. Nämä siirrot teleoperaattori suorittaa omalla kustannuksellaan. Olemassa oleville runkolinjoille pyritään asemakaavassa varaamaan alue ja milloin tämä ei onnistu, neuvotellaan siirtokustannusten jako tapauskohtaisesti.

Muutoin, kun tehdään yleisellä alueella siirto kaupungin aloitteesta, jaetaan kustannukset seuraavaa laskentamallia noudattaen:

jos laitteita siirretään viiden (5) vuoden kuluessa sijoittamissopimuksen tekemisestä, maksaa siirtokustannukset kokonaan siirtoaloitteen tekijä; jos laitteiden sijoittamissopimuksen tekemisestä on kulunut 25 vuotta tai enemmän maksaa yritys siirtokustannukset kokonaisuudessaan, taikka jos laitteiden siirto tapahtuu 5-25 vuoden välillä, kustannusjako lasketaan lineaarisesti interpoloimalla, niin, että kaupungin osuus kustannuksista vähenee laitteiden iän kasvaessa. Kustannusjakoa selvittävä taulukko on sopimuksen liitteenä. Samalta reitiltä siirrettävien eri-ikäisten kaapelien siirtokustannusten jako lasketaan kaapelikohtaisesti.

Laitteiden siirtokustannuksiin luetaan seuraavat varsinaisen siirtotyön kustannukset; materiaalit, vieraat palvelut, kuljetukset ja työkustannukset kohtuullisine yleiskustannuksineen, joihin sisältyvät hallinto- ja suunnittelukustannukset sekä mahdolliset siirroista aiheutuvat tilapäisjärjestelyt.

Tilapäisen sijoittamissopimuksen lähtökohta on, että tilapäisen sopimuksen voimassa ollessa siirtokustannuksista vastaa teleoperaattori. Tilapäisiä sopimuksia ei voi ketjuttaa vaan siirron jälkeen tehdään uusi pysyvä sijoittamissopimus. Tämän jälkeen tapahtuvan mahdollisen siirron kustannusjaossa noudatetaan edellä mainittuja periaatteita.

Mikäli kaupungin omistamalla yleisellä alueella olevia teleoperaattorin laitteita joudutaan siirtämään muun kuin kaupungin aloitteesta, vastaa siirtoaloitteen tekijä laitteiden siirtokustannuksista.

Teleoperaattorin omasta aloitteesta aiheutuvien siirtojen kustannuksista vastaa teleoperaattori. Laitteiden kapasiteetin lisäyksestä aiheutuvista kustannuksista vastaa teleoperaattori.

Sopimus

Vuonna 2012 Helsingissä toimivat teleoperaattorit ovat ilmoittaneet olevansa valmiit tekemään sopimuksen Helsingin kaupungin kanssa.

Rakennusvirasto on pyytänyt liitteenä olevasta sopimuksesta kiinteistöviraston lausunnon. Kiinteistövirastolla ei ole huomauttamista sopimukseen.

Tilastotietoa johtosiirtojen määristä tai niiden kustannuksista ei ole. Osa siirroista liittyy tonttien ja osa katu- tai liikennealueiden rakentamiskelpoiseksi saattamiseen.

Käsittely

27.11.2012 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Esittelijän muutos:
Lisätään päätösehdotuksen toisen kappaleen jälkeen seuraavat kappaleet:

"Kaupungilla on maankäyttö- ja rakennuslain 84 §:n mukainen yhteensovittamistehtävä ja viestintämarkkinalain 110 §:n mukainen koordinoimistehtävä koskien katualueen ja sen ylä- ja alapuolisia johtoja, laitteita ja rakenteita. Tehtävistä johtuen johtojen, laitteiden ja rakenteiden sijoittamissuunnitelma on esitettävä kaupungille ennen töiden aloittamista.

Käsiteltävistä hakemuksista 80 % (noin 400 vuodessa) koskee telekaapeleiden sijoittamista. Sijoittaminen ei ole luvanvaraista eikä sijoituksesta peritä erillistä maksua.

Yleisen alueen omistaja tai haltija on velvollinen antamaan suostumuksen yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevan johdon, kaapelin ja näihin liittyvän laitteen sekä telekaapelin sijoittamiseen alueelleen maankäyttö- ja rakennuslain 161 §:n ja viestintämarkkinalain 100 §:n perusteella. Suostumus annetaan hyväksymällä sijoittamissuunnitelma. Kaupungilla ei ole oikeutta kieltää sijoittamista.

Helsingin kaupungin ja teleoperaattoreiden väliset johtojenpitosopimukset (Khs 14.2.1994 § 265, 18.5.1998 § 1224, 13.12.1999 § 3110) päättyivät 31.12.2003.

Sopimusten päättymistä ennakoiden rakennusvirasto käynnisti neuvottelut uusien sopimusten aikaan saamiseksi, mutta neuvottelut eivät edenneet toivotulla tavalla. Olennaiset näkemyserot koskivat teleoperaattoreiden laitteiden siirrosta aiheutuvien kustannusten jakoa.

Asian edistämiseksi neuvotteluihin liittyivät mukaan muut Pääkaupunkiseudun kaupungit sekä Kuntaliitto. Vuonna 2006 Kuntaliitto ja teleoperaattoreiden edunvalvontajärjestö Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry ryhtyivät keskenään neuvottelemaan kuntien ja teleoperaattoreiden yhteistoimintasopimuksesta tarkoituksena päästä yhteisymmärrykseen valtakunnallisesti toimivasta sopimuspohjasta, jota kuntakohtaisesti täsmennettäisiin tarvittaessa.

Kuntaliiton ja Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry:n päästyä periaatesopimukseen käynnistyivät pääkaupunkiseudun kaupunkien ja alueella toimivien teleoperaattorien väliset neuvottelut vuonna 2009. Rakennusvirasto on osallistunut näihin neuvotteluihin Helsingin edustajana.

Sisältö

Sopimus koskee teleoperaattorin omistamien telelaitteiden rakentamista ja asentamista kaupungin omistuksessa ja hallinnassa oleville yleisille alueille.

Sopimuksen sisältö noudattaa pääosin aiemmin solmittuja vastaavia sopimuksia. Olennainen muutos aiempiin sopimuksiin on siirtokustannuksista sopiminen. Aiemmissa sopimuksissa laitteiden siirrosta ovat vastanneet teleoperaattorit kustannuksellaan lukuun ottamatta kaavamuutoksista johtuvia siirtotarpeita, joista on vastannut siirron tilaajana joko kaupunki tai kaavamuutoksen alullepanija.

Nyt kyseessä olevassa sopimuksessa siirtokustannuksista on sovittu seuraavasti:

Teleoperaattorit ovat velvollisia siirtämään laitteensa kaupungin hyväksymään paikkaan, jos yleisellä alueella sijaitseva laite vaikeuttaa asemakaavan toteuttamista tai kadunpitoa taikka on maisemaan tai kaupunkikuvaan soveltumaton. Kaupungin tehdessä aloitteen siirrosta sen tulee informoida teleoperaattoria mahdollisimman hyvissä ajoin ja toimittaa suunnitelma, josta alueen uusi järjestely käy selville.

Teleoperaattori kartoittaa käytöstä poistuneet laitteet ja toimittaa näitä koskevat tiedot kaupungin ylläpitämään johtotietojärjestelmään. Teleoperaattori poistaa käytöstä poistuneet laitteet kustannuksellaan kaupungin erikseen niin vaatiessa.

Ensimmäisen asemakaavan yleisten alueiden toteuttamisen vuoksi tehtävät olemassa olevien laitteiden siirrot katsotaan uudisrakentamiseksi tilanteissa, joissa siirtäminen liittyy välittömästi kaava-alueen uuden verkon rakentamiseen. Nämä siirrot teleoperaattori suorittaa omalla kustannuksellaan. Olemassa oleville runkolinjoille pyritään asemakaavassa varaamaan alue ja milloin tämä ei onnistu, neuvotellaan siirtokustannusten jako tapauskohtaisesti.

Muutoin, kun tehdään yleisellä alueella siirto kaupungin aloitteesta, jaetaan kustannukset seuraavaa laskentamallia noudattaen:

jos laitteita siirretään viiden (5) vuoden kuluessa sijoittamissopimuksen tekemisestä, maksaa siirtokustannukset kokonaan siirtoaloitteen tekijä; jos laitteiden sijoittamissopimuksen tekemisestä on kulunut 25 vuotta tai enemmän maksaa yritys siirtokustannukset kokonaisuudessaan, taikka
jos laitteiden siirto tapahtuu 5-25 vuoden välillä, kustannusjako lasketaan lineaarisesti interpoloimalla, niin, että kaupungin osuus kustannuksista vähenee laitteiden iän kasvaessa. Kustannusjakoa selvittävä taulukko on sopimuksen liitteenä. Samalta reitiltä siirrettävien eri-ikäisten kaapelien siirtokustannusten jako lasketaan kaapelikohtaisesti.

Laitteiden siirtokustannuksiin luetaan seuraavat varsinaisen siirtotyön kustannukset; materiaalit, vieraat palvelut, kuljetukset ja työkustannukset kohtuullisine yleiskustannuksineen, joihin sisältyvät hallinto- ja suunnittelukustannukset sekä mahdolliset siirroista aiheutuvat tilapäisjärjestelyt.

Tilapäisen sijoittamissopimuksen lähtökohta on, että tilapäisen sopimuksen voimassa ollessa siirtokustannuksista vastaa teleoperaattori. Tilapäisiä sopimuksia ei voi ketjuttaa vaan siirron jälkeen tehdään uusi pysyvä sijoittamissopimus. Tämän jälkeen tapahtuvan mahdollisen siirron kustannusjaossa noudatetaan edellä mainittuja periaatteita.

Mikäli kaupungin omistamalla yleisellä alueella olevia teleoperaattorin laitteita joudutaan siirtämään muun kuin kaupungin aloitteesta, vastaa siirtoaloitteen tekijä laitteiden siirtokustannuksista.

Teleoperaattorin omasta aloitteesta aiheutuvien siirtojen kustannuksista vastaa teleoperaattori. Laitteiden kapasiteetin lisäyksestä aiheutuvista kustannuksista vastaa teleoperaattori.

Sopimus

Vuonna 2012 Helsingissä toimivat teleoperaattorit ovat ilmoittaneet olevansa valmiit tekemään sopimuksen Helsingin kaupungin kanssa.

Rakennusvirasto on pyytänyt liitteenä olevasta sopimuksesta kiinteistöviraston lausunnon. Kiinteistövirastolla ei ole huomauttamista sopimukseen.

Tilastotietoa johtosiirtojen määristä tai niiden kustannuksista ei ole. Osa siirroista liittyy tonttien ja osa katu- tai liikennealueiden rakentamiskelpoiseksi saattamiseen."

Esittelijä

osastopäällikkö

Pekka Henttonen

Lisätiedot

Eva-Lisa Karlsson, projektinjohtaja, puhelin: 310 64387

eva-lisa.karlsson(a)hel.fi

Pekka Henttonen, osastopäällikkö, puhelin: 310 38479

pekka.henttonen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566