Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

31/2012

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kj/5

 

10.09.2012

 

 

 

 

 

 

§ 928

V Kj / Valtuutettu Thomas Wallgrenin aloite julkisen tilan vapauttamisesta kaupallisesta mainonnasta

Pöydälle 10.09.2012

HEL 2012-002570 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Juha Viljakainen, hankepäällikkö, puhelin: 310 36276

juha.viljakainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Thomas Wallgrenin aloite

2

Rakennusviraston lausunto Thomas Wallgrenin ym. aloitteesta vapauttaa julkinen tila kaupallisesta mainonnasta

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättänee esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Thomas Wallgrenin aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

Valtuutettu Thomas Wallgren ja 23 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Helsinki ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin julkisen tilan vapauttamiseksi kaupallisesta mainonnasta.

Aloitteessa todetaan, että kaupallisista mainoksista julkisissa tiloissa voi olla monenlaista haittaa. Usein ne rumentavat kaupunkia. Niiden voidaan katsoa merkitsevän julkisen tilan yksityistämistä, jolloin niistä on haittaa tasa-arvolle ja demokratialle. Kaupallisten mainosten keskeinen tarkoitus on usein ihmisten yllyttäminen turhaan kulutukseen. Mainonnalla saatetaan myös edistää sellaisten tuotteiden kulutusta, joiden tuotanto tai käyttö on sosiaalisesti tai ekologisesti haitallista tai kyseenalaista.

Kaupunginhallitus viittaa rakennusviraston lausuntoon ja toteaa, että Helsingissä yleisiä alueita hallinnoi rakennusvirasto lukuun ottamatta liikuntaviraston ja Liikennelaitos -liikelaitoksen hallinnassa olevia alueita. Kaupallisia mainossopimuksia on merkittävissä määrin rakennusvirastolla ja Liikennelaitos -liikelaitoksella.

Rakennusvirastolla on 2007 kilpailutettu vuokrasopimus ulkomainoslaitepaikoista Clear Channel Finland Oy kanssa. Sopimus on voimassa vuoteen 2023 asti. Kaupungin vuokratulot mainoslaitepaikoista ovat noin 2,5 miljoonaa euroa vuodessa. Rakennusvirasto on määritellyt mainoslaitteille soveltuvat paikat yhdessä kaupunkisuunnitteluviraston ja rakennusvalvontaviraston kanssa.

Rakennusvirasto vuokraa myös mainospaikkoja mainosbanderolleille omistamiinsa liikenteellisten pääväylien siltoihin (noin 40 paikkaa). Tuloja näistä saadaan vuosittain noin 80 000 euroa. Lisäksi ulkoilmatapahtumiin liittyy usein mainospintoja, joilla tapahtumia rahoitetaan.

Liikennelaitos -liikelaitoksella on pysäkkikatoksia, raitiovaunuja, metro-asemia ja metrovaunuja koskevia mainossopimuksia. Erikseen kilpailutetut sopimukset on voittanut JcDecaux Finland Oy. Sopimukset päättyvät eriaikaisesti vuosina 2014–2018. Liikennelaitoksen saama hyöty 1500 katoksen rakentamisesta ja ylläpidosta on huomattava. Lisäksi liikennelaitos saa vuokratuloja 3,5 milj. euroa vuodessa.

Julkisella tilalla tarkoitetaan myös liikekeskuksia ja muita yksityisiä tiloja, joissa ihmiset liikkuvat. Niissä mainostamisesta päättää kiinteistön omistaja.

Julkisessa tilassa mainostetaan myös kiinteistöjen julkisivuihin asennettavilla mainoslakanoilla ja -screeneillä. Niistä päättää kiinteistön omistaja ja niiden luvat myöntää rakennusvalvontavirasto. Näkyviä mainospintoja julkisessa tilassa ovat A-standit, jotka sijoitetaan yritysten liikepaikan edustalle. Rakennusvalvontavirasto on ohjeistanut A-standien käyttöä.

Helsingin kaupungin vuosien 2009–2012 strategiaohjelmassa on eräänä keskeisenä tavoitteena luoda edellytykset työpaikkamäärän kasvulle mm. huolehtimalla yritysten liiketoiminnan kasvun edellytyksistä työllisyyden turvaamiseksi ja yhteisöverokertymän turvaamiseksi. Useiden yritysten liiketoiminnan edellytyksenä on myös mahdollisimman laaja mainonta. Lisäksi Helsingin elinkeinopolitiikan kehittämisvalinnoissa (2011) todetaan, että kaupungin elinkeinopolitiikan tavoitteena on työpaikkamäärän kasvu yrityksissä Helsingissä. Kaupungin tehtävänä on kehittämislinjausten mukaan osaltaan turvata yritystoiminnalle kilpailukykyinen toimintaympäristö ja mahdollistaa siten yritystoiminnan menestyminen alueellaan.  Menestyvä yritystoiminta muodostaa verotulojen kautta myös perustan julkisten palvelujen järjestämiselle. Elinkeinopolitiikan linjauksissa korostetaan lisäksi kaupungin yritysmyönteistä ja asiakaslähtöistä palveluasennetta sekä määritellään kaupungin elinkeinopolitiikan toimintaperiaatteet, joihin kuuluu mm. avoimuus, ennakoitavuus ja tasapuolisuus yrityksiä koskevista asioista päätettäessä.

Aloitteen mukainen julkisen tilan vapauttaminen kaupallisesta mainonnasta kaupungin alueella on vaikutuksiltaan suuri etenkin elinkeinoelämään ja sen arviointi edellyttäisi laajaa selvitystä. Kaupungille on tärkeää turvata yritysten toimintaedellytykset myös mainonnan harjoittamiseen. Mainonnan asianmukaisuutta ohjaa lainsäädäntö, kaupungin ohjeistus sekä sopimuksiin liitetyt mainonnan eettiset ohjeet. Lisäksi kaupunki saa julkisessa tilassa tapahtuvasta mainonnasta merkittäviä tuloja sekä huomattavia säästöjä pysäkkikatosten rakentamisen ja ylläpidon kustannuksissa. Kaupungin puuttuminen julkisessa tilassa yksityisien kiinteistöjen alueella tapahtuvaan mainontaan olisi hyvin hankalaa. Edellä esitetyn perusteella ei ole mahdollisuuksia ryhtyä aloitteen mukaisesti toimenpiteisiin julkisen tilan vapauttamiseksi kaupallisesta mainonnasta.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Juha Viljakainen, hankepäällikkö, puhelin: 310 36276

juha.viljakainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Thomas Wallgrenin aloite

2

Rakennusviraston lausunto Thomas Wallgrenin ym. aloitteesta vapauttaa julkinen tila kaupallisesta mainonnasta

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566