Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 25/2012 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Ryj/2 | |
| 25.06.2012 |
| |
|
|
|
§ 777
Lausunnon antaminen Etelä-Suomen aluehallintovirastolle rakennusviraston ympäristölupahakemuksesta (Laajasalo)
HEL 2012-007086 T 11 01 00 00
Päätös
Kaupunginhallitus päätti antaa Etelä-Suomen aluehallintovirastolle seuraavan lausunnon Helsingin kaupungin rakennusviraston (HKR) ympäristönsuojelulain mukaisesta hakemuksesta, joka koskee kiviaineksen läjitystä ja esikäsittelyä Laajasalossa (Dnro ESAVI/241/04.08/2011):
Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupungin ympäristölautakunta on 12.6.2012 kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena antanut Etelä-Suomen aluehallintovirastolle lausunnon HKR:n lupahakemuksesta. Kaupunginhallitus viittaa ympäristölautakunnan lausuntoon ja toteaa seuraavaa:
Lupahakemuksen alue sijoittuu Kruunuvuorenrannan 23.6.2011 voimaantulleelle osayleiskaava-alueelle. Osayleiskaavassa alue on osoitettu kerrostalovaltaiseksi asuinalueeksi (AK1), puistoksi (VP) ja julkisten palveluiden ja hallinnon alueeksi (PY). Alueen asemakaavoitus on vireillä.
Kaupunginhallitus toteaa, että Laajasalossa Kruunuvuorenrannan alueen asemakaavoitus edellyttää, että alueen maaperätutkimukset asemakaavoitusta varten on tehty ennen kiviaineksen läjittämis- ja esikäsittelytoiminnan aloittamista. Kaavoitus alueella hankaloituu ja hidastuu, mikäli tutkimukset jäävät tekemättä läjityksen ja käsittelyn takia. Asemakaavoitusta varten alueille tulee tehdä geoteknisiä pohjatutkimuksia kallionpinnan ja maapohjan rakennettavuuden määrittämiseksi. Tutkimustieto on perusteena asemakaava-alueiden kaavatalouden suunnittelussa.
Helsingissä syntyy vuosina 2012-2015 runsaasti ylijäämäkiviaineksia, joita ei pystytä heti hyödyntämään. Vuosina 2015-2020 tarvitaan enemmän kiviaineksia, kuin niitä rakentamisessa syntyy. Kaupunginhallitus katsoo, että luonnonvarojen säästämiseksi kiviaineksia on perusteltua varastoida tulevaa tarvetta varten ja ympäristön kannalta kiviaines on perusteltua varastoida mahdollisimman lähellä myöhempää käyttöpaikkaa.
Lupamääräyksiä annettaessa tulee varautua siihen, että alueelle tulee asukkaita murskaus- ja varastointitoiminnan vielä jatkuessa. Toimintaa koskevat lupamääräykset tai lupamääräysten tarkistaminen tulee sitoa uusien asukkaiden tuloon alueelle. Ympäristölupaehtoihin tulisi kirjata se, että ympäristölupaehdot tulee tarkistaa, mikäli kiviainesalueen ympäristön kehittyvä maankäyttö tätä edellyttää.
Kaupunginhallitus puoltaa HKR:n ympäristönsuojelulain mukaisen hakemuksen hyväksymistä ehdolla, että maaperätutkimukset asemakaavoitusta varten tehdään ennen toiminnan aloittamista. Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että murskauksen aloittamisesta tulee aina ilmoittaa Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle. Myös mittausraportit tulee lähettää ympäristökeskukselle. Murskauksen tarkasta ajankohdasta tulee aina tiedottaa etukäteen häiriintyville kohteille.
Vielä kaupunginhallitus katsoo, että alueella ei saa yöaikaan (22-7) kipata eikä siirrellä louhetta.
Hakemuksen käsittelyssä tulee ottaa huomioon hakemuksessa ja edellä esitettyjen seikkojen lisäksi ympäristölautakunnan lausunnossa esitetyt näkökohdat.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Erja Saarinen, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 36102
erja.saarinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Etelä-Suomen AVI:n lausuntopyyntö |
2 | Ympäristölupahakemus |
3 | Täydennys ympäristölupahakemukseen |
4 | Melumallinnus |
5 | Ympäristölautakunnan lausunto 12.6.2012, esitys |
6 | Kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunto 5.6.2012, esitys |
Otteet
Ote |
|
Etelä-Suomen aluehallintovirasto, ympäristölupavastuualue |
|
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus päättänee antaa Etelä-Suomen aluehallintovirastolle seuraavan lausunnon Helsingin kaupungin rakennusviraston (HKR) ympäristönsuojelulain mukaisesta hakemuksesta, joka koskee kiviaineksen läjitystä ja esikäsittelyä Laajasalossa (Dnro ESAVI/241/04.08/2011):
Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupungin ympäristölautakunta on 12.6.2012 kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena antanut Etelä-Suomen aluehallintovirastolle lausunnon HKR:n lupahakemuksesta. Kaupunginhallitus viittaa ympäristölautakunnan lausuntoon ja toteaa seuraavaa:
Lupahakemuksen alue sijoittuu Kruunuvuorenrannan 23.6.2011 voimaantulleelle osayleiskaava-alueelle. Osayleiskaavassa alue on osoitettu kerrostalovaltaiseksi asuinalueeksi (AK1), puistoksi (VP) ja julkisten palveluiden ja hallinnon alueeksi (PY). Alueen asemakaavoitus on vireillä.
Kaupunginhallitus toteaa, että Laajasalossa Kruunuvuorenrannan alueen asemakaavoitus edellyttää, että alueen maaperätutkimukset asemakaavoitusta varten on tehty ennen kiviaineksen läjittämis- ja esikäsittelytoiminnan aloittamista. Kaavoitus alueella hankaloituu ja hidastuu, mikäli tutkimukset jäävät tekemättä läjityksen ja käsittelyn takia. Asemakaavoitusta varten alueille tulee tehdä geoteknisiä pohjatutkimuksia kallionpinnan ja maapohjan rakennettavuuden määrittämiseksi. Tutkimustieto on perusteena asemakaava-alueiden kaavatalouden suunnittelussa.
Helsingissä syntyy vuosina 2012-2015 runsaasti ylijäämäkiviaineksia, joita ei pystytä heti hyödyntämään. Vuosina 2015-2020 tarvitaan enemmän kiviaineksia, kuin niitä rakentamisessa syntyy. Kaupunginhallitus katsoo, että luonnonvarojen säästämiseksi kiviaineksia on perusteltua varastoida tulevaa tarvetta varten ja ympäristön kannalta kiviaines on perusteltua varastoida mahdollisimman lähellä myöhempää käyttöpaikkaa.
Lupamääräyksiä annettaessa tulee varautua siihen, että alueelle tulee asukkaita murskaus- ja varastointitoiminnan vielä jatkuessa. Toimintaa koskevat lupamääräykset tai lupamääräysten tarkistaminen tulee sitoa uusien asukkaiden tuloon alueelle. Ympäristölupaehtoihin tulisi kirjata se, että ympäristölupaehdot tulee tarkistaa, mikäli kiviainesalueen ympäristön kehittyvä maankäyttö tätä edellyttää.
Kaupunginhallitus puoltaa HKR:n ympäristönsuojelulain mukaisen hakemuksen hyväksymistä ehdolla, että maaperätutkimukset asemakaavoitusta varten tehdään ennen toiminnan aloittamista. Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että murskauksen aloittamisesta tulee aina ilmoittaa Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle. Myös mittausraportit tulee lähettää ympäristökeskukselle. Murskauksen tarkasta ajankohdasta tulee aina tiedottaa etukäteen häiriintyville kohteille.
Vielä kaupunginhallitus katsoo, että alueella ei saa yöaikaan (22-7) kipata eikä siirrellä louhetta.
Hakemuksen käsittelyssä tulee ottaa huomioon hakemuksessa ja edellä esitettyjen seikkojen lisäksi ympäristölautakunnan lausunnossa esitetyt näkökohdat.
Esittelijä
Etelä-Suomen aluehallintovirasto pyytää Helsingin kaupungin lausuntoa Helsingin kaupungin rakennusviraston (HKR) ympäristönsuojelulain mukaisesta hakemuksesta, joka koskee kiviaineksen läjitystä ja esikäsittelyä Laajasalossa. Lausunto pyydetään toimittamaan aluehallintovirastoon 11.6.2012 mennessä. Lisäaikaa lausunnon antamiselle on saatu 6.7.2012 asti.
Esittelijä toteaa, että myös ympäristölautakunta on 12.6.2012 kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena antanut Etelä-Suomen aluehallintovirastolle lausunnon HKR:n lupahakemuksesta.
Hakemuksen pääasiallinen sisältö
Helsingin kaupungin rakennusvirasto hakee ympäristölupaa kiviaineksen läjittämiselle ja esikäsittelylle Laajasalossa Kruunuvuorenrannan alueella.
Lupahakemuksen varasto- ja käsittelyalue sijaitsee Tahvonlahdessa Laajasalossa. Alueella on vuodesta 1920 alkaen ollut öljytuotteiden varastointitoimintaa. Alue sijoittuu Kruunuvuorenrannan 23.6.2011 voimaantulleelle osayleiskaava-alueelle. Osayleiskaavassa alue on osoitettu kerrostalovaltaiseksi asuinalueeksi (AK1), puistoksi (VP) ja julkisten palveluiden ja hallinnon alueeksi (PY). Alueen asemakaavoitus on vireillä. Tavoitteena on, että alue olisi rakennettu valmiiksi 2020-luvun puoliväliin mennessä.
Toiminnalle haetaan lupaa vuoden 2017 loppuun asti.
Kiviainesta otetaan vastaan Helsingin alueen rakennushankkeista. Kiviainekset tullaan käyttämään valtaosin Laajasalon aluerakentamishankkeissa, mutta myös tarvittaessa muissa Helsingin kaupungin rakentamishankkeissa. Murskattu kiviaines hyödynnetään Laajasalon alueella.
Varasto- ja käsittelyalueet koostuvat kahdesta erillisestä alueesta. Niiden pinta-alat ovat 2 ja 5 hehtaaria.
Murskaustoiminta tapahtuu vuosittain 1.10.–31.1. Murskausaika on hakemuksen mukaan 2-4 viikkoa vuodessa. Kiviainesta otetaan vastaan pääasiassa arkipäivisin klo 7-22 ja lauantaisin klo 8-18. Poikkeuksellisesti kiviainesta voidaan joutua ottamaan vastaan myös muina ajankohtina. Kun alueella ei ole vastaanottoa, on alue suljettu puomein.
Kiviainesta välpätään ja murskataan alueella. Murskauksen enimmäismäärä on alle 25 000 tonnia vuodessa. Varastoalueelle suunnitellaan tuotavaksi kaikkiaan 860 000 kuutiota kiviaineksia.
Lähin häiriintyvä kohde toiminta-alueen itäpuolella on läjitysalueesta noin 150 metrin ja murskauspaikasta noin 250 metrin päässä oleva Uudenkylän mökkikylä. Murskausajankohtana mökkikylässä ei hakemuksen mukaan ole pysyvää oleskelua. Stansvikin kartano sijaitsee vastaavasti noin 450 ja 550 metrin etäisyydellä toiminta-alueesta. Lähin pysyvä asutus sijaitsee yli puolen kilometrin päässä varastoalueesta. Murskaamo sijoitetaan kiviaineksesta tehtävien meluvallien sisään siten, että kussakin murskausvaiheessa toiminnan aiheuttama melutaso (LAeq, 7–22) asuinalueilla ja hoito- tai oppilaitosten alueilla on alle 55 dB.
Kivenmurskaus, kuormien purkaminen ja lastaaminen, massojen siirtely ja liikennöinti voivat aiheuttaa pölyämistä. Sitä ehkäistään mm. ajoväylien kastelulla, sekä kastelemalla louhetta ja kiviainesta murskauksen yhteydessä.
Liikennemäärät vaihtelevat, mutta niiden arvioidaan olevan enimmillään 250 autoa vuorokaudessa. Liikennemäärät eivät hakemuksen mukaan poikkea merkittävästi öljysataman aikaisista liikennemääristä.
Alue ei sijaitse tärkeällä pohjavesialueella tai sen läheisyydessä.
Toiminnan aloittamiselle haetaan lupaa mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Erja Saarinen, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 36102
erja.saarinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Etelä-Suomen AVI:n lausuntopyyntö |
2 | Ympäristölupahakemus |
3 | Täydennys ympäristölupahakemukseen |
4 | Melumallinnus |
5 | Ympäristölautakunnan lausunto 12.6.2012, esitys |
6 | Kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunto 5.6.2012, esitys |
Otteet
Ote |
|
Etelä-Suomen aluehallintovirasto, ympäristölupavastuualue |
|
Tiedoksi
Ympäristölautakunta
Kaupunkisuunnittelulautakunta
Päätöshistoria
Ympäristölautakunta 12.06.2012 § 207
HEL 2012-007086 T 11 01 00 00
ESAVI/241/04.08/2011
Päätös
Ympäristölautakunta, joka on Helsingin ympäristön- ja terveydensuojeluviranomainen, päätti antaa Etelä-Suomen aluehallintovirastolle ja kaupunginhallitukselle Helsingin rakennusviraston kiviaineksen varastointia ja käsittelyä Laajasalossa koskevasta ympäristölupahakemuksesta seuraavan lausunnon.
Toiminnan sijainti ja alueen kaavoitustilanne
Varasto- ja käsittelyalue sijaitsee Tahvonlahdessa Laajasalossa. Alueella on vuodesta 1920 alkaen ollut öljytuotteiden varastointitoimintaa. Aluetta koskee kaupunginvaltuuston hyväksymä osayleiskaava (11756). Alue on siinä osoitettu lähinnä asumiskäyttöön. Tavoitteena on, että alue olisi rakennettu valmiiksi 2020 -luvun puoliväliin mennessä.
Maaperä varasto- ja käsittelypaikalla muodostuu suurimmalta osalta avokalliosta ja sen päällä olevasta ohuesta moreenikerroksesta. Varasto- ja käsittelyalueen öljysatamatoiminnan vuoksi pilaantunut maaperä on kunnostettu.
Varasto- ja käsittelyalueet koostuvat kahdesta erillisestä alueesta. Niiden pinta-alat ovat 2 ja 5 hehtaaria. Alue ei sijaitse tärkeällä pohjavesialueella tai sen läheisyydessä. Sadevedet virtaavat alueelta luontaisesti kalliota pitkin mereen tai suotautuvat maahan ja kallionrakoihin.
Aiemmat luvat
Alueella on voimassa oleva ympäristölupa, joka koskee betonijätteiden sekä pilaantuneiden ja pilaantumattomien maiden varastointia. Tämä varastoalue jää uusien kiviainesten varastokenttien väliin. Aluetta koskien on käsitelty myös useita pilaantuneen maaperän puhdistamista koskevia ilmoituksia.
Häiriintyvät kohteet
Lähin häiriintyvä kohde toiminta-alueen itäpuolella on läjitysalueesta noin 150 metrin ja murskauspaikasta noin 250 metrin päässä oleva Uudenkylän mökkikylä. Stansvikin kartano sijaitsee vastaavasti noin 450 ja 550 metrin etäisyydellä toiminta-alueesta. Lähin pysyvä asutus sijaitsee yli puolen kilometrin päässä varastoalueesta.
Toiminnan kuvaus
Kiviaineksen vastaanotto ja varastointi
Varastoalueelle otetaan vastaan kiviaineksia Helsingin alueen rakentamiskohteista. Vastaanotto tapahtuu maanantaista perjantaihin pääosin kello 7–22 ja lauantaisin kello 8–18. Poikkeuksellisesti kiviainesta voidaan ottaa vastaan muinakin aikoina. Varastoalueelle suunnitellaan tuotavaksi kaikkiaan 860 000 kuutiota kiviaineksia.
Kiviaines läjitetään useassa vaiheessa erillisen läjityssuunnitelman mukaisesti. Täyttösuunnitelman tavoitteena on kasata läjitysalueen itäreunaan, pohjoisreunaan ja meren puolelle riittävän korkeat vallit estämään murskauksesta syntyvän melun leviämistä häiriintyviin kohteisiin päin.
Murskaus
Kiviainekset murskataan kahdella erillisellä alueella. Louheen murskaukseen liittyy myös rikotusta. Murskaustoiminta tapahtuu vuosittain 1.10.–31.1. Päivittäinen murskausaika on kello 7–22. Murskausaika on hakemuksen mukaan 2-4 viikkoa vuodessa, jona aikana murskataan enintään 25 000 tonnia kiviainesta. Murskain on siirrettävä tela-alustainen murskauslaitos.
Mursketta käsitellään myös tarpeen mukaan seulomalla tai välppäämällä.
Toiminta-aika
Toiminnalle haetaan lupaa vuoden 2017 loppuun asti.
Ympäristökuormitus ja sen rajoittaminen
Melu
Murskaus on eniten melua aiheuttavaa toimintaa. Lähin häiriintyvä kohde, Uudenkylän mökkikylä, sijaitsee noin 250 metrin päässä lähimmästä murskauspaikasta. Murskausajankohtana mökkikylässä ei hakemuksen mukaan ole pysyvää oleskelua.
Murskauksesta aiheutuvan melun leviämistä on selvitetty melunleviämismallilla erilaisissa läjityssuunnitelman mukaisissa tilanteissa. Murskaamo sijoitetaan kiviaineksesta tehtävien meluvallien sisään siten, että kussakin murskausvaiheessa toiminnan aiheuttama melutaso (LAeq, 7–22) asuinalueilla ja hoito- tai oppilaitosten alueilla on alle 55 dB.
Päästöt ilmaan
Kivenmurskaus, kuormien purkaminen ja lastaaminen, massojen siirtely ja liikennöinti voivat aiheuttaa pölyämistä. Sitä ehkäistään ajoväylien kastelulla, suolauksella ja puhdistuksella, kastelemalla louhetta ja kiviainesta murskauksen yhteydessä ja laitteiden koteloinneilla.
Päästöt vesiin
Kastelussa käytettävä vesi imeytyy käsiteltävään materiaaliin ja ylijäämävesi imeytyy maaperään. Hakemuksen mukaan sadeveden mukana kulkeutuu hienoainesta mereen, mutta sen merkitys arvioidaan vähäiseksi.
Päästöt maaperään
Varastoitava kiviaines on luonnon kiviainesta, josta ei aiheudu päästöjä.
Koneista saattaa aiheutua esimerkiksi öljyvuotoja. Niiden varalta on imeytysainetta. Kaluston kunto tarkastetaan riittävän usein vahinkojen estämiseksi. Polttoaineet varastoidaan viereisellä varastokentällä, jossa on tankkauspaikaksi varattu alue. Alueella ei huolleta tai pestä autoja.
Liikenne
Liikennemäärät vaihtelevat, mutta niiden arvioidaan olevan enimmillään 250 autoa vuorokaudessa. Liikennemäärät tulevat lisääntymään nykyisestä, mutta eivät hakemuksen mukaan poikkea merkittävästi öljysataman aikaisista liikennemääristä.
Toiminnan seuranta
Hakemuksessa toiminnan käyttötarkkailuun kuuluvat tietojen keruu tuotavista massoista (tuontimäärä, alkuperä, tuojan yhteystiedot). Massamäärän seuranta perustuu rakennustyömaiden kirjanpitoon. Vastaanottokoneen kuljettaja valvoo tuotavien massojen laatua. Kaksi kertaa vuodessa massojen määrä arvioidaan tarkemmin.
Murskaustoiminnan aikana toimenpidealueella ja lähimmissä kohteissa tehdään melumittauksia. Yhteenvetoraportti toimitetaan vuosittain valvontaviranomaisille.
Pölypitoisuuksia seurataan aistinvaraisesti. Lisäksi hakemuksen mukaan murskauksen pölyvaikutuksia seurataan mittaamalla kerran vuodessa viikon ajan ilman pölypitoisuutta tehokeräimillä. Mittauspaikat ovat toiminta-alueella ja lähimpien asuinrakennusten alueella.
Raportointi
Vuosittain valvontaviranomaisille lähetetään tiedot alueella vastaanotetuista ja sieltä lähteneistä kuormista. Myös murskausta koskevat tiedot raportoidaan.
Varautuminen odottamattomiin tilanteisiin
Toiminnasta aiheuttavia riskejä ovat vuodot koneista ja laitteista, liikenteen riskit, jätteiden tuonti luvatta alueelle ja läjityskasojen vauriot ja sortumat.
Hakemuksen mukaan alueelle varataan öljyvuotoja varten imeytysainetta ja muita torjuntavälineitä. Alueelle voidaan tuoda luvatta jätteitä. Sitä estetään sulkemalla pääsy alueelle puomilla. Jos jätteitä kuitenkin ilmaantuu, ne viedään asianmukaisiin vastaanottopaikkoihin.
Sortumat estetään varastoinnin asianmukaisella suunnittelulla.
Paras käyttökelpoinen tekniikka
Helsingissä syntyy vuosina 2012–2015 runsaasti ylijäämäkiviaineksia, joita ei pystytä heti hyödyntämään. Vuosina 2015–2020 tarvitaan enemmän kiviaineksia, kuin niitä rakentamisessa syntyy. Luonnonvarojen säästämiseksi kiviaineksia on perusteltua varastoida tulevaa tarvetta varten ja ympäristön kannalta kiviaines on perusteltua varastoida mahdollisimman lähellä myöhempää käyttöpaikkaa.
Toiminnan aloittaminen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta
Rakennusvirasto anoo lupaa aloittaa toiminta lupapäätöstä noudattaen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Ympäristölautakunnan lausunto
Ympäristölautakunta puoltaa Helsingin rakennusviraston kiviainesten vastaanottoa, varastointia ja käsittelyä koskevan ympäristölupahakemuksen hyväksymistä, jos hakemuksen käsittelyssä on otettava huomioon jäljempänä esitetyt seikat.
Hyödyntämällä maarakennuskäyttöön kelpaavia ylijäämäkiviaineksia säästetään luonnonvaroja. Hyödyntämällä jätteet lähellä niiden käyttöpaikkaa vähennetään mm. raskaan liikenteen aiheuttamia haittoja.
Murskauksen aloittamisesta on aina ilmoitettava Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle. Mittausraportit on lähetettävä myös Helsingin ympäristökeskukselle. Murskauksen tarkasta ajankohdasta on myös aina tiedotettava etukäteen häiriintyville kohteille.
Ympäristölautakunta toteaa, että valtioneuvoston asetuksessa kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta (VNA 800/2010) on annettu etäisyysvaatimukset toimintojen sijoittumiselle suhteessa häiriintyviin kohteisiin. Asetuksen mukaan kivenmurskaamoa ei saa sijoittaa 300 metriä lähemmäs loma-asumista, ellei toiminnanharjoittaja voi osoittaa, että toiminnasta ei aiheudu ulkomeluohjearvojen ylityksiä eikä em. asetuksessa tarkoitettua ilmanlaadun heikkenemistä.
Ympäristölautakunta katsoo edellä olevaan viitaten, että murskausta voidaan tehdä hakemuksen mukaisissa paikoissa vain silloin, kun louhekasojen korkeus ja sijainti ovat jokaisen murskausjakson aikana melumallinnuksen mukaisia. Tällöin asetuksen (VNA 800/2010) mukaisten melutasovaatimusten voidaan katsoa täyttyvän.
Ympäristölautakunta katsoo, että toiminnasta ei aiheudu valtioneuvoston asetuksen (VNA 800/2010) 5 §:ssä tarkoitettua ilmanlaadun heikkenemistä, kun murskauksessa noudatetaan seuraavia vaatimuksia;
1. Murskauslaitos varustetaan tiiviillä kuljettimien ja seulojen päälle asetettavilla pölykatteilla sekä kastelujärjestelmällä, jossa veden sumutuspisteitä on ainakin murskaimen ylä- ja alapuolella ja jokaisessa kuljettimen purkukohdassa.
2. Jos murskausta tehdään pakkasella, kastelujärjestelmä pitää varustaa lämmitysjärjestelmällä, joka estää putkistojen ja suuttimien jäätymisen. Vaihtoehtoisesti tulee murskausyksiköihin asentaa riittävän tehokkaat pölynerottimet pölypitoisen ilman suodattamiseksi.
3. Pölynerottimia ei saa tyhjentää murskeen joukkoon.
4. Pölyntorjuntajärjestelmän on oltava kokonaisuudessaan käytössä aina kun murskaustyötä tehdään.
Lisäksi ympäristölautakunta katsoo, että raskaan liikenteen ajoväylät ja muu toiminta-alue on pidettävä mahdollisimman pölyämättöminä suolaliuoksella.
Vielä ympäristölautakunta katsoo, että alueella ei saa yöaikaan (22-7) kipata eikä siirrellä louhetta.
Lupamääräyksiä annettaessa tulee varautua siihen, että alueelle tulee asukkaita murskaus- ja varastointitoiminnan vielä jatkuessa. Toimintaa koskevat lupamääräykset tai lupamääräysten tarkistaminen tulee sitoa uusien asukkaiden tuloon alueelle.
Ympäristölautakunta toteaa lisäksi, että kun pölyntorjunta hoidetaan toiminta-alueella ja erityisesti murskauksen aikana tehokkaasti, tarvetta erillisille ilman pölypitoisuuden mittauksille ei välttämättä ole. Jos pölypitoisuusmittauksia kuitenkin tehdään, ympäristölautakunta katsoo, että niitä pitäisi tehdä kattavammin ja myös muun toiminnan kuin murskauksen aikana, koska murskausjakso on kuitenkin vuosittain melko lyhyt ja mittaustulosten tulkintaan liittyy silloin suuria epävarmuuksia.
Ympäristölautakunta toteaa, että massojen varastointi voidaan aloittaa ennen kuin lupapäätös on saanut lainvoiman. Toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.
Esittelijä
ympäristöpäällikkö
Pertti Forss
Lisätiedot
Hannu Arovaara, vs. johtava ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32014
hannu.arovaara(a)hel.fi
Kaupunkisuunnittelulautakunta 05.06.2012 § 228
HEL 2012-007086 T 11 01 00 00
Päätös
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Lupahakemuksen alue sijoittuu Kruunuvuorenrannan osayleiskaava-alueelle. Osayleiskaava on tullut voimaan 23.6.2011. Osayleiskaavassa alue on osoitettu kerrostalovaltaiseksi asuinalueeksi (AK1), puistoksi (VP) ja julkisten palveluiden ja hallinnon alueeksi (PY). Alueen asemakaavoitus on vireillä.
Asemakaavoitusta varten tulee alueille tehdä geoteknisiä pohjatutkimuksia kallionpinnan ja maapohjan rakennettavuuden määrittämiseksi. Tutkimustieto on perusteena asemakaava-alueiden kaavatalouden suunnittelussa.
Asemakaavoitus edellyttää, että alueen maaperätutkimukset asemakaavoitusta varten on tehty ennen kiviaineksen läjittämis- ja esikäsittelytoiminnan aloittamista Laajasalossa Kruunuvuorenrannan alueella. Kaavoitus alueella hankaloituu ja hidastuu, mikäli tutkimukset jäävät tekemättä läjityksen ja käsittelyn takia.
Alueelle on valmisteilla useita asemakaavoja, joiden rakentuminen saattaa vaatia kunnallisteknisten verkostojen toimivuuden varmistamiseksi myös viereisten asemakaava-alueiden kunnallisteknisten verkostojen osittaista rakentamista.
Kaupunkisuunnittelulautakunta puoltaa ympäristöluvan myöntämistä Helsingin kaupungin rakennusvirastolle koskien kiviaineksen läjittämistä ja esikäsittelyä Laajasalossa Kruunuvuorenrannan alueella vain sillä ehdolla, että maaperätutkimukset asemakaavoitusta varten tehdään ennen toiminnan aloittamista.
Ympäristölupaehtoihin tulisi kirjata se, että ympäristölupaehdot tulee tarkistaa mikäli kiviainesalueen ympäristön kehittyvä maankäyttö tätä edellyttää. Rakennusviraston tulee varautua siihen, että kiviainestoiminnan järjestelyyn tulee muutoksia alueen poikki rakennettavan kunnallistekniikan takia.
Esittelijä
yleiskaavapäällikkö
Rikhard Manninen
Lisätiedot
Helena Korjus, diplomi-insinööri, puhelin: 310 37325
helena.korjus(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|