Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

24/2012

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Sj/2

 

18.06.2012

 

 

 

 

 

 

§ 755

Oikaisuvaatimus kaupunginhallituksen päätöksestä, joka koskee tietokeskuksen tilasto- ja tietopalvelupäällikön viran täyttämisestä

HEL 2011-006611 T 01 01 01 01

Päätös

Kaupunginhallitus päätti hallintokeskuksen oikeuspalvelujen lausunnosta ilmenevin perustein hylätä ********** tekemän oikaisuvaatimuksen tietokeskuksen tilasto- ja tietopalvelupäällikön viran täyttämistä koskevasta kaupunginhallituksen 19.3.2012 tekemästä päätöksestä.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Ritva Viljanen

Lisätiedot

Leena Mickwitz, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36054

leena.mickwitz(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus Khn ptk 19.3.2012 § 290, Tietokeskuksen tilastopalvelupäällikön virkaan ottaminen

2

Liitteet oikaisuvaatimukseen, tilasto- ja tietopalvelupäällikön virka

3

Sanomalehti-ilmoitus 16.10.2011, Tieken tilasto- ja tietopalvelupäällikön viran täyttäminen

4

Sanomalehti-ilmoitus 8.1.2012, Tietokeskuksen tilasto-ja tietopalvelupäällikön viran täyttäminen

5

Vastaselitys Helsingin kaupungille

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättänee hallintokeskuksen oikeuspalvelujen lausunnosta ilmenevin perustein hylätä ********** tekemän oikaisuvaatimuksen tietokeskuksen tilasto- ja tietopalvelupäällikön viran täyttämistä koskevasta kaupunginhallituksen 19.3.2012 tekemästä päätöksestä.

Esittelijä

Kaupunginhallitus otti 19.3.2012 tietokeskuksen tilasto- ja tietopalvelupäällikön virkaan FM Ari Jaakolan. ********** on tehnyt asiassa 18.4.2012 päivätyn oikaisuvaatimuksen, josta on saatu hallintokeskuksen oikeuspalveluiden ja tietokeskuksen yhdessä valmistelema lausunto. Oikaisuvaatimuksen tekijä on antanut tästä lausunnosta 30.5. päivätyn vastaselityksen. Näistä asiakirjoista on seuraavassa tiivistelmä:

Oikaisuvaatimuksen tekijä kiinnittää ensinnäkin huomiota siihen, että virka julistettiin uudelleen haettavaksi tätä riittävästi perustelematta, ja niin, että päätöstä uudesta hakukierroksesta ei tehnyt kaupunginhallitus, vaikka laki kunnallisesta viranhaltijasta olisi tätä edellyttänyt. Uudelleen haku on vaarantanut hakijoiden tasapuolisen kohtelun, koska hakuilmoituksessa ilmoitetut kelpoisuusvaatimukset ja arvostettavat ominaisuudet poikkesivat toisistaan. Oikaisuvaatimuksen tekijä huomauttaa tässä yhteydessä, että ensimmäisen hakukierroksen toinen kelpoisuusvaatimus, eli hyvä perehtyneisyys tilasto- ja tietopalveluosaston toimialaan, ei ollut enää lainkaan mainittuna. Siihen kuitenkin viitattiin esittelymuistiossa, jossa uutta hakua perusteltiin sillä, että saataisiin enemmän hakijoita, joilla on (mm.) riittävää näyttöä toimialan kattavasta osaamisesta. 

Oikaisuvaatimuksessa todetaan edelleen, että lainsäädäntö edellyttää hakijoista tehtävää systemaattista ansiovertailua, jossa koulutuksen ja työkokemuksen ohella arvioidaan viranhoidon kannalta keskeisiä henkilökohtaisia ominaisuuksia. Myös haastateltavien valinnat tulee tehdä ansiovertailujen avulla. Näitä ansiovertailuja ei ole nyt tehty, eikä yhdistelmä hakijoista täytä tällaisen vertailun kriteereitä, koska siitä puuttuu hakijoiden vertailu yleisten ja erityisten kelpoisuusehtojen suhteen. Vaadittavan tyyppistä ansiovertailua esitetään vain niistä kahdesta hakijasta, jotka jäivät loppuvertailuun.

Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo olevansa virkaan ansioituneempi kuin siihen valittu henkilö. Hän katsoo olevan syytä epäillä, että häntä on syrjitty iän ja/tai sukupuolen perusteella. Ansioiden vertailun arviointi on puolestaan mahdollista vasta, kun käytettävissä on asianmukaisesti laadittu ansiovertailu.

Oikaisuvaatimus on liitteenä 1.

Hallintokeskuksen oikeuspalveluiden lausunnossa todetaan mm., että kaupunginhallitus on kehottanut tietokeskusta julistamaan ao. viran haettavaksi, ja että kaupunginhallituksen on katsottava tällöin antaneen valtuudet myös siihen, että virka voidaan julistaa uudelleen haettavaksi. Kun kaupunginhallitus 19.3.2012 päätti virkaan valinnasta, oli sillä myös tieto siitä, että virka oli toisen kerran haettavana ja myös perustelut menettelylle.

Kaupunginhallituksen päätöksen päätösehdotuksessa on todettu, että uuteen hakuun päädyttiin, koska toivottiin enemmän hakemuksia, jotka sisältäisivät sekä johtamisen että hallinnon kokemusta että riittävää näyttöä toimialan kattavasta osaamisesta. Toimialan osaamisen todettiin korostuvan sen vuoksi, että osastolta on jäämässä useita avainhenkilöitä eläkkeelle.

Oikeuspalvelut toteaa, että hakuilmoituksissa olleet kelpoisuusvaatimukset ovat olleet voimassa olleiden johtosääntöjen mukaiset. Uuden johtosäännön mukaan osaston päällikön kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto sekä kokemusta hallinto- ja johtotehtävistä. Aiemman johtosäännön mukainen kelpoisuusvaatimus oli virkaan soveltuva ylempi korkeakoulututkinto sekä hyvä perehtyneisyys tilasto- ja tietopalveluosaston toimialaan. Ensimmäisessä lehti-ilmoituksessa, jossa kelpoisuusvaatimukset olivat aiemman johtosäännön mukaiset, todettiin lisäksi arvostettavan mm. asiantuntijaorganisaatiossa hankittua kokemusta hallinto- ja johtamistehtävissä. Aiemmat hakemukset otettiin huomioon valintatilanteessa, ja tämä mainittiin myös 8.1.2012 julkaistussa ilmoituksessa. Uudelleen haku ei ole vaarantanut hakijoiden tasapuolista kohtelua.

Oikeuspalvelut toteaa hakijoiden ansiovertailun osalta, että virkaa haki 42 henkilöä, joista alkuhaastatteluun pyydettiin kymmenen henkilöä. Neljä kutsuttiin jatkohaastatteluun, joista kaksi perui hakemuksensa prosessin edetessä. Esityslistan liitteenä oli hakijoista laadittu yhteenveto, luettelo alkuhaastatteluun kutsutuista hakijoista ja esityslistalla vertailtiin tarkemmin kahta jatkohaastatteluun kutsuttua hakijaa. Haastattelijat, kaupunginhallituksen esittelijä sekä kaupunginhallituksen jäsenet ovat voineet tehdä ansiovertailun sekä hakemusten että laaditun yhteenvedon että haastattelujen perusteella. Kaupunginhallituksen jäsenillä on ollut kokouksessa käytettävissään hakijoiden hakemusasiakirjat. Ansiovertailu on siten tehty.

Oikeuspalveluiden lausunnossa on tämän jälkeen kuvattu seikkaperäisesti sekä virkaan valitun että oikaisuvaatimuksen tekijän koulutus sekä heidän työtehtävänsä sekä verrattu hakijoiden koulutusta ja työkokemusta suhteessa viran kelpoisuusvaatimuksiin ja viran menestyksellisen hoidon kannalta tärkeisiin ominaisuuksiin.

Oikeuspalveluiden lausunto on päätöshistoriassa.

Vastaselityksessään oikaisuvaatimuksen tekijä toistaa oikaisuvaatimuksensa sisällön ja perustelut katsoen, että päätös viran julistamisesta uudelleen haettavaksi olisi pitänyt tehdä kaupunginhallituksessa, ja sen olisi pitänyt  perustua asianmukaiseen esittelymuistioon. Kelpoisuusvaatimusten muuttuminen ja siitä johtunut epäselvä menettely vaaransivat hakijoiden tasapuolisen kohtelun. Ansiovertailu oli puutteellinen. Myös oikeuspalveluiden ansiovertailu on puutteellinen, eikä sitä ole toteutettu lainsäädännön vaatimalla tavalla. Kelpoisuusehdot ja hakijoiden ominaisuudet on esitelty erillisinä luetteloina eikä minkäänlaista ansiopisteytystä ole tehty. Soveltuvuusarviointi on tehty vain valituksi tulleelle, vaikka sen avulla voitaisiin ratkaista muuten ansioiltaan yhdenvertaisten hakijoiden eroja perustuslain yleisiin nimitysperusteisiin kuuluvassa "kyvyssä".

Vastaselitys on liitteenä 5.

Esittelijä katsoo, oikeuspalveluiden lausuntoon viitaten, että tietokeskus on voinut kaupunginhallituksen kehotuksen perusteella julistaa viran myös uudelleen haettavaksi ja että uudelleen haettavaksi julistamiseen on ollut perustellut syyt. Hakuilmoituksissa olleet kelpoisuusvaatimukset ovat olleet voimassa olleiden johtosääntöjen mukaiset. Aiemmat hakemukset otettiin huomioon, mikä mainittiin jälkimmäisessä ilmoituksessa. Uudelleen haku ei ole vaarantanut hakijoiden tasapuolista kohtelua. Kaupunginhallituksen jäsenet ovat voineet tehdessään päätöksensä 19.3.2012 tehdä ansiovertailun sekä hakemusten että laaditun yhteenvedon että haastattelujen perusteella. Heillä oli käytettävissään myös hakijoiden hakemusasiakirjat.

Kaupunginhallituksella on nyt lisäksi käytettävissään oikeuspalveluiden lausuntoon kirjattu ansiovertailu, johon on koottu oikaisuvaatimuksen tekijän ja virkaan otetun henkilön hakemuksista ja haastatteluista ilmenneet seikat, sekä näistä valintaa valmisteltaessa tehdyt johtopäätökset suhteessa haettavana olleen viran asettamiin vaatimuksiin. Virkaan valinta perustuu kokonaisarvioon. Vaatimus, että eri osa-alueille annettaisiin pisteitä, jotka sitten laskettaisiin yhteen, niitä kaiketi jollain tapaa painottaen, ei ole realistinen eikä sellaista ole oikeuskäytännössä edellytetty. Oikaisuvaatimuksen tekijää ei ole myöskään syrjitty iän tai sukupuolen perusteella.

Esittelijä viittaa hallintokeskuksen oikeuspalveluiden yhdessä tietokeskuksen kanssa valmistelemaan lausuntoon ja katsoo, ettei ole laillisuus- eikä tarkoituksenmukaisuusperusteita muuttaa kaupunginhallituksen 19.3.2012 tekemää päätöstä.

Kaikki hakemusasiakirjat ovat nähtävillä kaupunginhallituksen kokouksessa.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Ritva Viljanen

Lisätiedot

Leena Mickwitz, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36054

leena.mickwitz(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus Khn ptk 19.3.2012 § 290, Tietokeskuksen tilastopalvelupäällikön virkaan ottaminen

2

Liitteet oikaisuvaatimukseen, tilasto- ja tietopalvelupäällikön virka

3

Sanomalehti-ilmoitus 16.10.2011, Tieken tilasto- ja tietopalvelupäällikön viran täyttäminen

4

Sanomalehti-ilmoitus 8.1.2012, Tietokeskuksen tilasto-ja tietopalvelupäällikön viran täyttäminen

5

Vastaselitys Helsingin kaupungille

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Tiedoksi

Tietokeskus

Päätöshistoria

Hallintokeskus Oikeuspalvelut 10.5.2012

HEL 2011-006611 T 01 01 01 01

Oikaisuvaatimus kunnallisen viranomaisen päätöksestä voidaan tehdä laillisuus- ja tarkoituksenmukaisuusperusteella.

Oikaisuvaatimus on kohdistettu päätöksen laillisuuteen. Oikaisuvaatimus tulisi jäljempänä esitetyin perustein hylätä.

Kaupunginhallitus päätti 19.3.2012, 290 §, ottaa FM A J:n tietokeskuksen tilasto- ja tietopalvelupäällikön virkaan.  Oikaisuvaatimuksen tekijälle I-L N, joka haki virkaa, on lähetetty päätös tiedoksi 2.4.2012. Oikaisuvaatimus on saapunut 18.4.2012. Se on tehty oikealle viranomaiselle ja saapunut määräajassa.

Oikaisuvaatimuksessa väitetään ensinnäkin, että virantäytössä ei ole noudatettu kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain (viranhaltijalaki) 4 §:n 2 momentin säännöksiä julistettaessa virkaa uudelleen haettavaksi. Lainvastaisen päätöksestä tekee se, ettei päätöstä ole tehnyt virkasuhteeseen ottamisesta päättävä viranomainen eli kaupunginhallitus.

Tältä osin oikeuspalvelut toteaa, että kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 4 §:n 2 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisesta päättävä viranomainen voi perustellusta syystä päättää hakuajan jatkamisesta, uudesta hakumenettelystä tai virkasuhteen täyttämättä jättämisestä. Uutta hakumenettelyä koskevassa ilmoituksessa on mainittava, otetaanko aikaisemmat hakemukset huomioon. 

Kaupunginhallitus päätti 26.9.2011, 842 §, myöntää tietohuoltopäällikkö Leila Lankiselle eron tietokeskuksen tilasto- ja tietopalveluyksikön päällikön virasta 1.2.2012 lukien.

Kaupunginhallitus päätti 26.9.2011, 843 §, muuttaa tietokeskuksen tilasto- ja tietopalveluyksikön päällikön nimikkeen tilasto- ja tietopalvelupäälliköksi. Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa tietokeskusta julistamaan tilasto- ja tietopalvelupäällikön viran haettavaksi.

Ensimmäisen kerran tilasto- ja tietopalvelupäällikön virka oli haettavana 16.10. – 7.11.2011 ja toisen kerran 8.1. – 23.1.2012. Jälkimmäisessä hakuilmoituksessa todettiin, että aikaisemmat hakemukset otetaan huomioon.  Ensimmäisessä 7.11.2011 päättyneessä haussa virkaa haki 28 henkilöä. Heistä yksi peruutti hakemuksensa jatkohaastattelun jälkeen. Tammikuun 23. päivänä 2012 päättyneessä haussa virkaa haki 17 henkilöä. Kolme hakijaa haki molemmilla hakukerroilla. Yhteensä hakijoita oli 42.

Kaupunginhallituksen on katsottava kehottaessaan tietokeskusta julistamaan tilasto- ja tietopalvelupäällikön viran haettavaksi antaneen valtuudet myös siihen, että virka voidaan julistaa myös uudelleen haettavaksi.  Kun kaupunginhallitus päätti 19.3.2012 ko. virkaan valinnasta, sillä on ollut tieto siitä, että virka oli toisen kerran haettavana ja myös perustelut menettelylle.  Kaupunginhallitus on hyväksynyt tämän.

Kaupunginhallituksen päätöksen 19.3.2012, 290 §, päätösehdotuksessa on todettu, että uuteen hakuun päädyttiin, koska toivottiin enemmän hakemuksia, jotka sisältäisivät sekä johtamisen ja hallinnon kokemusta että riittävää näyttöä toimialan kattavasta osaamisesta. Tilasto- ja tietopalveluosaston nykytilanteessa osastopäällikön johtamistyössä toimialaosaaminen korostuu, koska osastolta on jäämässä useita avainhenkilöitä eläkkeelle lähimmän kahden vuoden aikana.

Hallituksen esityksessä laiksi kunnallisesta viranhaltijasta (HE 196/2002 vp) todetaan, että kaikissa tapauksissa virkasuhteen täyttäminen ei ole mahdollista, vaikka se on julistettu haettavaksi. Näin esimerkiksi tilanteessa, jossa kelpoisuusvaatimukset täyttäviä hakijoita ei ole lainkaan. Työnantaja voi myös katsoa muutoin tarpeelliseksi saada enemmän tai uusia hakijoita.

Kenelläkään ei ole myöskään oikeutta tulla nimitetyksi virkasuhteeseen.

Oikeuspalvelut toteaa, että tietokeskus on voinut kaupunginhallituksen kehotuksen perusteella julistaa virka haettavaksi myös uudelleen.  Uudelleen haettavaksi julistamiseen on ollut myös perustellut syyt.

Oikaisuvaatimuksessa väitetään myös, että uudelleen haku on vaarantanut hakijoiden tasapuolisen kohtelun, sillä hakuilmoituksissa ilmoitetut kelpoisuusvaatimukset ja arvostettavat ominaisuudet poikkesivat toisistaan eri kerroilla. Tästä ei mainittu jälkimmäisessä hakuilmoituksessa eikä erityisesti kehotettu uudistamaan hakemusta muuttuneiden hakukriteereiden takia. Kielitaitovaatimukset olivat molemmissa samat, mutta muilta osin vaaditut ja toivotut pätevyydet erosivat. Esittelymuistiossa ei ole kiinnitetty huomiota eri hakujen erilaisiin pätevyysvaatimuksiin, vaan ne on esitetty jälkimmäisen haun mukaisessa muodossa. Ensimmäisen hakuilmoituksen vaatimus ”hyvä perehtyneisyys tilasto- ja tietopalveluosaston toimialaan” ei ollut enää mukana edes arvostetuissa ominaisuuksissa, vaikka esittelymuistion mukaan uutta hakua perusteltiin sillä, että saataisiin enemmän hakijoita, joilla on sekä johtamisen ja hallinnon kokemusta että riittävää näyttöä toimialan kattavasta osaamisesta.

Oikeuspalvelut toteaa, että 16.10.2011 julkaistussa hakuilmoituksessa kelpoisuusvaatimuksena oli virkaan soveltuva ylempi korkeakoulututkinto sekä hyvä perehtyneisyys tilasto- ja tietopalveluosaston toimialaan. Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Hyvä englannin kielen hallinta ja muu kielitaito ovat eduksi tietokeskuksen kansainvälisessä toiminnassa. Lisäksi todettiin  arvostettavan asiantuntijaorganisaatiossa hankittua kokemusta hallinto- ja johtamistehtävissä, hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja ja kykyä kehittää toimintaa asiakaslähtöisesti sekä kansainvälistä osaamista. Toisessa 8.1.2012 julkaistussa hakuilmoituksessa kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto sekä kokemusta hallinto- ja johtamistehtävissä. Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Hyvä englannin kielen hallinta ja muu kielitaito ovat eduksi. Lisäksi todettiin arvostettavan hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja ja kykyä kehittää toimintaa asiakaslähtöisesti sekä kansainvälistä osaamista.

Kaupunginvaltuusto päätti 16.11.2011, 222 §, muuttaa tietokeskuksen johtosääntöä 1.12.2011 lukien ja kumota 17.5.1995 hyväksytyn johtosäännön samasta ajankohdasta lukien.  Uuden johtosäännön 11 §:n mukaan viraston ja osaston päällikön kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto sekä kokemusta hallinto- ja johtamistehtävissä.

Uudessa johtosäännössä on myös täsmennetty tietokeskuksen toimialaa ja kuvattu eri osastojen (vanhassa johtosäännössä yksikköjen) tehtäviä, kun aiemmin yksiköt oli mainittu vain nimeltä. Vanhassa johtosäännössä oli mm. määräys, jonka mukaan kaupunginhallitus päättää siitä, miten tietokeskus jakaantuu yksiköihin. Yksikön päällikön pätevyysvaatimuksena oli virkaan soveltuva ylempi korkeakoulututkinto sekä hyvä perehtyneisyys yksikön toimialaan.

Hakuilmoituksessa 8.1.2012 on kerrottu tietokeskuksen toiminnasta ja tilasto- ja tietopalvelupäällikön tehtävistä. Hakuilmoituksessa todetaan, että ”Tietokeskuksessa on kaupunkitilastoihin erikoistunut tilasto- ja tietopalveluosasto, johon haemme tilasto- ja tietopalvelupäällikköä. Tilasto- ja tietopalvelupäällikön tehtävänä on johtaa tilasto- ja tietopalveluosastoa.” Ilmoitus jatkuu osaston tehtävien kuvauksella. On selvää, että hakijoilta edellytetään perehtyneisyyttä osaston toimialaan, vaikkei sitä erikseen mainita kohdassa kelpoisuusvaatimukset.

Oikeuspalvelut toteaa, että hakuilmoituksissa kelpoisuusvaatimukset ovat olleet voimassa olleiden johtosääntöjen mukaiset.  Aikaisemmat hakemukset otettiin huomioon, ja tämä mainittiin myös 8.1.2012 julkaistussa hakuilmoituksessa. Uudelleen haku ei ole vaarantanut hakijoiden tasapuolista kohtelua.

Oikaisuvaatimuksessa väitetään vielä, että tilasto- ja tietopalvelupäällikön virantäytössä ei ole tehty tasa-arvolain, yhdenvertaisuuslain eikä perustuslain 125 §:n edellyttämää ansiovertailua. Esittelymuistion liitteenä oleva yhdistelmä hakijoista ei täytä ansiovertailun kriteerejä. Virkaan ottamispäätös ja siihen liittyvä esittelymuistio eivät täytä perustuslain 21 §:ssä säädetyn hyvän hallinnon ja erityisesti hallintolain 45 §:n 1 momentissa nimenomaisesti säädetyn perusteluvelvollisuuden eikä perustuslain 125 §:n mukaan viranhakijoiden pätevyysarvioinneille ja ansiovertailulle asetettavia vaatimuksia.

Tasa-arvolain 7 §:n mukaan syrjintä välittömästi tai välillisesti sukupuolen perusteella on kielletty. Lain 8 §:n mukaan työnantajan menettelyä on lisäksi pidettävä 7 §:ssä kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja työhön ottaessaan taikka tehtävään tai koulutukseen valitessaan syrjäyttää henkilön, joka on ansioituneempi kuin valituksi tullut toista sukupuolta oleva henkilö, jollei työnantaja voi osoittaa, että hänen menettelynsä on työn tai tehtävän laadusta johtuva hyväksyttävä syy taikka hänen menettelynsä on johtunut muusta hyväksyttävästä seikasta kuin sukupuolesta.

Yhdenvertaisuuslain 4 §:ssä säädetään viranomaisen velvollisuudesta edistää yhdenvertaisuutta. 6 §:ssä säädetään syrjinnän kiellosta. Ketään ei saa syrjiä mm. iän vuoksi. 

Perustuslain 21 §:n mukaan jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä.

Hallintolain 45 §:n 1 momentin mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittavat sovelletut säännökset.

Perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Taidolla tarkoitetaan koulutuksen ja työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä tarkoitetaan yleistä kyvykkyyttä, kuten työ- ja omaksumiskykyä ja vastaavia hakijoiden henkilökohtaisia ominaisuuksia, jotka ovat tarpeen tehtävien hoitamiseksi. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä asioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhteydessä viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin, joihin liittyen on otettava huomioon myös viran nimi ja tehtäväpiiri sekä virkaan kuuluvat konkreettiset työtehtävät. 

Virkaa haki 42 henkilöä. Alkuhaastatteluun pyydettiin kymmenen henkilöä. Neljä hakijaa kutsuttiin jatkohaastatteluun. Yksi heistä peruutti hakemuksensa jatkohaastattelun jälkeen ja yksi ilmoitti jättäytyvänsä hakuprosessista. I-L N oli ensimmäisessä haastattelussa, mutta ei jatkohaastattelussa. Ensimmäisen haastattelun suorittivat Psycon Oy:n rekrytointikonsultti, tietokeskuksesta tietohuoltopäällikkö/tilasto- ja tietopalvelupäällikkö ja vs. kehittämispäällikkö. Jatkohaastattelun suorittivat Psycon Oy:stä seniorikonsultti ja tietokeskuksen johtaja ja tutkimuspäällikkö. Henkilöarviointiin, jonka suoritti Psycon Oy, kutsuttiin A J.

Hakijoista on laadittu yhteenveto (yhdistelmä hakijoista, jossa oli hakijoiden hakemuksissaan antamat tiedot), joka oli esityslistan liitteenä 1. Liitteenä 2 oli alkuhaastatteluun kutsutut hakijat. Esityslistalla 19.3.2012 on vertailtu tarkemmin kahta jatkohaastatteluun kutsuttua hakijaa.

Haastattelijat ja kaupunginhallituksen esittelijä sekä kaupunginhallituksen jäsenet ovat voineet tehdä ansiovertailun sekä hakemusten että laaditun yhteenvedon että haastattelujen perusteella. Kaupunginhallituksen jäsenillä on ollut valintaa tehdessään käytettävissään kokouksessa myös hakijoiden hakemusasiakirjat. Ansiovertailu on siten tehty.

Oikeuspalvelut toteaa, että kaupunginhallituksen päätös 19.3.2012 on perusteltu ja se täyttää em. lakien vaatimukset. Oikaisuvaatimusta käsiteltäessä em. lait on myös otettava huomioon.

Oikaisuvaatimuksen tekijä väittää lisäksi, että hän on ansioituneempi hakija kuin virkaan valittu A J. Hän toteaa, että on syytä epäillä, että häntä on syrjitty sukupuolen ja/ tai iän perusteella.

Tietokeskuksen tilasto- ja tietopalveluosaston päällikkönä on tilasto- ja tietopalvelupäällikkö. Osasto laatii ja hankkii kaupungin ja sen toimintaympäristön tilaaja tietorekistereitä sekä antaa tieto- ja konsultointipalveluita. Tilastot kuvaavat Helsinkiä, sen osa-alueita ja pienalueita sekä Helsingin seutua. Lisäksi tehdään kansainvälisiä vertailuja. Tilasto- ja tietopalvelupäällikkö johtaa osastonsa toimintaa ja vastaa siitä, että hyväksytyt tavoitteet saavutetaan. Hän toimii myös tietokeskuksen johtoryhmän jäsenenä sekä alan asiantuntijana kansallisissa ja kansainvälisissä tilastotoimen hankkeissa ja tehtävissä. ja kehitystä kuvaavia tilastoja, selvityksiä ja ennusteita, ylläpitää ja kehittää verkkopalveluita, tilastollisia tietokantoja 

A J on suorittanut filosofian maisterin tutkinnon vuonna 2008 pääaineena maantiede ja sivuaineina suunnittelumaantiede, viestintä ja tietojenkäsittelyoppi. Hän on suorittanut tilastotieteen johdantokurssin Helsingin yliopistossa ja Aalto-yliopiston/TKK Yhdyskuntasuunnittelun tutkimus- ja koulutuskeskuksen yhdyskunta- ja aluesuunnitteluun sekä asiantuntijayhteistyön ja kanssa-asiantuntijuuteen painottuvan pitkän kurssin vuonna 2009. Vantaan kaupungilla hän on suorittanut uusien esimiesten valmennuksen keväällä 2011.

A J on toiminut Vantaan kaupungin kaupunkisuunnittelussa tietopalvelupäällikkönä 1.1.2011- Hän vastaa Vantaan kaupungin kaupunkisuunnittelun tietopalveluyksikön toiminnasta ja sen kehittämisestä sekä näihin liittyvien ulkoisten yhteyksien hoitamisesta, kuten seutuyhteistyöstä sekä korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyöstä. Hän on Vantaan kaupungin edustaja mm. Kaupunkitutkimus metropolipolitiikka –yhteistyöohjelman ohjausryhmässä. Hän on Vantaan kaupungin kaupunkisuunnittelun johtoryhmän jäsen ja osallistuu Vantaan kaupungin strategiatyöhön toimien maankäytön ja ympäristön toimialaa ja koko kaupunkia koskevissa kehittämistehtävissä.

A J toimi Helsingin kaupungin tietokeskuksessa tutkijana, projektitukijana, tilastosihteerinä ja tutkimussihteerinä yhteensä 11 vuotta. Hänen tutkimustyön toimenkuvassaan painottuivat kaupunkitutkimuksen ja – tilaston tietoaineistot (rekisteri-, tilasto- ja tutkimusaineistot, erityisesti paikkatietoaineistot), menetelmät ja analyysit, erityisesti spatiaaliset analyysit ja visualisointi (esim. kaupungin tai kaupunkiseudun eri alueiden monimuuttujapohjaisen kehityksen kuvaaminen). Hän toimi myös paikkatietojärjestelmien asiantuntija- ja kehittämistehtävissä, kuten Helsingin kaupungin paikkatiedon kehittämisohjelmatyössä, toimipisterekisterin kehittämisessä ja seudullisessa perusrekisterihankkeessa. Lisäksi hän osallistui useiden paikkatietoalaan sekä geoinformatiikan ja kaupunkitutkimuksen alaan liittyvien koulutushankkeiden toteuttamiseen Helsingin yliopistossa ja Aalto-yliopistossa. Vuosina 2009 - 2010 hän toimi Kaupunkitutkimus ja metropolipolitiikka – yhteistyöohjelman valmistelusihteeristössä vastaten laajan monitoimijaprojektin koordinoinnista ja edistäen tulosten saattamista yhteistyöohjelmaksi. Samanaikaisesti hän osallistui Tietoa Stadista - Helsingin kaupungin tilasto- ja tutkimusohjelmien 2011 - 2015 laatimiseen.

A J on toiminut Helsingin yliopistossa sivutoimisena kurssinjohtajana yli vuoden ja sivutoimisena tuntiopettajana (213 opetustuntia). Vuosina 1992 – 1997 hän toimi Ondine Oy:ssä logistiikkavastaavana.

A J:n äidinkieli on suomi; todistus tyydyttävästä ruotsin kielen suullisesta ja kirjallisesta taidosta 2008. Hänen englannin kielen taitonsa on hyvä. 

Valtiotieteen tohtori I-L N on suorittanut valtiotieteen tohtorin tutkinnon Helsingin yliopistossa vuonna 1989 pääaineena sosiologia/väestötiede ja pääsivuaineina tilastotiede. Valtiotieteen maisterin tutkinnon (pääaineena sosiologia ja sivuaineina sosiaalipsykologia, tilastotiede ja matematiikka) hän suoritti Helsingin yliopistossa vuonna 1979 ja valtiotieteen lisensiaatin tutkinnon 1989. Vuosina 2008 - 2009 hän suoritti sosiaali- ja terveysalan organisaatioille suunnatun JET- koulutukseen (Johtamisen erikoisammattitutkinto) SLK Instituutissa.

I-L N toimii tällä hetkellä (vuodesta 2006) Rekisteritutkimuksen tukikeskuksen (ReTki; www.rekisteritutkimus.fi) päällikkönä, jossa tehtävässä hän on verkostoitunut tietohallinnon toimijoiden kanssa. Rekisteritutkimuksen tukikeskus toimii osana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Tieto-osastoa ja sen tehtävänä on edistää kansallisten rekistereiden tutkimuskäyttöä. I-L N:n johtama Rekisteritutkimuksen tukiyksikkö on vuosina 2009 - 2011 yhdessä CSC:n eli Tieteen tietotekniikan keskus Oy:n kanssa ja Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella toteuttanut merkittävän rekisteritietojen etäkäytön selvityshankkeen eli MIDRAS – hankkeen (MicroData Remote Access System). Ennen Rekisteritutkimuksen tukikeskuksen päälliköksi siirtymistä I-L N toimi Kansanterveyslaitoksen erikoistutkijana vuosina 2002 - 2006 ja Kuopion yliopiston yliassistenttina (biostatistiikka) vuosina 1990 - 1999 ja assistenttina (biostatistiikka) vuosina 1987 - 1990. Vuosina 1979 – 1987 ja 1999 – 2001 I-L N on toiminut tutkimusavustajana, tuntiopettajana, tutkijana ja assistenttina Helsingin yliopistossa, Kuopion yliopistossa ja Pellervo-Seurassa., vs. suunnittelusihteerinä Espoon kaupungin tilastotoimistossa (15.11.1983 – 31.12.1984) sekä apurahatutkijana (Emil Aaltosen säätiö, Kyösti Haatajan säätiö, Kulttuurirahasto).

I-L N:lla on väestötieteen dosentuuri Helsingin yliopistossa (2006 - )  ja lääketieteellisen tilastotieteen dosentuuri Kuopion yliopistossa (2006 - ).

I-L N on tutkimussuuntautunut. Hän on suuren osan työuraansa toiminut tutkijana ja yliopisto-opettajana sekä omaa kaksi dosentuuria. Laaja julkaisutoiminta on väestötieteen ja epidemiologian/lääketieteen alalta. Rekisteritutkimuksen päällikkönä toimiminen vuodesta 2006 on antanut kokemusta hallinto- ja johtamistehtävissä. Hän on myös vuodesta 2006 lähtien toiminut Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (aiemmin Stakesin) tilastotuotteiden julkaisutoimikunnan jäsenenä.

I-L N:n äidinkieli on suomi; ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito on tyydyttävä. Hänen kirjallinen englannin kielen taitonsa on erinomainen ja suullinen englanninkielen taitonsa hyvä (oma ilmoitus). Hän on suorittanut saksan kielen pro exercitio –kokeen.

Tasa-arvolain tarkoituksena ei ole rajoittaa työnantajan oikeutta valita tehtävään parhaaksi katsomansa henkilö. Ansiovertailussa otetaan huomioon ensisijaisesti työnhakijoiden koulutus, aikaisempi työkokemus sekä sellaiset työnhakijan ominaisuudet, tiedot ja taidot, jotka ovat eduksi tehtävän hoitamisessa ja voidaan siten katsoa lisäansioksi. Lopullinen ansiovertailu tehdään kokonaisarviossa. Myös perustuslain 125 § tulee ottaa huomioon. Virkaan valinta perustuu kokonaisarvioon.

Työ- ja ammattikokemusta arvioitaessa ei pelkästään kokemuksen pituutta voida pitää ratkaisevana. Arvioitaessa työkokemuksen merkitystä tasa-arvolain näkökulmasta on yleensä sellainen työkokemus merkityksellisempää, joka vastaa täytettävän viran tai toimen tehtäviä. Koulutuksen osalta voidaan todeta, että painoarvoltaan merkityksellisempää on koulutuksen sisällöllinen sopivuus tai sen suuntautuneisuus haettavana olevan tehtävän kannalta.

Tilasto- ja tietopalvelupäällikön viran menestyksellistä hoitamista edistävät hyvä johtamis- ja hallintokokemus, monipuolinen kaupunki-ilmiöiden ja niiden tilastolliseen kuvaamiseen, analyysiin ja ennakointiin tarvittavien menetelmien että tietoaineistojen ja tietojärjestelmien tuntemus sekä kokemus tietotekniikan käyttäjälähtöisestä soveltamisesta tietopalveluja kehitettäessä. Yhteistyö- ja organisointikykyä sekä kykyä toimia verkostomaisesti tarvitaan myös, sillä tilasto- ja tietopalvelupäällikön viran hoidossa korostuvat laaja yhteistyö kaupungin yksiköiden kanssa, seudullinen yhteistyö, korkeakouluyhteistyö sekä yhteistyö keskeisten tietoaineistojen tuottajien kanssa.

A J:lla ja I-L N:lla on hyvin erilaiset osaamis- ja kokemusprofiilit. I-L N:lla on ansioitunut ja pitkä yliopistoura opettajana ja tutkijana. Hän on myös paneutunut kansallisten rekistereiden tutkimuskäytön edistämiseen.  Hänen kokemuksessa painottuvat sosiologia/väestötiede, tilastoala (biostatistiikka ja lääketieteellinen tilastotiede) ja sosiaali- ja terveysala. A J on selvästi enemmän kaupunkitilastoihin ja niihin läheisesti liittyvään soveltavaan kaupunkitutkimukseen liittyvää kokemusta ja asiantuntemusta että laaja-alaisempi ja pitempi perehtyneisyys Helsingin kaupungin tietokeskuksen tilasto- ja tietopalveluosaston päätehtäviin. Myös Helsingin kaupungin ja seudun hallinnon että toimintaympäristön tuntemus on vahvempi A J:lla. Molemmilla on esimies- ja johtamistehtävien kokemusta ja koulutusta.

Sekä A J  että I-L N ovat olleet ensimmäisessä haastattelussa. I-L N:aa ei kuitenkaan kutsuttu jatkohaastatteluun. Hänellä on erittäin vähän kokemusta kaupunki-ilmiöiden tilastoinnista ja tilasto- ja tietopalveluosaston vastuulla olevista tehtävistä.

I-L N on väittänyt, että häntä olisi syrjitty sukupuolen ja/ tai iän takia. Hän on syntynyt v. 1952 ja A J v. 1970. Ikään tai sukupuoleen ei ole kiinnitetty valintaa tehtäessä mitään huomiota. Tietokeskuksessa on naisia johtavissa tehtävissä; johtajana on nainen ja johtoryhmässä on hänen lisäkseen ollut kolme naista ja yksi mies.

Tilasto- ja tietopalvelupäällikön viran menestyksellistä hoitamista edistävät hyvä johtamis- ja hallintokokemus, monipuolinen kaupunki-ilmiöiden ja niiden tilastolliseen kuvaamiseen, analyysiin ja ennakointiin tarvittavien menetelmien että tietoaineistojen ja tietojärjestelmien tuntemus sekä kokemus tietotekniikan käyttäjälähtöisestä soveltamisesta tietopalveluja kehitettäessä. Yhteistyö- ja organisointikykyä sekä kykyä toimia verkostomaisesti tarvitaan myös, sillä tilasto- ja tietopalvelupäällikön viran hoidossa korostuvat laaja yhteistyö kaupungin yksiköiden kanssa, seudullinen yhteistyö, korkeakouluyhteistyö sekä yhteistyö keskeisten tietoaineistojen tuottajien kanssa.

Oikeuspalvelut toteaa, että A J:lla arvioitiin olevan parhaat edellytykset menestyksellisesti hoitaa tilasto- ja tietopalvelupäällikön virkaa. Ansiovertailun perusteella A J:aa voidaan pitää tilasto- ja tietopalveluosaston tehtävään ansioituneempana kuin I-L N:aa. I-L N:aa ei ole syrjitty sukupuolen ja/ tai iän perusteella.

Lausunto on laadittu yhteistyössä tietokeskuksen kanssa.

Lisätiedot

Tapiolinna Hilkka, kaupunginasiamies, puhelin: 310 36185

hilkka.tapiolinna(a)hel.fi

 

Kaupunginhallitus 19.03.2012 § 290

HEL 2011-006611 T 01 01 01 01

Päätös

Kaupunginhallitus päätti ottaa filosofian maisteri Ari Jaakolan tietokeskuksen tilasto- ja tietopalvelupäällikön virkaan lukien 5400 euron kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin toistaiseksi.

Samalla kaupunginhallitus päätti, että jos virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, niin päätös on ehdollinen kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti kehottaa tietokeskusta huolehtimaan päätöksestä tiedottamisesta valitulle ja muille hakijoille muutoksenhakuohjeistuksin.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Laura Räty

Lisätiedot

Leena Mickwitz, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36054

leena.mickwitz(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566