Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 21/2012 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Kaj/2 | |
| 28.05.2012 |
| |
|
|
|
§ 647
V Lauttasaaren tonttien 31134/7 ja 8 asemakaavan muuttaminen (nro 12022)
HEL 2011-001344 T 10 03 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee hyväksyä 31. kaupunginosan (Lauttasaari) korttelin nro 31134 tonttien nro 7 ja 8 asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 9.12.2010 päivätyn ja 24.4.2012 muutetun piirustuksen nro 12022 mukaisena.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Hannu Penttilä
Lisätiedot
Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024
tanja.sippola-alho(a)hel.fi
Paula Vartiainen, kaavoitussihteeri, puhelin: 310 36045
paula.vartiainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Asemakaavan muutosehdotuksen nro 12022 kartta, päivätty 9.12.2010, muutettu 24.4.2012 |
2 | Asemakaavan muutosehdotuksen nro 12022 selostus, päivätty 9.12.2010, muutettu 24.4.2012, päivitetty Kslk:n 24.4.2012 päätöksen mukaiseksi |
3 | Havainnekuva 24.4.2012 |
4 | Vuorovaikutusraportti 9.12.2010, täydennetty 24.4.2012 |
5 | Päätöshistoria ennen 24.4.2012 |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | Kunnallisvalitus, yleiskaavan, asemakaavan, rakennusjärjestyksen hyväksyminen |
Helen Sähköverkko Oy |
|
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä |
|
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus päättänee esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee hyväksyä 31. kaupunginosan (Lauttasaari) korttelin nro 31134 tonttien nro 7 ja 8 asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 9.12.2010 päivätyn ja 24.4.2012 muutetun piirustuksen nro 12022 mukaisena.
Tiivistelmä
Tonttien osoitteet ovat Nahkahousuntie 1 ja 3.
Asemakaavan muutos mahdollistaa toimisto- ja liiketontin muuttamisen asuinkerrostalojen tontiksi (AK), jolle saadaan rakentaa kaksi 6−8-kerroksista asuinrakennusta. Nykyiset rakennukset puretaan. Tontin rakennusoikeus on 5 600 k-m² ja tonttitehokkuusluku e = 1.7. Tontin asemakaavan mukaisesta asuinkerrosalasta vähintään 50 % tulee toteuttaa sellaisina asuntoina, joissa on kaksi makuuhuonetta tai enemmän. Näiden asuntojen keskipinta-alan tulee olla vähintään 80 huoneistoneliömetriä. Määräys ei koske vuokra-asuntotuotantoa. Rakennusten pääasiallisena julkisivumateriaalina tulee käyttää paikalla muurattua punatiiltä ja kolmikerrosrappausta. Autopaikat tulee sijoittaa maanalaisiin tiloihin tontilla.
Esittelijä
Lähtökohdat
Päätökset
Kaupunkisuunnittelulautakunnan 23.3.2006 hyväksymien Vattuniemen keskeisten toimitilatonttien maankäytön periaatteiden mukaan korttelin 31134 toimitilatontit saadaan muuttaa asuinkäyttöön.
Kaavoitustilanne
Helsingin yleiskaava 2002:ssa alue on kerrostalovaltaista aluetta.
Tontti 7 on vuonna 1966 vahvistetussa asemakaavassa liikerakennusten korttelialuetta (AL), jolle saa rakentaa kolmikerroksisen rakennuksen. Tonttitehokkuus on e = 1.0 (1 659 k-m²). Tontti 8 on kaupunginvaltuuston vuonna 1993 hyväksymässä asemakaavassa liike- ja toimistorakennusten korttelialuetta (K), jolle saa rakentaa enintään 16 metriä korkean rakennuksen. Tontin rakennusoikeus on 3 272 k-m² (e = 2.0).
Maanomistus
Tontit ovat yksityisomistuksessa.
Alueen yleiskuvaus
Tontilla 7 on vuonna 1970 valmistunut 3-kerroksinen liike- ja toimistorakennus ja tontilla 8 vuonna 1975 valmistunut 5-kerroksinen toimistorakennus, jossa on myös liikuntatiloja.
Tontit sijaitsevat Vattuniemen työpaikka- ja asuntoalueella, jolla palvelut keskittyvät lähellä sijaitsevan Heikkilänaukion alueelle. Kortteli 31134 on pääosin asuinkäytössä. Vattuniemenkadun itäpuoli on yritysaluetta. Nahkahousuntien eteläpuolella on asuntokortteli.
Suojelukohteet
Kaava-alueella ei ole kaupunginmuseon suojeltavaksi esittämiä rakennuksia. Kaupunkisuunnitteluviraston Vattuniemen toimitilarakennusten selvityksessä nykyiset rakennukset on arvioitu arkkitehtuuriltaan tavanomaisiksi ja historialliselta arvoltaan vähäisiksi. Kaupunkikuvassa ne ovat näkyvä ja positiivinen elementti.
Ympäristöhäiriöt
Katuliikenne aiheuttaa meluhäiriötä. Alueella toimivien yritysten käyttöhistoriasta ja maaperän pilaantuneisuudesta ja kunnostustarpeesta on tehty ympäristötekninen perusselvitys. Kohteessa on todettu olevan pilaantunutta maata.
Asemakaavan muutoksen sisältö
Tavoitteet
Asemakaavan muutoksen tavoitteena on asuntorakentaminen, joka täydentää luontevasti korttelia ja katukuvaa ja sopii naapuritonttien 31134/2 ja 9 vireillä oleviin muutossuunnitelmiin. Tavoitteena on myös tehdä mahdolliseksi pienten lähipalveluiden sijoittuminen.
Asuinkerrostalojen korttelialue (AK)
Tonteista 7 ja 8 on muodostettu viitesuunnitelman mukaisesti asuinkerrostalojen korttelialueen (AK) tontti 19. Kaksi 6−8-kerroksista asuinrakennusta sijoitetaan kadun varrelle niin, että rakennusten välistä avautuu näkymiä. Tontin asemakaavan mukaisesta asuinkerrosalasta vähintään 50 % tulee toteuttaa sellaisina asuntoina, joissa on kaksi makuuhuonetta tai enemmän. Näiden asuntojen keskipinta-alan tulee olla vähintään 80 huoneistoneliömetriä. Määräys ei koske vuokra-asuntotuotantoa. Tontille tulee sijoittaa vähintään 100 m² myymälä- tai muuta asiakaspalvelutilaa. Tontille saadaan myös sijoittaa lasten päiväkotitiloja. Rakennusten pääasiallisena julkisivumateriaalina tulee käyttää paikalla muurattua punatiiltä ja peittävää rappausta.
Uuden tontin pinta-ala on 3 318 m² ja rakennusoikeus on 5 600 k-m² (e = 1.7). Autopaikkoja tulee rakentaa vähintään yksi autopaikka 100 asuinkerrosneliötä kohden. Kaikki autopaikat tulee sijoittaa tontille maanalaisiin tiloihin.
Yhdyskuntatekninen huolto
Alueella on olemassa tarvittavat yhdyskuntatekniset verkostot.
Maaperän rakennettavuus ja puhtaus
Maaperän pilaantumista tulee edelleen selvittää rakennusten purkamisen aikana, ennen rakennusluvan myöntämistä ja pilaantunut maaperä puhdistaa ennen rakentamiseen ryhtymistä.
Ympäristöhäiriöt
Kadun puoleisten asuinhuoneistojen ulkoseinien, ikkunoiden ja muiden rakenteiden ääneneristävyyden liikenteen melua vastaan tulee olla vähintään 34 dB(LAeq).
Asemakaavamuutoksen vaikutukset
Vaikutukset yhdyskuntarakenteeseen, rakennettuun ympäristöön ja kaupunkikuvaan
Asemakaavan muutos liike- ja toimistotonteista asuntotontiksi täydentää korttelia 31134, joka tekeillä olevilla kaavamuutoksilla on muuttumassa kokonaan asuinkortteliksi. Rakentaminen lisää Lauttasaaren asuntotarjontaa hyvien palvelujen, liikenneyhteyksien ja puistojen tuntumassa. Naapuritalojen asuntojen näkymät muuttuvat ja näkymiä joiltain osin supistuu. Naapurin puolelle tonttia sijoittuva piha-alue laajenee nykyisestä. Nykyisissä rakennuksissa toimivia liikunta- ja liikepalveluja poistuu. Asemakaavan muutoksessa tontille on määrätty tilanvaraus palveluille.
Suunnittelun vaiheet ja vuorovaikutus
Kaavoitustyö on tullut vireille tonttien omistajan, NCC Rakennus Oy:n hakemuksen johdosta (saapunut 28.2.2007). Tontin 31134/7 edellinen omistaja Kiinteistö Oy Vattuniemenkatu 12 c/o Oy Kreuto Ab on hakenut asemakaavan muutosta 22.1.2004 tontin muuttamiseksi asuinkäyttöön. Asemakaavan muutos on valmisteltu kaupunkisuunnittelulautakunnan vuonna 1996 hyväksymien periaatteiden pohjalta.
Vireilletulosta on ilmoitettu osallisille kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston kirjeellä, jonka mukana lähetettiin osallistumis- ja arviointisuunnitelma (päivätty 14.10.2010).
Osallistuminen ja vuorovaikutus on järjestetty selostuksessa olevan osallistumis- ja arviointisuunnitelman mukaisesti.
Asemakaavan muutosluonnos ja selostusluonnos ovat olleet nähtävänä kaupunkisuunnitteluvirastossa ja Lauttasaaren kirjastossa 28.10.–19.11.2010 sekä viraston internetsivuilla.
Viranomaisyhteistyö
Kaavamuutoksen valmistelun yhteydessä on tehty viranomaistyötä rakennusvalvontaviraston, ympäristökeskuksen ja kaupunginmuseon kanssa.
Ympäristökeskus on ilmoittanut, että maaperän pilaantuneisuustutkimukset tonteilla ovat tarpeen ja että tarkempi käyttöhistoria tulee selvittää. Asuinrakennusten suunnittelussa tulee ottaa huomioon naapuritontilla 31134/9 säilyvän rakennuksen ilmanvaihtolaitteiden mahdollinen melu.
Ympäristökeskuksen ilmoittamat asiat on otettu huomioon kaavaehdotusta valmisteltaessa.
Esitetyt mielipiteet
Kaavamuutoksen valmisteluun liittyen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosastolle saapui kaksi mielipidekirjettä asemakaavan muutosluonnoksesta. Lisäksi suullisia mielipiteitä esitettiin puhelimitse.
Mielipiteet kohdistuivat teollisuustonttien muuttamiseen asumiseen, vapaarahoitteiseen asuntotuotantoon 75 m² keskipinta-alavaatimuksen mukaisesti ja liian korkeaan ja tiiviiseen rakentamistapaan, autopaikkavaatimuksen ja palvelujen riittämättömyyteen ja kokonaissuunnitelman puuttumiseen.
Mielipiteet on kaavoitustyössä otettu huomioon siten, että keskipinta-alavaatimus on kaavamääräyksessä. Rakentamisen tehokkuus noudattaa tasapuolisesti alueen kaavamuutoksissa käytettyä tehokkuutta.
Vuorovaikutusraportissa esitetään tiivistelmät viranomaisten kannanotoista ja mielipiteistä sekä niiden vastineet laajemmin.
Asemakaavan muutosehdotuksen nähtävillä olo, muistutukset ja lausunnot
Asemakaavan muutosehdotus on ollut julkisesti nähtävillä 4.2.–7.3.2011. Ehdotuksesta on tehty kaksi muistutusta.
Ehdotuksesta ovat antaneet lausuntonsa Helsingin Energia -liikelaitos ja Helen Sähköverkko Oy, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä, kiinteistölautakunta, rakennusvirasto ja ympäristökeskus.
Muistutukset
Lauttasaari-Seura ry (Mu1) esittää, että rakennusoikeutta on liikaa, vaatimus asuntojen keskipinta-alasta on kohtuuton, autopaikkojen vähimmäisvaatimus on liian pieni ja määräys sijoittaa vähintään 100 m² myymälä- ja muita asiakaspalvelutiloja on liian alhainen. Lasten päiväkotitiloja tulee sijoittaa tontille. Työpaikkojen jatkuva väheneminen uustuotannon tieltä on huolestuttavaa.
Toisessa muistutuksessa (Mu 2) esitetään kaavamuutoksen palauttamista oikeusperustein (maankäyttö- ja rakennuslain 1 §, 5 § ja 54 §), koska asemakaavalla ei saa aiheuttaa kenenkään elinympäristön laadun sellaista heikkenemistä, joka ei ole perusteltua asemakaavan tarkoitus huomioon ottaen. Tonttitehokkuus on liian suuri, kerrosluvut liian korkeat ja pihanpuoleisen asuinrakennuksen etäisyys naapuritontin talosta liian pieni. Viitesuunnitelman asuinkerrostalot ulottuisivat toistakymmentä metriä korkeammalle kuin naapuritontin 31134/6 asuinrakennukset, joiden kerrosluvut on esitetty virheellisesti. Uusien rakennusten varjostusvaikutukset ovat naapurirakennusten kannalta sietämättömät. Purettaviksi esitetyillä rakennuksilla on toiminnallisia arvoja, mm. kaupungin ensimmäisiin kuulunut squash-halli. Kaavamuutoksen tiedoissa on puutteita ja asiavirheitä. Tiedot ovat yksipuolisia ja tarkoitushakuisia. Asemakaavan muutos tulee palauttaa uuteen valmisteluun alentamalla tehokkuutta ja kerroslukua pääsääntöisesti pohjoispuolisten naapurirakennusten korkeudelle ja käyttämällä rakennuksissa vaaleaa julkisivumateriaalia.
Vastine
Asemakaavaehdotusta on muistutuksen johdosta muutettu niin, että suunniteltujen rakennusten korkeutta on madallettu ja naapuripihalle avautuvaa piha-aluetta on laajennettu. Asemakaavaan on lisätty määräys käyttää pihan puolen julkisivuissa vaaleita rakennusmateriaaleja.
Vattuniemen palvelut keskittyvät Heikkilänaukion alueelle, jossa niille on parhaat edellytykset kehittyä. Päivähoitoyksiköiden tavoitekoko asettaa tilavaatimuksia, joita ei tässä kohteessa voida toteuttaa.
Muutetusta asemakaavaehdotuksesta on tehty varjotarkastelu. Sen mukaan muistuttajan pihan valoisa osa supistuu syyspäiväntasauksen ajankohtana klo 9 ja klo 12, mutta kasvaa klo 15. Muutokseen vaikuttaa, paitsi suunniteltujen rakennusten muuttunut korkeus, myös niiden sijainti nykyisiä, purettavia rakennuksia kauempana naapurin tontista.
Asuntojen kokojakaumaa koskeva määräys on muutettu keskipinta-alatyöryhmän esityksen mukaiseksi niin, että tontin asemakaavan mukaisesta asuinkerrosalasta vähintään 50 % tulee toteuttaa sellaisina asuntoina, joissa on kaksi makuuhuonetta tai enemmän. Näiden asuntojen keskipinta-alan tulee olla vähintään 80 huoneistoneliömetriä. Määräys ei koske vuokra-asuntotuotantoa. Asemakaavaehdotuksen pohjaksi laaditun viitesuunnitelman asuntojen kokojakauma on määräyksen mukainen.
Tonttien käyttötarkoituksen muuttamisesta asumiseen on kaupunkisuunnittelulautakunnan vuonna 2006 tekemä periaatepäätös.
Lausunnot
Ympäristökeskuksella, Helsingin Energia -liikelaitoksella ja Helen Sähköverkko Oy:llä sekä kiinteistölautakunnalla ei ole muutosehdotukseen huomautettavaa. Kiinteistölautakunnan mukaan kaavamuutoksen käsittelyä ei tule jatkaa ennen kuin tontinomistajan kanssa on käyty maapoliittisen päätöksen mukaiset neuvottelut ja tehty sopimus. Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä toteaa, että alueella on rakennetut vesijohdot ja viemärit.
Rakennusviraston mielestä tontilla olevaa pilaantunutta maata tulee puhdistaa ennen rakentamiseen ryhtymistä. Ajoluiska tulee sijoittaa rakennuksen kadunpuoleiseen osaan ja sen sijoittamisessa täytyy ottaa huomioon Vattuniemenkadulla sijaitseva bussipysäkki.
Vastine
Asemakaavassa on maaperän puhdistamista koskeva määräys. Ajoluiskan sijainnilla ei kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosastolla tehdyn tarkastelun perusteella ole vaikutusta bussipysäkin liikenteeseen.
Vuorovaikutusraportissa esitetään tiivistelmät muistutuksista ja lausunnoista sekä niiden vastineet laajemmin.
Asemakaavan muutosehdotukseen tehdyt muutokset
Muistutusten johdosta tehdyt muutokset
- Tonteille suunniteltujen rakennusten korkeutta on madallettu pihan puolella kahdeksasta kerroksesta osittain seitsemään, osittain kuuteen kerrokseen.
- Naapuripihalle avautuvaa piha-aluetta on laajennettu.
- Karttaan on lisätty määräys käyttää pihan puolen julkisivuissa vaaleita rakennusmateriaaleja.
Muut muutokset
- Asuntojen kokojakaumaa koskeva määräys on muutettu keskipinta-alatyöryhmän esityksen mukaisesti muotoon: "Tontin asemakaavan mukaisesta asuinkerrosalasta vähintään 50 % tulee toteuttaa perheasuntoina (kaksi makuuhuonetta tai enemmän). Näiden asuntojen keskipinta-alan tulee olla vähintään 80 huoneistoneliömetriä. Määräys ei koske vuokra-asuntotuotantoa."
- Asemakaavaselostukseen on liitetty varjotarkastelu.
Tehdyt muutokset eivät ole olennaisia, joten ehdotusta ei tarvitse asettaa uudelleen nähtäville.
Kaupunginhallitus toteaa lopuksi, että se hyväksyi 28.3.2011 Kiinteistö Oy Vattuniemenkatu 12:n ja Kiinteistö Oy Nahkahousuntie 3:n kanssa 4.3.2011 ehdollisesti allekirjoitetun maankäyttösopimuksen.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Hannu Penttilä
Lisätiedot
Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024
tanja.sippola-alho(a)hel.fi
Paula Vartiainen, kaavoitussihteeri, puhelin: 310 36045
paula.vartiainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Asemakaavan muutosehdotuksen nro 12022 kartta, päivätty 9.12.2010, muutettu 24.4.2012 |
2 | Asemakaavan muutosehdotuksen nro 12022 selostus, päivätty 9.12.2010, muutettu 24.4.2012, päivitetty Kslk:n 24.4.2012 päätöksen mukaiseksi |
3 | Havainnekuva 24.4.2012 |
4 | Vuorovaikutusraportti 9.12.2010, täydennetty 24.4.2012 |
5 | Päätöshistoria ennen 24.4.2012 |
Oheismateriaali
1 | Ilmakuva |
2 | Maankäyttösopimus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | Kunnallisvalitus, yleiskaavan, asemakaavan, rakennusjärjestyksen hyväksyminen |
Helen Sähköverkko Oy |
|
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä |
|
Tiedoksi
Kaupunkisuunnittelulautakunta
Kiinteistölautakunta
Rakennuslautakunta
Helsingin Energia -liikelaitos
Rakennusvirasto
Ympäristökeskus
Päätöshistoria
Kaupunkisuunnittelulautakunta 24.04.2012 § 160
HEL 2011-001344 T 10 03 03
Ksv 0790_3, Nahkahousuntie 1-3, karttaruutu F2
Päätös
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti lähettää 9.12.2010 päivätyn ja 24.4.2012 muutetun 31. kaupunginosan (Lauttasaari) korttelin 31134 tontteja 7 ja 8 koskevan asemakaavan muutosehdotuksen nro 12022 kaupunginhallitukselle puoltaen sen hyväksymistä ja esittää, etteivät tehdyt muistutukset ja annetut lausunnot anna aihetta muihin toimenpiteisiin.
Lautakunta päätti muuttaa asemakaavan muutosehdotusta seuraavasti:
Muistutusten ja lausuntojen johdosta tehdyt muutokset
- Tonteille suunniteltujen rakennusten korkeus on madallettu pihan puolella kahdeksasta kerroksesta osittain seitsemään, osittain kuuteen kerrokseen.
- Naapuripihalle avautuvaa piha-aluetta on laajennettu.
- On lisätty määräys käyttää pihan puolen julkisivuissa vaaleita rakennusmateriaaleja.
Muut muutokset
- Asuntojen kokojakaumaa koskeva määräys on muutettu keskipinta-alatyöryhmän esityksen mukaisesti muotoon: "Tontin asemakaavan mukaisesta asuinkerrosalasta vähintään 50 % tulee toteuttaa sellaisina asuntoina, joissa on kaksi makuuhuonetta tai enemmän. Näiden asuntojen keskipinta-alan tulee olla vähintään 80 huoneistoneliömetriä. Määräys ei koske vuokratuotantoa."
- Asemakaavaselostukseen on liitetty varjotarkastelu.
Samalla lautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, ettei kaavan muutosehdotusta aseteta uudelleen nähtäville.
Lisäksi lautakunta päätti antaa kaupunkisuunnittelulautakunnan esityksestä ja vuorovaikutusraportista ilmenevät vastaukset kaupungin perusteltuna kannanottona tehtyihin muistutuksiin.
Lisäksi lautakunta päätti kehottaa kaupunkisuunnitteluvirastoa perimään hakijalta Kustannukset-liitteen mukaiset asemakaavan laatimis- ja kuulutuskustannukset kaavan tultua voimaan.
Päätöksen jakelu:
- kaupunginhallitus
- hallintokeskus/Kaj:n rooteli **********
- laskutus, hallintokeskus **********
- laskutus, kaupunkisuunnitteluvirasto **********
Esittelijä
asemakaavapäällikkö
Olavi Veltheim
Lisätiedot
Martin Bunders, arkkitehti, puhelin: 310 37203
martin.bunders(a)hel.fi
Jouni Korhonen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37080
jouni.korhonen(a)hel.fi
Leena Makkonen, arkkitehti, rakennussuojelu, puhelin: 310 37262
leena.makkonen(a)hel.fi
Satu Tyynilä, toimistopäällikkö, puhelin: 310 37187
satu.tyynila(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|