Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2012 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Kaj/2 | |
| 16.01.2012 |
| |
|
|
|
§ 51
Esitys Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymälle Helsingin eteläisen kantakaupungin joukkoliikenteen kehittämiseksi
Pöydälle 16.01.2012
HEL 2011-006594 T 08 02 00
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Hannu Penttilä
Lisätiedot
Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024
tanja.sippola-alho(a)hel.fi
Liitteet
1 | Eteläisen Helsingin joukkoliikennesuunnitelma 2011 |
2 | Yleisötilaisuuden 1.3.2011 muistio |
3 | Eteläiset kaupunginosat ry;n mielipide |
4 | Kruununhaan asukasyhdistyksen ym. mielipide |
5 | Munkkisaari-Hernesaari-seura ry:n kannanotto |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus päättänee esittää Helsingin seudun liikenne-kuntayhtymälle, että Helsingin eteläisen kantakaupungin joukkoliikennettä kehitettäisiin 1.11.2011 päivätyn Eteläisen niemen joukkoliikennesuunnitelma 2011:n mukaisesti.
Kaupunginhallitus päättänee lisäksi esittää, että jatkosuunnittelussa on huolehdittava siitä, ettei Kruununhaan kaupunginosan joukkoliikenteen palvelutaso heikkene nykyisestään eteläisen Helsingin joukkoliikennettä kehitettäessä.
Tiivistelmä
Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosasto on laatinut yhteistyössä Helsingin seudun liikenne - kuntayhtymän kanssa Eteläisen niemen joukkoliikennesuunnitelman 2011 (liite 1). Suunnitelma liittyy raitiolinjan 9 yhteydessä käynnistettyihin selvityksiin Helsingin niemen eteläosien joukkoliikenneratkaisuista.
Eteläisen niemen joukkoliikennesuunnitelman tavoitteena on määritellä Ullanlinnan, Eiran, Kaartinkaupungin, Punavuoren ja Kaivopuiston kaupunginosien sekä Hernesaaren joukkoliikennelinjaston periaatteet ja uusien raitiotieyhteyksien tarve.
Suunnittelun ensimmäisessä vaiheessa laadituista alustavista vaihtoehdoista järjestettiin yleisötilaisuus keväällä 2011. Suunnitelmat olivat lisäksi nähtävillä palautteen antamista varten. Alustavista vaihtoehdoista saatiin 97 kirjattua palautetta. Lisäksi saatiin jonkin verran kirjaamattomia palautteita puhelimitse ja Eteläiset kaupunginosat ry:n edustajat vierailivat kaupunkisuunnitteluvirastossa keskustelemassa aiheesta.
Ylivoimaisesti suurin osa palautteista koski Merisataman raitiotietä. Palautteista valtaosa oli raitiotietä vastustavia. Merisataman raitiotien lisäksi palautteissa sekä vastustettiin että kannatettiin Fredrikinkadun raitiotietä ja toivottiin säilytettäväksi nykyistä raitiovaunuyhteyttä Kirurgilta Mannerheimintietä pohjoiseen ydinkeskustan läpi. Perusvaihtoehdon linjastossa tätä yhteyttä ei ollut. Yleisötilaisuudessa esitetyt mielipiteet olivat pitkälti samansuuntaisia. Yleisötilaisuudesta laadittu muistio on esityslistan liitteenä 2.
Kesällä ja syksyllä 2011 laadittiin kehitetty linjastovaihtoehto, jossa huomioitiin keväällä saatu palaute. Kehitetty linjastosuunnitelma (kuva alla) perustuu suoriin runkolinjatyyppisiin yhteyksiin ja niitä täydentäviin tukilinjoihin, jotka palvelevat paikallisia tarpeita ja yhteyksiä palveluihin. Linjasto tuottaa vertailuvuoden 2030 ennustetuilla matkoilla noin 1,9 miljoonan euron vuosittaiset matka-aikahyödyt. Ensimmäisen vaiheen bussilinjaston muutokset alentaisivat liikennöintikustannuksia noin 800 000 euroa. Kaupunginhallitus kuitenkin katsoo, että bussiliikenteen mahdollisissa muutoksissa tulee ottaa huomioon Kruununhaan joukkoliikenteen palvelutason säilyttäminen.
Suunnitelmassa esitettävät keskeiset suositukset ovat:
Merikadun raitiotiesuunnitelmasta luovutaan eli raitiotietä linjan 10 nykyiseltä päätepysäkiltä Kirurgilta Merikadulle ei toteuteta.
Fredrikinkadun raitiotie on alustavien tarkastelujen ja raitioliikenteen häiriönsiedon kannalta kiinnostava vaihtoehto. Fredrikinkadun liikennöinti liittyy kiinteästi Töölön ja Munkkivuoren linjastoihin, joten raitiotien tarve selvitetään osana näiden suuntien linjastosuunnittelua.
Munkkivuoreen kulkevien linjastovaihtoehtojen osalta tarkasteluja tehdään lähiaikoina alkavassa Munkkivuoren raitiotien esisuunnitelmatyössä.
Kantakaupungin bussilinjastoa muutetaan kehitetyn vaihtoehdon pohjalta uusia liikennöintisopimuksia kilpailutettaessa. Lyhyellä aikavälillä linjojen 14 ja 18 esitetty reittimuutos parantaa palvelutasoa Fredrikinkadulla. Hernesaaren raitiotien toteutuessa linja 18 lyhennetään eteläpäästään. Linjan 18 päätepysäkin siirtäminen Kruununhaasta heikentäisi kuitenkin palvelutasoa siinä määrin, että tämä seikka tulee jatkosuunnittelussa ottaa huomioon.
Mahdollisuus saada linjoille 3B ja 3T ajantasauspaikka etelään selvitetään. Ajantasausmahdollisuus parantaisi merkittävästi linjojen täsmällisyyttä.
Esittelijä
Esittelijän esitys on kaupunkisuunnittelulautakunnan kannan mukainen.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Hannu Penttilä
Lisätiedot
Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024
tanja.sippola-alho(a)hel.fi
Liitteet
1 | Eteläisen Helsingin joukkoliikennesuunnitelma 2011 |
2 | Yleisötilaisuuden 1.3.2011 muistio |
3 | Eteläiset kaupunginosat ry;n mielipide |
4 | Kruununhaan asukasyhdistyksen ym. mielipide |
5 | Munkkisaari-Hernesaari-seura ry:n kannanotto |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä | Esitysteksti |
Tiedoksi
Kaupunkisuunnittelulautakunta
Liikennelaitos-liikelaitos (HKL)
Päätöshistoria
Kaupunkisuunnittelulautakunta 08.11.2011 § 354
Pöydälle 1.11.2011 kokouksesta
HEL 2011-006594 T 08 02 00
Päätös
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle edelleen Helsingin seudun liikenne-kuntayhtymälle esitettäväksi, että eteläisen niemen joukkoliikennettä kehitettäisiin 1.11.2011 päivätyn joukkoliikennesuunnitelman 2011 mukaisesti.
Jatkosuunnittelussa on huolehdittava siitä, ettei Kruununhaan joukkoliikenteen palvelutaso heikkene nykyisestään eteläisen kantakaupungin liikenteen kehittämisen seurauksena.
Käsittely
08.11.2011 Ehdotuksen mukaan
Vastaehdotus:
Johansson Stefan: Lisäys päätösehdotukseen: Jatkosuunnittelussa on huolehdittava siitä, ettei Kruununhaan joukkoliikenteen palvelutaso heikkene nykyisestään eteläisen kantakaupungin liikenteen kehittämisen seurauksena.
Kannattajat: Männistö Lasse
Lautakunta hyväksyi muutosehdotuksen yksimielisesti.
01.11.2011 Pöydälle
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Olli-Pekka Poutanen
Lisätiedot
Lauri Kangas, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37455
lauri.kangas(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|