Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

44/2011

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kaj/2

 

12.12.2011

 

 

 

 

 

 

§ 1137

Keski-Pasilan keskustakorttelin suunnittelu- ja toteutuskilpailu

HEL 2011-009114 T 10 03 09

Päätös

Kaupunginhallitus päätti

A

SRV-Yhtiöt Oyj:n laatimaa suunnitelmaehdotusta ”OnePasila B” arvioimatta hylätä sen, koska ehdotus on kilpailun hankekuvauksen 5.1. kohdan vaatimusten vastainen (metroaseman sijainti ja Pasilansillan liikennesuunnitelma);

B

valita Keski-Pasilan keskustakorttelin suunnittelu- ja toteutuskilpailun kilpailullisiin neuvotteluihin kolmen parhaaksi arvioidun suunnitelmaehdotuksen tekijät, NCC Property Development Oy:n ja NCC Rakennus Oy:n muodostama yritysryhmä suunnitelmaehdotuksen ”Yks1Pasila”, Sponda Oyj suunnitelmaehdotuksen ”Solmu” ja YIT Rakennus Oy suunnitelmaehdotuksen ”TRIPLA”, tekijöinä;

C

todeta, että päätökset A ja B tehdään ehdolla, että Senaatti-kiinteistöt kilpailun toisena järjestäjänä ja hankintayksikkönä tekee samansisältöiset päätökset.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Hannu Penttilä

Lisätiedot

Timo Härmälä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36028

timo.harmala(a)hel.fi

Liitteet

1

Kaupunginvaltuuston esityslista 31.1.2011

2

Kilpailun hankekuvaus

3

Pasilan asemaa koskeva lisäkirje

4

PasilaOne arviointipöytäkirja liitteineen

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Osallistujat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus
Liite 4

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättänee

A

SRV-Yhtiöt Oyj:n laatimaa suunnitelmaehdotusta ”OnePasila B” arvioimatta hylätä sen, koska ehdotus on kilpailun hankekuvauksen 5.1. kohdan vaatimusten vastainen (metroaseman sijainti ja Pasilansillan liikennesuunnitelma);

 

B

valita Keski-Pasilan keskustakorttelin suunnittelu- ja toteutuskilpailun kilpailullisiin neuvotteluihin kolmen parhaaksi arvioidun suunnitelmaehdotuksen tekijät, NCC Property Development Oy:n ja NCC Rakennus Oy:n muodostama yritysryhmä suunnitelmaehdotuksen ”Yks1Pasila”, Sponda Oyj suunnitelmaehdotuksen ”Solmu” ja YIT Rakennus Oy suunnitelmaehdotuksen ”TRIPLA”, tekijöinä;

C

todeta, että päätökset A ja B tehdään ehdolla, että Senaatti-kiinteistöt kilpailun toisena järjestäjänä ja hankintayksikkönä tekee samansisältöiset päätökset.

Tiivistelmä

Kaupunginhallitus päätti 7.2.2011 (asia 9) järjestää yhdessä valtiota edustavan Senaatti-kiinteistöjen kanssa Keski-Pasilan keskustakorttelista suunnittelu- ja toteutuskilpailun kilpailullista neuvottelumenettelyä käyttäen kaupunginvaltuuston 31.1.2011 hyväksymien kilpailua koskevien periaatteiden mukaan.

Kaupunginvaltuuston esityslistateksti on liitteenä 1.

Kilpailuun jätti määräajassa osallistumishakemuksen ja suunnitelma-ehdotuksen neljä eri ehdotuksentekijää. Suunnitelmaehdotukset oli nimetty nimimerkeillä ”Yks1Pasila”, ehdotuksentekijänä NCC Property Development Oy:n ja NCC Rakennus Oy:n muodostama yritysryhmä, ”TRIPLA”, ehdotuksentekijänä YIT Rakennus Oy, ”Solmu”, ehdotuksentekijänä Sponda Oyj  ja ”OnePasila A”, ehdotuksentekijänä SRV-Yhtiöt Oyj. Lisäksi  SRV-Yhtiöt Oyj jätti määräaikaan mennessä jätettiin vaihtoehtoisen suunnitelmaehdotuksen ”OnePasila B”.

SRV-Yhtiöt Oyj:n laatima vaihtoehtoinen suunnitelmaehdotus ”OnePasila B” ehdotetaan sitä arvioimatta hylättäväksi, koska ehdotus on hankekuvauksen 5.1. kohdan vaatimusten vastainen (metroaseman sijainti ja Pasilansillan liikennesuunnitelma).

Keski-Pasilan keskustakorttelin toteutus- ja suunnittelukilpailun kilpailullisiin neuvotteluihin ehdotetaan valittavaksi kolmen parhaimmaksi arvioidun suunnitelmaehdotuksen tekijöinä NCC Property Development Oy:n ja NCC Rakennus Oy:n muodostama yritysryhmä (ehdotus ”Yks1Pasila”), Sponda Oyj (ehdotus ”Solmu”) ja YIT Rakennus Oy (ehdotus ”TRIPLA”).

Koska kaupunki järjestää suunnittelu- ja toteutuskilpailun julkisena hankintana yhdessä Senaatti-kiinteistöjen kanssa, päätökset tulee tehdä ehdolla, että ne tulevat voimaan, mikäli Senaatti-kiinteistöt tekee samansisältöiset päätökset.

Esittelijä

Päätös kilpailun järjestämisen periaatteista ja rakennusoikeuksien luovuttamisesta

Kaupunginvaltuusto päätti 31.1.2011 merkitä Keski-Pasilan keskustakorttelin suunnittelu- ja toteutuskilpailun 14.12.2010 päivätyn hankekuvauksen tiedoksi ja hyväksyä siinä esitetyt periaatteet kilpailun järjestämisen pohjaksi.

Samalla kaupunginvaltuusto päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan yhdessä valtiota edustavan Senaatti-kiinteistöjen kanssa myymään ja luovuttamaan toteutuskilpailun voittajalle korttelialueille syntyvän rakennusoikeuden seuraavin vähimmäishinnoin:

-        liikerakennusoikeus 600 euroa/k-m2

-        toimisto- ja muu rakennusoikeus 500 euroa /k-m2

-        asuinrakennusoikeus 800 euroa/k-m2, ellei Helsingin maankäytön ja asumisen toteutusohjelman mukaisen hallintamuotojakautuman noudattamisesta muuta johdu.

Kilpailun hankekuvaus on esityksen liitteenä 2.

Kilpailun järjestämisestä

Kaupunginhallitus päätti 7.2.2011 kaupunginvaltuuston 31.1.2011 tekemän päätöksen täytäntöönpanemiseksi järjestää Senaatti-kiinteistöjen kanssa Keski-Pasilan keskustakorttelin suunnittelu- ja toteutuskilpailun kilpailullisena neuvottelumenettelynä.

Samalla kaupunginhallitus päätti nimetä kaupungin edustajat kaupungin ja valtion edustajista koostuvaan kilpailun arviointiryhmään ja neuvotteluryhmään.

Arviointiryhmän tehtävänä oli arvioida kilpailuun osallistumishakemuksen jättäneiden ehdokkaiden laatimat suunnitelmaehdotukset ja esittää hankintayksiköille (Helsingin kaupunki ja Senaatti-kiinteistöt) kolme parasta ehdotusta, joiden laatijat tulisi valita neuvotteluihin. Kaupungin osalta päätöksen neuvotteluun kutsuttavien ehdokkaiden valinnasta tekee kaupunginhallitus.

Arviointiryhmä arvioi ehdotukset nimimerkkien perusteella tietämättä ehdotusten laatineiden yritysten nimiä. Arviointiryhmän käyttämille asiantuntijoille (arkkitehtuuri, kaupallinen kokonaisuus, liikenne sekä tekniset asiat) ei myöskään kerrottu ehdotusten laatijoiden nimiä. Arviointiryhmä ei osallistu valinnan jälkeen käytäviin neuvotteluihin.

Kilpailun neuvotteluvaiheen lopuksi arviointiryhmä arvioi ehdokkaiden kanssa neuvoteltuihin keskustakorttelin suunnittelu- ja toteutusratkaisuihin perustuvat tarjoukset sekä ehdottaa hankintayksiköille, mikä ehdokkaista tulisi valita kokonaistaloudellisin perustein kilpailun voittajaksi ja keskustakorttelin toteuttajaksi.

Kaupungin osalta päätöksen kilpailun voittajasta tekee kaupunginvaltuusto. Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten kuin kilpailun hankekuvauksessa on sanottu.

Arviointiryhmään kuuluvat valtion nimeäminä neljänä edustajana:

-        ylijohtaja Minna Kivimäki, liikenne- javiestintäministeriö

-        budjettineuvos Helena Tarkka, valtiovarainministeriö

-        rakennusneuvos Tuulikki Terho, opetus- ja kulttuuriministeriö

-        toimistujohtaja Aulis Kohvakka, Senaatti-kiinteistöt

Kivimäki ilmoitti kilpailun aikana olevansa estynyt tehtävään. Uutta jäsentä ei ole nimetty hänen tilalleen.

Kaupungin edustajiksi arviointiryhmään kaupunginhallitus nimesi seuraavat neljä henkilöä:

-        rahoitusjohtaja Tapio Korhonen, talous- ja suunnittelukeskus

-        apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä

-        virastopäällikkö Tuomas Rajajärvi, kaupunkisuunnitteluvirasto

-        virastopäällikkö Jaakko Stauffer, kiinteistövirasto

Arviointiryhmä käyttää päätöksentekonsa tukena kaupunginhallituksen ja valtion nimeämää neuvotteluryhmää.

Tavoitteena on, että kilpailun voittajan valitsee kaupungin osalta kaupunginvaltuusto keväällä 2013. Lisäksi voittajan valinta edellyttää Senaatti-kiinteistöjen ja valtion luovutettavien alueiden ja rakennusoikeuksien osalta eduskunnan hyväksynnän.

Kilpailun tarkoitus

Kaupunki ja Senaatti-kiinteistöt järjestävät yhteistyössä liikenneviraston kanssa suunnittelu- ja toteutuskilpailun Keski-Pasilan keskustakorttelin suunnittelusta ja toteuttamisesta. Kilpailu järjestetään julkisena hankintana. Kilpailun voittaja suunnittelee keskustakortteliin hankekokonaisuuden (keskuksen) ja toteuttaa samassa yhteydessä kaupungin omistukseen merkittävän julkisen osakokonaisuuden. Osakokonaisuus käsittää mm. varauksen pintametroa ja sen asemaa varten.

Kilpailun tarkoituksena on löytää Keski-Pasilan keskustakorttelille toiminnallisesti, kaupunkikuvallisesti ja taloudellisesti paras toteutusratkaisu ja sille päätoteuttaja, sekä kaupungille ja Senaatti-kiinteistöille sopimuskumppani. Toteuttajalla edellytetään olevan riittävät resurssit koko keskuksen toteuttamiseen (noin 140 000 k-m2) ja tämän tulee sitoutua hankkeeseen ja sen kehittämiseen pitkällä aikavälillä. Lisäksi toteuttaja ostaa nykyisen Pasilan asemarakennuksen omistavan kiinteistöyhtiön osakkeet Senaatti-kiinteistöiltä sekä uudistaa ja integroi aseman osaksi edellä sanottua keskusta.

Kaupunki ja Senaatti-kiinteistöt tekevät Keski-Pasilan keskustakorttelin kehittäjäksi, rahoittajaksi, suunnittelijaksi ja rakentajaksi valittavan toteuttajan kanssa kokonaisvastuullisen sopimuksen yksityisistä ja julkisista osista muodostuvan keskuskokonaisuuden toteuttamisesta.

Toteuttaja ostaa erikseen tehtävän toteutussopimuksen mukaisesti keskuksen toteuttamiseen tarvittavat alueet ja rakennusoikeudet sekä toteuttaa keskuskokonaisuuden valmiiksi ja luovuttaa sen julkiset osat kaupungille. Kaupunki maksaa julkisten osien toteuttamisesta toteuttajalle tehtävän sopimuksen mukaisen euromääräisen korvauksen.

Toteuttaja vastaa koko keskuksen toiminnallisesta ja kaupallisesta konseptista ja ratkaisusta niin, että keskuksesta muodostuu yhtenäinen kokonaisuus ja samalla keskuksen kaupalliselle menestymiselle luodaan edellytykset.

Toteuttavan keskuksen asemakaava valmistellaan kilpailun ratkettua yhteistyössä tarjouskilpailun voittajan kanssa ja sen lähtökohtana pidetään voittaneen ehdotuksen mukaista luonnossuunnitelmaa.

Toteuttajan investoinnit alueelle ovat arviolta vähintään 400 - 500 miljoonaa euroa. Maanalaisten töiden suuresta mittakaavasta ja teknisestä vaativuudesta johtuen investoinnit ovat voimakkaan etupainotteisia ja rakennusaika poikkeuksellisen pitkä (noin 8 vuotta).

Keskustakorttelin toteutusajan lyhentämiseksi ja toteuttajan riskien pienentämiseksi kaupunki suorittaa alueella ja sen läheisyydessä ennakoivia rakennustoimenpiteitä. Ne on tarkoitus aloittaa ennen kuin keskustakorttelin asemakaava on lainvoimainen niin, että keskustakorttelin toteuttaja voi käynnistää keskustakorttelin rakentamisen vuonna 2015 asemakaavan tultua voimaan. Tavoitteena on, että keskustakorttelin rakentaminen tapahtuisi vuosina 2015 - 2023. 

Tarkemmin kilpailu ja keskustakorttelihanke on kuvattu hankekuvauksessa ja liitteenä 3 olevassa Pasilan asemaa koskevassa lisäkirjeessä sekä kaupunginvaltuuston 31.1.2011 tekemän keskustakorttelin kilpailua koskevan päätöksen esityslistatekstissä.

Osallistumishakemukset

Kaupunki ja Senaatti-kiinteistöt julkaisivat 15.2.2011 kilpailun hankintailmoituksen, jolla ne pyysivät halukkaita ehdokkaita ilmoittautumaan Keski-Pasilan keskustakorttelin suunnittelu- ja toteutuskilpailuun 31.8.2011 mennessä jättämällä osallistumishakemuksen ja keskustakorttelia koskevan alustavan suunnitelmaehdotuksen hankintailmoituksen ja hankekuvauksen mukaisesti.

Seuraavat neljä ehdokasta jättivät määräajassa osallistumishakemuksen ja suunnitelmaehdotuksen kilpailuun:

-        NCC Property Development Oy:n ja NCC Rakennus Oy:n muodostama yritysryhmä, suunnitelmaehdotus ”Yks1Pasila”

-        YIT Rakennus Oy, suunnitelmaehdotus ”TRIPLA”

-        Sponda Oyj, suunnitelmaehdotus ”Solmu”

-        SRV-Yhtiöt Oyj, ehdotus ”OnePasila A” ja vaihtoehtoinen ehdotus ”OnePasila B”

Ehdokkaiden soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset ja niiden täyttyminen

Hankekuvauksen 3.4. kohdassa vaaditaan, että ehdokkaan tulee täyttää ehdokkaan soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset.

Vähimmäisvaatimukset ovat seuraavat:

Vaatimus 1

Kilpailijalla (yrityksellä tai yritysryhmällä) on käytössään sellaiset taloudelliset ja rahoitukselliset edellytykset, että se pystyy toteuttamaan yhteistyökumppaneidensa kanssa Keski-Pasilan keskustakorttelin yksityisine ja julkisine osineen.

Tätä ominaisuutta arvioidaan kilpailijan vakavaraisuudesta, maksu-kykyisyydestä, kannattavuudesta ja luottokelpoisuudesta saatujen tietojen sekä kilpailijan laatiman oman selvityksen perusteella.

Vaatimus 2

Kilpailijan (yrityksen tai yritysryhmän jokaisen yrityksen) tulee olla suorittanut veronsa, eläkemaksunsa ja muut lakisääteiset maksut. Jos maksujen laiminlyöntiä on kuitenkin pidettävä vähäisenä, tai jos kilpailija toimittaa viranomaisen tai vakuutusyhtiön hyväksymän maksusuunnitelman, jää kilpailijan sulkeminen kilpailun ulkopuolelle hankintayksikköjen harkintaan.

Vaatimus 3

Kilpailija (yritys tai yritysryhmän jokainen yritys) on rekisteröitynyt kaupparekisteriin, ennakkoperintälain mukaiseen ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverolain mukaiseen arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, jos lainsäädäntö edellyttää rekisteröitymistä.

Vaatimus 4

Kilpailija (yritys tai jokin yritysryhmän yritys tai ehdokkaan nimeämä yhteistyökumppani) on viimeisen kymmenen vuoden aikana toteuttanut sijoittajana, rakennuttajana, kiinteistökehittäjänä tai pääurakoitsijana ainakin yhden merkittävän kauppakeskuksen tai muun vastaavan vaativan rakentamiskokonaisuuden.

Kilpailijan (yrityksen, jonkin yritysryhmän yrityksen tai ehdokkaan nimeämän yhteistyökumppanin) tulee olla toteuttanut viimeisen kymmenen vuoden aikana vähintään yksi vaativa pohjarakennushanke, joka on sisältänyt rakentamista vilkasliikenteisessä ympäristössä. Kilpailijan tai nimetyn yhteistyökumppanin tulee olla ollut hankkeessa päätoteuttajana.

Vaatimus 5

Kilpailijalla (yrityksellä, yritysryhmällä tai sen nimeämällä yhteistyö-kumppanilla) tulee olla käytettävissä suunnittelua ja toteutusta varten riittävästi kokenutta henkilöstöä.

Kilpailijan tulee nimetä seuraavat asiantuntijat ja toimittaa heidän referenssitietonsa sekä referenssikohteiden tilaajien/rakennuttajien yhteystiedot osallistumishakemuksen yhteydessä:

-        hankkeen johto: koko hankkeen johtajalla tulee olla pitkäaikainen kokemus vaativien rakennushankkeiden menestyksekkäästä johtamisesta

-        pääsuunnittelija(t) / arkkitehtisuunnittelun johto

Kilpailun neuvotteluryhmä tutki ehdokkaiden osallistumishakemuksen mukana toimittamat hankekuvauksen edellyttämät tiedot ja ilmoitti arviointiryhmälle, että kaikki neljä hakemuksen jättänyttä ehdokasta täyttivät edellä sanotut ehdokkaan soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset. Kaikki ehdokkaat ovat suuria, tunnettuja, vakavaraisia ja ammattitaitoisia kiinteistö- ja/tai rakennusalalla Suomessa toimivia tahoja.

Neuvotteluryhmä ei kuitenkaan ilmoittanut arviointiryhmälle ehdotusten tekijöiden nimiä jäljempänä sanotun nimimerkkien perusteella suoritettavan arviointityön takia.

Suunnitelmaehdotuksille asetettujen vaatimusten täyttyminen ja esitys yhden suunnitelmaehdotuksen hylkäämiseksi

Kaikki ehdokkaat jättivät osallistumishakemuksen mukana alustavan suunnitelmaehdotuksen Keski-Pasilan keskustakorttelin toteutuksesta. 

Arviointiryhmä tutki suunnitelmaehdotukset ja totesi, että suunnitelmaehdotukset ”Yks1Pasila”, ”TRIPLA”, ”Solmu” ja ”OnePasila A”) täyttivät kilpailun hankekuvauksen 5.1. kohdassa asetetut vaatimukset, joten arviointi voidaan niiden osalta suorittaa.

Vaihtoehtoista suunnitelmaehdotusta ”OnePasila B” ei sen sijaan voida arvioida, koska metroasema on sijoitettu hankekuvauksen 5.1. kohdan vaatimusten vastaisesti keskustakorttelin toteutusalueen ulkopuolelle ja Pasilansilta muutettu joukkoliikennekaduksi. Hankekuvauksen 5.1. kohdassa on nimenomaan sanottu, ettei suunnitelmaehdotusta oteta arvioitavaksi, mikäli ehdotuksessa ei ole esitetty metroasemaa likimäärin Töölön metroselvityksen pintavaihtoehdon mukaan ja mikäli Pasilansilta ei ole kilpailuasiakirjojen liitteenä olevien liikennesuunnitelmien mukainen.  Arviointi loukkaisi muiden ehdokkaiden tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua.

Arviointiryhmä esittää edellä mainitun johdosta arviointipöytäkirjassaan, että vaihtoehtoinen suunnitelmaehdotus ”OnePasila B” hylätään, koska ehdotus on kilpailun hankekuvauksen 5.1. kohdan vaatimusten vastainen (metroaseman sijainti ja Pasilansillan liikennesuunnitelma).

Arviointiryhmän allekirjoittama arviointipöytäkirja ja siihen kuuluvat pisteytyksen yhteenvetotaulukko ja arvioinnin perustelut ovat tämän esityksen liitteenä 1.

Suunnitelmaehdotusten arviointi ja arviointiryhmän ehdotus

Arviointiryhmä arvioi suunnitelmaehdotukset ”Yks1Pasila”, ”TRIPLA”, ”Solmu” ja ”OnePasila A” ja kuuli niiden perusteella kaupallista asiantuntijaa, kahta SAFA:n nimeämää arkkitehtiä sekä liikenne- ja teknisiä asiantuntijoita.

Ehdotusten arviointi suoritettiin hankekuvauksen 3.2.4.3 mukaisten valintaperusteiden mukaan (toiminnallisuus, kaupunkikuvallinen ja arkkitehtoninen ratkaisu, kaupallinen konsepti ja ehdotuksen kehityskelpoisuus) siten, kuin niitä oli kilpailuseminaarissa 14.4.2011 ja kilpailun lisäkirjeissä tarkennettu ja yksilöity, ja siten kuin arviointipöytäkirjaan liitetyssä pisteytyksen yhteenvetotaulukossa esitetään.

Ehdokkaiden laatimat suunnitelmaehdotukset eivät ole arviointipöytä-kirjan liitteenä, koska niitä ei saa hankintalain 29 §:n mukaan paljastaa muille kilpailijoille eikä ulkopuolisille kilpailun aikana. Tämä koskee myös kilpailullisten neuvottelujen aikaa ja mahdollisten liikesalaisuuksien osalta myös kilpailun jälkeistä aikaa.

Arviointiryhmä esittää kaupunginhallitukselle ja Senaatti-kiinteistölle, että Keski-Pasilan keskustakorttelin toteutus- ja suunnittelukilpailun kilpailullisiin neuvotteluihin valitaan kolmen parhaimmaksi arvioidun suunnitelmaehdotuksen tekijät NCC Property Development Oy:n ja NCC Rakennus Oy:n muodostama yritysryhmä (ehdotus ”Yks1Pasila”), Sponda Oyj (ehdotus ”Solmu”) ja YIT Rakennus Oy (ehdotus ”TRIPLA”).

Esittelijän ehdotus

Esittelijä toteaa, että lakiin perustuvan salassapitovelvollisuuden takia ehdokkaiden laatimia ehdotuksia tai niiden osia ei saa julkistaa. Salassa pidettävien ehdotusten pääpiirteet esitetään kuitenkin kaupunginhallituksen kokouksessa, mutta ne on pidettävä salassa nyt ja myös kilpailullisten neuvottelujen aikana ja mahdollisten liikesalaisuuksien osalta vielä kilpailun jälkeisenäkin aikana.

Esittelijä ehdottaa, että vaihtoehtoinen suunnitelmaehdotus "One Pasila B" hylätään sitä arvioimatta hankekuvauksen 5.1 kohdan vaatimusten vastaisena ja kilpailullisiin neuvotteluihin valitaan edellä mainitut kolmen parhaimmaksi arvioidun suunnitelmaehdotuksen, "Yks1Pasila", "Solmu" ja "TRIPLA" tekijät. Ehdotus kaupunginhallitukselle on arviointiryhmän esityksen mukainen.

Kaikille neljälle kilpailun osallistumishakemuksen ja keskustakorttelin suunnitelmaehdotuksen tehneelle ehdokkaalle ilmoitetaan kaupunginhallituksen päätöksestä ja sen perusteluista arviointipöytäkirjoineen ja muutoksenhakuohjeineen.

Koska kaupunki järjestää suunnittelu- ja toteutuskilpailun julkisena hankintana yhdessä Senaatti-kiinteistöjen kanssa, kaupunginhallituksen tulee tehdä päätöksensä ehdolla, että ne tulevat voimaan, mikäli Senaatti-kiinteistöt tekee samansisältöiset päätökset.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Hannu Penttilä

Lisätiedot

Timo Härmälä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36028

timo.harmala(a)hel.fi

Liitteet

1

Kaupunginvaltuuston esityslista 31.1.2011

2

Kilpailun hankekuvaus

3

Pasilan asemaa koskeva lisäkirje

4

PasilaOne arviointipöytäkirja liitteineen

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Osallistujat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus
Liite 4

Tiedoksi

Kiinteistölautakunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Faksi

 

Y-tunnus

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

+358 9 655 783

 

0201256-6

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Tilinro

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

FI0680001200062637

 

FI02012566