Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

43/2011

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Sj/1

 

07.12.2011

 

 

 

 

 

 

§ 1108

Prosenttirahahankkeissa sovellettavat periaatteet

Pöydälle 07.12.2011

HEL 2011-008300 T 00 00 02

Päätös

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Laura Räty

Lisätiedot

Leena Mickwitz, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36054

leena.mickwitz(a)hel.fi

Liitteet

1

Prosenttirahatyöryhmän raportti 15.11.2011

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Prosenttirahahankkeiden toimijatahot

 

Hallintokeskus

 

Kaupunkisuunnitteluvirasto

 

Kiinteistövirasto

 

Kulttuurikeskus

 

Rakennusvirasto

 

Taidemuseo

 

Talous- ja suunnittelukeskus

 

Päätös

Kaupunginhallitus päättäneet hyväksyä prosenttirahahankkeita koskevat periaatteet kuulumaan seuraavasti:

Kaupunki toteuttaa prosenttirahahankkeita

-        merkittävissä talonrakennushankkeissa, joilla tarkoitetaan yleisölle ja käyttäjille avoimia, julkisia rakennuksia. Tällaisia rakennuksia ovat esimerkiksi päiväkodit, koulut, vanhustenkeskukset ja sairaalat. Kyse voi olla uudisrakennuksista tai perusparannuskohteista. Talorakennushankkeet, joihin sovelletaan prosenttiperiaatetta, määritellään vuosittain ja niitä koskeviin hankesuunnitelmiin sisällytetään taidemääräraha, joka voi olla enintään 1% rakennuskustannuksista. Rakennuskustannuksiin ei lasketa normaalia kalliimpia perustamiskustannuksia. Kattohinta yhdelle hankkeelle on 100 000 euroa. Erityisissä kohteissa voidaan poiketa em. kattohinnasta, 1%:n osuutta kuitenkaan ylittämättä. Valmiit teokset liitetään taidemuseon kokoelmiin.

-        merkittävissä puisto- ja katuhankkeissa, joita toteutetaan sellaisissa kaupunkitiloissa, joilla on merkittävyyttä paikallisesti tai kulttuurisesti ja jotka vetävät ihmisiä puoleensa. Hanke voi liittyä uudisrakentamiseen tai perusparannukseen tai näiden yhdistelmään. Hankkeet, joihin prosenttikäytäntöä sovelletaan, määritellään vuosittain pidettävässä kokouksessa. Valittuihin hankkeisiin määritellään hankekohtainen taidemääräraha tapauskohtaisesti. Valmiit teokset liitetään taidemuseon kokoelmiin.

-        projektialueilla, joilla tarkoitetaan tontinluovutuksen ja rakentamisen aktiivisessa vaiheessa olevia alueita. Projektialueille ja merkittäville täydennysrakentamiskohteille voidaan määritellä asemakaava- ja tontinluovutusvaiheessa rakentamisaikaisiin kulttuuriprojekteihin ja pysyviin taidehankintoihin kerättävä rahoitusosuus. Rahoitusosuuden suuruus määritellään aina tapauskohtaisesti. Vuosittaiseen talousarvioon varataan projektialueilta kerättäviä rahoitusosuuksia vastaava määräraha osoitettavaksi rahoitusjohtajan päätöksin ao. virastoille. Virastoille kohdistettavista määrärahoista sovitaan virastojen yhteiskokouksessa. Kerätyt rahoitusosuudet osoitetaan taidehankintoihin ja niiden toteuttamiseen, taideteosten ylläpitoon sekä kulttuuriprojekteihin niin, että määrärahasta osoitetaan lähtökohtaisesti 85 % taidehankintoihin ja niiden toteuttamiseen sekä ylläpitoon ja 15 % kulttuuriprojekteihin. Pysyvät julkisen taiteen teokset liitetään taidemuseon kokoelmiin soveltuvin osin.

-        niissä kaupungin tytär- ja osakkuusyhteisöjen merkittävissä rakennushankkeissa, joissa  hankesuunnitelmavaiheessa on päätetty taidehankinnasta. Taidemuseo vastaa oman organisaationsa kautta taidehankinnan asiantuntijaroolista yksin tai yhteistyössä ulkopuolisen konsultin kanssa. Taidehankinnat valmistellaan ja päätetään muutoin samoilla  periaatteilla kuin muut julkisen taiteen hankkeet.

Samalla kaupunginhallitus päättänee todeta, että prosenttirahahankkeissa noudatettavat prosessit ja toimintatavat sekä vastuutahot on kuvattu prosenttirahatyöryhmän 15.11.2011 päivätyssä loppuraportissa ja että prosenttirahahankkeissa tullaan toimimaan näiden kuvausten mukaisesti, elleivät asianomaiset virastot yksimielisesti sovi muusta toimintatavasta.

Lisäksi kaupunginhallitus päättänee, että tämä päätös tulee voimaan heti ja että se on voimassa enintään 1.12.2021 saakka.

Päätöksen perustelut

Kaupunki on vakiintuneesti soveltanut ns. prosenttiperiaatetta, jossa tiettyjen julkisten rakennusten samoin kuin puisto- ja katurakentamisen hankesuunnitelmiin on sisällytetty määräraha taideteosten hankintaan. Käytäntö on perustunut Khn vuonna 1991 tekemään päätökseen prosenttiperiaatteen soveltamisesta. Kaupungin strategiaohjelmaan vuosille 2009 - 2012 prosenttirahaperiaate kirjattiin seuraavasti: Uusien alueiden ja merkittävien yksittäisten rakennushankkeiden investointikuluista yksi prosentti ohjataan taidehankintoihin ja muihin kulttuuriprojekteihin.

Kaupunginjohtaja asetti johtajistokäsittelyssä 22.6.2011 prosenttirahatyöryhmän valmistelemaan prosenttirahakäytäntöjen ajantasaistamista. Työryhmän tehtävä oli kuvata nykyiset prosenttirahakäytännöt vastuutahoineen, prosenttiperiaatteen soveltamisalue, ja hankkeiden määrä ja kohdistuminen. Työryhmän tuli esittää ehdotuksensa siitä, miten prosenttirahakäytäntöjä jatkossa sovelletaan ottaen huomioon kaupunginhallituksen linjaukset vuodelta 1991 sekä kaupunginvaltuuston strategiaohjelman kirjauksen prosenttiperiaatteen soveltamisesta. Työryhmän oli valmisteltava esitys myös niistä käytännön menettelytavoista, joilla prosenttirahahankkeet jatkossa toteutetaan ja esitettävä arvionsa vuosittaisesta hankkeiden määrästä ja niiden taloudellisesta merkityksestä.

Työryhmän jäseniä olivat:

apulaiskaupunginjohtaja Tuula Haatainen, pj
taidemuseon johtaja Janne Gallen-Kallela-Sirén, vpj
kulttuurijohtaja Veikko Kunnas, kulttuurikeskus
virastopäällikkö Tuomas Rajajärvi, kaupunkisuunnitteluvirasto
talousarviopäällikkö Tuula Saxholm, talous ja suunnittelukeskus
katu- ja puisto-osaston päällikkö Osmo Torvinen, rakennusvirasto
toimistopäällikkö Esko Patrikainen, kiinteistövirasto
kokoelmaintendentti Elina Leskelä, taidemuseo
kaupunginsihteeri Leena Mickwitz, hallintokeskus.

Työryhmän 15.11.2011 päivätty loppuraportti on liitteenä.

Sj toteaa, että julkisella taiteella muokataan rakennettua ympäristöä, lisätään viihtyisyyttä, alueiden mielenkiintoisuutta ja osallistutaan kauniiden kaupunkiympäristöjen rakentamiseen. Taideteoksista tulee usein alueen maamerkkejä. Prosenttiperiaatetta soveltamalla on mahdollista poikkeustapauksissa toteuttaa myös mittavia hankkeita, jotka korostavat Helsingin roolia merkittävänä kansainvälisenä kuvataidekaupunkina.

Projektialueilla, joiden rakentaminen kestää jopa vuosikymmeniä, voidaan puolestaan rakennusaikaisella taiteella ja tapahtumilla lisätä tietoisuutta ko. alueesta, tuoda sinne virikkeellistä toimintaa sekä luoda taiteen keinoin omaleimaista identiteettiä.

Sj toteaa edelleen, että työryhmä on toimeksiannon mukaisesti kuvannut prosenttirahaperiaatteen soveltamisen nykykäytännöt ja tehnyt ehdotuksen periaatteiden uudistamisesta. Työryhmän ehdotus kattaa nyt perinteisten prosenttirahakäytäntöjen lisäksi uuden tyyppiset käytännöt, joita tultaisiin soveltamaan rakentamisvaiheessa olevilla projektialueillla. Ehdotuksella pyritään luomaan prosenttiperiaatteen eri soveltamisalueille yhdenmukaiset toimintatavat ja ohjeistukset, jotka vahvistavat suunnitelmallisuutta ja taloudellisten vaikutusten ennakoitavuutta myös pitkällä aikavälillä. Lisäksi lähtökohtana on ollut, että prosenttiperiaatteella toteutetut taidehankkeet hoidetaan kaupungin organisoimana ja poikkihallinnollisina prosesseina. Työryhmän ehdotukset prosenttirahakäytäntöjen soveltamisesta pohjautuvat nykyisiin käytäntöihin.

Ensimmäiseksi työryhmä tarkasteli prosenttiperiaatteen soveltamista talonrakennus- ja perusparannushankkeissa. Työryhmä totesi, että niissä on menettelytavat ja vastuutahot määritelty jo aiemmin ja että prosessit ovat toimivia. Työryhmä esittää nykyisten käytäntöjen jatkamista näissä hankkeissa.

Toisen tarkastelukohteena olivat merkittävät puisto- ja katuhankkeet. Työryhmä esittää, että ne puisto- ja katuhankkeet, joihin prosenttikäytäntöä sovelletaan, määritellään vuosittain pidettävässä, rakennusviraston koolle kutsumassa kokouksessa.

Projektialueiden osalta työryhmä esittää, että jatkossa erikseen sovittaville projektialueille ja merkittäville täydennysrakentamiskohteille voidaan määritellä Tasken, Ksv:n ja Kv:n ohjauksessa asemakaava- ja tontinluovutusvaiheessa rakentamisaikaisiin kulttuuriprojekteihin ja pysyviin taidehankintoihin kerättävä rahoitusosuus. Se määräytyy esimerkiksi asemakaavassa osoitetun kerrosalan ja indeksitarkistuksen mukaan. Rahoitusosuuden suuruus määritellään aina tapauskohtaisesti.

Sj pitää ehdotuksia tarkoituksenmukaisina ja perusteltuina. Päätösesitykseen on nyt kirjattu keskeiset periaatteet. Yksityiskohtaisemmat menettelytavat ja vastuuvirastot ilmenevät työryhmän loppuraportin 6. luvusta. Näin yksityiskohtaisia kuvauksia ei Sj:n mielestä ole tarkoituksenmukaista sisällyttää Khn päätökseen. Selkeyden vuoksi päätösesityksessä on nyt kuitenkin todettu, että prosenttirahahankkeissa noudatetaan 6. luvun mukaisia menettelytapoja, ja niiden muuttaminen edellyttää kaikkien asianomaisten virastojen yksimielisyyttä.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Laura Räty

Lisätiedot

Leena Mickwitz, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36054

leena.mickwitz(a)hel.fi

Liitteet

1

Prosenttirahatyöryhmän raportti 15.11.2011

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Prosenttirahahankkeiden toimijatahot

 

Hallintokeskus

 

Kaupunkisuunnitteluvirasto

 

Kiinteistövirasto

 

Kulttuurikeskus

 

Rakennusvirasto

 

Taidemuseo

 

Talous- ja suunnittelukeskus

 

Päätöshistoria

Kaupunginjohtaja/J 23.11.2011

HEL 2011-008300 T 00 00 02

Päätös

Kaupunginjohtaja päätti johtajistokäsittelyssä merkitä tiedoksi prosenttirahatyöryhmän 15.11.2011 päivätyn loppuraportin ja todeta työryhmän työn päättyneeksi.

Samalla kaupunginjohtaja päätti kehottaa sivistys- ja henkilöstötointa johtavaa apulaiskaupunginjohtajaa valmistelemaan prosenttirahakäytäntöjen uudet linjaukset kaupunginhallituksen päätettäväksi prosenttirahatyöryhmän loppuraportin luvussa 6. esitetyltä pohjalta.

Päätöksen perustelut

Kaupunginjohtaja asetti johtajistokäsittelyssä 22.6.2011 prosenttirahatyöryhmän valmistelemaan prosenttirahakäytäntöjen ajantasaistamista. Työryhmän tehtävä oli kuvata nykyiset prosenttirahakäytännöt vastuutahoineen, prosenttiperiaatteen soveltamisalue, ja hankkeiden määrä ja kohdistuminen. Työryhmän tuli esittää ehdotuksensa siitä, miten prosenttirahakäytäntöjä jatkossa sovelletaan ottaen huomioon kaupunginhallituksen linjaukset vuodelta 1991 sekä kaupunginvaltuuston strategiaohjelman kirjauksen prosenttiperiaatteen soveltamisesta. Työryhmän oli valmisteltava esitys myös niistä käytännön menettelytavoista, joilla prosenttirahahankkeet jatkossa toteutetaan ja esitettävä arvionsa vuosittaisesta hankkeiden määrästä ja niiden taloudellisesta merkityksestä. Työryhmän tuli saada työnsä valmiiksi 15.11.2011 mennessä.

Työryhmän jäseniä olivat

-        apulaiskaupunginjohtaja Tuula Haatainen, pj

-        taidemuseon johtaja Janne Gallen-Kallela-Sirén, vpj

-        kulttuurijohtaja Veikko Kunnas, kulttuurikeskus

-        virastopäällikkö Tuomas Rajajärvi, kaupunkisuunnitteluvirasto

-        talousarviopäällikkö Tuula Saxholm, talous ja suunnittelukeskus

-        katu- ja puisto-osaston päällikkö Osmo Torvinen, rakennusvirasto

-        toimistopäällikkö Esko Patrikainen, kiinteistövirasto

-        kokoelmaintendentti Elina Leskelä, taidemuseo

-        kaupunginsihteeri Leena Mickwitz, hallintokeskus.

Työryhmän sihteereinä toimivat suunnittelija Klas Fontell taidemuseosta ja hankepäällikkö Juha Viljakainen talous- ja suunnittelukeskuksesta. Yhteispalvelupäällikkö Anna Kaarina Piepponen kulttuurikeskuksesta osallistui asiantuntijana työryhmän työskentelyyn.

Työryhmän 15.11.2011 päivätty loppuraportti on liitteenä.

Sj toteaa, että työryhmä on toimeksiannon mukaisesti kuvannut prosenttirahaperiaatteen soveltamisen nykykäytännöt ja tehnyt ehdotuksen periaatteiden uudistamisesta. Työryhmän ehdotus kattaa nyt perinteisten prosenttirahakäytäntöjen lisäksi uuden tyyppiset käytännöt, joita työryhmän ehdotuksen mukaan tultaisiin soveltamaan rakentamisvaiheessa olevilla, ns. projektialueillla.

Ensimmäiseksi työryhmä tarkasteli prosenttiperiaatteen soveltamista talonrakennus- ja perusparannushankkeissa. Työryhmä totesi, että niissä on menettelytavat ja vastuutahot määritelty jo aiemmin ja että prosessit ovat toimivia. Työryhmä esittää nykyisten käytäntöjen jatkamista näissä hankkeissa.

Toisen tarkastelukohteena olivat merkittävät puisto- ja katuhankkeet. Työryhmä esittää, että ne puisto- ja katuhankkeet, joihin prosenttikäytäntöä sovelletaan, määritellään vuosittain pidettävässä, rakennusviraston koolle kutsumassa kokouksessa.

Projektialueiden osalta työryhmä esittää, että jatkossa erikseen sovittaville projektialueille ja merkittäville täydennysrakentamiskohteille voidaan määritellä Tasken, Ksv:n ja Kv:n ohjauksessa asemakaava- ja tontinluovutusvaiheessa rakentamisaikaisiin kulttuuriprojekteihin ja pysyviin taidehankintoihin kerättävä rahoitusosuus. Se määräytyy esimerkiksi asemakaavassa osoitetun kerrosalan ja indeksitarkistuksen mukaan. Rahoitusosuuden suuruus määritellään aina tapauskohtaisesti.

Työryhmän ehdotukset sisältyvät loppuraportin 6. lukuun. Sj pitää ehdotuksia tarkoituksenmukaisina ja perusteltuina. Sj:n tarkoituksena on viedä loppuraportin 6. luvun ehdotusten pohjalta valmisteltu esitys prosenttirahakäytännöissä noudatettavista uusista periaatteista Khn  päätettäväksi vielä kuluvan vuoden aikana.

Esittelijätiedot

apulaiskaupunginjohtaja

Tuula Haatainen

Lisätiedot

Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36054

leena.mickwitz(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Faksi

 

Y-tunnus

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

+358 9 655 783

 

0201256-6

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Tilinro

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

FI0680001200062637

 

FI02012566