Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 38/2011 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Kj/3 | |
| 31.10.2011 |
| |
|
|
|
§ 962
Valtuutettu Terhi Peltokorven toivomusponsi: Esteettömyysnäkökulmien huomioiminen sähköisen asioinnin palveluja lisättäessä
HEL 2011-001838 T 07 01 00
Päätös
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 10.11.2010 hyväksymän toivomusponnen (Terhi Peltokorpi) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Esittelijä
vs. kaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Mervi Kukkonen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 25187
mervi.kukkonen(a)hel.fi
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ponnen ehdottaja | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus päättänee merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 10.11.2010 hyväksymän (Terhi Peltokorpi) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Esittelijä
Käsitellessään 10.11.2010 ehdotusta talousarvioksi vuodeksi 2011 ja taloussuunnitelmaehdotusta vuosille 2011-2013 Kvsto hyväksyi samalla seuraavan toivomusponnen:
"Kaupunginvaltuusto edellyttää, että sähköisen asioinnin palveluja lisättäessä otetaan huomioon esteettömyysnäkökulmat, kuten esimerkiksi selkokielisyys ja sivustojen saatavuus pelkkinä tekstiversioina." (Terhi Peltokorpi, 82-0)
Kvston työjärjestyksen 24 §:n mukaan Khn on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen tiedoksi myös muille valtuutetuille.
Esittelijä toteaa, että Asiointi.hel.fi sivuston ja sen palveluiden suunnittelussa on otettu esteettömyysnäkökulmat huomioon. Suunnittelutyössä on käytetty pohjana Verkkopalvelu- ja asiointisovellusten käyttöliittymäkonseptia, joka on toteutettu yhteistyössä Logican Suomi Oy:n käytettävyysasiantuntijoiden kanssa. Konsepti perustuu JHS 129-, sekä W3C- organisaation suosituksiin verkkosisällön esteettömyydestä.
Edellisen lisäksi konseptinsuunnitteluprojektissa tuotettiin ensimmäinen versio lomakestandardista, jossa on määritelty kaikille asiointisovelluksille yhtenäinen ulkoasu ja toiminnallisuudet. Lomakestandardi on suunniteltu käytettävyyden ja esteettömyyden periaatteita noudattaen ja sitä kehitetään jatkuvasti iteroiden. Standardi on arvioitu myös ulkopuolisen, käytettävyyteen erikoistuneen yrityksen, Adage Oy:n toimesta.
Asiointi.hel.fi sivujen yhteiset tekstiosiot, kuten ohjeet on julkaistu selkokielellä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluiden kuvaamista varten on tuotettu malli selkokielisen palvelukuvausten tuottamiseksi.
Asiointi.hel.fi sivustolla ei julkaista mitään informaatiota, joka olisi esteellistä joten erillisiä tekstiversioita ei tarvita. Sivusto on suunniteltu skaalautuvaksi ja tekstin kokoa voi suurentaa sivun yläosan painikkeilla. Asiointi.hel.fi sivustoa ja sen palveluita voidaan myös käyttää pelkällä näppäimistöllä. Lomakestandardissa HTML ja CSS -tyylimääritykset ovat standardinmukaista, mikä varmistaa lomakkeiden toimivuuden eri selainten kanssa.
Näkövammaisten keskusliiton kautta on tilattu työ, jossa testataan asiointi.hel.fi:n sivut ja toiminnallisuudet näkövammaisille suunnatuilla ääni- ja pisteselaimilla. Tämä testaus kattaa sivuston lomakepohjat, sisäänkirjautumisen, asiointikansion sekä sisältösivut. Testitulosten pohjalta jatketaan esteettömien palveluiden kehittämistä edelleen.
Asiointi.hel.fi- sivustoa on kehitetty sen käyttöönoton (joulukuu 2009) jälkeen voimakkaasti. Jotta pystytään jatkossakin varmistamaan uusien palveluiden ja toiminnallisuuksien esteettömyys, on kehittämistyön tueksi tilattu seuraavia töitä:
Asiointi.hel.fi:n sisältö-sivuilla otetaan käyttöön ääneenlukuohjelma, jonka avulla on mahdollista kuunnella sivuston tekstit.
Asiointi.hel.fi sivuilla otetaan käyttöön mahdollisuus selailla sivuja mustapohjaisina korkean kontrastin sivuina.
Helsingin kaupungilla on käytössä yhteinen asiointikansio, jonne uudet asiointipalvelut liitetään. Jatkossa edellä mainitut esteettömyysvaatimukset pystytään siis näiden palvelujen osalta takaamaan.
Esittelijä
vs. kaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Mervi Kukkonen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 25187
mervi.kukkonen(a)hel.fi
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ponnen ehdottaja | Esitysteksti |
Tiedoksi
Kaupunginvaltuusto
| |||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Faksi |
| Y-tunnus |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | +358 9 655 783 |
| 0201256-6 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki | Tilinro |
| Alv.nro | |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | FI0680001200062637 |
| FI02012566 | |
|
|